Gravning af rødler på øen FUR

af Steffen Dresler @, lørdag 01. august, 2020, 10:49 (7 dage siden)

Øen Fur lige nord for Salling og øst for Mors er andet end et bryghus og forsteninger, før i tiden op til 1980´erne, havde øen en stor gravning af rødler til teglproduktion.

Dette ler blev gravet i åbne lerbrud i den vestlige del af FUR. Leret blev med en smalsporsbane borttransporteret ned forbi et rensningsanlæg (nu FUR bryggeri) og kørt ud på en lille afskibningsmole og sendt til teglværker for brænding til tegl og sten.

Der hvor remisen var, er nu opstillet dette lille industribanelokomotiv mærket RUSTON som ses herunder.
[image]
[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gravning af rødler på øen FUR

af Krabsen, lørdag 01. august, 2020, 11:37 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Det var nu moler og ikke rødler, der blev gravet på Knuden ;-) - akkurat som det stadig produceres på Færker Hede ude mod øst - og på Nordmors.

Gravning af rødler på øen FUR

af Niels @, Aarhus, lørdag 01. august, 2020, 12:42 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Goddag i forummet

Lige meget om man er interesseret i ølbrygning, mólergravning, fossiler eller smalsporede jernbaner, så er Fur helt sikkert et besøg værd. Man kan læse mere om øen på Naturstyrelsens hjemmeside.
Jeg har været der flere gange - dog ikke i de senere år, men planlægger en sensommertur til øen.
Jeg var ikke klar over, at der har været smalspor på øen, og har selvsagt ikke fundet spor spor efter smalspor.
Er der eventuelt nogen af forummets smalsporseksperter, der kan henvise til et f.eks kort over - eller en hjemmeside - med flere oplysninger om smalsporet på Fur.

På forhånd tak

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Gravning af rødler på øen FUR

af Steffen Dresler @, lørdag 01. august, 2020, 12:59 (7 dage siden) @ Niels

Kære alle

Selvfølgelig var det moler som skrevet på den lille traktor.
Jeg er ikke på nogen måde vidende om industribaner, men kunne dog på nogle billeder i FUR bryggeriets bygning - den originale fra dengang man gravede ler - se at smalsporsbanen gik ind i nogle åbne udgravninger tæt på, tilbage og fra fabrikken ud på nogle spor til en lille havn. Det var det jeg kunne konstatere. Om der var mere spor ved jeg ikke.
Herunder "et kig" ned i den store udgravning (fotograferet på tværs) hvor man tydeligt ser de forskellige lag. Denne udgravning er vel ca. 200 meter lang og 10-15 meter dyb.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Man finder hele området ved at køre efter "FUR bryggeri".

Gravning af rødler på øen FUR

af Niels @, Aarhus, lørdag 01. august, 2020, 13:05 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Tak for hjælpen - jeg gik også straks selv i gang - og den som søger skal finde:

Historisk Atlas er altid godt at have ved hånden:

Smalspor ved Færker Hede på østsiden af Fur:
[image]


Smalspor ved Knuden i det nordvestlige hjørne af Fur:
[image]

Så er der noget at lægge til grund for søgningen, ved næste besøg på Fur.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Gravning af rødler på øen FUR

af Krabsen, lørdag 01. august, 2020, 13:36 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Sporforløbet ses tydeligt på 1954-luftfotoet:


https://map.krak.dk/?c=56.831508,8.968320&z=16&l=historic

Gravning af moler på øen FUR

af Niels Munch @, lørdag 01. august, 2020, 13:04 (7 dage siden) @ Niels

Gravning af moler på øen FUR

af Niels @, Aarhus, lørdag 01. august, 2020, 13:10 (7 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for de meget nyttige links - nu er der efterhånden så meget baggrund for en ekspedition til mólerlejerne, at jeg nok må arrangere en ekstra tur for mig selv og eventuelle ligesindede, hvis ikke familien skal belemres alt for meget med jernbanearkæologi;-)

Venlige hilsner

Niels H.

--
Niels

Gravning af moler på øen FUR (+1 foto)

af Niels Munch @, lørdag 01. august, 2020, 13:38 (7 dage siden) @ Niels

Hej Niels,

Du får lige et lokomotiv:

[image]


Lokomotivet er et typisk O&K, f.nr. 11122 eller 11123 fra 1926, jf. Merte's Lieferliste:

O&K Berlin D 11122 1926 Bt 762 mm, neu The Moler Products Ltd., Aalborg
O&K Berlin D 11123 1926 Bt 762 mm, neu The Moler Products Ltd., Aalborg


M.v.h.
Niels

Gravning af moler på øen FUR

af Krabsen, lørdag 01. august, 2020, 13:50 (7 dage siden) @ Niels

Tak for de meget nyttige links - nu er der efterhånden så meget baggrund for en ekspedition til mólerlejerne, at jeg nok må arrangere en ekstra tur for mig selv og eventuelle ligesindede, hvis ikke familien skal belemres alt for meget med jernbanearkæologi;-)

Du må sende familien på indkøb i Rakle eller Klode - eller kaffe og kage på Herrens Mark (de serverer også fine boghvedepandekager til frokost :-) )


Der er flest rester at finde på Knuden - Færker Hede er som navnet antager ret fladt og nærmest en klitplantage; der er der så vidt jeg husker ikke meget at se..

Gravning af rødler på øen FUR

af Baumann, lørdag 01. august, 2020, 14:23 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Skulle der ikke være 2 Ruston traktor ved stedet? Syntes at jeg ser kun den ene...
Så hvor er den anden henne?

Gravning af rødler på øen FUR

af Niels Munch @, lørdag 01. august, 2020, 15:26 (7 dage siden) @ Baumann

Skulle der ikke være 2 Ruston traktor ved stedet? Syntes at jeg ser kun den ene...
Så hvor er den anden henne?


I 2015 var de begge på fur, se denne tråd.

M.v.h.
Niels

Gravning af rødler på øen FUR

af ivar @, lørdag 01. august, 2020, 16:49 (6 dage siden) @ Baumann

Første indlæg, andet billede, citat "Det andet er i museets varetægt"

mvh
-ivar

Avatar

Gravning af rødler på øen FUR

af Tommy Nilsson ⌂ @, søndag 02. august, 2020, 17:47 (5 dage siden) @ Steffen Dresler

Der hvor remisen var, er nu opstillet dette lille industribanelokomotiv mærket RUSTON som ses herunder.
[image]


Hvilken af de to maskiner er det, vi ser?
https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19210
https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19211

--
[image]

Gravning af rødler på øen FUR

af Niels Munch @, søndag 02. august, 2020, 19:26 (5 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

Byggenumrene fremgår også af denne billedrige artikel; men hvem, der er hvem, kan man desværre ikke udlede: https://www.furnyt.dk/index.php?option=com_k2&view=item&id=207:fur-museum-og-fu... .

M.v.h.
Niels

Hvad man kan sende med fragtmande til FUR

af Poul Berild, søndag 02. august, 2020, 21:59 (5 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Fotoet er taget i maj 2009
Nummeret stå, som jeg husker det, i rammen under der hvor starthåndtaget sider.
De fire rør der kommer ud af siden er udstødningsrør, et for hver cylinder.
Det er en oplevelse at stå og høre motor køre i tomgang hvor kan følge tændingrækkefølgen, det giver dog en hvis svien i øjne og svælg.

RUSTON på FUR

af JørnK, mandag 03. august, 2020, 20:44 (4 dage siden) @ Poul Berild

Billeder fra 5.juli 2009.

Min broder arbejder på FUR Bryghus, og var med til at modtage de 2 stk. lok.

Der er nu kun 1 stk. lok. på bryggeriet, det andet er kommet til Museet.

Den dag hvor billederne blev taget kunne den ene stadig startes.

Min bror har pt. ferie Men han vil undersøge hvilket af lokomotiverne det er.[image][image][image][image][image][image]

Lokomotivdata FUR

af Poul Berild, mandag 03. august, 2020, 22:03 (4 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nummer 392125 har motor nummer 390535, 392126 har motor nummer 390536.
Motortypen er 4VRHL. Leveret som 2'6" eller 762 mm. Ex work dato er 19/9 1955. Og som skrevet ved foto solgt til fur Maj 2009

Lokomotivdata FUR

af Steffen Dresler @, mandag 03. august, 2020, 22:30 (4 dage siden) @ Poul Berild

Kære Poul

Tusind tak for info, men hvilket af de to er det jeg har fotograferet og som Tommy spørger om?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Lokomotivdata FUR

af Poul Berild, tirsdag 04. august, 2020, 21:55 (3 dage siden) @ Steffen Dresler

Nu er det ikke børn men to klumper jern, så hvilken en af dem det er kan jeg ikke lige se. Skrev det under Tommys indlæg, da jeg kunne se der var plads til lidt præcisering i databasen. Jeg har tilladt mig at tilføje lidt information på Jørns billeder. Må tilstå jeg aldrig fik taget nogen som dem. Som det ses, et rigt innovativt produkt med mange unikke løsninger.
[image]
[image]
[image]



Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv
DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i en godstog ved Klarskov på Sydsjælland.




 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen