Hvad er dette??

af ojk37, onsdag 18. marts, 2020, 18:22 (12 dage siden)

I cirklen på foto er en ”klump jern” på en lygtestander på den lave perron mellem spor 7 og 8 på København H. ”Klumpen” ligner i mine øjne til forveksling en klokke fra et overkørselsanlæg. Er det ikke en klokke – MFL mener det ikke(!) – hvad er det så?? Hvis det er en klokke, hvad gav den så signal for??
Ole-Jørn[image]

Hvad er dette??

af Niels Munch @, onsdag 18. marts, 2020, 18:39 (12 dage siden) @ ojk37

Hvis det er en klokke, hvad gav den så signal for??
[image]


Den ringer, når smørkagen er lun.

[image]

Hvad er dette??

af ChrBrun ⌂ @, Helsingør, onsdag 18. marts, 2020, 18:59 (12 dage siden) @ ojk37

Hvornår og hvor er billedet fra?

--
Christian

Hvad er dette??

af ChrBrun ⌂ @, Helsingør, onsdag 18. marts, 2020, 19:01 (12 dage siden) @ ChrBrun

Hvornår og hvor er billedet fra?

Når jeg skrev "hvor", mente jeg, hvor har du billedet fra?

--
Christian

Hvad er dette??

af ojk37, onsdag 18. marts, 2020, 19:22 (12 dage siden) @ ChrBrun

Billedet er et udsnit af https://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=CMR&typenr=2: men UTJ har også sendt mig flere fotos at "klokken". Og så har der indsneget sig en fejl: den lave perron er mellem spor 8 og 9.
Ole-Jørn

Avatar

Hvad er dette??

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 18. marts, 2020, 20:15 (12 dage siden) @ ojk37

I cirklen på foto er en ”klump jern” på en lygtestander på den lave perron mellem spor 7 og 8 på København H. ”Klumpen” ligner i mine øjne til forveksling en klokke fra et overkørselsanlæg. Er det ikke en klokke – MFL mener det ikke(!) – hvad er det så?? Hvis det er en klokke, hvad gav den så signal for??
Ole-Jørn[image]

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad er dette??

af ojk37, onsdag 18. marts, 2020, 20:20 (12 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tåler ikke sammenligning!:-D Det ligner stadig mest:
[image]
Ole-Jørn

Hvad er dette??

af Søren Johannessen @, onsdag 18. marts, 2020, 22:33 (12 dage siden) @ ojk37

Det ER en ovk-klokke, det er der ingen tvivl om.
Men hvad den melder, ved jeg ikke. Måske at der er tog under indk. til pågældende spor.
Evt. a h t personale og perronkarrer, der afventer/arbejder på perronen. Det ser ud til at den er placeret på en af de lave rejsegodsperroner (eller hvad de kaldes) på Kh.

Mvh
Søren

Avatar

Hvad er dette??

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 18. marts, 2020, 22:37 (12 dage siden) @ Søren Johannessen

Det ER en ovk-klokke, det er der ingen tvivl om.
Men hvad den melder, ved jeg ikke. Måske at der er tog under indk. til pågældende spor.
Evt. a h t personale og perronkarrer, der afventer/arbejder på perronen. Det ser ud til at den er placeret på en af de lave rejsegodsperroner (eller hvad de kaldes) på Kh.

Mvh
Søren

Næppe samtlige tog. Et konstant bimleri havde naboerne i Reventlowsgade næppe fundet sig i. Den må have haft et særligt formål.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad er dette??

af Søren Johannessen @, onsdag 18. marts, 2020, 22:48 (12 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har ikke påstået at den skulle ringe konstant, så længe der er stillet togvej. Ka' sagtens ha' været indrettet til kun at ringe få sekunder før og efter togets kørsel til perron.
Der fandtes (findes?) så vidt jeg husker, en tilsvarende uortodoks ovk-klokke i Fa, ved perronovergangen (til personalebygningen) over havnesporet/spor 1., der advarer om indstillet togvej, som supplement til traktorvejssignaler.

Mvh
Søren

Avatar

Hvad er dette??

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 19. marts, 2020, 05:52 (11 dage siden) @ Søren Johannessen

Jeg har ikke påstået at den skulle ringe konstant, så længe der er stillet togvej. Ka' sagtens ha' været indrettet til kun at ringe få sekunder før og efter togets kørsel til perron.
Der fandtes (findes?) så vidt jeg husker, en tilsvarende uortodoks ovk-klokke i Fa, ved perronovergangen (til personalebygningen) over havnesporet/spor 1., der advarer om indstillet togvej, som supplement til traktorvejssignaler.

Mvh
Søren

Hej Søren,

Klokken kan have været koblet til bloksystemet mellem fungerkioskerne på perronerne og kommandoposten, så den klemtede kortvarigt som advisering om forestående togafgang til dragerne på rejsegodsperronerne, der jo ikke kunne se lysafgangssignalet på hovedperronerne. Det har ikke været en advarsel om færdsel i sporet, for der var elevatorer i begge ender af rejsegodsperronerne netop for at undgå færdsel i sporene. Dette er kun et gæt, såfremt det er en klokke og ikke en højttaler af tidlig type eller en luftværnsirene Jeg mener at have set fotos af lignende "tingester" ved S-bane-perronerne i Klampenborg (muligvis i Thomassens Kystbanebog, som jeg ikke lige har ved hånden).

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Hvad er dette??

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 20. marts, 2020, 12:57 (10 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har ikke påstået at den skulle ringe konstant, så længe der er stillet togvej. Ka' sagtens ha' været indrettet til kun at ringe få sekunder før og efter togets kørsel til perron.
Der fandtes (findes?) så vidt jeg husker, en tilsvarende uortodoks ovk-klokke i Fa, ved perronovergangen (til personalebygningen) over havnesporet/spor 1., der advarer om indstillet togvej, som supplement til traktorvejssignaler.

Mvh
Søren


Hej Søren,

Klokken kan have været koblet til bloksystemet mellem fungerkioskerne på perronerne og kommandoposten, så den klemtede kortvarigt som advisering om forestående togafgang til dragerne på rejsegodsperronerne, der jo ikke kunne se lysafgangssignalet på hovedperronerne. Det har ikke været en advarsel om færdsel i sporet, for der var elevatorer i begge ender af rejsegodsperronerne netop for at undgå færdsel i sporene. Dette er kun et gæt, såfremt det er en klokke og ikke en højttaler af tidlig type eller en luftværnsirene Jeg mener at have set fotos af lignende "tingester" ved S-bane-perronerne i Klampenborg (muligvis i Thomassens Kystbanebog, som jeg ikke lige har ved hånden).

Højtaler af tidlig type er det så ikke jf. foto på side 223 i P. Thomassens "Kystbanen 1897-1972", hvor der ses hele to af disse højttalere i Klampenborg.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Hvad er dette??

af Jørgen Schwartz @, Tranbjerg J, torsdag 19. marts, 2020, 07:53 (11 dage siden) @ Søren Johannessen

Der fandtes (findes?) så vidt jeg husker, en tilsvarende uortodoks ovk-klokke i Fa, ved perronovergangen (til personalebygningen) over havnesporet/spor 1., der advarer om indstillet togvej, som supplement til traktorvejssignaler.

Mvh
Søren

De er der stadig. Det er ved traktorvejssignalet i/ved spor 4 og 9. De bimler når der er sat signal “kør igennem” i nævnte spor.

Mvh Jørgen

Hvad er dette?? (klokke i Hellerup)

af ChrBrun ⌂ @, Helsingør, torsdag 19. marts, 2020, 15:39 (11 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Jeg ved heller ikke hvad det har været til.
Men jeg kan fortælle at i Hellerup, var der ved de gamle vendespor, som ligger ud mod godspladsen, en klokke, som ringede ca et minut after at der var stillet rangertogvej, hvis toget endnu ikke var sat igang og havde besat den første isolation efter signalet. Det var for at vække lokoføreren. Ofte var de nemlig lidt uopmæksomme, hvis det var et tog med togfører, så sad de jo og snakkede! Klokken kunne også aktiveres ved tryk på en knap, f.eks. hvis man ønskede kontakt med lokoføreren.
Efter Hellerup fik nyt sikringsanlæg i 1980, kunne klokken stadig betjenes , dog kun manuelt.

--
Christian

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen