HBS Vestbirk, spejlvendt foto?

af Niels Munch @, fredag 24. juli, 2020, 14:20 (12 dage siden)

Hej i Forum,

www.arkiv.dk findes bl.a. dette foto:

[image]B50-11 Parti fra Vestbirk, jernbanespor. Kilde: https://arkiv.dk/vis/5040233 - billede nr. 11.

Billedet er tydeligvis taget "oppefra", og på de kanter kan jeg kun komme i tanker om vejoverføringen for "Søvejen" i Vestbirk. Vest for denne ligger de kunstige søer Naldal Sø og Vestbirk Sø, men dér svinger banen ikke til venstre, men til højre - som på dette "omvendte" foto:

[image]

Søerne blev i øvrigt skabt, da man opdæmmede Gudenaaen ved Bredvad i f.m. anlæggelsen af Vestbirk Vandkraftværk. En lille jernbanebro overspandt forbindelsen mellem Naldal og Vestbirk Sø:

[image]Mellem Vestbirk og Gammelstrup ved broen over forbindelsen mellem Naldal Sø (t.h.) og Vestbirk Sø, 10.1967 (foto: Preben Nørgaard).

StreetView fra "Søvejen" duer ikke p.g.a. bevoksningen.

Men er det i det hele taget her, vi er på startbilledet - hvad mener de stedkendte?


Bedste hilsener
Niels

HBS Vestbirk, spejlvendt foto?

af Poul Andersen, fredag 24. juli, 2020, 14:53 (12 dage siden) @ Niels Munch

Hvis der sammenlignes med billeder i Strejftog IX, af Lars Viinholt-Nielsen, side 87 og 88,
ser det ud til at passe med nævnte strækning ved søerne tæt på Vestbirk.

Mvh.
Poul.

HBS Vestbirk, spejlvendt foto?

af Niels Munch @, fredag 24. juli, 2020, 15:44 (11 dage siden) @ Poul Andersen

Hvis der sammenlignes med billeder i Strejftog IX, af Lars Viinholt-Nielsen, side 87 og 88,
ser det ud til at passe med nævnte strækning ved søerne tæt på Vestbirk.


Hej Poul,

Desværre har jeg ikke Strejftog IX på reolen, så du bliver nødt til at forklare mig, om det er mit "startbillede" eller det "omvendte", du mener at kunne passe.

Bedste hilsener
Niels

HBS Vestbirk, spejlvendt foto?

af Poul Andersen, fredag 24. juli, 2020, 16:05 (11 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Det er det "omvendte" hvor kurven drejer til højre.
[image]

Mvh.
Poul.

HBS Vestbirk, spejlvendt foto?

af larsL, fredag 24. juli, 2020, 16:17 (11 dage siden) @ Poul Andersen

Og ca. det samme ortofoto, men i 1954 udgave:

[image]

fra Danmarks Miljøportal

Hilsen
Lars

HBS Vestbirk, epilog (13 illustrationer)

af Niels Munch @, mandag 27. juli, 2020, 10:47 (9 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Da ingen har protesteret, ligger det nu fast, at ovenstående foto er taget fra overføringen for Søvejen i Vestbirk og mod vest, hvor HBS passerer Naldal og Vestbirk Sø i sit herresving mod nord og Gammelstrup, jf. også dette affotograferede oversigtskort:

[image]
Når man færdes i dette naturskønne område, er det tankevækkende, at 'det skønne' i høj grad skyldes menneskets gøren & laden.

Først tilkom jo metersporede HBJ allerede i 1899 med sin storslåede bro "2" over Gudenaaen nær Gammelstrup:

[image]

Så besluttedes anlæggelsen af Vestbirk Vandkraftværk, hvilket skete 1923-24 og medførte de største indgreb i naturen:

- opstemning af Gudenaaen ved hoveddæmningen "4" og dannelsen af Bredvad Sø
- gravning af hovedkanal herfra mod øst og dannelsen af Naldal og Vestbirk Sø som reservoirer (fyldtes på 5 dage)
- gravning af tilløbskanalen fra nordenden af Vestbirk Sø "P" op til kraftværket
- opførelse af kraftværket "1", hvor der tidligere lå en trikotagefabrik, og
- gravning af afløbskanal fra kraftværket op til Gudenaaen.

Der udførtes en beton-jernbanebro for gennemløbet (foto i startindlægget) mellem søerne samt en vejbro for Søvejen ved tilløbskanalens begyndelse. Fyldet fra hovedkanalen anvendtes til forstærkning af banedæmningen forbi søerne, der således alt i alt var klar til normalsporet, som jo kom i 1929.

Da vandgennemstrømningen gennem den således "afsnørede" Gudenaa nu var reduceret, kunne man med god samvittighed nøjes med de 2 stk. 2,5 x 2,5 m betonrør, der blev ilagt ved Gammelstrup-broens konvertering til jernbanedæmning i 1929 - hvor der påfyldtes bl.a. 10.000 m3 bakkegrus.

Dette foto fra www.arkiv.dk stammer angiveligt fra noget af kanalbyggeriet i f.m. Vestbirk Vandkraftværk:

[image]Vestbirk. Arbejdere ved lokomotiv til tipvogne fra opførelsen af Vandkraftværket ca. 1924. Kilde: https://arkiv.dk/vis/3509852 - billede 5.

Såvel kanal- som bygningsarbejder blev udført af entreprenør Carl Jensen, Kolding, og hans 785 mm lokomotiv Krauss 7193/1917 vides indsat ved Vestbirk.

En spadseretur ad kanalstien fra parkeringspladsen (midterste "P") ved Søvejen de ca. 500 m til værket anbefales:

[image]Vestbirk, kanalstien og tilløbskanalen set mod syd, 07.06.2017 (nm).

Tilløbskanalen blev gravet ind i en skråning således, at vandspejlet (midt i billedet) ligger synligt højere end markerne mod øst - er dog svært fotograferbart grundet bevoksningen.

[image]Vestbirk Vandkraftværk, tilløbssiden, 07.06.2017 (nm).

[image]Vestbirk, kraftværksbygningen set fra øst, 07.06.2017 (nm).

[image]

[image]Vestbirk Vandkraftværk, afløbssiden, begge fotos 07.06.2017 (nm).

Faldhøjden er ca. 10 m.

Dette oprindelige Francis-turbinesæt blev i 1990'erne erstattet af en nyere Kaplan-turbine:

[image]Francis-turbine udstillet ved Vestbirk Vandkraftværk, 07.06.2017 (nm).

Den nye turbines større effektivitet kompenserede for den reducerede gennemstrømning som følge af etableringen af et fiskestryg.

Når man nu er på de kanter, bør man lige kigge på den i 2014 frilagte bro:

[image]Gudenaaen og "Den genfundne Bro" 07.06.2017 (nm).

..... og den nærliggende jernbanestation ved "P" i Gammelstrup:

[image]HBS Gammelstrup Station fra "sporside", 07.06.2017 (nm).

Og vi slutter ved turens udgangspunkt - ved "P" i Vestbirk:

[image]HBS Vestbirk, overføringen for "Søvejen", blikretning vest, 14.06.2016 (nm).

Der er naturligvis megen læsning om Vestbirk Vandkraftværk at finde på nettet, herunder, at værket stadig producerer strøm (ca. 1,8 mill. kilowatt-timer om året). Her vil jeg fremhæve følgende 2 artikler:

VANDDREVNE ELVÆRKER I DANMARK 1890 – 1940, Skov- og Naturstyrelsen, Miljø- og Energiministeriet 2000

VESTBIRK VANDKRAFTANLÆG, Ingeniøren nr. 11/1926

..... hvor sidsnnævnte er en spændende, grundig ingeniørmæssig gennemgang af vandkraftanlæggets etablering og drift.


Om sagen er "lige til modelbanen", beror vel på evt. muligheder for delvis indbygning i kulisser.


Bedste hilsener
Niels

HBS Vestbirk, epilog (13 illustrationer)

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, mandag 27. juli, 2020, 10:56 (9 dage siden) @ Niels Munch

Når alt dette nu er sagt (skrevet) og slået fast -- bliver det så også rettet på arkivdk .

Erik V.
evp.dk

HBS Vestbirk, epilog (13 illustrationer)

af Niels Munch @, mandag 27. juli, 2020, 11:00 (9 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når alt dette nu er sagt (skrevet) og slået fast -- bliver det så også rettet på arkivdk .


- Undskyld, er det Dem, der har reddet min dreng fra at drukne?"

- Ja.

- Hvor fa'en har de gjort af hans hue?

HBS Vestbirk, epilog (13 illustrationer)

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, mandag 27. juli, 2020, 11:09 (9 dage siden) @ Niels Munch

Undskyld -- glem det !

Erik V.

HBS Vestbirk, epilog (13 illustrationer)

af Niels Munch @, mandag 27. juli, 2020, 12:12 (9 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Selvfølgelig er Gedved Egnsarkiv underrettet; men om de tager det ad notam, når de genåbner til august, må tiden vise. Mange lokalarkiver reagerer ikke på underretning om deres fejlagtige billedoplysninger.

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen