Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Nordexpress, 4/8 2020, 12:31 (1359 dage siden)

I bøgerne om de internationale tog til Rødby/Gedser/Jylland/Øresund er udtrykket lokale vogne jo et temmelig gennemgående begreb. De fleste tog til udlandet medførte "lokale vogne" - dybest set et lidt ulogisk begreb - for at adskille indenlandske passagerer fra passagerer, der skulle udsættes for pas- og toldkontrol.

Enkelte tog medførte ikke sådanne. Men min nysgerrighed går mere præcist på det "tyske lyntog", VT 12.5, der kørte som København Express Hamburg-København H (/Frihavnen) - Hamburg.

Jeg erindrer som knægt flere gange at have kørt med dette tog med min mor mellem København H og Næstved. Jeg har en formodning om, at vi må have haft plads i motorvognen.

Men hvorfor kunne man køre indenlands med VT 12.5 uden at skulle til Tyskland (ligesom det blev almindeligt senere), når der i alle andre udlandstog var en skarp adskillelse? Var dørene mellem vognene låst inde i toget?

Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Steffen Dresler, 4/8 2020, 16:01 (1359 dage siden) @ Nordexpress

I sin tid stoppede de internationale tog i Næstved for mod Rødby/Gedser at optage paspoliti og toldere og i modsat retning for at afsætte samme.
Dette blev benyttet af de faste rejsende til at afbenytte togene til- og fra Næstved/København. Om det var en stilsigende aftale kan jeg ikke udtale mig om, men ofte anvendte jeg selv TEE MERKUR (senere IC MERKUR), selvfølgelig med 1. klasses tilkøbsbillet, men uden ”TEE zuschlag”, da jeg jo kun rejste indenlands.

Jeg kunne tænke mig, at årsagen til at medtage "lokale" til og fra Næstved også var denne, at det var FØR den egentlige bolig/arbejdssted trafik kom igang med næsten ½ times drift i myldertiderne.

Men det korte af det lange, Næstved stoppet var a.h.t. politi og told for kontrol i toget.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 5/8 2020, 22:26 (1358 dage siden) @ Nordexpress

Hej,
København-Express (togart D.B.) havde i følge tjenestekøreplanen 1962-63 ingen stop på vejen til eller fra Gedser, ej heller stop for påstigning eller afstigning af told og paspoliti, disse stop var optaget i tjenestekøreplanen med en anmærkning.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Steffen Dresler, 5/8 2020, 23:14 (1358 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Kære Lars

Ikke desto mindre stoppede toget i Næstved, ellers kunne Nordexpress vel ikke stå af der, vel?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 6/8 2020, 10:52 (1357 dage siden) @ Steffen Dresler

Nej Steffen selvfølgelig var der fejl i tjenestekøreplanen. mvh Lars.

Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Georg Schmidt, 5/8 2020, 23:45 (1358 dage siden) @ Lars Møller Jensen

I hvert fald i køreplan 1958-59, sommer 1960 og 1961-62 standsede København-Express i Næstved sydpå.
Man var mest interesseret i de ankomne tog fra udlandet, og det var i disse tog der blev aflåst til lokalvognene.
[image]
M v h
Georg

Tak - mange interessante detaljer

af Nordexpress, 8/8 2020, 17:11 (1355 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for debatten, der kom jo mange interessante detaljer frem, og årstallene passer mig fint!

Tilbage står så blot Rocos 1:87 model :-)

Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 6/8 2020, 11:18 (1357 dage siden) @ Nordexpress

I bøgerne om de internationale tog til Rødby/Gedser/Jylland/Øresund er udtrykket lokale vogne jo et temmelig gennemgående begreb. De fleste tog til udlandet medførte "lokale vogne" - dybest set et lidt ulogisk begreb - for at adskille indenlandske passagerer fra passagerer, der skulle udsættes for pas- og toldkontrol.

Enkelte tog medførte ikke sådanne. Men min nysgerrighed går mere præcist på det "tyske lyntog", VT 12.5, der kørte som København Express Hamburg-København H (/Frihavnen) - Hamburg.

Jeg erindrer som knægt flere gange at have kørt med dette tog med min mor mellem København H og Næstved. Jeg har en formodning om, at vi må have haft plads i motorvognen.

Men hvorfor kunne man køre indenlands med VT 12.5 uden at skulle til Tyskland (ligesom det blev almindeligt senere), når der i alle andre udlandstog var en skarp adskillelse? Var dørene mellem vognene låst inde i toget?

Kære "Nordexpress".
jeg hæfter mig ved at du skriver til Tyskland, der var jo ingen pas eller toldkontrol på vej til Gedser eller Rødby Færge. Jeg husker en rejse i efteråret 1961
til og fra Hamburg via Grossenbrode hvor passene blev stemplet under overfarten i en "kiosk" så lå ved siden af valutavekslingskontoret (?) og der blev ved gentagne højttalerudråb
gjort opmærksom på at man skulle henvende sig for at få passet kontrolleret og stemplet. Siden gik det jo hurtigt med at kontrollere at de var stemplede ved den senere kontrol ved landgangen eller i togets gennemgående vogne.
Ved at se i tjensetekøreplanen fra 1962 og 1963 kan jeg konstatere, at i de to køreplansperioder standsede København-express ikke i Næstved, det var uden stop til Gedser i 1962, i 1963 mod Rødby Færge dog stop i Nykøbing Falster.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 6/8 2020, 11:45 (1357 dage siden) @ Nordexpress

Hej igen,
I publikumeskøreplanen 1964 er der angivet stop i Nykøbing Falster og ved afgangstiden i København og Nykøbing er der henvisning til en fodnote som lyder: "Fortrinsvis for rejsende til udlandet. Indenlandske rejsende medtages kun i det omfang pladsforholdene tillader; om pladsreservering, se side 84."
Der er ikke angivet stop i Næstved.
I tidsspalten for toget står med lodret tekst:"København-Express (pladsen begrænset)" og samme henvisningstegn til nævnte fodnote.
Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

PS. Nordgående København-Express standsede i følge publikumskøreplanen i Nykøbing Falster men kun for at afsætte rejsende, intet stop i Næstved angivet.
PPS. det var i den vidunderlige tid hvor vi var "rejsende" og ikke bare passagerer

Spørgsmål om udlandstog på Sjælland i 1950 & 60erne

af Søren Agerskov, 6/8 2020, 18:12 (1357 dage siden) @ Lars Møller Jensen

I vinterkøreplanen 1960/61 standsede København-Express i sydgående retning i Næstved og Nykøbing Falster alle dage undtagen lørdag. Afgang København H 16.00, ophold Næstved 16.52-53.

Til gengæld kørte om lørdagen at iltog afgang fra København H kl. 16.02 og ankomst til Næstved 12 minutter efter København-Express.

Jeg vedhæfter kopi af Danmarks Rejseforbindelser for vinteren 1960/61 og tjenestekøreplan IA for 1960, hvor det ses, at det kun standsede i Næstved og Nykøbing Falster om vinteren.

MVH
Søren Agerskov
[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak