(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af XAL Olesen, 27/5 2020, 17:24 (1424 dage siden)

Så har jeg igen fundet noget gammelt metal som det ville være at at vide noget mere om. Denne gang på Museernes Samling:

https://www.kulturarv.dk/mussam/VisGenstand.action?genstandId=11923784

[image]

På Salmonsens konversationsleksikon er der en uddybende tekst:

[image]

Kilde: http://runeberg.org/salmonsen/2/12/0944.html

Hvor længe var der (Jern-)Banepoliti i Danmark? Som togturist i Europa ses jernbanepoliti på især tyske stationer. Men har vi haft noget i samme stil som f.eks. i Tyskland/DB/DR?

Og nej, jeg regner ikke Københavns Politis ekspedition på Hovedbanegården for jernbanepoliti :-D

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Hans Peter Balle, 27/5 2020, 17:50 (1424 dage siden) @ XAL Olesen

Det findes i høj grad også herovre i England. De har mange opgaver, bl.a. fanger de lommetyve på undergrunds nettet.

http://www.btp.police.uk/

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Niels Munch, 27/5 2020, 19:28 (1423 dage siden) @ XAL Olesen
redigeret af Niels Munch, 27/5 2020, 20:02

Hej Glenn,

Som det fremgår af din Runeberg-kilde, var det banens ansatte, som var tillagt politimyndighed. Disse politibestemmelser var stadig principielt indeholdt i den "Lov om DSB m.v.", der var gældende, da jeg i 1985 kom til Østbanen, hvorfra jeg i øvrigt har et tilsvarende skilt.

Se om "Politibestemmelser" (kapitel 7) her: https://onlaw.dk/lovbekendtg%C3%B8relse/lbk-nr-757-af-06-08-1996 .

[image]

Skiltet havde tilsvarende udformning som det "Kasernepoliti"-skilt, vi bar i en kæde om halsen ved patruljering i Kastellet i "den glade soldatertid".

Med udskillelsen af Banestyrelsen fra DSB i 1997 ændredes reguleringerne selvsagt bl.a. således, at politibestemmelserne blev afløst af "Ordensbestemmelser vedr. ophold m.v. på infrastrukturforvalterens og jernbanevirksomhedens område", se f.eks.: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/686 .

Formuleringer om pålæggelse af bøder og anholdelse er heri bortfaldet.

Tættere kommer jeg ikke uden yderligere dokumentation ved hånden.


PS: Ved jernbanestrækninger under anlæg kunne "banebørsterne" volde det lokale politi kvaler, så det var fornødent at tilkommandere særskilte gendarmer, se f.eks.: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=18257 .


M.v.h.
Niels

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Claus E. Hansen, 28/5 2020, 11:59 (1423 dage siden) @ XAL Olesen

Jeg forbinder det mere med noget dansk bevogtning, der hjalp tyskerne under besættelsen med at bevogte vigtige jernbanestrækninger for sabotage. Og som et fænomen i "dvale" under Den Kolde Krig.

Og har i øvrigt selv lige set sådan et banepoliti-skilt hos en jernbaneentusiast.

Mvh
Claus

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Niels Munch, 28/5 2020, 13:24 (1423 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg forbinder det mere med noget dansk bevogtning, der hjalp tyskerne under besættelsen med at bevogte vigtige jernbanestrækninger for sabotage. Og som et fænomen i "dvale" under Den Kolde Krig.


Hej Claus,

Disse udsagn må du meget gerne uddybe, gerne med referencer, både om 2VK og Den Kolde Krig. Det kunne især interessere mig at vide, hvor du i jernbanelovgivningen finder støtte for udsagnene.

M.v.h.
Niels

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Steffen Dresler, 28/5 2020, 14:23 (1423 dage siden) @ Niels Munch

Godeftermiddag

Jeg kan godt forstå NM undren vedr. anvendelsen af ”Banepoliti” og især som en antisabotage enhed for at hjælpe besættelsesmagten med bevogtning af strækninger og særlige anlæg.

Dette har Statsbanerne aldrig medvirket til og jeg tror også nok, at det havde de faglige organisationer ALDRIG accepteret.
Det Statsbanerne HAR gjort jf. ”Instruks vedrørende Linjeeftersyn” er, at man har udvidet de almindelige DAGLIGE linjeeftersyn gennemført af de respektive Banekolonner efter september 1944 til bl.a.:

I. Ekstraordinært Linjeeftersyn paa visse Banestrækninger og
II. Ekstraordinært Eftersyn ved særlige Anlæg.

Herunder ”Jernbanepersonalets Forhold overfor danske og tyske Vagtposter”.

Disse blev gennemført som ”Dagpatruljer” med en enkeltperson, Banearbejder eller Banearbejderaspirant på skinnecykel flere gange dagligt, i sommerperioden som to enkeltmandspatruljer op til 3 á 4 dobbeltture indenfor 8 timer. Det hele gennemført i.h.t. Ordre O 97.
Natpatruljer som om dagen men med to mand.

Patruljerne skulle ganske simpelt påse, at strækningen var befarbar og selvfølgelig under krigen melde om uregelmæssigheder ved evt. sprængninger eller anden sabotage. De var udstyrede med lygter, telefoner (til at koble sig på telefontrådene langs banelinjen) samt knaldsignaler. De var på ingen måde bevæbnede.
De skulle altså IKKE hindre sabotage eller gennemføre egentlige VAGTER med udelukkende påse at banestykket var intakt.

Før det danske statspoliti blev taget af besættelsesmagten, havde de fra midten af krigen fået pålagt at gennemføre vagtpatruljer, normalt en uddannet politimand samt et ”føl” (værnepligtig CB´er). Politibetjenten var normalt bevæbnet med enten tjenestepistol eller karabin/gevær. Men patruljen var jo ikke en ”kampenhed”, der skulle hindre sabotage, men som en almindelig politipatrulje – her på baneanlæg – patruljere og virke ved deres tilstedeværelse.

Da det danske politi blev taget af den tyske værnemagt i september 1944, blev Statsbanerne simpelthen bare nødt til at intensivere deres egen kontrolvirksomhed med de ekstraordinære linjeeftersyn, ikke andet.

Dette er hvad jeg umiddelbart har kunne finde og jeg glæder mig som NM til at se yderligere om disse af statsbanerne udsendte sabotagevagter til hjælp for den tyske besættelsesmagt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Ventrikel, 28/5 2020, 16:17 (1423 dage siden) @ Steffen Dresler

Godeftermiddag

Jeg kan godt forstå NM undren vedr. anvendelsen af ”Banepoliti” og især som en antisabotage enhed for at hjælpe besættelsesmagten med bevogtning af strækninger og særlige anlæg.

Dette har Statsbanerne aldrig medvirket til og jeg tror også nok, at det havde de faglige organisationer ALDRIG accepteret.
Det Statsbanerne HAR gjort jf. ”Instruks vedrørende Linjeeftersyn” er, at man har udvidet de almindelige DAGLIGE linjeeftersyn gennemført af de respektive Banekolonner efter september 1944 til bl.a.:

I. Ekstraordinært Linjeeftersyn paa visse Banestrækninger og
II. Ekstraordinært Eftersyn ved særlige Anlæg.

Herunder ”Jernbanepersonalets Forhold overfor danske og tyske Vagtposter”.

Disse blev gennemført som ”Dagpatruljer” med en enkeltperson, Banearbejder eller Banearbejderaspirant på skinnecykel flere gange dagligt, i sommerperioden som to enkeltmandspatruljer op til 3 á 4 dobbeltture indenfor 8 timer. Det hele gennemført i.h.t. Ordre O 97.
Natpatruljer som om dagen men med to mand.

Patruljerne skulle ganske simpelt påse, at strækningen var befarbar og selvfølgelig under krigen melde om uregelmæssigheder ved evt. sprængninger eller anden sabotage. De var udstyrede med lygter, telefoner (til at koble sig på telefontrådene langs banelinjen) samt knaldsignaler. De var på ingen måde bevæbnede.
De skulle altså IKKE hindre sabotage eller gennemføre egentlige VAGTER med udelukkende påse at banestykket var intakt.

Før det danske statspoliti blev taget af besættelsesmagten, havde de fra midten af krigen fået pålagt at gennemføre vagtpatruljer, normalt en uddannet politimand samt et ”føl” (værnepligtig CB´er). Politibetjenten var normalt bevæbnet med enten tjenestepistol eller karabin/gevær. Men patruljen var jo ikke en ”kampenhed”, der skulle hindre sabotage, men som en almindelig politipatrulje – her på baneanlæg – patruljere og virke ved deres tilstedeværelse.

Da det danske politi blev taget af den tyske værnemagt i september 1944, blev Statsbanerne simpelthen bare nødt til at intensivere deres egen kontrolvirksomhed med de ekstraordinære linjeeftersyn, ikke andet.

Dette er hvad jeg umiddelbart har kunne finde og jeg glæder mig som NM til at se yderligere om disse af statsbanerne udsendte sabotagevagter til hjælp for den tyske besættelsesmagt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Det omkring bevogtning, CB'er og alm. politiassistent kan jeg bekræfte.
Min far var fra efteråret 1940 frem til 1. september CB'er primært under station 4 på Amager.
Men havde også i perioder vagttjeneste på jernbanestrækningen fra Roskilde station og ud forbi viadukterne ved Roskildevej.

Det var nattjeneste.
Begge var bevæbnet og jeg ved min far har afgivet skud mod en som ikke ville lade sig udspørge, men flygtede.

Avatar

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/5 2020, 17:05 (1423 dage siden) @ Ventrikel

Godeftermiddag

Jeg kan godt forstå NM undren vedr. anvendelsen af ”Banepoliti” og især som en antisabotage enhed for at hjælpe besættelsesmagten med bevogtning af strækninger og særlige anlæg.

Dette har Statsbanerne aldrig medvirket til og jeg tror også nok, at det havde de faglige organisationer ALDRIG accepteret.
Det Statsbanerne HAR gjort jf. ”Instruks vedrørende Linjeeftersyn” er, at man har udvidet de almindelige DAGLIGE linjeeftersyn gennemført af de respektive Banekolonner efter september 1944 til bl.a.:

I. Ekstraordinært Linjeeftersyn paa visse Banestrækninger og
II. Ekstraordinært Eftersyn ved særlige Anlæg.

Herunder ”Jernbanepersonalets Forhold overfor danske og tyske Vagtposter”.

Disse blev gennemført som ”Dagpatruljer” med en enkeltperson, Banearbejder eller Banearbejderaspirant på skinnecykel flere gange dagligt, i sommerperioden som to enkeltmandspatruljer op til 3 á 4 dobbeltture indenfor 8 timer. Det hele gennemført i.h.t. Ordre O 97.
Natpatruljer som om dagen men med to mand.

Patruljerne skulle ganske simpelt påse, at strækningen var befarbar og selvfølgelig under krigen melde om uregelmæssigheder ved evt. sprængninger eller anden sabotage. De var udstyrede med lygter, telefoner (til at koble sig på telefontrådene langs banelinjen) samt knaldsignaler. De var på ingen måde bevæbnede.
De skulle altså IKKE hindre sabotage eller gennemføre egentlige VAGTER med udelukkende påse at banestykket var intakt.

Før det danske statspoliti blev taget af besættelsesmagten, havde de fra midten af krigen fået pålagt at gennemføre vagtpatruljer, normalt en uddannet politimand samt et ”føl” (værnepligtig CB´er). Politibetjenten var normalt bevæbnet med enten tjenestepistol eller karabin/gevær. Men patruljen var jo ikke en ”kampenhed”, der skulle hindre sabotage, men som en almindelig politipatrulje – her på baneanlæg – patruljere og virke ved deres tilstedeværelse.

Da det danske politi blev taget af den tyske værnemagt i september 1944, blev Statsbanerne simpelthen bare nødt til at intensivere deres egen kontrolvirksomhed med de ekstraordinære linjeeftersyn, ikke andet.

Dette er hvad jeg umiddelbart har kunne finde og jeg glæder mig som NM til at se yderligere om disse af statsbanerne udsendte sabotagevagter til hjælp for den tyske besættelsesmagt.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Det omkring bevogtning, CB'er og alm. politiassistent kan jeg bekræfte.
Min far var fra efteråret 1940 frem til 1. september CB'er primært under station 4 på Amager.
Men havde også i perioder vagttjeneste på jernbanestrækningen fra Roskilde station og ud forbi viadukterne ved Roskildevej.

Det var nattjeneste.
Begge var bevæbnet og jeg ved min far har afgivet skud mod en som ikke ville lade sig udspørge, men flygtede.

Hejsa,

Teksten om "efter september 1945" sigter til, at det danske politi da blev taget af tyskerne. Der blev derfor opereret med et jernbanepoliti. Ligeledes havde DSB i den lovløse tid i 1940'erne egne "jernbanedetektiver", som efterforskede sager om bortkommet dvs. stjålet gods, som der dengang var rigtig mange af.

Her patruljer en "rigtig" politibetjent og en civil vagt S-banens hovedspor ved Nordhavn station i 1943.

[image]

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Niels Munch, 28/5 2020, 17:22 (1423 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Teksten om "efter september 1945" sigter til, at det danske politi da blev taget af tyskerne. Der blev derfor opereret med et jernbanepoliti. Ligeledes havde DSB i den lovløse tid i 1940'erne egne "jernbanedetektiver", som efterforskede sager om bortkommet dvs. stjålet gods, som der dengang var rigtig mange af.


Hej Morten,

Du mener selvfølgelig efter september 1944.

DSBs jernbane- eller fragtdetektiv har vi "i min tid på Østbanen" nogle få gange benyttet os af i f.m. "bortkommet gods". Jeg erindrer, det ophørte med DSBs opsigelse af stykgodssamarbejdet med privatbanerne pr. 30.04.1990. Det var især stykgodset - med den lange transportkæde - der var "udsat". Fragtdetektiven havde ikke politimyndighed i jernbanelovgivningens forstand, men var snare at ligne ved en af forsikringsselskabernes "agenter".


M.v.h.
Niels

Avatar

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/5 2020, 17:28 (1423 dage siden) @ Niels Munch

Teksten om "efter september 1945" sigter til, at det danske politi da blev taget af tyskerne. Der blev derfor opereret med et jernbanepoliti. Ligeledes havde DSB i den lovløse tid i 1940'erne egne "jernbanedetektiver", som efterforskede sager om bortkommet dvs. stjålet gods, som der dengang var rigtig mange af.

Hej Morten,

Du mener selvfølgelig efter september 1944.

DSBs jernbane- eller fragtdetektiv har vi "i min tid på Østbanen" nogle få gange benyttet os af i f.m. "bortkommet gods". Jeg erindrer, det ophørte med DSBs opsigelse af stykgodssamarbejdet med privatbanerne pr. 30.04.1990. Det var især stykgodset - med den lange transportkæde - der var "udsat". Fragtdetektiven havde ikke politimyndighed i jernbanelovgivningens forstand, men var snare at ligne ved en af forsikringsselskabernes "agenter".


M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Ja selvfølgelig. Min pointe er blot, at betegnelsen "jernbanepoliti" kan være lagt i graven tidligere, fx da Knutzen kom til, og så hevet frem igen under Besættelsen. Stod der i øvrigt ikke også "banevagt" på nogle af de dersens halvkonkave messingsskilte?

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Niels Munch, 28/5 2020, 17:57 (1423 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Min pointe er blot, at betegnelsen "jernbanepoliti" kan være lagt i graven tidligere, fx da Knutzen kom til, og så hevet frem igen under Besættelsen. Stod der i øvrigt ikke også "banevagt" på nogle af de dersens halvkonkave messingsskilte?


Jo, betegnelsen "jernbanepoliti" er givetvis forsvundet - og brugen af messingskiltet - for længe siden uanset, at der i jernbanelovgivningen har været formuleringer om "DSBs politimyndighed" hhv. "Politibestemmelser" helt op til 1997.

"Banevagt" i min begrebsverden er den sikkerhedsprøvede jernbanemedarbejder, der f.eks. påser, at fremmede entreprenører, som udfører arbejde ved spor, gør dette forsvarligt. Betegnelsen kan meget vel i tidens lange løb have haft forskellige betydninger.

M.v.h.
Niels

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af UTJ, 28/5 2020, 15:01 (1423 dage siden) @ Niels Munch

Nemlig - lovgivningsmæssigt har man givet politimyndighed til andre end det egentlige politi indenfor udvalgte lovområder. I Statsskovene var skovfogeder mv "skovpoliti" og jeg mener endda at de havde politiskilet med "skovpoliti" indgraveret.

(Jern-)Banepoliti - tak for mange fine svare

af XAL Olesen, 29/5 2020, 12:31 (1422 dage siden) @ XAL Olesen

Hej alle

Tak for de mange spændende svar. Specielt interessant at enkelte af dette forums medlemmer selv har haft et Banepoliti-skilt.

Avatar

(Jern-)Banepoliti - tak for mange fine svare

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2020, 12:35 (1422 dage siden) @ XAL Olesen

Hej alle

Tak for de mange spændende svar. Specielt interessant at enkelte af dette forums medlemmer selv har haft et Banepoliti-skilt.

Hejsa,

Ja, det var jo en slags Hilfspolizei.

(duk og væk fra sparkeafstand)

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af XAL Olesen, 4/6 2020, 11:28 (1416 dage siden) @ XAL Olesen

Pinsedagene blev brugt til at planlægge de kommende togture når/hvis coronaen går det muligt at rejse til lidt mere end de nuværende lande.

Der blev fundet lidt yderligere oplysninger til trådens emne.

I Tyskland blev jernbanepoltiet nedlagt/overført allerede i 1992. Her er et link med lidt tysk historie om dette emne:

https://bahnblogstelle.net/2017/04/01/von-der-bahnpolizei-zur-bundespolizei-ein-blick-i...

I Schweiz eksisterer jernbanepolitiet (kaldet Transportpolizei) stadig med 190 ansatte jvf. dette link:

https://bahnblogstelle.net/2018/08/19/schweiz-fuehrungswechsel-bei-der-sbb-transportpol...

På mine togrejser i Europa har min første prioritet på stationerne været følgende: 1) Hvor og hvornår kører mit tog. 2) Hvor kan jeg købe en kop kaffe og en croissant 3) Hvor kan jeg købe en avis. Så jeg må indrømme at det på mine togrejser ikke har haft første prioritet at kigge efter uniformer på diverse stationer. Men jeg skal nok oppe mig :-D

(Jern-)Banepoliti - hvornår ophørte det?

af Krabsen, 4/6 2020, 11:44 (1416 dage siden) @ XAL Olesen

I Schweiz eksisterer jernbanepolitiet (kaldet Transportpolizei) stadig med 190 ansatte jvf. dette link:

https://bahnblogstelle.net/2018/08/19/schweiz-fuehrungswechsel-bei-der-sbb-transportpol...

På mine togrejser i Europa har min første prioritet på stationerne været følgende: 1) Hvor og hvornår kører mit tog. 2) Hvor kan jeg købe en kop kaffe og en croissant 3) Hvor kan jeg købe en avis. Så jeg må indrømme at det på mine togrejser ikke har haft første prioritet at kigge efter uniformer på diverse stationer. Men jeg skal nok oppe mig :-D

Du skal bare tage avisen og croissanten uden at betale - så kommer uniformerne helt automatisk frem i synsfeltet. :-P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak