DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden.

af Flemming, 31/3 2020, 23:40 (1480 dage siden)
redigeret af Flemming, 31/3 2020, 23:57

For et par dage siden bragte Bo (Remisekatten) nogle billeder fra Horsens-Odder Jernbane med titlen ”I de sidste dage”.
Billeder er jo rigtig gode til at initiere en associationsrække, og i disse dage er vi mange der har fået god tid, så jeg valgte at tage en mental tur ad ”Memory Lane” og bringe minderne fra Horsens-Odderbanen frem i lyset.
Odderbanen havde en vanskelig, men spændende linieføring i Horsens, hvor traceen fra stationen og frem til havnen gik parallelt med havnesporet, som DSB´s rangertræk anvendte. Henover havneområdet ved etablissementet Zanzibar gik HOJ´s spor i den nordlige side af gaden, så modkørende biler pludselig kunne møde en skinnebus i deres vejbane. Hastigheden var derfor fastsat lavt. Efter trinbrættet på havnen gik sporet parallelt med Strandpromenaden i den nordlige side af vejen, og da Horsens gennem årene havde udviklet sig meget på den nordlige (og solrige) side af fjorden, medførte dette, af HOJ skulle passere rigtig mange sideveje dækket af Giv Agt mærker, så man kunne følge skinnebustoget gennem byen alene på de mange gange, der blev fløjtet ved overkørslerne.
På sydsiden af fjorden gik en cykelsti til Boller. Det var altid interessant at følge skinnebussen mod Odder om eftermiddagen, da den altid var forstærket med skinnebusbivogn SP 422 pga. mange skolebørn. Det var et imponerende skue at stå på Bollerstien og følge skinnebustoget hele vejen fra havnen, langs Strandpromenaden, over Sundet og videre forbi Husodde og frem til trinbrættet Strandskoven, hvor strækningen drejede ind i skoven mod Haldrup station.
Jeg havde på det tidspunkt fået overdraget min morfars gamle Velo-Solex knallert og brugte den til at følge togene på Odderbanen et par gange. Da Odderbanen havde en meget slynget linieføring i forhold til den forholdsvis lige landevej, kunne det lade sig gøre, når man trampede hårdt i pedalerne, at følge skinnebussens færd, når traceen gik i nærheden af landevejen.
I dag er det netop 53 år siden, at sidste tog kørte på Horsens-Odder jernbane.
Jeg havde fulgt det næstsidste skinnebustog fra Horsens til Hundslund, hvor skinnebustoget skulle krydse med det absolut sidste godstog fremført af DL 400 på vej mod Horsens. Godstoget blev ført af Åge Skov Madsen, og jeg fulgte godstoget på sin færd indtil Haldrup station, hvor jeg fortsatte direkte til Horsens, da jeg naturligvis skulle med på den allersidste skinnebus med afgang fra Horsens kl. 20.10 (så vidt jeg husker).
Der var rigtig mange mennesker på perronen og i skinnebustoget, der var blevet opformeret til at bestå af 2 SM og 2 SP. Jeg var heldig at få plads ved siden af motorføreren, så jeg kunne følge togets færd fra ”første parket”.
Der var mange Horsensianere, der havde valgt at stille sig langs banelinien og hilse et sidste farvel til toget.
Ved Lindeallé var der en ungersvend, der fandt fornøjelse i at smide en cykel på sporet, og motorføreren måtte bremse hårdt. Ungersvenden kom på bedre tanker og fik cyklen fjernet. Der var mødt mange op på stationerne, og skinnebustoget blev mødt med knaldsignaler lige uden for Oldrup trinbræt. Toget stoppede og blev overfaldet af cowboys/indianere. De viste sig dog venligtsindede og havde til formålet udarbejdet en farvelhyldest til ”Oddergrisen”, som blev afsunget på stedet.
Afskedstoget nåede meget forsinket til Odder, og havde der været mange mennesker på perronen i Horsens, så tålte det ikke sammenligning med, hvad der ventede i Odder. Man fik indtryk af, at den halve by havde placeret sig på de to perroner på Odder station. Der var mange afskedshilsener, der skulle udveksles, og toget blev meget forsinket i afgangen fra Odder. Jernbanens forsikring ophørte kl. 24, så vi skulle være i Horsens inden midnat.
Da vi langt om længe fik afgangssignal fra Odder, skal jeg love for at de to motorvogne fik lov at arbejde. Jeg havde placeret mig i SP 422, hvor vi havde slået skydedøren op, så vi rigtig kunne høre togets færd henover skinnestødene. En herlig lyd. Vi prøvede at gætte på hastigheden, men blev for alvor klar over, at det gik strærkt, da vi passerede Horsens-Odder landevejen mellem Falling og Bilsbæk. Overkørselsanlægget var forsynet med klokker, men vi hørte kun et klokkeklemt, så var vejen passeret med rekordfart. Vi nåede til Horsens lidt over midnat, og en jernbane med fantastisk smuk natur langs fjorden og nogle særlige udfordringer havde indstillet driften.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen

[image]
Skinnebustog ved perron i Horsens

[image]
SM 410 ved perron i Horsens

[image]
Sporet i vejen ved Zanzibar på havnen

[image]
Haldrup station set bagud fra SM 410 på vej til Odder

[image]
Søvind station set bagud fra SM 410 på vej til Odder

[image]
Hundslund station set bagud fra SM 410 på vej til Odder

[image]
Falling station med SM 410

[image]
Odder station med SM 410.

[image]
Næstsidste tog i Søvind under udkørsel mod Odder

[image]
Næstsidste skinnebustog i Hundslund på vej til Odder

[image]
Sidste godstog fremført af DL 400 i Hundslund på vej til Horsens.

[image]
Absolut sidste skinnebustog mod Odder i Horsens

[image]
Hilsen til Odderbanen fra de gæve folk i Oldrup

[image]
Sidste skinnebustog fra Odder til Horsens på Odder station.

DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden.

af Remisekat, Hc, 1/4 2020, 01:10 (1480 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming og tak - jeg husker dagen præcis som du beskriver. Sidste tur var med 4-vognstog, man havde indsat HBS Sp 221, og der var stopfyldt. Så vidt jeg husker var det Gregersen, der avr den anden motorfører og togfører var Christoffersen; han havde ikke megen plads til at billettere.
Mine billeder fra den aften er ikke digitaliseret, men som du skriver er der jo nu tid til den slags. Jeg vender tilbage.
venlig hilsen
Bo

DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden.

af Flemming, 2/4 2020, 21:41 (1478 dage siden) @ Remisekat

Hej Bo

Tak for din tilbagemelding på mit indlæg.

Oprangeringen af det sidste skinnebustog fra Horsens mod Odder var (efter min hukommelse) HOJ SM 411, HBS Sp 221, HOJ Sp 422 samt HOJ SM 410. Du har helt ret i, at Gregersen var motorfører i skinnebussen fra Horsens til Odder. Christoffersen var togfører og havde en umulig opgave. På den ene side, ville deltagerne gerne have klippet billet, så man kunne dokumentere, at man havde været med toget den allersidste dag, men mængden af rejsende i skinnebussen, gjorde det temmelig umuligt.

Åge Skov Madsen havde til opgave at betjene den bageste skinnebusmotorvogn, men inden afgang fra Horsens med det allersidste tog kl. 20.10 (eller deromkring) opstod der bekymring, da det allersidste godstog endnu ikke var ankommet til Horsens. Godstoget blev fremført af Åge Skov Madsen, og jeg havde sidst set godstoget på Haldrup station på vej mod Horsens ved 18-tiden.

Det forlød på perronen i Horsens, at godstoget var afmeldt til Horsens station for længe siden og således befandt sig et sted på strækningen mellem Haldrup og Horsens. Få minutter i kl. 20 indrangeredes godstoget pludselig i sporet ved siden af perronsporet, og togstammen blev hastigt rangeret over foran Juelsmindebanens tidligere remise. Åge Skov Madsen havde travlt, da han jo skulle jo betjene den bageste skinnebus, og vi tilskrev godstogets sene ankomst, at det enten havde været vanskeligt at få taget ordentligt afsked med personalet i Haldrup, eller at toget var fremført meget langsomt på den sidste delstrækning for at togpersonalet kunne nyde det allersidste godstogs færd langs fjorden.

Horsens-Odder Jernbane havde på grund af sin linieføring gennem byen en stor og positiv opmærksomhed fra borgerne i Horsens. Mange borgere, der handlede i det centrale Horsens, tog Odderbanen til hjemmet ved Sundet eller i Husodde. Det er formentlig også årsagen til den enormt store skare mennesker i Horsens, der ønskede at hylde banen på den sidste dag.

Der var i øvrigt mange borgere og politikere, der kæmpede banens sag de seneste år, men sporets tilstand blev den direkte anledning til, at kommunerne valgte at indstille driften pr. 31. marts 1967. Skinnerne var spinkle 22 kg/m skinner fra 1904, og de store mergeltransporter fra lejerne i Søvind havde slidt hårdt på sporet til Horsens. Da persontrafikken var beskeden, godstrafikken faldende og betydelige problemer med sporet i Strandskoven på grund af plastisk ler kombineret med en vanskelig linieføring i Horsens By, blev visionerne om banens fortsatte drift slukket.

NB: Ser frem til, at du får digitaliseret dine billeder fra denne aften.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen

DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden - nu med røvere:

af Remisekat, Hc, 3/4 2020, 13:08 (1477 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming, det er da virkelig sjovt:
Dine erindringer passer i alle detaljer med mine egne. Hvad man gjorde med DL400 aner jeg ikke, men nogen må vel have overtaget den og fået overleveret godsvognene. Efter min hukommelse var det Henry Rasmussen, der var togfører på sidste godstog.
Lyden af tyfonen - eller luftfløjten hvis det var godstoget - var kendt af adskillige bilister, der havde været så ukloge at parkere ud for restaurant Zanzibar. Det kunne give en større blokade af trafikken indtil det gik op for bilisten at han havde skabt et problem.
Sidste tur blev afsluttet med et knaldsignal og et langt afskedstrut. Jeg var med på andre afskedsture, men ingen steder med så megen stil som på HOJ og HBS .
Og så er der billeder:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

og endelig en anekdote:
Gregersen brød sig ikke om at få sit førerrum fyldt af banepakker - det affødte typisk kommentaren: "Det ka' I send' mæ' æ' godstog!"
Bemærkningen har været typisk, for jeg oplevede Svend Lund citere ham en dag på vej ind til Ørting, hvor det stod en meget fyldig dame og ventede...

venlig hilsen
Bo

DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden - nu med røvere:

af Flemming, 3/4 2020, 14:50 (1477 dage siden) @ Remisekat

Hej Bo

Tak for de fine og tydelige billeder fra det sidste tog på Horsens-Odder Jernbane. Mine farvebilleder fra det sidste tog er ikke tilnærmelsesvis så tydelige.

Også fint at du fik et par billeder af røverne i Oldrup, som jo efterspørges af Søndenfjords.

Jeg gik i mit arkiv for at finde nogle 53 år gamle avisudklip fra Horsens Folkeblad. Det er jo rart at få efterprøvet, om jeg huskede rigtigt. På et punkt vil jeg tydeliggøre, at toget blev stoppet af røverne i Oldrup på hjemturen fra Odder mod Horsens. Af min beskrivelse kan man bibringes det indtryk, at det var på udturen, men jeg kan sagtens huske, at netop overfaldet i Oldrup var en af årsagerne til, at vi ikke nåede Horsens før efter midnat.

Jeg husker også tydeligt, at motorfører Gregersen efter ankomsten til Horsens trykkede tyfonen i bund og afgav et langt afskedsfløjt i hornet, som forplantede sig ud over den natstille by.

Kort efter lød der et tilsvarende fløjt fra en skinnebus på Bryrupbanens areal, som en sidste hilsen til Odderbanen.

Jeg vedlægger lidt avisudklip fra selve afskedsturen samt afvisudklip, der beskriver stationerne og personalet i dagene op til nedlæggelsen af Odderbanen.

Venlig hilsen

Flemming

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 1/4 2020, 21:08 (1479 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming.

Undertegnede var også med toget den aften og genoplever fint aftenens forløb. Jeg tog også billeder fra denne sidste tur. De har ligget på min hj-side i flere år (den "daglige" side), men er desværre aldrig kommet på HOJ-siderne.

Det er billederne nu: http://evp.dk/index.php?page=sidste-tur-pa-horsens-odder-jernbane---hoj hvortil jeg skal tillade mig at henvise (linke).

Desværre husker jeg ikke, hvorfor jeg ikke fik foto af det ankomne sidste ankomne tog i Horsens (det må evt. undersøges), men kan vel være et spørgsmål om ubrugelig optagelse ???

Kan/vil Du evt. skrive en e-mail direkte til mig på min e-adresse (se hj.siden under "Links-Kontakt-Ophavsret" i det grønne panel til venstre.

Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=sidste-tur-pa-horsens-odder-jernbane---hoj

DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden.

af Flemming, 2/4 2020, 21:51 (1478 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Tak for din tilbagemelding på mit indlæg.

Dejligt at erfare, at du også var med på HOJ den 31.marts 1967. Du har jo heldigvis altid været meget engageret i at dokumentere de jernbanehistoriske forhold, hvilket kommer mange til gode.

Jeg har selv stor glæde af din omfattende hjemmeside med gode illustrationer og fine billeder fra "Dengang".

Jeg sender dig lige en mail på den aftalte adresse.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen

DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden.

af lanternen, 2/4 2020, 23:27 (1478 dage siden) @ Flemming

Findes der nogle bøger/hæfter om HOJ......

DEN SIDSTE DAG – for 53 år siden.

af Søndenfjords, 3/4 2020, 08:30 (1477 dage siden) @ Flemming

Jeg melder mig lige i rækken af personer, der også var ude og tage afsked med OHJ om aftenen den 31. marts 1967, idet jeg var med på den stærkt forsinkede sidste tur fra Odder til Horsens.
Jeg husker specielt togrøverne ved Oldrup. Findes der billeder af dem?

Billige jernbane T-shirts

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak