MY 1104 ( 7 fotos)

af Georg Schmidt, tirsdag 23. juni, 2020, 23:57 (19 dage siden)

Jeg har samlet nogle af mine fotos af MY 1104 som blev leveret fra NOHAB til depotet i Aarhus 28.05.1954.
[image]
MY 1104 Langå marts 1977.

[image]
Fra MV tiden som hjælpemaskine for tog 380 Limfjorden fra Struer til Langå 1972.

[image]
MY 1104 Varde 1974.

[image]
Varde 1974.

[image]
MY 1104 Aalborg 29.11.1972.

[image]
Aalborg 29.11.1972. Man kaldte det vist standard skrift stor.

[image]
MY 1104 Aarhus H 1977.
M v h
Georg

MY 1104 (oplevelser)

af Poul Andersen, onsdag 24. juni, 2020, 10:03 (18 dage siden) @ Georg Schmidt

Dejlige billeder fra Georg af MY 1104, der vel nok var noget særligt i de sidste år som aktiv.
MY 1104 var udstyret med den originale lyddæmper og havde derfor en ganske særlig rå lyd,
der kunne høres meget langt væk.
Når 1104 var trækkraft i Kultoget (Es.- Hr.), kunne den her i Varde høres det meste af tiden på stigningen fra Varde til Tistrup.
1104 har også gæstet Vestbanen et par gange med militærtog, bl.a. sammen med 1134 i et ret stort tog på næsten 2000 tons.
Kørslen skete en tidlig lørdag morgen ved 06 tiden, og der var ikke mange langs 12 promille strækningen mellem Varde og Varde Vest,
der fik lov at sove længe, idet der blev kørt i stilling 8 det meste af vejen.
Under rangeringen i Oksbøl Syd blev lyden også bemærket, idet der blev gjort opmærksom på,
"at der må være noget galt med den MX´er" - vedkommende havde ikke bemærket, at det var en MY, og slet ikke 1104 :-D .

Mvh.
Poul.

MY 1104 (oplevelser)

af Hans Peter Balle @, onsdag 24. juni, 2020, 21:34 (18 dage siden) @ Poul Andersen

Tak for både billeder og lydoplevelser med 1104. Jeg kan bidrage med et enkelt billede som min bror, Søren, tog i foråret 1971 på Aarhus H. Det eneste "nye" er vel at man kan ane en af sporvejenes Volvo busser på vej hen over Bruuns Bro.

med venlig hilsen
Hans Peter

[image]

Avatar

MY 1104 ( 7 fotos)

af Tommy Nilsson ⌂ @, torsdag 25. juni, 2020, 20:51 (17 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]Aalborg 29.11.1972. Man kaldte det vist standard skrift stor.


Ifølge databasen hed maskinen DSB MV 1104 indtil 1973?

--
[image]

MY 1104 ( 7 fotos)

af Oversmeden, torsdag 25. juni, 2020, 21:25 (17 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ifj. de kilder jeg betjener mig af, så fik My 1104 en 16-567C dieselmotor i september 1972.
Det passer ganske fint med fotografens angivelser - så ingen "fusk" fra DSBs side.
Men ja, det var hurtigt efter at den nye maskine kom i at fotografen var på pletten.

Avatar

DSB MV

af Tommy Nilsson ⌂ @, fredag 26. juni, 2020, 11:00 (16 dage siden) @ Oversmeden

Ifj. de kilder jeg betjener mig af, så fik My 1104 en 16-567C dieselmotor i september 1972.
Det passer ganske fint med fotografens angivelser - så ingen "fusk" fra DSBs side.
Men ja, det var hurtigt efter at den nye maskine kom i at fotografen var på pletten.


Tak for info - Jeg retter databasen.
Passer oplysningerne om de øvrige MV?
1101: 1968-84
1102: 1968-
1104: 1968-72
1109: 1968-
1134: 1968-81
1144: 1973-

--
[image]

DSB MV

af Oversmeden, fredag 26. juni, 2020, 17:57 (16 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for info - Jeg retter databasen.
Passer oplysningerne om de øvrige MV?
1101: 1968-84
1102: 1968-
1104: 1968-72
1109: 1968-
1134: 1968-81
1144: 1973-

Ja.
Der er en lille krølle med Mv, for på et større møde 11/10 1967 i DSB blev forholdet diskuteret.
Distrikterne ønskede en adskillelse af "store" My og "små" My for at opnå bedre udnyttelse af "store" My (= kortere køretider). Der blev ikke taget nogen yderligere beslutningen på mødet end at maskinchefen Risbjerg-Thomsen lovede at meddele hvorledes dette kunne foregår fra sommeren 1968.
Svaret kom med brev af 9/12 1967 hvori distrikterne blev informeret om at My med B-motorer og 1201-1202 skulle omlitreres til Mv "umiddelbart før køreplanens ikrafttræden".
Så beslutningen var taget længe inden maleren svingede penslen.

MY 1104 ( 7 fotos)

af PeterA, fredag 26. juni, 2020, 16:35 (16 dage siden) @ Oversmeden

Den oplysning passer fint med, at foto fra Aalborg nov. 1972 viser maskinen med et næsten nymalet tag. Ved de store stempeleftersyn, 600.000 og 900.000km blev tagene naturligvis løftet af - midtersektionen vejede alene 3 ton - rengjort grundigt og malet. I vestområdet maledes de sølvgrå, i øst i en nærmest specialvognsgrå farve. På 1104 har de små tagstykker også været løftet af for at få den "nye" motor ned på plads, og efterfølgende malet. Pynten holdt kun kort tid, de blev hurtigt sværtet til af dieselfimsen.
mvh PeterA

MY 1104 ( 7 fotos)

af Oversmeden, fredag 26. juni, 2020, 17:41 (16 dage siden) @ PeterA

Den oplysning passer fint med, at foto fra Aalborg nov. 1972 viser maskinen med et næsten nymalet tag. Ved de store stempeleftersyn, 600.000 og 900.000km blev tagene naturligvis løftet af - midtersektionen vejede alene 3 ton - rengjort grundigt og malet. I vestområdet maledes de sølvgrå, i øst i en nærmest specialvognsgrå farve. På 1104 har de små tagstykker også været løftet af for at få den "nye" motor ned på plads, og efterfølgende malet. Pynten holdt kun kort tid, de blev hurtigt sværtet til af dieselfimsen.

Tvivler stærkt på at det "bare" var almindeligt stempeleftersyn, som var årsagen til motorbyttet.
Først og fremmest, så kørtes der med intervaller på enten 600.000 km eller 900.000 km mellem stempelturene. Normalt blev motoren i lokomotivet ved sådanne eftersyn. Kun ved hovedeftersyn (4.gang stempeleftersynet dukker op - altså 4x600.000 = 2,4 mill. km eller 4x900.000 = 3,6 mill. km) blev motoren pillet ud for eftersyn.
Dernæst, så har en annal fra motorremisen i Århus bemærkningen "havari" ud for dette skift (samt datoerne 24/7-29/8 1972).
Endelig, så viser km-annalen fra km-kontoret følgende:
I tiden januar-juni 1972 da kører 1104 ca. 14-19.000 km/måned, hvilket var på niveau med mange andre My.
Juli 4800 km.
August 400 km.
September 16100 km.
Ergo, "noget stort" er sket i juli-august og det er ikke et stempeleftersyn - det tager slet ikke så længe. Havari på en motor eller sammenstød med andet materiel er mere sandsynligt.
Da B-motorerne ikke var specielt gode - der er vel en grund til at DSB vil af med dem i 80'erne som det første - så begynder det at pege henad motorhavari.
Tiden, som er angivet i motorremisens annal stemmer udmærket med det som km-kontoret har noteret.

MY 1104 ( 7 fotos)

af PeterA, fredag 26. juni, 2020, 18:00 (16 dage siden) @ Oversmeden

Nej, motorerne blev ikke udtaget ved de store stempeleftersyn. Det var jo en større sag, hvis et motorbytte skulle effektureres. Normalt tog de store stempeleftersyn 7 - 9 dage, og i nogle dage stod det nøgne motorstativ i maskinen, inden motoren blev monteret op igen og efterfølgense skulle belastningsprøves. Ved disse eftersyn blev alt muligt andet på maskinen jo også efterset, eventuelt byttet ud og efterprøvet. Jeg har selv deltaget i adskillige af disse eftersyn på Gb Mdt i den periode som Georgs billedserie dokumenterer.
Mit ærinde var blot. at det nymalede tag underbyggede din oplysning om, at maskinen havde motorbytte i sep-tember 1972, hvad årsagen hertil så end måtte være.
mvh PeterA

MY 1104 ( 7 fotos)

af Georg Schmidt, torsdag 25. juni, 2020, 22:39 (17 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy
Billederne af 1104 med nummer er taget om eftermiddagen 29/11 1972. MY 1104 var trækkraft for Lyn 17 "Aros" over strækningen Aarhus (Ahv)-Aalborg den dag. Nabobilledet på filmen ses herunder var HV 3 med festtog i forbindelse med indvielse af Østhavnen. Det andet nabobillede er nedrivning af hus 3 (posten ved "redekammen".
På billedet af 1104 i databasen mener jeg godt man kan se, at døren er malet og med den nye skrift altså på det tidspunkt MY.
Tak til Oversmeden for motoroplysningen.
[image]
MHVJ Aalborg 29.11.1972.
[image]
Særtogsanmeldelsen i forbindelse med arrangementet.
M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen