Oversigt over industribaner i Københavns-området - 2. del

af Peter Andersen, Hedehusene, 14/9 2020, 13:50 (1319 dage siden)

Oversigten dækker de faste industribaner i København, Frederiksberg og Amager, smalsporede såvel som normalsporede, som har haft eget materiel - lokomotiver, vogne og/eller kørekraner.
Bortset fra gasværkerne, frihavnen og Valby Rangerstation er informationerne desværre få og stammer i mange tilfælde fra enkelte billeder, notitser eller annoncer.

Medtaget er IKKE :
Entreprenørfirmaer og anlægsbaner.
Firmaer i Københavns-området, som kun har baner andre steder i landet (især ved tørv, brunkul, m.v.).
Handelsfirmaer og agenter for nyt og brugt materiel.

Rækkefølgen er tilfældig, og numrene er til evt. referencer. Flere numre kan godt dække samme baneanlæg, da kilderne ikke altid bruger det officielle navn.

73. Arbejdernes Andels Boligforening, Emdrupvej, København - 1945
74. Aldersro Teglværk, Jagtvej, København
75. Den Ankerske Marmorforretning, Frihavnen
76. Østre Gamle Kalkværk, J. W. Krause & Søn, København
77. Ny Østre Kalkfabrik, Kalkbrænderihavnen, København
78. Larsens Plads, Toldbodgade (kran) - 1899
79. Halmstads Stenhuggeri Aktiebolag, Larsbjørnstræde 17, Kbh. ?
80. Stevedore Holger Jørgensen, Boldhusgade 24, København K (kran)
81. C. Wienberg & Søns Eftflg., Frederiksholms Kanal 28A, København
82. Civiletatens Materialgaard, Frederiksholms Kanal 28A, København
83. Bojsen-Møller, Paper & Trading Co. A/S, Rysensteensgade 14, Kbh.V - 1951
84. Københavns Vandforsyning, Filterpladsen, Vester Søgade
85. Arbejdernes Fællesorganisations Brændselsforretning, Kalvebod Brygge
86. Petersen & Albeck, Enghave Brygge, København
87. Lemvigh--Müller & Munck, Vasbygade, København (kraner)
88. De Danske Sukkerfabrikker, Lageret, København SV
89. C. F. Rich & Sønner, Valby (evt. Basnæs?)
90. Andelsselskabet Valby Rangerstation, Carl Jacobsens Vej, Valby
91. Christiani & Nielsens plads, Carl Jacobsens Vej, Valby
92. Damhusåens Rensningsanlæg, Valby
93. Damhusengen Affaldsbane, Vanløse - 194x
94. Carl Nielsen, Sten & Grus, Islands Brygge
95. Grønlandske Handels Plads, Christianshavn (kran)
96. Landetatens / Hærens Laboratorium, Bådsmandsstræde - 1913
97. Jens Villadsens Fabriker, Amagerbrogade 8 C, Kbh. - 1916
98. N. Josephsen, Mariendal, Frederiksberg - 1911
99. Handelsgartner N. C. Burchardt, Dalsgård, Tårnby - 1944
100. Handelsgartner H. Suhr, Allegaarden, Kastrup - 1931
101. Handelsgartner Th. Suhr, Ll. Kastrupgaard, Kastrup - 1938
102.. Handelsgartner J. Mørke, Rønnevang 18, Kastrup - 1953
103. Handelsgartner F. C. Jensen, Kastrupvej 8, Kastrup - 1906
104. Handelsgartner Oluf Kristensen, Ny Kastrupgaard, Kastrup - 1944
105. Kastrup Kalksandstensfabrik, Amager Strandvej, Kastrup
106. Tårnby Kommunes Losseplads, Amager Strandvej, Kastrup
107. HOFOR, Fjernvarmetunnel Østerport-Amagerværket
108. HOFOR, Fjernvarmetunnel Fredensgade-Amagerværket
109. Saltholm Kalkbrud
110. Kystartilleriet, Saltholm Batteri - ca. 1916
111. Panserskibet 'Rolf Krake' - 1863

og så burde de forskellige DSB- og Metro-depoter med interne lok vel også medtages, da de jo ikke regnes som driftsmateriel?

Tilføjelser og rettelser er velkomne.

Oversigt over industribaner i Københavns-området - 2. del

af Niels Munch, 14/9 2020, 14:21 (1319 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter,

Gentofte Kommune havde i sin tid smalsporet bane ved forbrændingsanstalten ved Jægersborg Station.

[image]Gentofte Kommunes forbrændingsanlæg (kbhbilleder.dk - ID: 92731).

I kommunen lå også et teglværk ved Ørnegård:

[image]Ørnegårds tegl (Danske Billeder a1048-2223-print).

[image]Ørnegårds tegl (Danske Billeder a1209-851-print).

Begge fisket fra www.danskebilleder.dk, der ikke er tilgængeligt mere.


M.v.h.
Niels

Oversigt over industribaner i Københavns-området - 2. del

af FS1954, 14/9 2020, 23:59 (1318 dage siden) @ Peter Andersen

Det er en spændende oversigt, som rummer mange for mig ukendte anlæg - men mangler ikke den automatiske kulbane 'oppe i luften' ved Strandvejs-gasværket i Tuborg Havn/Hellerup? Eller falder den uden for listen? Og rutschebanerne i Tivoli og på Bakken - hvilken kategori kan de henregnes under?

Med venlig hilsen,
FS 1954

--
FS1954

Oversigt over industribaner i Københavns-området - 2. del

af Peter Andersen, Hedehusene, 15/9 2020, 09:20 (1318 dage siden) @ FS1954

Hej.
Nej, jeg har sådan set kun taget København og Frederiksberg kommuner og så Amager med, og så 'gemt' Gentofte, Lyngby, Gladsaxe mm. til senere. Dels for ikke få det mere uoverskueligt, dels fordi der er mange flere løse emner derude. Men de dukker nok op en dag.
Hvad man kalder industribaner, er nok et lidt løst begreb, og afhænger af ens egen vurdering.

Oversigt over industribaner i Københavns-området - 2. del

af FS1954, 15/9 2020, 14:21 (1318 dage siden) @ Peter Andersen

Tak for svaret. Jeg var slet ikke klar over,at der var mange jernbanemæssigt interessante steder og ser frem til kommende lister.

Med venlig hilsen,

FS 1954

99. - 104. - Gartnerier på Amager

af Peter Andersen, Hedehusene, 15/10 2020, 22:03 (1287 dage siden) @ Peter Andersen

Flere gartnerier på Amager har haft smalspor til intern transport, både til kul og produkter.
De fleste forsvandt i 1950-60'erne da man begyndte at bygge boliger på arealerne. Her følger de, hvor sporbrug er kendt.
Kortet giver en nærmere placering af de fleste. Flere oplysninger er dog velkomne.


[image]


99. - Handelsgartner N. C. BURCHARDT, Dalsgård, Tårnby

26-10-1944, 28-10-1944 - BERLINGSKE TIDENDE
Lokomotiver & Tipvogne bill. tils. Tårnbyvej 20. Tlf. Kastrup 38.


100. - Handelsgartner H. SUHR, Allegaarden, Kastrup

16-8-1931 - BERLINGSKE TIDENDE
Artikel om H. Suhrs Tomatgartneri, Allegården i Kastrup. 120 m lange væksthuse. Der anvendes tipvogne til kul og reolvogne til tomatkasser.

V. Spøer; Middelfart, har leveret: 3-12-1938 - 1 stk. klatreskive 500 mm.

Billeder kan ses her:

arkiv.dk
Arkiv.dk
Arkiv.dk


101. - Handelsgartner TH. SUHR, Ll. Kastrupgaard, Kastrup

V. Spøer, Middelfart, har leveret : 1-11-1938 - 1 stk. klatreskive 500 mm.


102. - Handelsgartner J. MØRKE, Rønnevang 18, Kastrup

18-3-1953, 21-3-1953 - BERLINGSKE TIDENDE
Gumpekasse samt 2 tipvogne med ca. 180 m skinner bill. tilsalg. J. Mørke, Rønnevang 18, KAstrup, tlf. 145.


103. - Handelsgartner F. C. JENSEN, Kastrupvej 8, Kastrup

17-11-1906, 21-11-1906 - INGENIØREN
Brugt tipspor, et let brugt roespor samt nogle tipvogne og drejeskiver ønskes tilkøbs. Billigste pris samt sporets længde bedes sendt til handelsgartner F. C. Jensen, Kastrupvej 8, Kastrup, Amager.


104. - Handelsgartner OLUF KRISTENSEN, Ny Kastrupgaard,, Kastrup

23-9-1944, 24-9-1944 - BERLINGSKE TIDENDE
Tipvogne-spor. Ca. 4 tipvogne og 200 løbende meter spor, m. drejeskive, søg. tilleje, evt. til købs. Evt. tilbud omg. til handelsgartner Oluf Kristensen, Ny Kastrupgaard, Kastrup, tlf. KAstrup 150, mell. 8.30–16.30.

- - -

En kollega jeg havde på Amager i 1970'erne nævnte, at der havde været et billede af et tipvognstog på et (tomat?)gartneri i en lokalhistorisk bog. Jeg har dog aldrig fundet ud af, hvad bogen hed.
Der er dog ingen lokomotiver dukket op bortset fra annoncen ved nr. 99.

75. DEN ANKERSKE MARMORFORRETNING, Frihavnen

af Peter Andersen, Hedehusene, 19/10 2020, 10:35 (1284 dage siden) @ Peter Andersen

Den Ankerske Marmorforretning blev startet 1885 i Østfold i Norge. Senere købtes et marmorbrud i Fauske ved Bodø, og 1910 flyttedes fabriken derop.
I 1895 startedes en dansk filial i København, som 1917 blev til et selvstændigt A/S. Dette havde en fabrik på Marmorkajen i Frihavnen, hvor man i dag er ved at opføre nyt hovedkvarter for DFDS.
Marmoren kom som blokke med skib fra Norge, og man havde en 20 tons elektrisk kran, som transporterede blokkene fra skib til fabrik. I fabriken var der skæreri, drejeri og sliberi til færdiggørelse af produkterne, som var plader, fliser, søjler og gravsten. Man leverede også andre stenarter. Sliberiet nedlagdes formentlig 1946. I fabriken lå Interne spor.
(Oplysninger hentet fra diverse aviser samt Wikipedia.)


[image] Rullekran mellem kaj og fabrik. Fotograf og årstal ukendt. - kbhbilleder.dk/kbh-arkiv/41604


[image] Hal med maskiner. Fladvogn med marmorplader på drejeskive. Fotograf og årstal ukendt. - kbhbilleder.dk/kbh-arkiv/41611


[image] Drejebænk til søjler. Fotograf og årstal ukendt. - kbhbilleder.dk/kbh-arkiv/41612

Industribaner - 79, 80, 118

af Peter Andersen, Hedehusene, 6/11 2020, 21:09 (1265 dage siden) @ Peter Andersen

Så blev der lidt tid til få styr på flere af dem.

79. Halmstads Stenhuggeri Aktiebolag, Larsbjørnstræde 17, Kbh.

Formentlig transportspor ved værksted og lagerplads. 1909 havde firmaet adresse på Strandboulevarden 145, tæt ved Østerbrogade, men før 1914 er firmaet var firmaet forsvundet fra KTAS telefonbog.

21-1-1904 - BERLINGSKE TIDENDE

Brugt entreprenørmateriel. Nogle brugte tipvogne (rumfang 1 kbm.) med 60 ctm. sporvidde samt ca. 100 løb. alen transportable spor med tilbehør ønskes tilkøbs snarest muligt. Billet, med alle nødvendige oplysninger, bedes sendt til Halmstads Stenhuggeri Aktiebolags afdeling for Danmark, Larsbjørnstræde 17.


80. Stevedore Fa. Holger Jørgensen, Boldhusgade 24, København K

Hvor firmaet brugte kranen og til hvad, vides ikke. Før krigen havde man havnekontor i Gasværkshavnen.
Der er ingen data på køretøjet.

28-5-1945: Brev fra DSB til Dir. for Vareforsyning :
I Finansministeriets kulgård ved Sydhavnsgade, København, fandtes desuden
en dampdreven gribeskovlskran (indrettet til kørsel på skinner), der er udleveret til Fa. Holger Jørgensen, Boldhusgade 4, Kbh. K., som angiver at være ejer af kranen.
(Kilde: Dir. for Vareforsyning, Kontoret for tyske efterladenskaber.)


118. Finansministeriets Kulgård, Sydhavnsgade, Kbh.

Kaldes også i et af brevene for DSB's kulgård. Nærmere placering kendes ikke, men formentlig ud til Teglværkshavnen.

28-5-1945: Brev fra DSB til Dir. for Vareforsyning:

Vedr. tipvogns- og spormateriel mv. efterladt af den tyske værnemagt i Finansministeriets kulgård ved Sydhavnsgade, København.
I ovennævnte kulgård, som har været beslaglagt af den tyske værnemagt i tiden 15/4 1945 - 5/5 1945, er efter sidstnævnte dato forefundet neden angivne tipvognsmateriel (med sporvidde 600 mm), som er efterladt af værnemagten:
11 brugbare tipvogne (vognkasse og undervogn)
11 vognkasser, delvis defekte
7 undervogne, delvis defekte
1 undervogn med bremse, brugbar
4 drejeskiver, brugbare
ca. 330 m spor, brugbart, skinnehøjde ca. 80 mm, træsveller ca. 100x100x1000 mm, lagt med ca.1 meters afstand
ca. 500 m skinner (uden sveller) H ca. 50 mm, længde gennemsnitlig ca. 5 m pr. skinnestykke
Til ovennævnte har der ikke meldt sig nogen ejer, og der er ikke fundet nogle mærker, der angiver tidligere ejer.

10-10-1945: Udleveringsordre til Grunnet & Svendsen på ovennævnte smalspormateriel.

29-11-1945: Tilbud fra Grunnet & Svendsen, Håbets Alle 1, Brønshøj på tipvognsmateriel fra DSB's kulgård i Sydhavn. kr. 2815,-. (Grunnet & Svendsen var et entreprenørfirma.)

Desuden fandtes der en dampdreven gribeskovlskran (indrettet til kørsel på skinner), der er udleveret til Fa. Holger Jørgensen, Boldhusgade 4, Kbh. K., som angiver at være ejer af kranen. (se nr. 80)

(Kilde: Dir. for Vareforsyning, Kontoret for tyske efterladenskaber.)

Billige jernbane T-shirts

DSB MO1843Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak