My 1105

af Rasmus Hansen, tirsdag 28. juli, 2020, 21:36 (10 dage siden)

Godaften

MY 1105 fik som jeg har forstået det den reserve/test motor som DSB købere sammen med de 4 første MY lokomotiver.
Men 1105 har aldrig været en MV, så der må have været en motor ombytning inden 1968. Hvilken form for reparation krævede at motoren skulle ud af maskinen?
Jeg er ikke klar over om et diesel lokomotiv har en bog, hvor reparationer med mere blev noteret som ved damplokomotiverne.
Bh
Rasmus

My 1105

af Oversmeden, tirsdag 28. juli, 2020, 21:45 (10 dage siden) @ Rasmus Hansen

En del forhold diskuteret HER
Ellers blot søg på Mv - så kommer der ting og sager frem....

My 1105

af Rasmus Hansen, tirsdag 28. juli, 2020, 22:13 (10 dage siden) @ Oversmeden

Hej Oversmed

Det link du henviser til handler om MY 1104.
Mit spørgsmål omhandler MY 1105.

Hvorfor/ hvornår skulle en motor ud?
Det var ikke nødvendig ved stempel eftersyn, som der er skrevet om i linket med 1104
Finders der en reparations bog?
Bh
Rasmus

My 1105

af Oversmeden, tirsdag 28. juli, 2020, 22:35 (10 dage siden) @ Rasmus Hansen

Hvorfor/ hvornår skulle en motor ud?

Hovedeftersyn var det mest almindelige - særligt i 2. distrikt. I 1.distrikt kom den samme motor ofte i samme lokomotiv. Det tager lidt tid at pille krumtappen ud og opmåle den + samle hele motoren og 2. distrikt mente at det var smartest at bare at bytte motoren med en allerede renoveret for at få lokomotivet hurtigst muligt ud. Overvejelserne i 1.distrikt er jeg ikke bekendt med.

Det var ikke nødvendig ved stempel eftersyn, som der er skrevet om i linket med 1104
Finders der en reparations bog?

Måske - jeg har ikke set en sådan.

My 1105

af bengt, onsdag 29. juli, 2020, 12:31 (10 dage siden) @ Rasmus Hansen

Hej Oversmed

Det link du henviser til handler om MY 1104.
Mit spørgsmål omhandler MY 1105.

Hvorfor/ hvornår skulle en motor ud?
Det var ikke nødvendig ved stempel eftersyn, som der er skrevet om i linket med 1104
Finders der en reparations bog?
Bh
Rasmus

Mest nytta är om man har uppgifter om utförda arbeten på motorer samlade för sig på samma vis som på ånglokstiden en separat journal fördes för pannor (kjedler), enär motorer liksom pannor skiftas mellan lok. Samma bör gälla för boggier.

My 1105

af Rasmus Hansen, fredag 31. juli, 2020, 00:12 (8 dage siden) @ bengt

Tak for svar til jer begge
Bh
Rasmus

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen