Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Steffen Dresler @, torsdag 14. maj, 2020, 14:06 (10 dage siden)

Godmiddag til alle

Jeg har fået et spørgsmål jeg ikke kan besvare vedr. et emalje stationsskilt med teksten ”København H”, billede vedhæftet.

[image]

Skiltet blev i sin tid købt for en kasse øl hos en skrothandler og nu vil man gerne vide, hvilken tidsperiode og hvor på stationen dette og sikkert flere blev anvendt.

Når jeg selv går ind og ser efter på internettet (og siderne her), ser det ud til, at perronskiltene alle var skrevet med versaler og jeg kan ikke finde et billede med denne udformning.
Målene er angivet til at være ca. 150 x 30 cm og skiltet udført i metal med emalje tekst.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 14. maj, 2020, 14:44 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Godmiddag til alle

Jeg har fået et spørgsmål jeg ikke kan besvare vedr. et emalje stationsskilt med teksten ”København H”, billede vedhæftet.

[image]

Skiltet blev i sin tid købt for en kasse øl hos en skrothandler og nu vil man gerne vide, hvilken tidsperiode og hvor på stationen dette og sikkert flere blev anvendt.

Når jeg selv går ind og ser efter på internettet (og siderne her), ser det ud til, at perronskiltene alle var skrevet med versaler og jeg kan ikke finde et billede med denne udformning.
Målene er angivet til at være ca. 150 x 30 cm og skiltet udført i metal med emalje tekst.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Fra midten af 1930'erne til midten af 1970'erne. Mener også, at der var nogle hvor der bare stod "København" men er ikke sikker.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, torsdag 14. maj, 2020, 14:57 (10 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har selv et med samme udformning: Bare med "Esbjerg" på i stedet:

[image]

Det blev ophængt på Esbjerg Station som perronskilt, ved indvielsen i 1904, og pillet ned ved en større renovering i 1986.
Jeg har både en lille version, 50 x 15 cm, samt en stor, i 200 x 40 cm.

Begge skilte har jeg fået af en gammel stationsforstander, som var ansat ved DSB da jeg blev ansat i 1986 - han havde været på banegården siden 1939, og har fortalte mig historien bag skiltene. Han må jo vide hvad han snakkede om :)

Avatar

Emaljeskilt i Esbjerg i 1904?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 14. maj, 2020, 18:02 (10 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Jeg har selv et med samme udformning: Bare med "Esbjerg" på i stedet:

[image]

Det blev ophængt på Esbjerg Station som perronskilt, ved indvielsen i 1904


Det er nyt for mig, at der blev anvendt emaljeskilte allerede i 1904?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Emaljeskilt i Esbjerg i 1904?

af Niels Munch @, torsdag 14. maj, 2020, 18:35 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er nyt for mig, at der blev anvendt emaljeskilte allerede i 1904?


Emaljeskilte så dagens lys i England i 1889, og fra 1893 fulgte tyske emaljeværker efter. I DK importerede man indledningsvis emaljeplader, hvor man skabelonerede den ønskede tekst på de færdige plader, der herefter blev brændt. I slutningen af 1890'erne kom en egentlig fremstilling af emaljeskilte i gang i DK.

Kilde: "Emaljeskilte og udendørsreklame" af S. & J. Juhler Hansen (Vejle Museum 1993 - ISBN 87-87683-18-0).

Kilden omhandler ikke stationsskilte, der åbenbart falder uden for emnet.

M.v.h.
Niels

Avatar

Emaljeskilt i Esbjerg i 1904?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 14. maj, 2020, 18:54 (10 dage siden) @ Niels Munch

Det er nyt for mig, at der blev anvendt emaljeskilte allerede i 1904?

Emaljeskilte så dagens lys i England i 1889, og fra 1893 fulgte tyske emaljeværker efter. I DK importerede man indledningsvis emaljeplader, hvor man skabelonerede den ønskede tekst på de færdige plader, der herefter blev brændt. I slutningen af 1890'erne kom en egentlig fremstilling af emaljeskilte i gang i DK.

Kilde: "Emaljeskilte og udendørsreklame" af S. & J. Juhler Hansen (Vejle Museum 1993 - ISBN 87-87683-18-0).

Kilden omhandler ikke stationsskilte, der åbenbart falder uden for emnet.


Kære Niels

Tak for informationerne.

Jeg fik udtrykt mig uklart. Undskyld. Jeg burde have skrevet:

"Det er nyt for mig, at der blev anvendt emaljeskilte som stationsskilte allerede i 1904?"

Jeg gennemgik på et tidspunkt 2. Distrikts efterladte arkivalier vedr. emaljestationsskilte og husket efter hukommelsen, var overgangen til de rød-hvide emaljeskilte noget der gik i gang i løbet af 1930'erne (måske meget sent i 1920'erne), og derfor pirrer det mig, at der skulle have været emaljestationsskilte i Esbjerg allerede i 1904. Men man kan jo blive overrasket.

Bedste hilsner

Thomas

Emaljeskilt i Esbjerg i 1904?

af Steffen Dresler @, torsdag 14. maj, 2020, 19:26 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære alle

Jeg er meget tilbøjelig til at tro, at den gode Thomas har ganske ret i, at stationsskiltene, altså dem på perronerne og på selve stationen, ikke var emaljeskilte før meget, meget senere.

Nu har jeg IKKE Danmarks jernbanemuseums årsskrift ”Tog i tiden” i nærheden, men i et af numrene skriver den gode UTJ om tal, bogstaver og skrifttyper. Og her mener jeg at UTJ kommer ind på ca. årstal, bl.a. også for stationsskiltene. Under alle omstændigheder foresvæver det mig, at stations/perronskiltene var tværstillede før/efter perronerne, udført i træ med rød skrift og hvid baggrund og opstillede som en galge mellem to lodret stående stolper. Stationsnavnet på bygningen var omkring denne periode vi taler om, enten malet direkte på muren eller fremstillet som en stor bemalet træplade med bl.a. angivelser af afstanden til de næste stationer i hver retning (de ældste i mil).

Jeg skal senere prøve og se om jeg kan finde det omtalte nummer af ”Tog i tiden”.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Emaljeskilt i Esbjerg i 1904?

af Steffen Dresler @, torsdag 14. maj, 2020, 22:24 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften!

Så fik jeg fat i nok den eneste pålidelige reference om ”Jernbanens bogstaver”, en artikel med samme navn skrevet af UTJ til Danmarks Jernbanemuseums Årsskrift ”Tog i tiden 2010”, ISSN 1603-3299.
For at gøre en lang snak kort er svaret på mit eget spørgsmål, med hensyn til det tidligere viste perronskilt med ”København H” udført i emalje, at det tidligst kan være opsat fra midten af 1930´erne og senest været nedtaget omkring 1972 ff. som også nævnt af MFL og vist ved billede af GS. Tilbage er så bare spørgsmålet om, hvornår der skete et skift fra brugen af versaler og minuskler på perronskiltene ”København H” til udelukkende at anvende versaler, altså ”KØBENHAVN H”.

Til det spørgsmål som Thomas stillede m.h.t. en tidsbestemmelse af ”Esbjerg” skiltet kan jeg ud fra artiklen læse, at netop den viste skrifttype er ”Johnstons” i DSB´s udgave fra midten af 1930´erne. Her blev skrifttypen og anvendelsen af emaljeskilte taget ibrug i forbindelse med indførelsen af S-toget fra 1934 ff.
Det betyder så, at ”Esbjerg” skiltet ikke kan være fra omkring 1904, men tidligst fra omkring midten af 1930´erne. Men det gør da ikke skiltet mindre attraktivt.

I øvrigt kan det anbefales at læse – og købe årsskriftet – da artiklen giver nogle gode svar m.h.t. skrifttyper på bygninger, vogne og lokomotiver, der jo også en rettesnor for, hvis man vil tidsbestemme en materielgenstand på et billede samt viden om anvendelsen af skrifttyperne i al almindelighed. Sluttelig, hvis man er blevet lidt interesseret i skrifttyper og anvendelse, at se på Danmarks Jernbanemuseums internetside ”Jernbanekilder”, hvor der i de sidste par dage har være vist skrifttyper og skiltes udformning lige til at downloade til eget brug.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

Emaljeskilt i Esbjerg i 1904?

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 14. maj, 2020, 22:47 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften!

Så fik jeg fat i nok den eneste pålidelige reference om ”Jernbanens bogstaver”, en artikel med samme navn skrevet af UTJ til Danmarks Jernbanemuseums Årsskrift ”Tog i tiden 2010”, ISSN 1603-3299.
For at gøre en lang snak kort er svaret på mit eget spørgsmål, med hensyn til det tidligere viste perronskilt med ”København H” udført i emalje, at det tidligst kan være opsat fra midten af 1930´erne og senest været nedtaget omkring 1972 ff. som også nævnt af MFL og vist ved billede af GS.

Så vidt jeg husker, så blev skiltene på Kh udskiftet ret sent, måske omkring 1980.

Tilbage er så bare spørgsmålet om, hvornår der skete et skift fra brugen af versaler og minuskler på perronskiltene ”København H” til udelukkende at anvende versaler, altså ”KØBENHAVN H”.

Der er ikke nødvendigvis sket noget skift. Skiltene med "KØBENHAVN" kan have været anvendt på fjertrafikperronerne, mens skiltene med "København H", som var mindre, kan have været anvendt i nærtrafikken.

Jeg har ikke gidet bruge tid på nærmere fotostudier af ovenstående, så det er kun en teori.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Emaljeskilt i Esbjerg i 1904?

af Steffen Dresler @, torsdag 14. maj, 2020, 23:06 (10 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´aften

Lyder da fornuftigt, tak!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Emaljeskilt - helt OT

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, torsdag 14. maj, 2020, 19:33 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er nyt for mig, at der blev anvendt emaljeskilte allerede i 1904?

Emaljeskilte så dagens lys i England i 1889, og fra 1893 fulgte tyske emaljeværker efter. I DK importerede man indledningsvis emaljeplader, hvor man skabelonerede den ønskede tekst på de færdige plader, der herefter blev brændt. I slutningen af 1890'erne kom en egentlig fremstilling af emaljeskilte i gang i DK.

Hej, som det ses havde man også email langt tidligere end vi hidtil har regnet med:

[image]

;-) Emaljeskilt på U-banestation i Hamburg.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Emaljeskilt - helt OT

af ValbysHistorie, torsdag 14. maj, 2020, 20:58 (10 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hahaaaa. Det er godt nok morsomt.

Godt fundet - tommelop
Dennis

Emaljeskilt i Esbjerg i 1904?

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, fredag 15. maj, 2020, 16:56 (9 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas, det var Harald V. Thomsen, den gamle Stationsforstander (eller hvad han nu var), der fortalte mig det, sidst i 1980'erne :)

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Georg Schmidt, torsdag 14. maj, 2020, 14:54 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]
M v h
Georg

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Georg Schmidt, torsdag 14. maj, 2020, 23:23 (10 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Billedet er fra 1972. De øvrige herunder fra 1973 og 1974 (mener jeg:-D), de store skilte udenfor hallen var uden "H".

[image]


[image]


[image]
1438, 1010 og 1119.
M v h
Georg

Avatar

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 14. maj, 2020, 23:25 (10 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Billedet er fra 1972. De øvrige herunder fra 1973 og 1974 (mener jeg:-D), de store skilte udenfor hallen var uden "H".

Tak, Georg. Det forklarer forskellen.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Steffen Dresler @, torsdag 14. maj, 2020, 23:32 (10 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´aften Georg

Tak for billederne.
Her er der syn for sagen, at skiltene inden i perronhallen - de mindre - havde påskriften "København H", men de større (både i højde og længde) udenfor perronhallen jo tydeligvis har påskriften "KØBENHAVN".

Det gør jo spørgsmålet lidt mere klart, da fotograferne jo NORMALT ikke fotograferede "inde i mørket", men udenfor hvor lyset var:-). Derfor ser vi næsten altid de store skilte, "elementært Dr. Watson"!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Steen Heick, torsdag 14. maj, 2020, 17:05 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Da Jens Nielsen blev designchef i 1971 stod han for en ændring af alt design fra togsæt, perroner, skilte til uniformer og brevpapir.
Skilte blev skiftet ud til hvide skilte med sorte helvetica bogstaver og alt blev sort, hvidt og postkasserødt.
Han blev senere overarkitekt i DSB, men døde desværre i en tidlig alder, hvorefter designet blev ændret af Pia Mathiesen til blåt.
mvh Steen Heick

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Steffen Dresler @, torsdag 14. maj, 2020, 18:31 (10 dage siden) @ Steen Heick

Kære Steen m. fl.

Ja, det er korrekt at Jens Nielsen blev designchef ved DSB og fra 1974 fik indført det design vi i dag generelt omtaler som "designperioden", der var gældende frem til at DSB overgik til et selvstændigt offentligt selskab og hvor Pia Mathiesen overtog styringen med bl.a. en ny skrift "Via".

Nu omhandler denne tråd jo ikke DSB design, men hvornår et emaljeskilt har været anvendt i Københavns Hovedbanegård og på de svar der er kommet - tak for det - ligger det jo nogenlunde fast.

Men HVIS man vil diskutere DSB Designperiode (og dermed perron- og stationsskilte) er der RIGELIGT at gå igang med i EN NY TRÅD. Og jeg skal da - for provokationens skyld - gerne tillade mig at mene, at DSB med Designchef Jens Nielsen og Generaldirektør Ole Andresen med et par enkelte undtagelser i signalfarverne, STJAL og "fordsb´ske" den af BREL for British Rail nyudviklede "Cooperative Designmanual" så fuldstændigt at næsten side numrene i DSB og BR Designmanualer var ens. Og at dette design hos DSB blev så berømt i danske designkredse kan vel heller ikke undre når man ser, hvem der sad i spidsen i både DSB som Dansk Designråd.

Men det er jo en helt anden historie end om skrifttypen og størrelsen på et perronskilt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ønsker man at læse om det daværende DSB design: DSB design, Dansk Designrød maj 1983, ISBN 87-87385-16-3.

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Steen Heick, torsdag 14. maj, 2020, 19:16 (10 dage siden) @ Steffen Dresler

Undskyld Steffen Dresler
Det var ikke for at overskride grænsen for emnet, men kun for at bevidne og fastslå årene for ændringerne.
Jeg husker så tydeligt de stabler af nedtagne brun/hvide skilte som lå under loftet på Frederiksberg Station, hvor DSB bygningsområde havde til huse for snart 50 år siden. Måske der ligger nogle endnu.
mvh Steen

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Steffen Dresler @, torsdag 14. maj, 2020, 19:30 (10 dage siden) @ Steen Heick

Kære Steen

OK, det med designperioden gik bare lige rent ind hos mig og der skal ikke undskyldes eller andet. ABSOLUT HELT OK!!!!!:-) :-) :-)

Ja, det var - hvis man var samler dengang- nok en mærkelig periode, ting blev smidt ud og også nok godt det samme. Det havde jo en reel skrotværdi, men for ganske få en samlerværdi.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sp. Stationsskilt, tidsperiode og hvor anvendt på stationen?

af Claus E. Hansen @, torsdag 14. maj, 2020, 22:32 (10 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Claus E. Hansen, torsdag 14. maj, 2020, 22:57

Et eller andet sted er jeg faldet over at de rød/hvide emaljeskilte blev indført hos DSB i 1930´erne, i forbindelse med at der kom S-tog.

Selve teknikken bag det at fremstille emaljeskilte er ældre, som det også fremgår af bogen om emaljeskilte. Og som helt rigtigt behandler reklameskilte på stationerne, der også bliver kaldt for stationsskilte, men som altså ikke er det vi forbinder med dem herinde.

DSB´s skilte blev fremstillet hos Glud og Marstrands Fabrikker i København, dette fik jeg af vide af en kendt nu afdød jernbaneentusiast. Man stoppede med det midt/sidst i 1960´erne, simpelthen fordi det blev for dyrt.

Men skelner, så vidt jeg har forstået det, mellem perronskilte og stationsskilte, der var placeret på bygningen.

Hvorvidt det viste skilt med København H har været på perronen eller stationen, skal jeg ikke kunne sige.

Men jeg har set et skilt med Langå, som har været på stationsbygningen. Her var det kun L´et, der var med stort begyndelsesbogstav.

Der er jo en rig fotodokumentation, så det kunne være man skulle studere stationfotos nærmere i jernbanelitteraturen ;-)

Vil skyde på at man møder begge udgaver af stationsskilte.

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

Emaljeskilte - flere leverandører

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 14. maj, 2020, 22:59 (10 dage siden) @ Claus E. Hansen

DSB´s skilte blev fremstillet hos Glud og Marstrands Fabrikker i København, dette fik jeg af vide af en kendt nu afdød jernbaneentusiast


DSB indhentede faktisk tilbud fra mindst to fabrikker, hver gang de skulle have nogle emaljeskilte fremstillet. Jeg husker ikke på stående fod, hvad den anden fabrik hed; men priserne var ret skarpe og nogle gange gik ordren til den ene fabrik - andre gange til den anden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Emaljeskilte - flere leverandører

af Claus E. Hansen @, torsdag 14. maj, 2020, 23:08 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB indhentede faktisk tilbud fra mindst to fabrikker, hver gang de skulle have nogle emaljeskilte fremstillet. Jeg husker ikke på stående fod, hvad den anden fabrik hed; men priserne var ret skarpe og nogle gange gik ordren til den ene fabrik - andre gange til den anden.

Tak for oplysningen. Der var jo flere fabrikker at vælge imellem, så mon ikke det har været en af de store? Mener også at der til sidst i 1960´erne, faktisk kun var Glud og Marstrands Fabrikker tilbage der kunne fremstille skiltene.

Men en skam at Juhler ikke kommer ind på den del i hans fine bog om emaljeskilte. Til gengæld bliver processen med at fremstille et emaljeskilt meget grundigt beskrevet. Ikke noget at sige til at det blev for dyrt til sidst.

Der er faktisk klart basis for at lave en bog udelukkende om jernbaneemaljeskilte ;-)

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

Emaljeskilte - flere leverandører

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, torsdag 14. maj, 2020, 23:29 (10 dage siden) @ Claus E. Hansen

DSB indhentede faktisk tilbud fra mindst to fabrikker, hver gang de skulle have nogle emaljeskilte fremstillet. Jeg husker ikke på stående fod, hvad den anden fabrik hed; men priserne var ret skarpe og nogle gange gik ordren til den ene fabrik - andre gange til den anden.


Tak for oplysningen. Der var jo flere fabrikker at vælge imellem, så mon ikke det har været en af de store? Mener også at der til sidst i 1960´erne, faktisk kun var Glud og Marstrands Fabrikker tilbage der kunne fremstille skiltene.

Men en skam at Juhler ikke kommer ind på den del i hans fine bog om emaljeskilte. Til gengæld bliver processen med at fremstille et emaljeskilt meget grundigt beskrevet. Ikke noget at sige til at det blev for dyrt til sidst.

Der er faktisk klart basis for at lave en bog udelukkende om jernbaneemaljeskilte ;-)


Lidt arkivsøgning bragte dette til torvs:


[image]

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Emaljeskilte - flere leverandører

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 15. maj, 2020, 00:00 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB´s skilte blev fremstillet hos Glud og Marstrands Fabrikker i København, dette fik jeg af vide af en kendt nu afdød jernbaneentusiast

DSB indhentede faktisk tilbud fra mindst to fabrikker, hver gang de skulle have nogle emaljeskilte fremstillet. Jeg husker ikke på stående fod, hvad den anden fabrik hed; men priserne var ret skarpe og nogle gange gik ordren til den ene fabrik - andre gange til den anden.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hejsa Thomas,

Efter at hovedparten af stationerne havde fået emalje-stationsskilte i 1940'erne og 50'erne, må den sidste leverance til DSB vel have været Nf-Rf og S-banen til Tåstrup i 1963, og så muligvis de lange "indendørs" skilte med forbud om adgang til perronerne på S-bane-stationerne ved overgangen til stikprøvevis billetkontrol i 1968 - eller var disse skilte udført som serigrafi på plastmateriale?

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Emaljeskilte - flere leverandører

af Claus E. Hansen @, fredag 15. maj, 2020, 17:34 (9 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Et andet eksempel på en station der fik skilte af glasfiber/plastic i 1960´erne, fordi det var for dyrt ellers, er Roskilde. De blev monteret på en jernramme. Det kan man forvisse sig om ved at kigge på jernbaneskiltene inde i Jernbanemuseets arkiv. Der er, så vidt jeg kan se, ikke bevaret deciderede emaljeskilte med stationsnavnet herfra.

Mvh
Claus

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen