Drejeskive, todelt, tegning

af ProfHiggins, 1/6 2020, 12:38 (1396 dage siden)

DSBs lange drejeskiver var af en todelt konstruktion. De 4 lange dragere kunne dermed være lavere og udgravningen mindre. De to halvdele hvilede på en midterkonsol af dragere (nok deraf navnet "charnier"). Der findes oversigtstegninger der henviser til bogen "Banernes bygning og udstyrelse", men jeg søger mere detaljerede tekniske tegninger. Kan nogen hjælpe med et link eller en mail?
DBH
PH

Drejeskive, todelt, tegning

af Steffen Dresler, 1/6 2020, 12:52 (1396 dage siden) @ ProfHiggins

Kære PH

Jeg kan IKKE umiddelbart hjælpe dig, dog er der på "Jernbaneminder" en tegning af en privatbanedrejeskive:

http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/9974/viewmode=previewview/qsr=drejeskive

Ved ikke om det kan give nogle hints.

Men det jeg tænker på er at udvide søgehorisonten lidt. Som jeg husker det er de fleste drejeskiver anvendt af DSB (de nyere) af tysk oprindelse og de ældre engelske. Derfor KUNNE man måske søge på tilsvarende tyske og eller engelske sider for at se om der evt. er hjælp at hente dér?
Bare nogle tanker.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Drejeskive, todelt, tegning

af UTJ, 1/6 2020, 13:12 (1396 dage siden) @ Steffen Dresler

Maskinafdelingens tegninger til faste indretninger findes på Danmarks Jernbanemuseum, men er ikke scannet. Maskinafdelingens tegninger indbefatter tegninger af todelte drejeskiver. Mener at der er en ikke så detaljeret tegninger i "Banernes bygning og udstyrelse", men det er efter hukommelsen og jeg husker muligvis forkert.
Drejeskiverne til SB og MFVJ var også todelte.

Drejeskive, todelt, tegning

af Steffen Dresler, 1/6 2020, 14:17 (1396 dage siden) @ ProfHiggins

Hej PH

Skulle lige tænke mig om en gang til og fandt dette:

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Håber det kan bruges.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Kilde: Eisenbahn Enzyklopädie, Chip 08/2008.

Länkdrejeskive

af bengt, 1/6 2020, 14:34 (1396 dage siden) @ ProfHiggins

DSBs lange drejeskiver var af en todelt konstruktion. De 4 lange dragere kunne dermed være lavere og udgravningen mindre. De to halvdele hvilede på en midterkonsol af dragere (nok deraf navnet "charnier"). Der findes oversigtstegninger der henviser til bogen "Banernes bygning og udstyrelse", men jeg søger mere detaljerede tekniske tegninger. Kan nogen hjælpe med et link eller en mail?
DBH
PH

GDG-banorna anskaffade på sin tid flera länkvändskivor. DRB införde en standard länkvändskiva. Mer i saken på länkarna och underlänkarna.

Gelenkdrehscheibe

Järnvägshistoriskt forum

Länkdrejeskive

af Steffen Dresler, 1/6 2020, 18:51 (1396 dage siden) @ Oversmeden

Go´aften

Hold da op, her gik jeg og troede at en drejeskive var en drejeskive, det er altså så IKKE! Tak for informationerne, ja, ja, gelenk!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Länkdrejeskive

af ojk37, 1/6 2020, 22:06 (1396 dage siden) @ Steffen Dresler

Fra et gammelt nr af Modelbane-nyt. Tegn. V. Larsen 20.12.53[image]
Ole-Jørn

Drejeskive, todelt, tegning

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 2/6 2020, 09:07 (1395 dage siden) @ ProfHiggins

Hejsa

Drejeskiven i Mariager ved MHVJ (tidligere MFVJ) er af den type du efterlyser, 2-delt og motoriseret.
Når du så når til en lille drejeskive af kongestoltypen, så smut ud i den anden ende af banen, til Handest, der er en fin lille af en.

Mvh Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak