Malmö Stads Spårvägar.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/6 2020, 21:44 (1418 dage siden)

For maaaange år siden fik jeg nedenviste fotos (negativer) overladt uden nogen form for oplysninger om hvad, hvor eller hvornår.

"Hvad": Vognnumre i de tilfælde, hvor det ikke kan læses på billederne". "Hvor": Synes at være Malmø. "Hvornår": Malmö Stads Spårväger blev nedlagt i 1973, så inden da.

[image]
.

[image]
MSS 40. ---^

[image]
MSS 79 ---^

[image]
.

[image]
MSS 180. ---^
.

Vi har jo jævnligt svenske læsere/seere på siden, så måske kan nogle af disse hjælpe med at stedfæste optagelsesstederne (gade- / vejnavne m.v.).

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=malmoe-stads-sparvaegar

.

Malmö Stads Spårvägar.

af Niels Munch, 2/6 2020, 22:25 (1418 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Niels Munch, 2/6 2020, 23:15

[image]> MSS 180. ---^


Hej Erik,

Det ser ud, som om nederste foto er taget efter omstillingen til højrekørsel. Bivognen er endevendt således, at den har fået døre i højre side. Linie 4 til Limhamn overlevede jo omstillingen i 1967 og nedlagdes pr. 28.04.1973.

Bivognen hører til serien nr. 180-189.


M.v.h.
Niels

Malmö Stads Spårvägar.

af ChrBrun ⌂, Helsingør, 3/6 2020, 00:23 (1418 dage siden) @ Niels Munch

[image]> MSS 180. ---^

Hej Erik,

Det ser ud, som om nederste foto er taget efter omstillingen til højrekørsel. Bivognen er endevendt således, at den har fået døre i højre side. Linie 4 til Limhamn overlevede jo omstillingen i 1967 og nedlagdes pr. 28.04.1973.

Bivognen hører til serien nr. 180-189.


M.v.h.
Niels

Disse bivogne ("släpvagnar") af typen T-7 blev ikke anvendt efter højretrafikomlægningen d. 03.09.1967, der brugte man kun bivogne af typen T-10, som var boggievogne.
Vognen til højre er en anden vogn af samme type, så der er sandsynligvis tale om opstillede bivogne, som venter på at blive anvendt i myldretiden, på Gustav Adolfs Torg. Dette system brugte man stadig efter højretrafikomlægningen med boggie-bivognene.

[image]
Her ses bivogn nr 198 i opstillingsspor på Gustav Adolfs Torg (d.20.10.1970)

--
Christian Brun

Malmö Stads Spårvägar (+1 arkivfoto)

af Niels Munch, 3/6 2020, 10:01 (1417 dage siden) @ ChrBrun

Hej Christian,

Tak for korrektionen; jeg må tilstå, jeg ikke selv erindrer 2-akslede bivogne på linie 4 efter omstillingen. Jeg må hellere gøre bod med et foto fra venstrekørslen:

[image]Malmö Stads Spårvägar, MSS G nr 79 "mustang" med släpvagn i trafik på mötesspåret, linje 4 mot Gustav Adolfs torg.
Fotografering: 1957. Foto: Welander, Lennart. www.digitaltmuseum.se - JvmKBDM01940 (public domain).


M.v.h.
Niels

Malmö Stads Spårvägar (+1 foto)

af Niels Munch, 2/6 2020, 22:43 (1418 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Niels Munch, 2/6 2020, 23:26

[image]Stortorget

[image]> MSS 40. ---^


De ældre 2-akslede (kan du læse nummeret på den øverste?) er af samme type som denne museumsvogn, fotograferet ved endestationen bag Tekniska Museet:

[image]MSS motorvogn nr. 20, Malmö TM 19.07.1999 (nm).

Disse ASEA-vogne havde numrene 1 - 47.


M.v.h.
Niels

Malmö Stads Spårvägar

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/6 2020, 23:35 (1418 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

JA, -- hvem skulle det ellers være, der svarede, både som den første og indtil videre eneste.

Egentlig troede jeg ikke, at det kunne lade sig gøre, at læse numrene på de to resterende negativer, men -- det lykkedes, takket være en utrolug kraftig "lup" jeg fandt frem til i "gemmerne" (den jeg jævnligt har brugt ved model-arbejder. Når man (jeg) har lavet noget, man er utrolig glad for --lige i øjet-- så skal man bare se på det gennem denne "lup", og straks er man nede på jorden igen.

[image]
MSS 23. ---^
.

[image]
MSS 79. ---^
.

(Mon ikke fotografen har "forfulgt" nr 79 ?)

TAK til Niels Munch.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=malmoe-stads-sparvaegar

.

Malmö Stads Spårvägar.

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 3/6 2020, 00:02 (1418 dage siden) @ Erik V. Pedersen


[image]
MSS 79 ---^

Det her billede er i hvert fald fra Gustav Adolfs Torg. Der ser godt nok lidt anderledes ud i dag, men den karakteristiske bygning i baggrunden har stadig sit ur.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Malmö Stads Spårvägar.

af Lennart Carlsson, 3/6 2020, 16:43 (1417 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Bild 1
Stortorget, med Petri-kyrkan och Rådhuset i bakgrunden. Denna del av linje 1 (Gustaf Adolfs torg - Centralstationen - Lundavägen) nedlades 2 maj 1957.

Bild 2
Blick österut i Stora Nygatan, från nordöstra hörnet av Gustaf Adolfs torg. Byggnaden till höger revs 1961. Spårvagnsspår till vänster leder mot Centralstationen och Lundavägen (nedlagd 2 maj 1957). Spår till höger går in på torget.

Bild 3
Gustaf Adolfs torg. Spårvagnen står riktad norrut, på torgets östra sida. Trygg-palatset i bakgrunden färdigställdes 1940. Vi ser dess östra hörn.

Bild 4
Sydsidan av Gustaf Adolfs torg. Spårvagnen kommer ut ur Södra Tullgatan, rundar Trygg-palatsets västra hörn, och svänger höger in på torget. Fotot är taget före den 15 april 1959. Denna dag ändrades nämligen infarten till Gustaf Adolfs torg, så att man från Stadsbiblioteket körde via Fersens väg, Slottsgatan och Stora Nygatan till torget.

Bild 5
Sydöstra hörnet av Gustaf Adolfs torg. Fotot måste vara taget ungefär 1955-1960. Släpvagn nr 180 tillverkades 1955. Huset med OSRAM-reklam revs 1960. Tornet tillhör Katolska kyrkan, också riven 1960.

Malmö Stads Spårvägar.

af Lars, 3/6 2020, 20:54 (1417 dage siden) @ Lennart Carlsson

så er den geten visst rakat :-D

Malmö Stads Spårvägar.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/6 2020, 23:28 (1417 dage siden) @ Lars

så er den geten visst rakat :-D

----------------------------

Besynderlig bemærkning, når en har søgt hjælp, og en anden gør sit bedste for at hjælpe.

Erik V.

Avatar

Malmö Stads Spårvägar.

af VVGJM2, 4/6 2020, 10:05 (1416 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik,

Det er egentlig en god bemærkning, da det oversat betyder “så er den ged barberet”. Jeg tolker det som en anerkendelse af det fyldestgørende svar.

//Nielsen

Malmö Stads Spårvägar.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/6 2020, 11:07 (1416 dage siden) @ VVGJM2

Kære Erik,

Det er egentlig en god bemærkning, da det oversat betyder “så er den ged barberet”. Jeg tolker det som en anerkendelse af det fyldestgørende svar.

//Nielsen

.
-----------------------
.

Hej.

Alting har sin tid - det gælder åbenbart også ord og talemåder (og det ser vi jo utrolig mange -dårlige- eksempler på i disse år (alitd ???) ). Det var i det mindste ikke den udlægning, jeg lærte i skolen, --men det er jo også ca 70 år siden.

Ja, --rigtigt oversat, men -underforstået- at så er der også allerede gjort næsten alt for meget ud af det, rigeligt, og yderligere er nærmest uønsket.

Se nu også udtrykket "om lidt". Det lærte jeg som: "Toget kører om lidt" = toget kører om to minutter / få minutter. I vore dage hører man i radio/tv og andre steder: "Om lidt skal der være valg i USA" -- ja, om ca. 5 måneder !!!

For nogle år siden var det vist ordene "godt" / "knap" (lidt mere / lidt mindre) det "gik ud over" idet nogle byttede om på meningerne. Jeg ved ikke hvad det endte med, men jeg benytter stadig min gamle udlægning.

Sådan vil det nok også fortsætte ! ! !

Så blev den ged måske barberet ???

Erik V.
www.evp.dk

.

Malmö Stads Spårvägar.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/6 2020, 23:34 (1417 dage siden) @ Lennart Carlsson

Bild 1
Stortorget, med Petri-kyrkan och Rådhuset i bakgrunden. Denna del av linje 1 (Gustaf Adolfs torg - Centralstationen - Lundavägen) nedlades 2 maj 1957.

Bild 2
Blick österut i Stora Nygatan, från nordöstra hörnet av Gustaf Adolfs torg. Byggnaden till höger revs 1961. Spårvagnsspår till vänster leder mot Centralstationen och Lundavägen (nedlagd 2 maj 1957). Spår till höger går in på torget.

Bild 3
Gustaf Adolfs torg. Spårvagnen står riktad norrut, på torgets östra sida. Trygg-palatset i bakgrunden färdigställdes 1940. Vi ser dess östra hörn.

Bild 4
Sydsidan av Gustaf Adolfs torg. Spårvagnen kommer ut ur Södra Tullgatan, rundar Trygg-palatsets västra hörn, och svänger höger in på torget. Fotot är taget före den 15 april 1959. Denna dag ändrades nämligen infarten till Gustaf Adolfs torg, så att man från Stadsbiblioteket körde via Fersens väg, Slottsgatan och Stora Nygatan till torget.

Bild 5
Sydöstra hörnet av Gustaf Adolfs torg. Fotot måste vara taget ungefär 1955-1960. Släpvagn nr 180 tillverkades 1955. Huset med OSRAM-reklam revs 1960. Tornet tillhör Katolska kyrkan, också riven 1960.

.
------------------
.

Hej Lennart.

Tak for et langt, flot og uddybende svar. Netop sådan et svar man (jeg) kunne ønske sig.
Du har desværre ikke skrevet din mail-adresse, så jeg kan ikke skrive direkte. Må jeg benytte dine svar direkte/ordret (oversat bedst muligt til dansk) som tekster til billederne på min hjemmeside ?

Hilsen / TAK,

Erik V.
www.evp.dk

Malmö Stads Spårvägar.

af Lennart Carlsson, 4/6 2020, 10:00 (1416 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Lennart.

Tak for et langt, flot og uddybende svar. Netop sådan et svar man (jeg) kunne ønske sig.
Du har desværre ikke skrevet din mail-adresse, så jeg kan ikke skrive direkte. Må jeg benytte dine svar direkte/ordret (oversat bedst muligt til dansk) som tekster til billederne på min hjemmeside ?

Hilsen / TAK,

Erik V.
www.evp.dk

Hej Erik

Jag bor i Malmö, så det var ju enkelt ordnat.. :-)
Du får gärna använda svaren enligt önskemål.

hilsen fra Malmø
Lennart

Indsend billeder
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak