Tangeværket

af Bent Hansen @, lørdag 27. juni, 2020, 10:32 (9 dage siden)

Hej.

Er vedføjede spor rester af et statsbanesidespor, eller er det, som en af mine medarbejdere mener, et internspor? Sådanne ses stadig på ret mange transformatorstationer rundt om i landet. De brugtes til intern transport af tunge transformatorer.

Jeg har naturligvis søgt på jernbanen.dk både på Gudenåcentralen og på Tange, men uden resultat. Der var et spørgsmål om station i Tange, der optog siderne. Spørgsmålet var nu af ældre dato, så det postkort, der var henvist til, ikke lod sig åbne (mere.)

Banen forbi Tange blev næppe flyttet i forbindelse med vandkraftanlægget, da banen ikke her lå i vejen var byggeriet, så vidt jeg kan skønne. En sådan omlægning kunne eller have givet anledning til nyt stationsbyggeri.

Mit eget arkiv er ikke helt tydeligt. Det angiver sidespor til anlægget, men der står ikke nogen om sidesporets linjeføring. Intet teknisk var i vejen for, at omtalte sidespor har haft forbindelse med sporet på mit sommerferiefoto fra i år.

Når du ikke får hele filen fra mit arkiv, er det ikke af nærighed, men fordi der ikke er plads på mediet her. Jeg indkopier følgende tekstudvalg:

ANLÆG AF ANDELSSELSKABET GUDENÅCENTRALEN
Tange

Elværket blev anlagt 1918 - 21.
Et dæmningsskred udbedredes 1931.

Dæmningskonstruktionen
Andelsselskabet var selv hovedentreprenør. I august 1918 byggedes en bro fra lergraven på Sahl-siden, hvorfra dæmningen over Gudenådalen blev anlagt. der var spor på broen og to stammer i drift. I lergraven var der gravemaskine og krydsningspor.

I januar 1919 tog H. Hoffmann og Sønner & J. Eriksen over. Firmaet fik anlagt sidespor fra Laurbjerg - Viborg Banen. Dette blev fjernet 1923/24.

Anlæg af elektricitetsværket
Der var tipvognsspor også til udgravningen af kraftværket samt fra betonblanderen til byggegrubens kant. Arbejdet udførtes af Kampmann, Kierulf & Saxild. De er ingen oplysninger om anvendelse af damplokomotiver ved dette arbejde.

Anlæg af vejbro over Tange Kraftværkssø
Arbejdet udførtes af Wright & Thomsen. Firmaet skiftede 1919 navn til Wright, Thomsen & Larsen.

....

[image]

Mvh. BH.

Tangeværket

af K564, lørdag 27. juni, 2020, 10:46 (9 dage siden) @ Bent Hansen

....

[image]

Mvh. BH.

Hej Bent

Hvis man ser sporet placering i forhold til bygningen, har der næppe været brugt til normale godsvogne, Profilet passer ikke.

Hilsner Keld

Tangeværket

af Bent Hansen @, lørdag 27. juni, 2020, 10:51 (9 dage siden) @ K564

Hej.

Mon ikke stræbepiller og lastbilramper er tilkomet senere? Måske hel bygningen og måske en del af vinkelfløjen også? Verdenskrige har det jo med at udbygge vandkraftværker?

Mvh. BH.

Tangeværket

af K564, lørdag 27. juni, 2020, 10:58 (9 dage siden) @ Bent Hansen

Du kiggede ikke på det køretøj, som står for enden af sporet. Det ser ud som om, at det kan komme forbi rampen, og at det muligvis passer med de sporriller, som det ser ud til, at der er i rampen.

Hilsner Keld

Avatar

Tangeværket

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 27. juni, 2020, 10:57 (9 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Er vedføjede spor rester af et statsbanesidespor, eller er det, som en af mine medarbejdere mener, et internspor? Sådanne ses stadig på ret mange transformatorstationer rundt om i landet. De brugtes til intern transport af tunge transformatorer.

Jeg har naturligvis søgt på jernbanen.dk både på Gudenåcentralen og på Tange, men uden resultat. Der var et spørgsmål om station i Tange, der optog siderne. Spørgsmålet var nu af ældre dato, så det postkort, der var henvist til, ikke lod sig åbne (mere.)

Banen forbi Tange blev næppe flyttet i forbindelse med vandkraftanlægget, da banen ikke her lå i vejen var byggeriet, så vidt jeg kan skønne. En sådan omlægning kunne eller have givet anledning til nyt stationsbyggeri.

Mit eget arkiv er ikke helt tydeligt. Det angiver sidespor til anlægget, men der står ikke nogen om sidesporets linjeføring. Intet teknisk var i vejen for, at omtalte sidespor har haft forbindelse med sporet på mit sommerferiefoto fra i år.

Når du ikke får hele filen fra mit arkiv, er det ikke af nærighed, men fordi der ikke er plads på mediet her. Jeg indkopier følgende tekstudvalg:

ANLÆG AF ANDELSSELSKABET GUDENÅCENTRALEN
Tange

Elværket blev anlagt 1918 - 21.
Et dæmningsskred udbedredes 1931.

Dæmningskonstruktionen
Andelsselskabet var selv hovedentreprenør. I august 1918 byggedes en bro fra lergraven på Sahl-siden, hvorfra dæmningen over Gudenådalen blev anlagt. der var spor på broen og to stammer i drift. I lergraven var der gravemaskine og krydsningspor.

I januar 1919 tog H. Hoffmann og Sønner & J. Eriksen over. Firmaet fik anlagt sidespor fra Laurbjerg - Viborg Banen. Dette blev fjernet 1923/24.

Anlæg af elektricitetsværket
Der var tipvognsspor også til udgravningen af kraftværket samt fra betonblanderen til byggegrubens kant. Arbejdet udførtes af Kampmann, Kierulf & Saxild. De er ingen oplysninger om anvendelse af damplokomotiver ved dette arbejde.

Anlæg af vejbro over Tange Kraftværkssø
Arbejdet udførtes af Wright & Thomsen. Firmaet skiftede 1919 navn til Wright, Thomsen & Larsen.

....

[image]

Mvh. BH.

Hen Bent,

Det er et internt spor. Tange station fik ganske vist et sidespor for A/S Gudenaacentralen i 1919/20, men det var et midlertidigt spor til brug for materialetransporter ved bygningen af Tangeværket. Det blev nedlagt igen i 1923/24. Sporets tracé mellem stationen og værket kan ses på 1954-luftfoto.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Tangeværket

af Niels Munch @, lørdag 27. juni, 2020, 11:27 (9 dage siden) @ Bent Hansen

Sidesporet til Gudenåcentralen blev behandlet i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=31550id=31589 .

De mange dokumenter, Thomas Boberg linker til, kan ses, såfremt man i URL-adressen skriver
s3.eu-central-1.amazonaws.com/thomasbobergnielsen
i stedet for: dl.dropbox.com/u/7341176 .

M.v.h.
Niels

Tangeværket

af Bent Hansen @, lørdag 27. juni, 2020, 14:01 (9 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Tak for svar og deltagelse.

Så havde min medarbejder ret. Det var et internt spor og ikke et sidespor.

Flere ting var siden bygget ud i sporet. På mit billede ses bl. a. en trappe at stå i sporet. Inde i turbinehallen fortsatte sporet ej heller.

Foto herfra vedføjet. Der var ikke adgang, og museet havde låste døre til flere rum. Corona? Jeg er klar over, at sporet skulle have ligget under fotografen, og det er grunden til, at det ikke ses på billedet. Den fjerneste turbine kørte, selv om det ikke havde regnet længe.

[image]

Yderligere et foto viser en hestetrukket pram. Der var jo havn ved Gudenåen i Bjerringbro og i Randers. En anden pram så jeg for mange år siden på loftet ved nabomøllen til Klostermølle. Den hed vist Vilholt Mølle? Jeg noterede og fotograferede dog ikke her, da det ikke ere var spor af spor som ved Klostermølle. Der havde dog været. Derfor besøget. Denne pram var trukket til Alken, hvor der også var havnebane i sin tid.

[image]

Mvh. BH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen