Gravning af rødler på øen FUR

af Steffen Dresler, 1/8 2020, 10:49 (1362 dage siden)

Øen Fur lige nord for Salling og øst for Mors er andet end et bryghus og forsteninger, før i tiden op til 1980´erne, havde øen en stor gravning af rødler til teglproduktion.

Dette ler blev gravet i åbne lerbrud i den vestlige del af FUR. Leret blev med en smalsporsbane borttransporteret ned forbi et rensningsanlæg (nu FUR bryggeri) og kørt ud på en lille afskibningsmole og sendt til teglværker for brænding til tegl og sten.

Der hvor remisen var, er nu opstillet dette lille industribanelokomotiv mærket RUSTON som ses herunder.
[image]
[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gravning af rødler på øen FUR

af Krabsen, 1/8 2020, 11:37 (1362 dage siden) @ Steffen Dresler

Det var nu moler og ikke rødler, der blev gravet på Knuden ;-) - akkurat som det stadig produceres på Færker Hede ude mod øst - og på Nordmors.

Gravning af rødler på øen FUR

af Niels, Aarhus, 1/8 2020, 12:42 (1362 dage siden) @ Steffen Dresler

Goddag i forummet

Lige meget om man er interesseret i ølbrygning, mólergravning, fossiler eller smalsporede jernbaner, så er Fur helt sikkert et besøg værd. Man kan læse mere om øen på Naturstyrelsens hjemmeside.
Jeg har været der flere gange - dog ikke i de senere år, men planlægger en sensommertur til øen.
Jeg var ikke klar over, at der har været smalspor på øen, og har selvsagt ikke fundet spor spor efter smalspor.
Er der eventuelt nogen af forummets smalsporseksperter, der kan henvise til et f.eks kort over - eller en hjemmeside - med flere oplysninger om smalsporet på Fur.

På forhånd tak

Venlige hilsner

Niels H

Gravning af rødler på øen FUR

af Steffen Dresler, 1/8 2020, 12:59 (1362 dage siden) @ Niels

Kære alle

Selvfølgelig var det moler som skrevet på den lille traktor.
Jeg er ikke på nogen måde vidende om industribaner, men kunne dog på nogle billeder i FUR bryggeriets bygning - den originale fra dengang man gravede ler - se at smalsporsbanen gik ind i nogle åbne udgravninger tæt på, tilbage og fra fabrikken ud på nogle spor til en lille havn. Det var det jeg kunne konstatere. Om der var mere spor ved jeg ikke.
Herunder "et kig" ned i den store udgravning (fotograferet på tværs) hvor man tydeligt ser de forskellige lag. Denne udgravning er vel ca. 200 meter lang og 10-15 meter dyb.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Man finder hele området ved at køre efter "FUR bryggeri".

Gravning af rødler på øen FUR

af Niels, Aarhus, 1/8 2020, 13:05 (1362 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Tak for hjælpen - jeg gik også straks selv i gang - og den som søger skal finde:

Historisk Atlas er altid godt at have ved hånden:

Smalspor ved Færker Hede på østsiden af Fur:
[image]


Smalspor ved Knuden i det nordvestlige hjørne af Fur:
[image]

Så er der noget at lægge til grund for søgningen, ved næste besøg på Fur.

Venlige hilsner

Niels H

Gravning af moler på øen FUR

af Niels, Aarhus, 1/8 2020, 13:10 (1362 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for de meget nyttige links - nu er der efterhånden så meget baggrund for en ekspedition til mólerlejerne, at jeg nok må arrangere en ekstra tur for mig selv og eventuelle ligesindede, hvis ikke familien skal belemres alt for meget med jernbanearkæologi;-)

Venlige hilsner

Niels H.

Gravning af moler på øen FUR (+1 foto)

af Niels Munch, 1/8 2020, 13:38 (1362 dage siden) @ Niels

Hej Niels,

Du får lige et lokomotiv:

[image]


Lokomotivet er et typisk O&K, f.nr. 11122 eller 11123 fra 1926, jf. Merte's Lieferliste:

O&K Berlin D 11122 1926 Bt 762 mm, neu The Moler Products Ltd., Aalborg
O&K Berlin D 11123 1926 Bt 762 mm, neu The Moler Products Ltd., Aalborg


M.v.h.
Niels

Gravning af moler på øen FUR

af Krabsen, 1/8 2020, 13:50 (1362 dage siden) @ Niels

Tak for de meget nyttige links - nu er der efterhånden så meget baggrund for en ekspedition til mólerlejerne, at jeg nok må arrangere en ekstra tur for mig selv og eventuelle ligesindede, hvis ikke familien skal belemres alt for meget med jernbanearkæologi;-)

Du må sende familien på indkøb i Rakle eller Klode - eller kaffe og kage på Herrens Mark (de serverer også fine boghvedepandekager til frokost :-) )


Der er flest rester at finde på Knuden - Færker Hede er som navnet antager ret fladt og nærmest en klitplantage; der er der så vidt jeg husker ikke meget at se..

Gravning af rødler på øen FUR

af Baumann, 1/8 2020, 14:23 (1362 dage siden) @ Steffen Dresler

Skulle der ikke være 2 Ruston traktor ved stedet? Syntes at jeg ser kun den ene...
Så hvor er den anden henne?

Gravning af rødler på øen FUR

af Niels Munch, 1/8 2020, 15:26 (1362 dage siden) @ Baumann

Skulle der ikke være 2 Ruston traktor ved stedet? Syntes at jeg ser kun den ene...
Så hvor er den anden henne?


I 2015 var de begge på fur, se denne tråd.

M.v.h.
Niels

Gravning af rødler på øen FUR

af ivar, 1/8 2020, 16:49 (1362 dage siden) @ Baumann

Første indlæg, andet billede, citat "Det andet er i museets varetægt"

mvh
-ivar

Hvad man kan sende med fragtmande til FUR

af Poul Berild, 2/8 2020, 21:59 (1361 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Fotoet er taget i maj 2009
Nummeret stå, som jeg husker det, i rammen under der hvor starthåndtaget sider.
De fire rør der kommer ud af siden er udstødningsrør, et for hver cylinder.
Det er en oplevelse at stå og høre motor køre i tomgang hvor kan følge tændingrækkefølgen, det giver dog en hvis svien i øjne og svælg.

RUSTON på FUR

af JørnK, 3/8 2020, 20:44 (1360 dage siden) @ Poul Berild

Billeder fra 5.juli 2009.

Min broder arbejder på FUR Bryghus, og var med til at modtage de 2 stk. lok.

Der er nu kun 1 stk. lok. på bryggeriet, det andet er kommet til Museet.

Den dag hvor billederne blev taget kunne den ene stadig startes.

Min bror har pt. ferie Men han vil undersøge hvilket af lokomotiverne det er.[image][image][image][image][image][image]

Lokomotivdata FUR

af Poul Berild, 3/8 2020, 22:03 (1360 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nummer 392125 har motor nummer 390535, 392126 har motor nummer 390536.
Motortypen er 4VRHL. Leveret som 2'6" eller 762 mm. Ex work dato er 19/9 1955. Og som skrevet ved foto solgt til fur Maj 2009

Lokomotivdata FUR

af Steffen Dresler, 3/8 2020, 22:30 (1360 dage siden) @ Poul Berild

Kære Poul

Tusind tak for info, men hvilket af de to er det jeg har fotograferet og som Tommy spørger om?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Lokomotivdata FUR

af Poul Berild, 4/8 2020, 21:55 (1359 dage siden) @ Steffen Dresler

Nu er det ikke børn men to klumper jern, så hvilken en af dem det er kan jeg ikke lige se. Skrev det under Tommys indlæg, da jeg kunne se der var plads til lidt præcisering i databasen. Jeg har tilladt mig at tilføje lidt information på Jørns billeder. Må tilstå jeg aldrig fik taget nogen som dem. Som det ses, et rigt innovativt produkt med mange unikke løsninger.
[image]
[image]
[image]

Avatar

Lokomotivdata FUR

af ThomasHansen ⌂, 8/8 2020, 18:51 (1355 dage siden) @ Poul Berild

TV MIDTVEST optog start af det ene lokomotiv, som det fremgår af den gamle artikkel på smalspor.dk. Se her.

Link til video virker ikke mere. Jeg har forsøgt, at finde sekvensen på diverse SoMe, men uden held.

Det kan være der var flere der optog, men det var før video blev allemandseje.

Alternativt må stationen kontaktes, for jeg kan huske det var et detaljeret indslag.

--
Hilsen

Thomas

Lokomotivdata FUR

af Steffen Dresler, 8/8 2020, 20:30 (1355 dage siden) @ ThomasHansen

Godaften til alle

Jeg fik jo godtnok selv startet denne polemik om FUR traktoren og der har været – og er – en masse gode initiativer for at få konstateret hvilket individnummer vi har foran os.

MEN, hvis man ønsker at vide hvilket, er vi så ikke ved at være derhenne, at det er det lavpraktiske – som i masser af andre tilfælde – der er det nemmeste og giver resultat?

Altså en eller anden jernbaneinteresseret der skal besøge FUR, sparker – efter tilladelse – døren ind på mukkebikken og får aflæst nummeret?

Sværere kan det vel ikke være, alternativt at kontakte enten bryggeriet eller museet; hvis de har det ene nummer, har den anden det andet nummer!

Med venlig hilsen og pas på hinanden!!

Steffen Dresler

Lokomotivdata FUR

af ivar, 8/8 2020, 20:41 (1355 dage siden) @ Steffen Dresler

Steff

se JørnKs indlæg længere oppe

mvh
-ivar

Lokomotivdata FUR

af Steffen Dresler, 8/8 2020, 20:48 (1355 dage siden) @ ivar

Kære Ivar

Øhhhhhhhhhhhhhhhhh, ja?
Som jeg kan se får vi stadig ikke at vide HVILKET, kun at det andet er på museet, eller har jeg misforstået et og andet??

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Lokomotivdata FUR

af ThomasHansen ⌂, 8/8 2020, 21:15 (1355 dage siden) @ Steffen Dresler

Det vil næppe fremgå af nogle video-optagelser præcist hvilket lokomotiv der blev startet dengang, men da jeg ikke forestiller mig, at lokomotivet bliver startet i utide, hver gang besøgende spørger, er det altså værd at at finde den omtale optagelse eller en tilsvarende privat. Det er altid fedt at se / høre et gammelt lokomotiv “synge”.

Hvis jeg får held med noget poster jeg her.

--
Hilsen

Thomas

Avatar

Lokomotivdata FUR

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/8 2020, 23:10 (1355 dage siden) @ Steffen Dresler

eller har jeg misforstået et og andet??

Han skriver at hans bror vil finde ud af nummeret på bryggeriets når han kommer hjem fra ferie.

Lokomotivdata FUR

af ivar, 8/8 2020, 23:28 (1355 dage siden) @ Steffen Dresler

Selv om Michael allerede har svaret:

"Min bror har pt. ferie Men han vil undersøge hvilket af lokomotiverne det er."

mvh
-ivar

Lokomotivdata FUR

af Steffen Dresler, 8/8 2020, 23:30 (1355 dage siden) @ ivar

Thank You til begge:-) :-)
Det er altid det med småt der gælder:-D

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Gravning af rødler på øen FUR

af Peter Andersen, Hedehusene, 9/8 2020, 10:15 (1354 dage siden) @ Tommy Nilsson

Under en ferietur i Jylland i 2007 tog jeg dette billede af en planche på Molermuseet på Mors nær Skarrehage.
Plancherne viser forholdene omkring de forskellige molergrave og -værker. Desværre var lysforholdene ikke særligt gode til mit daværende kamera, så det blev kun til enkelte billeder.
Planchen her viser Ejerslev Molergrav på Nordmors, og her var der tidligt bane til en udskibningsbro med 600 mm tipvogne. Men i 1960 byggede man nyt anlæg, og så vidt jeg kan se, er det mindst et af Ruston-lokomotiverne, der har været en tur på Mors.
Vi var senere nede og kigge ved havnen. Der var kun et hus og et lille skur, hvor der gemt i meterhøjt græs lå nogle skinner. Selve læsseanlægget var væk, og havnen lukket af en stenmole.
Det sydfor liggende molerværk, som oprindelig var et andet firma, var fjernet, kun betongulvet lå der endnu.


[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak