1 generation S-tog - bemanding

af esni, Frederikssund, 19/5 2020, 12:39 (1409 dage siden)

Fra starten var der vel en togfører og en lokomotiv/motor/elektrofører på hvert tog?

Var der også det da de udgik?

Hvis de kørte enmandsbetjente, krævede det så ombygning?

1 generation S-tog - bemanding

af disavelo, 19/5 2020, 12:48 (1409 dage siden) @ esni

Der var i stedet billetkontrol ved indgang til perronen.
Venlig hilsen. Søren

1 generation S-tog - bemanding

af esni, Frederikssund, 19/5 2020, 13:13 (1409 dage siden) @ disavelo

Der var i stedet billetkontrol ved indgang til perronen.
Venlig hilsen. Søren

Det var sådan set ikke billetkontrollen jeg tænkte på men togførerens øvrige opgaver før 1972

1 generation S-tog - bemanding

af Niels Buch, 19/5 2020, 13:44 (1409 dage siden) @ esni

Der var i stedet billetkontrol ved indgang til perronen.
Venlig hilsen. Søren


Det var sådan set ikke billetkontrollen jeg tænkte på men togførerens øvrige opgaver før 1972


Fra de ture jeg har taget med 1. generations-veteran-S-toget, mener jeg det er togføreren der lukker dørene. Og "brummede" han så ikke afgang til lokomotivføreren (eller hvad han nu hed i S-toget). Grundet konstruktionen af førerrummet (som jeg har set det i veteran-S-toget) kan lokomotivføreren ikke se ud af venstre side af toget i køreretningen, da førerrummet kun er i højre side.

Jeg har desværre aldrig kørt med 1. generations S-tog i rigtigt trafik.

Hilsen
Niels

1 generation S-tog - bemanding

af HansA, 19/5 2020, 14:08 (1409 dage siden) @ Niels Buch

Goddag igen i forummet!
Jeg har kørt med de gamle S-tog på linie F i 1977 og 1978 (jeg var 14-15 år på det tidspunkt).
Ved besøg i København dengang var det 'fast rutine', at jeg kørte 'rundt om byen' - og altid i retning med uret, for så kunne jeg sidde forrest i styrevognen fra Vanløse til Hellerup og kigge og fotografere ud ad frontruden.

Hellerup 1977:
[image]

Lersøen 1977:
[image]

v.h.
HansA

1 generation S-tog - bemanding

af Steffen Dresler, 19/5 2020, 14:44 (1409 dage siden) @ Niels Buch

God eftermiddag

Se dette link med den fantastiske tegning tegnet "i marken" engang omkring 1967.

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=46500

Det var føreren der betjente dørfunktionen (trykluft) ved at trykke på knoppen (markeret nr. 4) og dørene røg i med et smæk. Føreren kørte udelukkende på advisering af brummertrykket fra togformanden. Togformanden blev selvfølgelig mest benyttet til at påse sikkerheden ved ud- og indstigning, fløjte afgang (nu smækker dørene i om lidt, få bagdelen med jer) og brumme afgang til føreren. Men der var jo også en vis mængde rejsegods der blev befordret i begyndelsen og som normalt opbevaredes i pakrummet (hundekupeen) lige bag førerrummet. Togformanden havde den lille kupe ved siden af førerrummet til sin disposition.


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

1 generation S-tog - bemanding

af Niels Munch, 19/5 2020, 16:38 (1409 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]DSB litra FS. Interiør af førerrum i styrevogn af 1. generation, 5. levering.
Motivdato: 1961. Jernbanekilder.dk - Scannummer: DJM01-00009803.


Og her et billede af den eftertragtede plads t.v. for førerrummet i FS-vognen:

[image]DSB litra FS. Motivdato: 1963. Jernbanekilder.dk - Scannummer: DJM01-00011714.

I de "bredhovede" styrevogne ombygget fra mellemvogne FML var der endnu mere plads.


M.v.h.
Niels

1 generation S-tog - bemanding

af HansA, 19/5 2020, 13:48 (1409 dage siden) @ esni
redigeret af HansA, 19/5 2020, 14:20

Hej Eskild

Der er hjælp at hente i bogen 'S-banen 1934-2009'. banebøger 2009, ISBN 978-87-91434-20-4.

På side 315 står:
'...Her residerede "togformanden", som togføreren hed i S-togene, idet de var placeret i en lidt lavere lønramme end kollegerne i de "rigtige" tog. Han skulle blandt andet sørge for ind- og udlæsning af gods, men hans primære opgave var at overvåge ind- og udstigning og fløjte afgang med den berømmelige trillefløjte....'

Og på side 323:
'...de sidste vinrøde S-tog kørte på F-linien 6. juli 1978. Den officielle begrundelse var indførelsen af enmandsbetjening.....'

Så de 'gamle' S-tog kørte aldrig enmandsbetjent.

v.h.
HansA
som du måske husker fra den gamle forstærkerstation på Borups Allé?

1 generation S-tog - bemanding

af esni, Frederikssund, 19/5 2020, 14:40 (1409 dage siden) @ HansA

HansA
som du måske husker fra den gamle forstærkerstation på Borups Allé?

Det er mange år siden, men Kh2 var et godt sted at komme, også i de første år efter at verden gik af lave i 1996

Avatar

1 generation S-tog - bemanding

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/5 2020, 14:20 (1409 dage siden) @ esni

Der var i stedet billetkontrol ved indgang til perronen.
Venlig hilsen. Søren


Det var sådan set ikke billetkontrollen jeg tænkte på men togførerens øvrige opgaver før 1972

Hejsa,

Togformanden (togføreren) udførte normalt ikke billetkontrol. Det havde man et hold togrevisorer til, også dengang der var billetkontrol ved perronernes ind- og udgang. Udover afgangsproceduren varetog togformanden ind- og udlæsningen af indskrevet rejsegods og - under Besættelsen - post i sække i togets pakrum.

1 generation S-tog - bemanding

af Niels Munch, 19/5 2020, 14:30 (1409 dage siden) @ esni

De "brune" S-tog har altid kørt som tomandsbetjente.

Man påbegyndte faktisk ombygning af nogle af de nyeste 1. generations S-togsvogne (MM 804 og MM 813 samt FS 939) med henblik på, at de kunne køre énmandsbetjente. Men projektet blev aldrig afsluttet.

Oprindelig var det tanken at ombygge hele 38 vogne af de nyeste 1. G-tog.


M.v.h.
Niels

1 generation S-tog - bemanding

af Peer Pedersen, 19/5 2020, 17:01 (1409 dage siden) @ Niels Munch

Bogen, Et liv på Maskinen, giver en beretning om tiden hvor jeg kørte S.tog, her kan i læse om hverdagen med 1. generations S.togene samt nogle af mine oplevelser fra den tid.

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak