En lille opgave mens vi holder respektafstand II

af Steffen Dresler, 24/3 2020, 09:07 (1493 dage siden)
redigeret af Steffen Dresler, 24/3 2020, 09:39

En lille opgave mens vi holder respektafstand II

Kære alle

Jeg har fået flere tilkendegivelser om, at man fandt den første opgave med vognmateriellet til ”Ny Englænder” interessant. Da nu tidens tilstand desværre ikke har ændret sig, hvorfor man muligvis trænger til lidt anden tankevirksomhed, er her opgave II. Den lyder (ser sådan ud) kort og godt.

Hvad er dette:

1´-C-2´h3T T4 12

Det er dansk og noget har været en del omtalt og er derfor kendt

Med venlig hilsen og god fornøjelse

Steffen Dresler

En lille opgave mens vi holder respektafstand II

af kka-dk, 24/3 2020, 09:45 (1493 dage siden) @ Steffen Dresler

Mon ikke vi er ude i det påtænkte under delvis indflydelse af en udenlandsk magt, og som i øvrigt til dels blev erstattet af hjemlig produktion af en anden udenlandsk konstruktion.

Mvh. Klaus K

En lille opgave mens vi holder respektafstand II

af Steffen Dresler, 24/3 2020, 10:12 (1493 dage siden) @ kka-dk

Kære Klaus

Som skrevet først:

"Det er dansk og noget har været en del omtalt og er derfor kendt".

Sagt på en anden måde, NEJ;-) .

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

En lille opgave mens vi holder respektafstand II

af Niels Munch, 24/3 2020, 10:43 (1493 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff,

Måske det er febervildelse, men jeg dechifrerer 1´-C-2´h3T som en S-maskine og - her kommer vildelsen - T4 12 som en 4-akslet tender til 12 tons olie.

Bedste hilsener
[image]Niels

En lille opgave mens vi holder respektafstand II

af Niels, Aarhus, 24/3 2020, 10:49 (1493 dage siden) @ Niels Munch


Måske det er febervildelse, men jeg dechifrerer 1´-C-2´h3T som en S-maskine og - her kommer vildelsen - T4 12 som en 4-akslet tender til 12 tons olie.

Hej Niels

Lige netop -dertil kom jeg også!
Jeg gætter derfor på, at der med andre ord formodentlig må være tale om et eller andet obskurt ikke-gennemført projekt med ombygning af en eksisterende dansk lokomotivtype til oliefyring.... men så holder min viden også op
Glæder mig til at høre I andres refleksioner og ikke mindst konklusioner

Venlige hilsner

Niels H.

En lille opgave mens vi holder respektafstand II

af Oversmeden, 24/3 2020, 11:03 (1493 dage siden) @ Niels

Jeg gætter derfor på, at der med andre ord formodentlig må være tale om et eller andet obskurt ikke-gennemført projekt med ombygning af en eksisterende dansk lokomotivtype til oliefyring.... men så holder min viden også op

Oliefyring var ikke lige en del af dét projektet....men kik i Jernbanen nummer 2 fra 2011 for en ledetråd.....

En lille opgave mens vi holder respektafstand II

af Niels, Aarhus, 24/3 2020, 11:13 (1493 dage siden) @ Oversmeden

Oliefyring var ikke lige en del af dét projektet....men kik i Jernbanen nummer 2 fra 2011 for en ledetråd.....

Hej Oversmed

Tak for hintet :-)

Jeg er desværre anbragt i eksil i København i et årstid eller halvandet, og al min jernbanelitteratur - herunder "Jernbanen" er pakket ned i papkasser og ligger i et kælderrum i Aarhus (hvor dum kan man være at tro, at man kan undvære sådan vigtig litteratur i mere end et år:-D , og bibliotekerne er lukkede, så.........hjælp!

Venlige hilsner

Niels H

En lille opgave mens vi holder respektafstand II

af Niels Munch, 24/3 2020, 12:18 (1493 dage siden) @ Oversmeden

Oliefyring var ikke lige en del af dét projektet....men kik i Jernbanen nummer 2 fra 2011 for en ledetråd.....


Jeg fandt den rigtige bunke, med det rigtige blad (ellers havde bunken ikke været 'den rigtige').

En skitse af 31.08.1939 viser Litra S med større kulkasse og med tender, ikke til olie, men til 12 m3 vand. Underteksten lyder:

"I forbindelse med Trækkraftudvalgets arbejde findes denne skitse til en ombygning af S-maskinerne, som jo havde en noget kort aktionsradius grundet de små beholdninger af vand og kul. Efter alt at dømme, så er idéen nok blevet begravet ret hurtigt".

Afstanden mellem forløber og bagerste tenderaksel er angivet til 19,5 m.

Skitsen indgår i en artikel af Peter Christensen om "Eneretskontrakterne med Frichs, del 2".

Lidt skete med S-maskinerne i denne henseende: Efter ibrugtagningen af Storstrømsbroen i 1937 ønskede man at lade dem køre også helt ned til Gedser. Det blev derfor nødvendigt at forøge kulbeholdningen fra 3 til 4 tons. I årene 1939-41 byggede man kulkassen højere op og samtidig bagud, så at den ragede ud over pufferne.


M.v.h.
Niels

En lille opgave mens vi holder respektafstand II, løsning

af Steffen Dresler, 24/3 2020, 13:04 (1493 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

DSB Generaldirektorats Trækkraftudvalg af AUG 1939, havde i hele perioden beskæftiget sig med hovedspørgsmål 1 ”Anskaffelse af et projekteret Motoraggregat Litra MK/FK” (havde INTET med den tidligere ”ny Englænder” opgave at gøre, men det var afledt af denne) og dette arbejde var man fortsat igang med. Det nye ”Aggregat” skulle IKKE anvendes i landsdelstrafikken og den længere persontogstrafik. Som man kan læse ud fra diverse referater gik diskussionerne mest på, hvor det skulle kunne anvendes med fordel. Indledningsvis, så det ud som om at det med fordel kunne udløse (erstatte) litra S i passagertrafikken. Som begrundelse herfor anførtes bl.a. at:
- At litra S kørte på Klampenborg – Holte – Kyst- og Nordbanen og benyttedes desuden til større standsende persontog på Vest- og Sydbanen.
- Bygget som et nærtrafiklokomotiv hvorfor man skal være varsom med at benytte litra S i større gennemkørende tog, hvor de er dyrere end egentlige iltogsmaskiner.

-
Litra S kunne man så med fordel anvendes til godstrafikken, men kun standsende godstog og ikke i større og hurtige transitgodstog.

Men hvis man ønskede at anvende litra S i den standende godstrafik, kunne det ”om nødvendigt tilbygges Tender til 12 m3 Vand. Maskinen synes i øvrigt velegnet på Strækningen København – Korsør fordi den også kan bruges i Persontog. Mener ikke, at 1. Distrikt – i modsætning til 2. Distrikt – kan udnytte specielle Godstogsmaskiner tilstrækkeligt. Nævnte Mulighed om Tilbygning af Tender er den politisk lettest fremkommelige” .
Hvis man valgte denne option, ville litra S jo ikke mere kunne anvendes som Tenderlokomotiv, hvor det kunne køre retvendt eller ikke retvendt lige hurtigt ved kun at løbe om på udgangs- og endestationerne. Maskinen skulle i stedet så vendes på en drejeskive som normalt for de store lokomotiver med tender.

Herunder projektforslaget litra S i en rentegnet version og med den projekterede større kulkasse til 5 tons:

[image]
Tegnet Steffen Dresler, Copyright.


Som man kan se er ovennævnte en del af en ikke offentliggjort artikel og som med ”ny Englænder” ved jeg ikke hvornår og hvor den eventuelt skal publiceres.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Om matematikken (hjulstilling) kommer dette særskilt senere, skal kopieres da jeg ikke selv har original manus liggende mere.

OT spørgsmål om betegnelse for cylinderkonfiguration

af Niels, Aarhus, 24/3 2020, 11:09 (1493 dage siden) @ Niels

Hej

I min søgen rundt på nettet efter svar på Steffs sjove opgave, er jeg blevet klar over endnu en ting, som jeg ikke ved ret meget om, og som jeg ikke umiddelbart kan finde noget svar på:

Hvad står bogstaverne "h - T - v" for i forbindelse med cylinderkonfiguration.
"h" står vel for cylinder - men hvorfor "h"
"T" og "v" må have noget med høj- og lavtrykscylindre at gøre - men hvordan er sammenhængen og betydningen?
Har brugen af store og små bogstaver nogen betydning - eller er det bare en tilfældighed?

Litra S: h3T

Litra E: h4v

Ja undskyld, at jeg afsporer tråden lidt med disse mange spørgsmål, men jeg håber alligevel, at forums formidable vidensbank kan mindske min store uvidenhed lidt.

På forhånd tak

Venlige hilsner

Niels H

OT spørgsmål om betegnelse for cylinderkonfiguration

af esni, Frederikssund, 24/3 2020, 11:50 (1493 dage siden) @ Niels

Hej

I min søgen rundt på nettet efter svar på Steffs sjove opgave, er jeg blevet klar over endnu en ting, som jeg ikke ved ret meget om, og som jeg ikke umiddelbart kan finde noget svar på:

Hvad står bogstaverne "h - T - v" for i forbindelse med cylinderkonfiguration.
"h" står vel for cylinder - men hvorfor "h"
"T" og "v" må have noget med høj- og lavtrykscylindre at gøre - men hvordan er sammenhængen og betydningen?
Har brugen af store og små bogstaver nogen betydning - eller er det bare en tilfældighed?

Litra S: h3T

Litra E: h4v

Ja undskyld, at jeg afsporer tråden lidt med disse mange spørgsmål, men jeg håber alligevel, at forums formidable vidensbank kan mindske min store uvidenhed lidt.

På forhånd tak

Venlige hilsner

Niels H

Det er tysk notation.
h er for heissdampf overhedet damp (kan ikke huske om man også bruger n for nassdampf - mættet damp)
v er for verbund, altså compound - 2 trins ekspansion af damp

OT spørgsmål om betegnelse for cylinderkonfiguration

af Niels, Aarhus, 24/3 2020, 11:55 (1493 dage siden) @ esni

Det er tysk notation.
h er for heissdampf overhedet damp (kan ikke huske om man også bruger n for nassdampf - mættet damp)
v er for verbund, altså compound - 2 trins ekspansion af damp

Hej esni

Ja selvfølgelig - hvorfor tænkte jeg ikke selv på det..!

Tusind tak for hjælpen - det gør den videre søgning meget nemmere.

Venlige hilsner

Niels H

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak