Hitlers Danmarks billeder. DR

af Dcart, 17/6 2020, 01:05 (1408 dage siden)

Ved ikke om i har bemærket det men I udsendelsen Hitlers Hemmelige Danmarks billeder på DRTV ses R963 sidst i første afsnit køre over lillebæltsbroen i 1943 endda i Farve. Måske det første farvefoto af R963.

Her et screendump.

[image]

Avatar

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2020, 01:22 (1408 dage siden) @ Dcart

GUF! Tak! :-) :-) :-)

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Dcart, 17/6 2020, 01:32 (1408 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Velbekomme. Sjovt den er fotograferet af en tysk fotograf udsendt af Hitler, og så i farve.

Måske man kan få en kopi til Jernbanemuseet fra DR. Jernbanemuseet må da være interesseret i det.

Har selv haft fornøjelsen af at køre med R963 og R946 netop på Lillebæltsbroen, så det sætter det hele i lidt ekstra perspektiv for mig.

Venligst David

Avatar

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2020, 02:07 (1408 dage siden) @ Dcart

Velbekomme. Sjovt den er fotograferet af en tysk fotograf udsendt af Hitler, og så i farve.

Måske man kan få en kopi til Jernbanemuseet fra DR. Jernbanemuseet må da være interesseret i det.

Har selv haft fornøjelsen af at køre med R963 og R946 netop på Lillebæltsbroen, så det sætter det hele i lidt ekstra perspektiv for mig.

Venligst David

Haj David,

Jeg gå ud fra, at det drejer sig om Hitlers fotograf Walter Frentz. Han billeder befinder sig i en udenlandsk samling, hvorfra Jernbanemuseet kan erhverve det, såfremt museet har brug for det. Der findes en bog om Frentz, også på dansk. Den kan anbefales, også selv om den kun indeholder nogle få Danmarksbilleder.

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Dcart, 17/6 2020, 09:25 (1408 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten.

Takker for svar, ja det er ham. Jeg vidste ikke der fandtes en bog, og har kun set den første udsendelse, hvor R963 dukkede op.

Og ja jeg er en nysgerrig person, som svar til din smukke hebraiske skrift.

Venligst David

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Georg Schmidt, 17/6 2020, 15:07 (1408 dage siden) @ Niels Munch

Toget vi ser på billedet er tog 58 Fredericia-Nyborg Færge, der løb daglig i sommeren 1943. Modløbet var tog 23 fra Nyborg næste dag ved middagstid. Hermed lidt statistik fra 2. distrikt vedr. tog 58 og tog 60.

Tog 58 blev fremført af en Fredericia R-maskine med Nyborg personale med følgende oprangering med togart R 400:
Lok 6 CM- AT - AR - AV - AF - EC. 11 vogne 395 tons med 84 pladsen på første og 544 på fællesklasse.
På billedet kunne det se ud til at toget var forstærket med en enkelt vogn op til maskinen.
Der var folk med toget dengang hvor det gennemsnitlige antal rejsende over Fyn i august 1943 i tog 58 var 1037 så der har været kamp om pladserne.:-D
20 minutter efter kom tog 60 fra Aalborg og Aarhus med E-maskine og stålvogne: Lok 2CB - 5CA - 1 AVM - 2 AC - DJ - EC. i alt 12 vogne 491 tons med 102 pladser på første og 524 på fællesklasse.

I sommeren 1944 løb tog 58 kun i perioden 17/6 til 21/8 med togart R 500 med oprangering:
Lok 9 CM - CMK - 2 AF - EC i alt 13 vogne 475 tons med 72 pladser på første klasse og 704 på fællesklasse.
M v h
Georg

Fantastisk

af Lars Henning Jensen, 17/6 2020, 17:30 (1408 dage siden) @ Georg Schmidt

Toget vi ser på billedet er tog 58 Fredericia-Nyborg Færge, der løb daglig i sommeren 1943. Modløbet var tog 23 fra Nyborg næste dag ved middagstid. Hermed lidt statistik fra 2. distrikt vedr. tog 58 og tog 60.

Tog 58 blev fremført af en Fredericia R-maskine med Nyborg personale med følgende oprangering med togart R 400:
Lok 6 CM- AT - AR - AV - AF - EC. 11 vogne 395 tons med 84 pladsen på første og 544 på fællesklasse.
På billedet kunne det se ud til at toget var forstærket med en enkelt vogn op til maskinen.
Der var folk med toget dengang hvor det gennemsnitlige antal rejsende over Fyn i august 1943 i tog 58 var 1037 så der har været kamp om pladserne.:-D
20 minutter efter kom tog 60 fra Aalborg og Aarhus med E-maskine og stålvogne: Lok 2CB - 5CA - 1 AVM - 2 AC - DJ - EC. i alt 12 vogne 491 tons med 102 pladser på første og 524 på fællesklasse.

I sommeren 1944 løb tog 58 kun i perioden 17/6 til 21/8 med togart R 500 med oprangering:
Lok 9 CM - CMK - 2 AF - EC i alt 13 vogne 475 tons med 72 pladser på første klasse og 704 på fællesklasse.
M v h
Georg


"Såd'n ska' den synges" (citat Osvald Helmuth) :-)

Jámen er det da ikke fantastisk, at vi har dedikerede eksperter som Georg (og et par andre ...) i blandt os, som i den grad nærmest kan blæse os andre omkuld med imponerende og inspirerende viden i form af fakta - ikke "synsninger" og vilde (konspirations-)teorier?
Bravo!

Mh
LH

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Dcart, 19/6 2020, 13:19 (1406 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.

Tusind tak for detaljeret info :-)

Venligst David

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Jens Bruun-Petersen, 16/11 2020, 22:35 (1255 dage siden) @ Georg Schmidt

Den forreste vogn har syv kupéer og et toilet i hver ende. Det er enten ARM 151-154 med tre kupéer 1. kl. og fire kupéer fællesklasse, eller ASM 195-198 med to kupéer 1. kl. og fem kupéer fællesklasse, alle ombygget nemmest muligt fra I & II kl. AM-vogne med syv kupéer, oprindelig bygget til løb i Berlin/Hamburg-forbindelserne over Østersøen. Vognen ses fra sidegangssiden. Havde det været kupésiden, ville placeringen af skorstenen fra det indbyggede varmtvandsvarmeanlæg fortælle, om det var den ene eller den anden vogntype.

Togplan 6 fra oktober 1943 fortæller, at alle ARM og de fleste ASM var i fast løb. Jeg ved ikke, om det også var gældende i sommerkøreplanen, eller om de var "Reserve for Togforstærkning". Billedet tyder på det sidste.

Der er tilsyneladende nogen, der kigger ud af vinduet i sidegangen ved passage af broen. På Storstrømsbroen ville noget sådant medføre omgående repressalier fra besættelsesmagtens side. Se "Jernbanen ved Vordingborg og Storstrømmen", side 100-103. (bane bøger, 2015).

Venlig hilsen
Jens

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Baumann, 17/6 2020, 15:21 (1408 dage siden) @ Dcart

Havde man kørsels forbud med generelt farttøjer ( biler, lastbiler) ???
siden der er kun en enkelt cykel man ser som krydser broen!

Noget andet, hvad stå der på den stor hvid firkantet skilt, som man ser ved venstre side af broen .. ?
Noget ligende at man skal havde personalpapir ( ligende pas ) for at krydse broen

Og er det restaurantens bord, siddepladser man kan se / ane yderst til venstre?

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Steffen Dresler, 17/6 2020, 20:16 (1407 dage siden) @ Baumann

Godaften

Lillebæltsbroen var jo med et moderne udtryk et ”Keypoint”. Det vil sige at det var samfunds- og infrastrukturmæssigt vigtigt, ikke mindst også for den tyske besættelsesmagt. At broen ansås for vigtig for den tyske besættelsesmagt sås jo bl.a. ved besættelsen af Danmark, ved at man sendte Pansertog 23 afsted for at sikre i hvert tilfælde landfæstet på Jyllandssiden. Toget kom dog ikke helt op til broen til det forventede tidspunkt den 9. april om morgenen. Men det er en anden historie.

Udover jernbanen som det vigtigste, bar broen jo også alle datidens kommunikations elementer som telefon (med fjernskriver) og telegraf samt elektriske kraftforbindelser. Sekundært bar broen selvfølgelig også vejdelen. Så det var et yderst vigtigt område for BÅDE Danmark og den tyske besættelsesmagt.

I løbet af krigen fik broen efterhånden en rimelig stor vagtstyrke, der dels tog sig af kontrol med færdslen over broen på vejdelen samt ikke mindst, et udbygget system af luftværnsskyts, nogle på høje trætårne for at kunne få frit skud 360 grader rundt.
Broen og området omkring var et såkaldt ”Sperrgebiet” og for adgang og ophold krævedes særlig tilladelse, nemlig et specielt ”Ausweiss” med tilladelse Broens arealer.

For den meget, meget lille daglige private trafik behøvedes ikke et specielt ”Ausweiss”, men (og her kommer skiltet der spørges til ind) standsning og ophold på broen var strengt forbudt og man blev sanktioneret på den ene eller anden måde, hvis ikke overholdt. Og selvfølgelig blev man undersøgt, da der jo fandtes vagter i hver ende af broen netop med dette formål. At der ikke ses nogen synderlig trafik på billedet skyldtes jo primært, at al privatkørsel var forbudt og at gods fortrinsvis sendtes med jernbanen. Cyklen var i slutningen af krigen også ved at være et overstået kapitel, da manglen på bl.a. cykelgummi gjorde kørsel over længere afstande til et mareridt.

At DSB tog Lillebæltsbroen yderst alvorlig sås bl.a. af, at der var udformet at antal såkaldte ”Broplaner” (også for Storstrømsbroen). I tilfælde af eventuel sprængning/bombning, blev der forberedt et større antal særtog over Fyn med skarp vending i Middelfart/Strib. Da der ikke fandtes drejeskiver her, blev planerne her planlagt med bl.a. DSB litra S, der skulle overføres fra 1. Distrikt på Sjælland til 2. Distrikt på Fyn. Denne maskintype kørte jo lige godt forlæns som baglæns. Det samme var gældende for planerne ved Storstrømsbroen (Vordingborg).

Med hensyn til fjernsynsudsendelsen tror jeg overhovedet ikke dennes konklusion, at fotografen Walter Frentz skulle være ”spion for Føreren” og melde tilbage. FHQ kunne få alle de billeder og informationer de ønskede ved en telefonopringning til det tyske militære hovedkvarter i Danmark. De havde en del ”Propagande Kompnie” (PK) fotografer til rådighed for det samme og kunne telefaxe billederne samme time de var taget.

At han var en yderst kompetent og meget dygtig fotograf er der ingen tvivl om og DERFOR fik love til at fotografere med farvefilm. Men at sende en civilist stukket i en Luftwaffeuniform via København til Vestkysten for at dokumentere befæstningsværkernes tilstand og på må og få næsten egenhændigt køre rundt i områderne. Men hvad hans formål har været vides ikke, dokumentation af tingenes tilstand i Danmark i farver? At han har haft sine akkrediteringer var jo en selvfølge, for uden var han ikke kommet en meter. Men netop Atlantvoldens tilstand var overgivet til Generalfeldmarskal Erwin Rommels ansvar, der jo netop samme år i december besøgte Danmark for dette formål. Men det er da en spændende historie (med Frantz´s søn som hovedkilde) og flotte billeder, på samme måde som de billeder Walter Frentz tog sammen med chefen for SS/SD Heinrich Himmler bag Østfronten og i de af RSHA indsatte Sonderkommandos operationsområder.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Niels Munch, 18/6 2020, 06:12 (1407 dage siden) @ Steffen Dresler

Mor'n Steff og øvr.,

Apropos luftværnsskyts ved Lillebæltsbroen:

[image]Vagten ved Lillebæltsbroen 1944. Frihedsmuseets Billedarkiv - Fil-ID: 211584.

Den tilhørende billedtekst siger i øvrigt: Sådanne seks flak med 3,7 cm maskinkanoner var under besættelsen opstillet omkring Lillebæltsbroen. Billedet her viser et af dem på Jyllandssiden. Fotograf: Arling, Fredericia.

Flaktårnet ved Lillebæltsbroens Restaurant var selvsagt højere.

I øvrigt har Frihedsmuseet også fotos optaget af Walter Frentz, dog ikke med jernbanemotiver. De kan findes her: https://samlinger.natmus.dk/search?q=Frentz .


Bedste hilsener
Niels

Hitlers Danmarks billeder. Billeder fra Ngl.

af Steffen Dresler, 18/6 2020, 08:21 (1407 dage siden) @ Niels Munch

Go´morn (eller til natteravnene her på siden ”Go´nat”)

I den henvisning NM kommer med vedr. billederne optaget af Walter Frentz, er der dog et motiv som jeg vil dække ind under ”jernbanemotiver” på en lidt anden måde, nemlig billedet herunder:
[image]
88 cm ”Eisenbahnflak” i Nymindegab, AUG 1943, Fotograf Walter Franzl, Frihedmuseets fotoarkiv nr. 24B0901028.

For mig de eneste kendte billede af sikkert årsagen til at Værnemagten byggede hele komplekset ”Flakart.-Schiesspl. Nymindegab” med alle dets faciliteter for at kunne afprøve netop ”luftmåls kanon- eller maskinkanonvåben” ude i klitterne ud over vandet. Altså det vi i dag kender som Hjemmeværnsskolen bygget i Frisisk stil.
For i det hele taget at både kunne anlægge og anvende dette kompleks, måtte man forlænge privatbanen fra Nørre Nebel ud mod klitterne i to grene, den ene drejende skarpt mod nord med mål inde i Nymindegablejren og den anden gren i en større bue mod nord med endemål ude i klitterne med et antal opstillings- og skydeafprøvningsspor.
Herunder igen nok et sjældent billede af en transport, hvor den senere DSB traktor nr. 1 er togmaskine omkring 1943. Arkiv Blåbjerg Lokalhistoriske arkiv, Nr. Nebel.
[image]

Yderligere informationer om denne traktor (og de andre beslaglagte og købte traktorer) kan man finde i ”Det´en tysker”, Forlaget banebøger, ISBN 978 87 91434-50X.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hitlers Danmarks billeder. DR

af Dcart, 19/6 2020, 13:22 (1406 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen.

Tusind tak for interessant baggrunds information. Ja ved Rommel var her. Var på Bunkermuseet i Hirtshals sidste sommer, som forøvrigt kan anbefales, og der fik vi hele historien.

Venligst David

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak