Avatar

2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 22. juni, 2020, 14:05 (18 dage siden)

Hejsa,

Kan nogen blandt de vognkasse-nekrofile lure, hvilke to vognkasser der ses på dette fotoudsnit? (og nej, det er IKKE en lokal togdel til Fredericia!).

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Jens Bruun-Petersen, tirsdag 23. juni, 2020, 12:28 (17 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Til venstre en III kl. bogiekupévogn CK fra nummergruppen 10047-10080, bygget 1900-1904. Seneste litra CT 3123-3146. Den anden er oprindelig en I & II kl. bogiekupevogn AA 21-79, bygget 1894-1905. Seneste litra CSS 3006-3026 og CSM 3051-3070. De sidste bogiekupévogne forsvandt omkring 1954. Som de to vogne står på billedet ligner de grangivelig et par reservevogne, klar til brug i de første MY-trukne tog. Kakkelovnsskorstenene gennem vinduerne røber dog deres status som vognkasser.
Vedrørende bogiekupévogne: Se Jernbanehistorisk årbog '94, side 24-31. Vognenes rolle i "Det store ombygningscirkus" kan findes i Jernbanehistorisk årbog '92, side 43-47. Se også "Danske Personvogne", side 37-42.

Venlig hilsen
Jens

Avatar

2 vognkasser i Nyborg Fgh. - med PS

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 23. juni, 2020, 12:41 (17 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen
redigeret af Morten Flindt Larsen, tirsdag 23. juni, 2020, 12:59

Til venstre en III kl. bogiekupévogn CK fra nummergruppen 10047-10080, bygget 1900-1904. Seneste litra CT 3123-3146. Den anden er oprindelig en I & II kl. bogiekupevogn AA 21-79, bygget 1894-1905. Seneste litra CSS 3006-3026 og CSM 3051-3070. De sidste bogiekupévogne forsvandt omkring 1954. Som de to vogne står på billedet ligner de grangivelig et par reservevogne, klar til brug i de første MY-trukne tog. Kakkelovnsskorstenene gennem vinduerne røber dog deres status som vognkasser.
Vedrørende bogiekupévogne: Se Jernbanehistorisk årbog '94, side 24-31. Vognenes rolle i "Det store ombygningscirkus" kan findes i Jernbanehistorisk årbog '92, side 43-47. Se også "Danske Personvogne", side 37-42.

Venlig hilsen
Jens

Hej Jens,

Tak for info. Det vil blive tilføjet billedteksten. Billedet er et udsnit af et Rodevang-foto, som vi i Odense nu "går" i luften med, efterhånden som negativerne bliver scannet. Billederne kommer i småportioner startende førstkommende fredag.


De godeste hilsner

M:-)rten

PS
Vognene står øjensynligt på et kajspor ved færgen og det kunne se ud som om, at de stadig er på hjul og altså ikke blot vognkasser.

2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Steffen Dresler @, tirsdag 23. juni, 2020, 13:59 (17 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Til venstre en III kl. bogiekupévogn CK fra nummergruppen 10047-10080, bygget 1900-1904. Seneste litra CT 3123-3146. Den anden er oprindelig en I & II kl. bogiekupevogn AA 21-79, bygget 1894-1905. Seneste litra CSS 3006-3026 og CSM 3051-3070. De sidste bogiekupévogne forsvandt omkring 1954. Som de to vogne står på billedet ligner de grangivelig et par reservevogne, klar til brug i de første MY-trukne tog. Kakkelovnsskorstenene gennem vinduerne røber dog deres status som vognkasser.
Vedrørende bogiekupévogne: Se Jernbanehistorisk årbog '94, side 24-31. Vognenes rolle i "Det store ombygningscirkus" kan findes i Jernbanehistorisk årbog '92, side 43-47. Se også "Danske Personvogne", side 37-42.

Venlig hilsen
Jens

Kære Jens

Der er nu alligevel lidt at kunne tage fat på. MF Halskov i lejet bagved er overtaget 15-06-1956 og blev første indsat på Halskov-Knudshoved pr. 28-05-1957. Altså er billedet fra mellem overtagelsen af færgen til DSB 15-06-1956 og indsættelsen på biloverfarten den 28-05-1957.
Hvis jeg ser igennem "Jernbanens" vognoversigter, er BÅDE litra CT som CSS/CSM alle udrangerede langt FØR 1956. Altså kan de ikke have været - som du også selv nævner - reservevogne. Og når man ser på vognene er disse ryddede for aptering og må være til absolut andet brug end "vogne".
Om de står på vangerne kan jeg ikke se, men jf. listerne er CSS 3025 opsat som "Vognkasse i Nyborg". Der er ikke flere informationer i listerne. Men det giver da lidt?

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Avatar

2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 23. juni, 2020, 15:16 (17 dage siden) @ Steffen Dresler

Til venstre en III kl. bogiekupévogn CK fra nummergruppen 10047-10080, bygget 1900-1904. Seneste litra CT 3123-3146. Den anden er oprindelig en I & II kl. bogiekupevogn AA 21-79, bygget 1894-1905. Seneste litra CSS 3006-3026 og CSM 3051-3070. De sidste bogiekupévogne forsvandt omkring 1954. Som de to vogne står på billedet ligner de grangivelig et par reservevogne, klar til brug i de første MY-trukne tog. Kakkelovnsskorstenene gennem vinduerne røber dog deres status som vognkasser.
Vedrørende bogiekupévogne: Se Jernbanehistorisk årbog '94, side 24-31. Vognenes rolle i "Det store ombygningscirkus" kan findes i Jernbanehistorisk årbog '92, side 43-47. Se også "Danske Personvogne", side 37-42.

Venlig hilsen
Jens


Kære Jens

Der er nu alligevel lidt at kunne tage fat på. MF Halskov i lejet bagved er overtaget 15-06-1956 og blev første indsat på Halskov-Knudshoved pr. 28-05-1957. Altså er billedet fra mellem overtagelsen af færgen til DSB 15-06-1956 og indsættelsen på biloverfarten den 28-05-1957.
Hvis jeg ser igennem "Jernbanens" vognoversigter, er BÅDE litra CT som CSS/CSM alle udrangerede langt FØR 1956. Altså kan de ikke have været - som du også selv nævner - reservevogne. Og når man ser på vognene er disse ryddede for aptering og må være til absolut andet brug end "vogne".
Om de står på vangerne kan jeg ikke se, men jf. listerne er CSS 3025 opsat som "Vognkasse i Nyborg". Der er ikke flere informationer i listerne. Men det giver da lidt?

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Hejsa,

Billedet er fra 1957, har jeg efterfølgende fået styr på. Vognkasserne kan stå på bukke eller bogier, der er luft under vognkasserne.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Baumann, tirsdag 23. juni, 2020, 18:39 (17 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er måske dem man kan se her på kortet 1954 ( ved markeret cirkel )
[image]

Der hvor de er placeret, var der ikke spor forbindelse?
eller husker jeg det forkert ...

Avatar

2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 23. juni, 2020, 19:03 (17 dage siden) @ Baumann

Ja, det er dem. Det passer med placeringen. Og jo, jeg mener at kunne tyde, at der var spor, men derfor kan de jo godt have været klodset op som vognkasser, selv om de har været lettere at fjerne igen, hvis de kunne trilles væk.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Niels Munch @, tirsdag 23. juni, 2020, 19:20 (17 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De kunne være sat på diplorier, det er set før.

M.v.h.
Niels

Avatar

2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 23. juni, 2020, 19:42 (17 dage siden) @ Niels Munch

De kunne være sat på diplorier, det er set før.

M.v.h.
Niels

Ja, det er muligt. Der er synlig luft mellem kajmuren og vognenes vanger. Hvor lavt lå sporet i forhold til muren? Passer det med "diploriehøjde"?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

2 vognkasser i Nyborg Fgh.

af Erik Sejersen, tirsdag 23. juni, 2020, 23:11 (16 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
Sporet går helt ud til molehovedet jfr Kgl Bilioteks foto 1946-1969. Hvis de holder på sporet spærrer de for yderligere ca 3 vognlængder. Jeg tror de er "sat af på jorden" da det ikke ser ud til de har puffer, afstanden mellem vognene skulle være ca 120 cm hvis der var puffer og det ser ud som om der kun er ca 60cm, vognen til venstre har bremsekupe 99 cm og kupe 170 cm og vognen til højre kupe 150 cm.

vognkasser i Nyborg Fgh.

af Jens Bruun-Petersen, tirsdag 23. juni, 2020, 23:54 (16 dage siden) @ Erik Sejersen

Det ser ud til , at Nyborg var hjemsted for alle slags bogiekupévogne. Et sted ved værkstedet gemte der sig vognkassen af BN 884, en II-III kl. bogiekupevogn, en del af BN 857-885, bygget 1897-1913 og dermed den sidste type bogiekupévogn til DSB. Sidste betegnelse var CS 3071-3099 med fællesklasse og så absolut overgået til reservernes reserve. I Besættelsens orlovstog blev de tre store kupéer med polstrede sæder udnævnt til 1. klasse, kun for officerer...
[image]
BN 884, Nyborg juni 1981 (JBP). Det ses, ar undervognens detaljer med vacuumbremse er i behold. En diplorie anes i venstre side.

Venlig hilsen
Jens

vognkasser i Nyborg Fgh.

af UTJ, onsdag 24. juni, 2020, 10:50 (16 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jo, at tro at bogiekupévognene skulle henstå på egne hjul (bogier) er en illusion, da bogierne blev anvendt til CP-vognene helt til 1953. Det er oplagt at visse af bogiekupévognene blav demonteret i Nyborg.

--
ئۇلغىك

Avatar

vognkasser i Nyborg Fgh.

af Tommy Nilsson ⌂ @, fredag 26. juni, 2020, 11:13 (14 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Det ser ud til , at Nyborg var hjemsted for alle slags bogiekupévogne. Et sted ved værkstedet gemte der sig vognkassen af BN 884, en II-III kl. bogiekupevogn, en del af BN 857-885, bygget 1897-1913 og dermed den sidste type bogiekupévogn til DSB. Sidste betegnelse var CS 3071-3099 med fællesklasse og så absolut overgået til reservernes reserve. I Besættelsens orlovstog blev de tre store kupéer med polstrede sæder udnævnt til 1. klasse, kun for officerer...
[image]
BN 884, Nyborg juni 1981 (JBP). Det ses, ar undervognens detaljer med vacuumbremse er i behold. En diplorie anes i venstre side.


Vognkassen fra DSB BN 884 overlevede helt frem til 2017, hvor den blev ophugget.

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen