SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af Steffen Dresler, 6/4 2020, 11:39 (1480 dage siden)

Kære alle

Et lille spørgsmål.

Står signalet (pælen) til højre enkeltsporet ud og tilsvarende til højre ind enkeltsporet, altså et på begge sider af en enkeltsporet strækning?

Går ud fra ved flersporede områder ind/ud at signal 111 kun står til højre for yderste spor til højre både ud og ind. Altså f.eks. tre spor ud/ind kun de yderste og ikke det midterste?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler
(p.t. signalopsætter)

SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af Svend, Storkøbenhavn, 6/4 2020, 13:48 (1480 dage siden) @ Steffen Dresler

Står signalet (pælen) til højre enkeltsporet ud og tilsvarende til højre ind enkeltsporet, altså et på begge sider af en enkeltsporet strækning?

Går ud fra ved flersporede områder ind/ud at signal 111 kun står til højre for yderste spor til højre både ud og ind. Altså f.eks. tre spor ud/ind kun de yderste og ikke det midterste?

.
Mærke 111 kan ses her
https://www.jernbanearkivalier.dk/dsb-signaler/DSB-Signalreglement-af-1944-original.pdf

"Nr. 111. »Grænsemærke mellem Maskintjenestens og Trafiktjenestens Omraade«.
Mærket tilkendegiver Grænsen mellem del Sporomraade, paa hvilket Rangeringen ledes af Stationspersonalet, og det Sporomraade, paa hvilket Rangeringen ledes af Maskinjenestens Personale. Pælen anbringes med Ryggen vinkelret paa Sporet."

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om det blev anbragt til højre eller til venstre - men mon ikke det blev placeret "mest hensigtsmæssigt", altså så det kunne ses og man ikke faldt over det?

Det blev placeret inde på stationen og altså ikke i forbindelse med noget "enkeltspor" eller nogen "strækning"

SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af Steffen Dresler, 6/4 2020, 13:59 (1480 dage siden) @ Svend

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om det blev anbragt til højre eller til venstre - men mon ikke det blev placeret "mest hensigtsmæssigt", altså så det kunne ses og man ikke faldt over det?

Det blev placeret inde på stationen og altså ikke i forbindelse med noget "enkeltspor" eller nogen "strækning"

Kære Svend

Jo, teksten og beskrivelsen har jeg også fra SIR 44, men jeg bliver lidt "forvirret" når jeg (ikke) læser den nærmere placering. Tænker på det som en slags "Rangergrænsemærke" på jorden.
Har aldrig set det "i live" (tror jeg eller overset det?).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af Svend, Storkøbenhavn, 6/4 2020, 14:29 (1480 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om det blev anbragt til højre eller til venstre - men mon ikke det blev placeret "mest hensigtsmæssigt", altså så det kunne ses og man ikke faldt over det?

Det blev placeret inde på stationen og altså ikke i forbindelse med noget "enkeltspor" eller nogen "strækning"


Kære Svend

Jo, teksten og beskrivelsen har jeg også fra SIR 44, men jeg bliver lidt "forvirret" når jeg (ikke) læser den nærmere placering. Tænker på det som en slags "Rangergrænsemærke" på jorden.
Har aldrig set det "i live" (tror jeg eller overset det?).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

.
Mærket blev placeret i forbindelsesporet (sporene) ind mod/ud fra maskindepotet for at orientere, hvor langt man kunne/måtte køre uden at kontakte maskindepotet hhv stationsbestyrer/rangermester el. De fleste steder er det nok sket ganske gelinde, men det var vigtigt, at en maskine fra mdt ikke uden videre bare kørte ud i spor, hvor der blev rangeret. Der har muligvis været nogle lokale instrukser, som beskrev hvordan man skulle forholde sig.

SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af Steffen Dresler, 6/4 2020, 17:44 (1480 dage siden) @ Svend

Kære Svend

Tusind tak!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af K564, 6/4 2020, 17:46 (1480 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Her er et nyere foto af mærkningen mellem maskinspor og trafikspor. Dv-signalet dækker trafikspor og grænsemærket (med ryggen til) til venstre for D-maskinen, dækker maskinspor.


[image]

Håber det viser lidt af, det du tænker på.

Hilsner Keld

SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af Steffen Dresler, 6/4 2020, 18:54 (1480 dage siden) @ K564

Hej Steffen

Her er et nyere foto af mærkningen mellem maskinspor og trafikspor. Dv-signalet dækker trafikspor og grænsemærket (med ryggen til) til venstre for D-maskinen, dækker maskinspor.


[image]

Håber det viser lidt af, det du tænker på.

Hilsner Keld

Kære Keld
Tak, det er jo i den mere "moderne udførelse" med en DV samt grænsemærket og jeg er helt klar over betydningen, men i Ro faktisk aldrig tænkt på det i DEN forbindelse (altså som Grænsemærke) andet end vi må køre op og ud og modsat tilladelse til at rangere ned (over radioen).

Tak for den moderne ækvivalent:-)

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af K564, 6/4 2020, 19:18 (1480 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

[image]

Tak, det er jo i den mere "moderne udførelse" med en DV samt grænsemærket og jeg er helt klar over betydningen, men i Ro faktisk aldrig tænkt på det i DEN forbindelse (altså som Grænsemærke) andet end vi må køre op og ud og modsat tilladelse til at rangere ned (over radioen).

Du har dit mærke, når du skal ned til remisen. Det er dette, som på foto har ryggen til lige foran maskinen til venstre.

Hilsner Keld

SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af Steffen Dresler, 6/4 2020, 19:51 (1480 dage siden) @ K564

Den er jeg helt med på og igen TAK!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

SIR 44, signal 111, Grænsemærke mellem driftsdepot/stations

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 6/4 2020, 22:47 (1480 dage siden) @ K564

Her er et nyere foto af mærkningen mellem maskinspor og trafikspor. Dv-signalet dækker trafikspor og grænsemærket (med ryggen til) til venstre for D-maskinen, dækker maskinspor.


[image]

Det opstillede mærke må vel være SR mærke 17.17, der i dag betyder 'Endepunkt for rangering for signal'. Mærket har samme udførsel som et rangergrænsemærke, men er med gul kant i stedet for rød.

Betydningen af mærket var tidligere 'Grænse mellem sikret og usikret område', men hvornår det skiftede til den nuværende betydning ved jeg ikke.

I dag må mærke 17.15 være afløseren for det gamle mærket 111 fra SIR44. Mærket betyder iflg. SR 'Grænse mellem station og teknisk tjenestes område', men har ellers samme udførsel som i SIR44

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak