Avatar

Baner på Kastrup lufthavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/6 2020, 00:54 (1379 dage siden)

Har vi ikke tidligere diskuteret i hvilket omfang der var sidespor ind på Kastrup lufthavn bl.a. under besættelsen?
På Dines Bogøs klumme i AmagerNyt er der et indslag om Kastrup Lufthavn i maj 1945 med dette kort:
[image]
Kort over Kastrup Lufthavn ved Tømmerup Station med sidespor ind til underjordiske tankanlæg.

Avatar

Baner på Kastrup lufthavn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/6 2020, 06:50 (1379 dage siden) @ Michael Deichmann

Har vi ikke tidligere diskuteret i hvilket omfang der var sidespor ind på Kastrup lufthavn bl.a. under besættelsen?
På Dines Bogøs klumme i AmagerNyt er der et indslag om Kastrup Lufthavn i maj 1945 med dette kort:
[image]
Kort over Kastrup Lufthavn ved Tømmerup Station med sidespor ind til underjordiske tankanlæg.


Lidt mere (meget LIDT mere) om emnet her:

http://www.sidesporpaafribane.dk/home/kastrup-lufthavn-amagerbro-dragoer-21

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Baner på Kastrup lufthavn

af Steffen Dresler, 19/6 2020, 09:01 (1379 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Baumann, Thomas med flere!

Der er ikke spor spor:-) mere, men man kan finde nogle områder og veje, hvor der har været spor.
Fra nord gennem Terminal 2 SW over feltet til Navair alle (indenfor lufthavnshegnet), sidesporet til bl.a. tankanlæggene i Kastrup Syd op gennem Værkstedsvej og ender i Kasernevej, lige der hvor Kastrup Tower nu ligger (Kontroltårnet) (indenfor lufthavnshegnet).

Den oprindelige Terminalbygning (Kastrup Lufthavn) blev flyttet i bogstaveligste forstand til sin nuværende placering på Vilhelm Lauritzens Alle (indenfor lufthavnshegnet).
[image]
Det gamle og af tyskerne byggede store ”Flugwerft” hedder i dag Hollænderhallen og er nu ombygget indendørs sport, håndbold mv. Der er indkørsel fra Hartkornsvej og Halvvejen (går nord-syd), sidstnævnte på den oprindelige rullebane.
[image]
Hollænderhallen set fra S, den oprindelige adgang til værftet.

En af de store tyske træhangarer eksisterer stadig udenfor og kan findes mellem lige op af Hartkornsvej ved Rytterager. Det er i dag en rideskole og har den flotteste tag trækonstruktion man kan se, spørg om tilladelse til at se denne, det er privat grund/område.
[image]
Bagsiden af hangaren, den oprindelige adgang til hangaren lå på den modsatte side, nu blændet.
[image]
Det indvendige af hangaren med dens flotte trækonstruktion (dansk arbejde!!)

Ude vest for St. Magleby kan man stadig finde rester af rullebaner og ”Splittergraben” (jordvolde til at beskytte parkerede fly mod direkte beskydning eller bombe fragmenter (splinter)), f.eks. ved Lergravene.
[image]
Spor af rullebanen vest for St. Magleby.
[image]
Beton rullebane ved Lergravene.

Den gamle oprindelige store og brede rullebane i syd er væk og kun en lille sti afslører det (hvis man ved det) samt i Dragør bebyggelsen Jægergården, hvis vejforløb afslører rullebanens sving op mod nord. Det videre og synlige forløb er Alderhvilestien der munder ud i A.P. Møllers Allé, der stopper oppe ved vagten i Syd. Slut på tur.

Hvis man har tid og vejret er til det et udmærket lille besøg værd og se områder ved Kastrup Lufthavn, man normalt ikke besøger. Og så er der jo tid en gåtur rundt i det gamle Dragør, til en frokost på Dragør Strandhotel (nyrenoveret efter brand) eller en isvaffel overfor den lille parkeringsplads ved museet.
God fornøjelse

Steffen Dresler

Baner på Kastrup lufthavn

af Niels Munch, 19/6 2020, 13:10 (1379 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 19/6 2020, 13:26

Hej Steff,

Spændende kratluskeri, du har bedrevet på Udkantsamager!

Det kan nævnes, at stationsbygningen i Store Magleby stadig eksisterer, endskønt vanskelig fotograferbar som tilgroet privat ejendom. Til gengæld er såvel Kastrup som Dragør stationer ret velbevarede:

[image]Stationsbygningen i Dragør i svalt outfit, 31.01.2010 (nm).

En spadseretur på Dragør Havn er altid en god oplevelse, især nu, hvor caféerne er i gang igen, og hvis man har hang til ældre jern og gammel kærlighed, og damplokomotiverne er udsolgt, er denne slæbebåd til salg p.t.:

[image]Slæbebåden "ALTE LIEBE" ved færgepieren i Dragør Havn, 14.06.2020 (nm).

Til nummermænd og nittetællere har jeg gravet bådens data frem:

Name: Alte Liebe
gemeldet in: Cuxhaven
Nationalität: D
Europanummer: 05108130

Länge: 23,00 m
Breite: 7,10 m
Tiefgang: 2,50 m
GT: 89,78

Maschinenleistung: 441 kW
Maschine: Deutz SBV 6M 536

Baujahr: 1966
erbaut in: D
Bauwerft: Mützelfeldtwerft Cuxhaven
Bau-Nr.: 170

[image]

Båden har sejlet som tugboat i Cuxhafen hele sit liv, indtil hun i 2016 blev sat til salg af sin ejer Niedersachsen Ports GMBH. I 2016 søgtes hun erhvervet som museumsskib i Cuxhafen, hvor man dog ingen liggeplads kunne tilbyde. Af dette link: http://repairyard.dk/referencer/referencer%202017.html fremgår, at hun var på værft i Marstal i juni 2017. Herefter dukkede hun op i Dragør. Et nyttigt link: http://www.tugboatlars.se/AlteLiebe.htm .

Hun har næppe noget med den p.t. indstillede cykelfærge til Limhamn at gøre. Og nej, det er ikke mig, der har hende til salg; dette er kun et "anonymt tip".

Og endnu et tip: Syd for havnen ligger det militærhistorisk interessante Dragør Fort (opført 1910-14), fra hvis krone der er en super udsigt til byen, lufthavnen, Peberholm, Øresundsbron og Drogden Fyr m.m.v.

PS: "Den Store Havfrue" blev i 2018 flyttet til Dragør Fort:

[image]"Den Store Havfrue" på Dragør Fort, 14.06.2020 (nm).

Enhver lighed med forsvarsministeren er absolut utilsigtet.


Bedste hilsener & go' weekend
Niels

Gamle kærlighed ruster også.

af Poul Berild, 28/6 2020, 17:53 (1369 dage siden) @ Niels Munch

Den er i ugens løb sejlet til Aalborg, og efter hvad jeg har fået at vide for ophug. Sic transit gloria mundi.

Gamle kærlighed ruster også.

af Niels Munch, 28/6 2020, 21:01 (1369 dage siden) @ Poul Berild

Den er i ugens løb sejlet til Aalborg, og efter hvad jeg har fået at vide for ophug. Sic transit gloria mundi.


Tak for info. Dragør Havn har i nyere tid været "vært" for lidt specielle fartøjer, f.eks. en svensk turbåd fra 1884 og en ligeledes svensk bugserbåd fra 1901, begge med jernskrog og født med dampmaskiner. Måske, fordi bådeværftet er kendt for at kunne lidt af hvert. Havnechefen ser nødig den gamle færgehavn som "skibskirkegård" - men så længe, de betaler havnepenge, så ......

Nu, hvor "Alte Liebe" er afsejlet, er der så "ryddet op" igen.

M.v.h.
Niels

Gamle kærlighed ruster også.

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 28/6 2020, 21:53 (1369 dage siden) @ Niels Munch

Den er i ugens løb sejlet til Aalborg, og efter hvad jeg har fået at vide for ophug. Sic transit gloria mundi.

Tak for info. Dragør Havn har i nyere tid været "vært" for lidt specielle fartøjer, f.eks. en svensk turbåd fra 1884 og en ligeledes svensk bugserbåd fra 1901, begge med jernskrog og født med dampmaskiner. Måske, fordi bådeværftet er kendt for at kunne lidt af hvert. Havnechefen ser nødig den gamle færgehavn som "skibskirkegård" - men så længe, de betaler havnepenge, så ......

Nu, hvor "Alte Liebe" er afsejlet, er der så "ryddet op" igen.

M.v.h.
Niels


Hvis "Alte Liebe" har sejlet sin sidste tur så er der stadig 2 aktive skibe i næsten samme "klasse" ;-)

I Faaborg ligger FALKE af Lübeck og sidste år besøgte WILLI af Hamburg også Faaborg

Baner på Kastrup lufthavn

af Baumann, 19/6 2020, 14:01 (1379 dage siden) @ Steffen Dresler

øh .. undskyld mig, jeg har ikke svare på det her emne :-)
Kan godt være at du tænkte på mig ... men mente nok mere Deichmann, ikke?

Baner på Kastrup lufthavn

af Steffen Dresler, 19/6 2020, 14:16 (1379 dage siden) @ Baumann

Den var sq da tæt på, sorry!;-)

Der foretages herved en pen og blækrettelse og Baumann rettes til Deichmann:-)

Bedste hilsener

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak