Sporvogne i udlandet (13 fotos)

af Niels Munch, 6/3 2020, 11:30 (1510 dage siden)

Go' formiddag,

De hidtidige reaktioner på denne emnerække frister selvfølgelig til mere. Så i dag kommer lidt spredte indtryk fra Milano, der jo p.t. desværre er "out of bounds" p.g.a. Covid19.

Milano var endepunktet for en studierejse i 2010 med JeTra (nu IDA Rail) ad schweiziske meterspor, og hvad var mere naturligt for skinnefreaks - i det lille døgns ophold dér inden hjemrejsen - end at kigge på byens bedagede sporvogne.

Da Azienda Tranviaria Municipale (ATM) i slutningen af 1920'erne stod for en større modernisering, konstruerede man under inspiration af den amerikanske "Peter Witt" type den klassiske bogievogn (kaldet 1500-serien "Ventotto"), hvoraf der t.o.m. 1930 blev bygget 502 stk. på 5 fabrikker (alle med el-udstyr fra Ansaldo og TIBB, og med bogier fra Fiat).

[image]ATM nr. 1954 på Via Vincenzo Monti ved Piazzale Virgilio.

Vognen, der er bygget af Officine Elettroferroviarie Tallero, er i den orange farve, der afløste de grønne nuancer i begyndelsen af 1970'erne. I nyere tid er det klassiske hvid/gule farveskema indført:

[image]ATM nr. 1813 (bygget af Officine Meccaniche, OM) sammesteds.

Ved dette gadehjørne, på fortovet hos "Bar Virgilio", kunne man nyde såvel en kølig formiddagspilsner som sporvognstrafikken i det milanesiske gademylder:

[image]ATM nr. 1974 (bygget af Officine Elettroferroviarie Tallero) på Piazzale Virgilio.

Også en nyere vogntype kom forbi:

[image]ATM nr. 4908 på Via Vincenzo Monti.

[image]ATM nr. 4905 passerer Piazzale Virgilio.

Denne 3-ledede énretningstype benævnes "serie 4900 JumboTram" og er bygget ad 2 omgange 1976 - 1978 af Fiat Ferroviaria hhv. Stanga, i alt 100 stk. De viste er fra Fiat Ferroviaria. Bemærk den asymmetriske front; lanternen sidder faktisk i vognens midterlinie.

Nå, vi hoppede på én af "de gamle":

[image]Interiør af 1500-vogn på linie 1.

..... hertil:

[image]Duomo di Milano.

Og efter pligtskyldigt at have travet Galleria Vittorio Emanuele II igennem, kom vi ud her:

[image]ATM nr. 1650 (bygget af Società Italiana Ernesto Breda) på Piazza della Scala ved Milano Opera.

[image]ATM nr. 1600 (bygget af Società Italiana Carminati & Toselli) på Piazza della Scala.

Vi napper en 4900-vogn mere:

[image]ATM nr. 4997 (bygget af Stanga OMS) på Piazza Cavour.

"Jumbo Tram" var egentlig konstrueret til et letbanesystem, der aldrig blev bygget, og kører i stedet på bynettet i flæng med bl.a. "de gamle".

[image]ATM nr. 1978 (bygget af Officine Elettroferroviarie Tallero) på Viale Vittorio Veneto.

Her mod slutningen et glimt af "noget moderne" (der, selv om "10-års kriteriet" er opfyldt, næppe hører hjemme i det historiske forum):

[image]ATM nr. 1836 (bygget af Officine Meccaniche OM) og ATM "Sirietto" nr. 7610 på Piazzale Medaglie D'Oro.

"Sirietto", Ansaldobreda's Sirio er en 26,5 m lang 5-leddet énretningsvogn - designet af Pininfarina og bygget 2008–2009 (33 stk.). Læg mærke til det klassiske farveskema på 7610.

Alle ovenstående fotos er optaget den 10.09.2010 og af mig (nm).

Som bonus en vogntype, vi - mærkværdigvis - ikke stødte på i 2010:

[image]ATM nr. 4725 på Foro Buonaparte ved Piazzale Cadorna, 03.06.2016 (Foto: OTS).

Denne enkeltrettede ledvognstype er bygget i 20 eksemplarer i 1956–1960 af OMS, TIBB, Breda.

Milano er - i ikke Corona-tider - en turistmagnet, der - udover bedagede sporvogne - har meget at byde på. Nævnte jeg privatbanesystenet Ferrovie Nord Milano?

Hæng gerne jeres Milano-billeder på denne tråd!


Bedste hilsener
Niels


Flere udenlandske sporvogne
Budapest

Sporvogne i udlandet (13 fotos)

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 6/3 2020, 13:48 (1510 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

der har Du ret. Milano er en meget interessant by, ikke kun for sporvognsvenner. Her kommer nogen af mine billeder af Ventotto typen:

2010-12-22 | Tw 1730
[image]

Her på linie 1 til Greco ved vendesløjfen Duomo

2010-12-22 | Tw 1847
[image]

Vognen er her som Julesporvogn ved stoppestedet Castello Beltrami

2014-10-13 | Tw 1886
[image]

Ved stoppedstedet P.za Cavour er denne linie 1 vogn pa vej Greco. Jeg selv står bag i vogn 4725

2014-10-14 | Tw 1596
[image]

Denn linie 33 vogn til P.le Lagosta er her ved stoppestedet Via Ugo Bassi

2014-10-15 | Tw 1754
[image]

Her et billede indenfra vogn 1754

2014-10-15 | Tw 1898
[image]

Vognen er som linie 33 på vej til P.le Lagosta, her ved stoppestedet Piazza della Repubblica

2014-10-15 | Tw 1960
[image]

Som linie 19 er den her lige ankommet ved stationen Milano Porto Genova. Endestationen er egentligt Piazza Cacciatori delle Alptil, men den drejede allerede her

Ullrich

Sporvogne i udlandet (13 fotos)

af esni, Frederikssund, 6/3 2020, 18:07 (1510 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kan desværre ikke bidrage med sporvognsbilleder, men har da oplevet - i Milano - at en mand i en bil lige skulle ind poå sin sædvanlige cafe efter sin formiddagskjaffe. Der var ingen ledige P-pladser så han efterlod øsen i anden position henover sporvognsskinnerne. Da han var færdig var der svjh 2 sporvogne fulde af vrede menesker.

Sporvogne i udlandet - Milano (+1 foto)

af Niels Munch, 7/3 2020, 14:30 (1509 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Ullrich for gode, supplerende fotos af "de gamle" og til Eskild for anekdoten.

At Milano også opleves som en grøn by, beror på såvel parker som beplantning, f.eks. her:

[image]ATM nr. 1609 (bygget af Società Italiana Carminati & Toselli) haster over den beplantede Piazzale Virgilio, 10.09.2010 (nm).

Følgende hurtige facts skal også med her:

- Sporvidden i Milano er "italiensk sporvejs-normalspor" 1445 mm (som f.eks. også i Rom).

- Sporvejene led en del under 2VK, også det rullende materiel, som det lykkedes at reparere/genopbygge - på nær en enkelt vogn, der måtte udrangeres.

- Sporvejene gik fra trolleystang til pantograf successivt i 1970'erne samtidig med tilpasning af køreledningsnettet og overgang til énmandsbetjening.

- Ult. 2019 var der stadig 151 af de gamle 1500-vogne i drift.


Kom gerne med flere bidrag til denne tråd!


Bedste hilsener
[image]Niels

Sporvogne i udlandet - Milano (+1 foto)

af K564, 7/3 2020, 16:36 (1509 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Kan desværre ikke vise rigtig gamle foto fra Milano, da jeg besøgte først rigtigt Milano sidste forår. Jeg havde dog tilbage 1996 haft tog skifte i Milano, hvor på turen rundt om Milano, så nogle af de gamle Peter Witt vogne. Så det var en stor glæde at se og køre i disse gamle vogne i foråret 2018. Jeg var noget overrasket over, hvor mange som var i drift. Flere linjer var der kun disse i drift. Så her et lille udvalg af sporvogne fra april 2018.

[image]
Nr 1787 på Piazza Sempione

[image]
Nr 1564 og 1863 på Piazza della Repubblica

[image]
Sådan gamle vogne kan også få det dårligt. Hjælpen var hurtigt på vogn. Nr 1746 ved Piazza della Repubblica. 1746 kørte selv fra stedet.

[image]
Der kører også andet end Peter Witt vogne. Her nr 4602 på Piazza Sempione

[image]
Nr 7001 ved Piazza del Duomo

[image]
Nr 7122 på Largo Caroli

[image]
Nr 7610 på Piazza della Repubblica

Et lille udpluk af, hvad der kunne ses sidste år.
Hilsner Keld

Sporvogne i udlandet (13 fotos)

af Jens Vesterdahl ⌂, 7/3 2020, 21:52 (1508 dage siden) @ Niels Munch

Af alle mine billeder er det nok disse tre, som jeg sidst havde forventet at skulle vise frem :-)

De er taget i 1973 eller 1974 ... er jeg næsten sikker på.
Jeg var på charterferie med mine forældre, og dengang fotograferede jeg blot alt, hvad der kørte på skinner, så jeg ved ikke ret meget om sporvejene i Milano.
Bemærk dog, at de to gamle vogne stadig har trolleystænger til køreledningen.

Beklager i øvrigt kvaliteten. Det er gamle dias, som har stået på loftet, og som er affotograferet her til lejligheden med min telefon.

Mvh
Jens

[image]

[image]

[image]

Sporvogne i udlandet (13 fotos)

af Niels Munch, 8/3 2020, 12:01 (1508 dage siden) @ Niels Munch

Tak for supplerende Milano-billeder!

@Keld: Du har bl.a. fanget den allerførste af 26 stk. ADtranz Eurotram nr. 7001 leveret 1999. Men de reklamekulisser, man har læsset på taget af "de gamle", er ikke kønne.

@Jens: Og du var på færde, da Milano var lidt grønnere ;-) . De 2 "gamle" må være taget ved Scala Operaen.


Bedste hilsener & tak
Niels

Sporvogne i udlandet (13 fotos)

af Jens Vesterdahl ⌂, 8/3 2020, 14:25 (1508 dage siden) @ Niels Munch

... De 2 "gamle" må være taget ved Scala Operaen.

Det er endog meget sandsynligt. Min far var opera-entusiast :-)

Jens

Sporvogne - Torino - desværre uden billeder

af esni, Frederikssund, 8/3 2020, 22:27 (1507 dage siden) @ Niels Munch

I 1989 var jeg tjenstligt på besøg i Torino - deværre uden kamera.

Jeg bemærkede den usædvanlige detalje at sporvognene mange steder kørte ude langs fortovet, hvilket betød at skinnerne slog et sving ud mod midten af vejen inden de drejede ned af sidevej til højre.

Er der nogen her på stedet der har taget de billeder fra Torino, som jeg desværre ikke kunne tage den gang?

Sporvogne - Torino - link til billeder

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 8/3 2020, 22:45 (1507 dage siden) @ esni

Der er omkring hundrede sporvognsbilleder fra Torino på Bahnbilder, blandt andet en del som Kurt Rasmussen har taget i 1981 og 1984. De er vist mest fra åbne pladser, men det kan da være, at de stadig kan vække nogle minder. Selv har jeg aldrig været der.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Sporvogne i udlandet - Milano (+1 foto)

af Niels Munch, 14/12 2022, 09:18 (497 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 14/12 2022, 09:52

Mon ikke Milano's klassiske bogievogn (kaldet 1500-serien "Ventotto") fra 1920'erne nu synger på sidste vers:

Milano's kommunale transportoperatør ATM modtog sin første Stadler Tramlink-sporvogn til test den 1. december 2022 med planlagt ibrugtagning næste forår.

Stadler underskrev sin første italienske sporvognskontrakt i september 2020, en seksårig rammeaftale om at forsyne ATM med op til 80 sporvogne til en værdi af €172·6 mio., inklusive en fast ordre på de første 30.

[image]
ATM Milano Stadler Tramlink sporvogn 7201 (Stadler/ATM).

Bemærk, at den klassiske bemaling bibeholdes.

Uddybende, illustreret kilde (engelsk): https://www.railwaygazette.com/light-rail-and-tram/milanos-first-tramlink-car-arrives/6... .
Fordrer sign-in, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak