Avatar

Salonvognnostalgi for sande entusiaster

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 21. maj, 2020, 00:33 (4 dage siden)

Hejsa,

En kort dokumentar med nye optagelser er lagt på Youtube.

God fornøjelse!

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Salonvognnostalgi for sande entusiaster

af Niels Munch @, torsdag 21. maj, 2020, 08:50 (4 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Lånt til lejligheden fra Olsen Banden: "Det fede svin!"

M.v.h.
Niels

Salonvognnostalgi for sande entusiaster

af Børge Sundahl, torsdag 21. maj, 2020, 09:46 (4 dage siden) @ Niels Munch

Her er Görings salonvogn indrangeret i Nordpilen.
Vognen er ejet af en klub
[image]

Avatar

Salonvognnostalgi for sande entusiaster

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 21. maj, 2020, 12:44 (3 dage siden) @ Niels Munch

Lånt til lejligheden fra Olsen Banden: "Det fede svin!"

M.v.h.
Niels

Tyskerne var af en eller anden grund mere moderate i deres udtryksform og nøjedes med at kalde ham "der Dicke" og "Meier".

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Salonvognnostalgi for sande entusiaster

af Steffen Dresler @, torsdag 21. maj, 2020, 14:28 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

God eftermiddag!
Som med alle andre efterkrigs videoproduktioner, skal man nok også her tage Mark Feltons produktioner med et vist gran salt og være kritisk. Især de viste filmoptagelser har ofte ikke noget med ”begivenheden” at gøre, men var tilrådighed og passede sådan nogenlunde. Når dette så er sagt, må man tage hatten af for de mange filmoptagelser, der er samlede sammen. De kommer bl.a. fra de ugentlige offentligt viste (dengang) ”Wochenschau”, propagandaoptagelser, undervisningsfilm mv.
De omtale ”Rigsregerings tog” var en meget stor samling af specialvogne byggede af de tyske rigsbaner, mere eller mindre tilpasset enkeltpersoner/ministres behov. De moderne stål salonvogne blev byggede fra midten af 1930´erne og frem til begyndelsen af krigen. De var Rigsregerings kørende repræsentantskabs faciliteter og kunne sammensættes efter behov. Dog fik selvfølgelig Rigskansleren (Adolf Hitler) og nogle få topministre deres egne salonvogne (tog), heriblandt Herman Göring, Ribbentrop, Himmler, Dr. Ley og sekretær Bormann, sidstnævnte kun en vogn (Hitlers sekretær). Det var rejsende hoteller, repræsentantskabs- og arbejdslokaler for de tilhørende stabe/ministerier med kontorer, kommunikation (radio, telefoni, telegraf), mødefaciliteter, spise- og overnatningsfaciliteter mm. Yderligere medbragtes ofte vogne med el-generatorer for togets uafhængige forsyning af strøm samt vogne for transport af køretøjer.
Da krigen startede sammensattes vognene til egentlige ”Kommandotog” for Føreren, CH for Luftwaffe (Göring), SS (Himmler) og ad hoc for værnscheferne, sidstnævnte kun i den første del af krigen. Hermed var man uafhængige af landevejs- og lufttransport og kunne transportere hele staben frem til det ønskede område på jernbanen og operative hele vejen. Altså kørende kommandostationer. Enkelte vogne blev også anvendt af chefer for inspektioner rundt om i Europa under krigen, bl.a. fik Feltmarskal Erwin Rommel en vogn (blandt mange andre) til sin inspektionstur rundt i Danmark.
INGEN af vognene var på nogen måde udstyrede med panserplader som sagt i filmen. Men den store vægt kom af byggemåden for de mere personlige salonvogne af enhver art. Der blev ikke anvendt letmetaller, men relativ kraftige stålprofiler i undervognen og pladetykkelser i vognsiderne og deres forstærkningslister. Hertil kom så selv apteringen i ædeltræ (ikke hverken finer- eller spånplader), tunge dagligstuemøbler og kontormøbler, tunge badekar- toilet- og sengeafdelinger, køkkener, bistroer, radioer, vandforsyninger og, og, og. Derfor kom vægten på et par vogne op omkring 70 tons tjenestevægt, hvorfor de måtte udstyres med 3-akslede bogier for ikke at ødelægge skinnernes overbygning.
Sluttelig byggedes et antal såkaldte ”FLAK-Wagen”, til sidst udstyrede med 2 cm maskinkanoner i enten tvillings- eller firlings affutager. En af disse blev efter krigen ombygget til ”film optage vogn” og bl.a. anvendt af DSB til filmen ”Fyn, sådan set” (kan findes på Jernbanearkivalier).
Ønsker man yderligere informationer om disse store og tunge salonvogne, kan bogen fra EK-Verlag i 2010, ”Reichsbahn-Salonwagen” af Walter Haberling anbefales. ISBN 978-3-88255-679-7. Heri kan man bl.a. læse om vognenes videre anvendelse efter krigen, bl.a. til den engelske dronnings besøg i Tyskland.
Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Tak for henvisningen.

Salonvognnostalgi for sande entusiaster

af Baumann, torsdag 21. maj, 2020, 15:50 (3 dage siden) @ Steffen Dresler

Salonvognnostalgi for sande entusiaster

af Niels Munch @, torsdag 21. maj, 2020, 19:31 (3 dage siden) @ Steffen Dresler

Sluttelig byggedes et antal såkaldte ”FLAK-Wagen”, til sidst udstyrede med 2 cm maskinkanoner i enten tvillings- eller firlings affutager. En af disse blev efter krigen ombygget til ”film optage vogn” og bl.a. anvendt af DSB til filmen ”Fyn, sådan set” (kan findes på Jernbanearkivalier)


..... eller her:

[image]Die in die bayr. "3624" verwandelte 18 505 mit einem Filmzug anlässlich der 125 Jahrfeier der deutschen Eisenbahnen in Niederlahnstein. Hinter der Lok läuft ein ehemaliger Flakwagen als Gerätewagen der Filmstelle der DB (02.05.1960). Foto: Carl Bellingrodt - www.eisenbahnstiftung.de.


M.v.h.
Niels

Salonvognnostalgi for sande entusiaster. Nu i Finland

af Peter Roland Hansen, fredag 22. maj, 2020, 14:18 (2 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nå nu vi er ved krigen og salonvognsnostalgi kunne vi vende vores blik til Finland. I anledning af Mannerheims fødselsdag den 4/6 1942, besøgte Adolf Hitler Finland . Han kom til Finland med fly som i øvrigt var ved at forulykke fordi landingsbanen var for kort. Mødet fandt sted i Mannerheims salonvogn, men her var der indsat mikrofoner, så deres samtale blev optaget og er bevaret for eftertiden
Man kan læse mere om det her:

https://www.hitlerpages.com/pagina117.html

Mannnerheim havde 2 salonvogne. Den ene står ved Mikkeli station, den anden er bevaret hos en privatmand.
Hvis man skulle få lyst til et besøg i Finland er salonvognen et besøg værd.
[image]

Avatar

Salonvognnostalgi for sande entusiaster. Nu i Finland

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 22. maj, 2020, 22:03 (2 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Nå nu vi er ved krigen og salonvognsnostalgi kunne vi vende vores blik til Finland. I anledning af Mannerheims fødselsdag den 4/6 1942, besøgte Adolf Hitler Finland . Han kom til Finland med fly som i øvrigt var ved at forulykke fordi landingsbanen var for kort.

Hejsa,

Ja, den var for kort, men der var også fejl på flyets bremser.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Jernbanebøger

Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978
Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978
Pris 380,- kr.
 Læs mere 
DSB MO1881
Indsend billeder
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen