En tur med VLTJ YBM D16

af KimC, 16/9 2020, 08:58 (1290 dage siden)

Nu er de to VLTJ daddelæsker fra AAV blevet sendt til ophugning. Den ene har faktisk været under kniven før.. Historien er den at jeg en gang i startfirserne var med VLTJ fra Lemvig mod Thyborøn, dagens sidse tog som den gang kørte ved 18 tiden. Det var YBM D16 der skulle køre turen. Vi kom godt af sted fra Lemvig. Men ved igangsætning fra Klinkby havde gearet svært ved at tage fat. Jeg sad på motorkassen i det modsatte førerrum med udsigt mod Lemvig, og det var klart at vognen mistede en masse trykluft et eller andet sted. Men den kom i gang. Stop i Strande og Victoria, med tiltagende besvær. Vi skulle også stoppe i Vrist. Derfra kneb det gevaldigt at komme i gang. Daddelæskerne har en kompliceret gearkasse med planetgear der aktiveres ved at bremsebånd spændes og løsnes - med trykluft. Trykluft var nu ved at være en mangelvare på D16. Ingen af gearene ville tage ordentlig fat men med ca 20 km/t fik æskens 5te gear fat. Det er beregnet på hastigheder ca 80-115 km/t og derfor er bremsebåndet formodentlig mindst slidt på dette gear. Så motoren som jeg stadig sad ovenpå måtte virkeligt sejtrække ved lavt omdrejningstal. Når motoren kører langsomt så kører kompressoren til trykluft også langsomt. Det gør kølevandspumpen forøvrigt også. Efterhånden som vi nærmede os Harboøre med ca 40 km/t begyndte bremserne at slæbe på og en advarselsklokke bimlede. Motoren lød ikke godt. Vi kom med nød og næppe til perron i Harboøre, så kunne D16 ikke mere. Lkf kom ned i den anden ende og åbnede et skab. Ingen væktøjskasse! Kaldte Lemvig. på radioen. Væktøjskassen til D16? Den står da her på filebænken og er talt op og det hele! D16 var lige kommet tilbage i driften efter en revision. Nå, LKF kendte sin æske og vidste hvor fejlen var. Den var i modsatte førerbord, som ikke var rigget korrekt ned - ikke kunne rigges korrekt ned fordi en fjeder ikke ville tage fat. Harboøre station var allerede dengang beboelse, og her lånte LKF en gammel brødkniv, som godt kunne agere skruetrækker.
[image]
Førerbordet blev åbnet og den formastelige fjeder som var hoppet af kogen var straks synlig. Da fjedereen kom tilbage på krogen lukkede en magnetventil, og vognen mistede nu ikke længere trykluft. Så blev førerbordet lukket og dså lød det hårde smæld om alle der har kørt i en daddelæske kender. Det er kompressoren der slår fra. Klokken holdt op med at bimle, og så gik det videre til Thyborøn. Det her skete på den tid hvor sporet blev udskifte, først i firserne, man var næsten færdig, kun manglede Rønland-Thyborøn at blive udskiftet. D16 fik klø ud af dæmningen Hvis nogen tror at en daddelæske ikke kan køre de der nominelle 115km/t - det kan den! Speedometeret viste endda lidt over. Men så kom vi til Rønland, og overgangen til det gamle spor. Her var en La på 40, men skiltet var væltet og vi passerede med ca 120. Jeg fornemede at æsken svævede et kort øjeblik, men den landede heldigvis på sporet igen, og så gik det videre med 120, som det gamle spor bestemt ikke var egnet til. Senere samme aften gik jeg ud til Rønland og rejste 40 skiltet op igen, og så at der var ca 2½ cm niveauforskel på skinnehovederne der hvor det gamle spor var skruet på det nye - med skruetvinger. man kan sige meget om daddelæsker men de kan altså flytte sig! Bremseevnen skulle derimod være jævnt elendig.

VLTJ havde to daddelæsker med nummer 16. YBM 16 og YBM D16
Her ses den anden nr 16 på Thyboerøns oprindelige station
[image]

En tur med VLTJ YBM D16

af Niels Munch, 16/9 2020, 10:07 (1290 dage siden) @ KimC

Hej KimC,

Tak for en malerisk privatbanehistorie! Må jeg kvittere med:

[image]VLTJ YBM D16 i Lemvig, 30.07.1981 (nm).


M.v.h.
Niels

En tur med VLTJ YBM D16

af UTJ, 16/9 2020, 10:49 (1290 dage siden) @ KimC

Jeg har oplevet en æske på dæmningen med 110 km/t i 1978, så det kunne bestemt lade sig gøre på det gamle spor - dengang dog uden hop og niveauforskel ;-)

En tur med VLTJ YBM D16

af K564, 16/9 2020, 13:17 (1290 dage siden) @ KimC

Hej

Så skal vi da lige have D 16 ude ved Rønland.

[image]
Rønland juli 1991

D 16 kunne køre hurtigt, og den lå godt i sporet.
Hilsner Keld

En tur med VLTJ YBM D16 - tak

af Søndenfjords, 16/9 2020, 15:07 (1290 dage siden) @ K564

Hej

Så skal vi da lige have D 16 ude ved Rønland.

[image]
Rønland juli 1991

D 16 kunne køre hurtigt, og den lå godt i sporet.
Hilsner Keld

Tak, det er da et af de mest stemningsfulde togbilleder, jeg har set længe :-)
Søndenfjords

Læsning af VLTJ YBM 17 i Vemb

af Leif Jørgensen, København Ø., 16/9 2020, 16:11 (1290 dage siden) @ KimC

Undertegnede har også en oplevelse med VLTJ YBM D16 og navnlig YBM 17, da jeg tilfældigvis fik mulighed for at overvære læsningen af sidstnævnte i Vemb 2. juli 2014. Jeg havde været til begravelse i Thy dagen før, og et par efterfølgende overnatninger i Struer i den anledning muliggjorde en tur med Lemvigbanen. Jeg havde sat en times tid af i Vemb på udturen om formiddagen for at fotografere stationen og i håb om, at der stadig stod daddelæsker der. At de skulle læsses på blokvogne lige den dag, anede jeg dog ikke noget om, før jeg kom. Men det skulle de, og jeg nåede at få en stribe billeder af læsningen af YMB 17 tillige med et par af den ventende YMB D16. Jeg ventede dog ikke på læsningen af den, for jeg skulle videre ud at køre med Y-tog på Lemvigbanen og fotografere dem i Lemvig og Thyborøn samt se lidt af de to byer. Så da jeg kom tilbage til Vemb om aftenen, var blokvogne og daddelæsker selvfølgelig for længst væk. Så det var i sidste øjeblik, at jeg fik billeder af dem der, selvom det altså ikke var planlagt.

[image]

Blokvognenes kraner er ved at blive gjort klar.

[image]

YBM D16 venter på sin tur.

[image]
[image]

De to blokvognes kraner hjælpes ad med at løfte og læsse YMB 17.

[image]

Enkelte andre entusiaster og nysgerrige havde fundet vej til Vemb.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Læsning af VLTJ YBM 17 i Rødekro

af Baumann, 16/9 2020, 18:10 (1290 dage siden) @ Leif Jørgensen

Her ses de to motorvogne ved åbent hus hos Rødekro Produktionsskole
[image]
VLTJ YBM 17, Rødekro d. 1. november 2014
[image][image]
[image]
Med inventar / indretning af YBM 17
[image]
VLTJ YBM D16, Rødekro d. 1. november 2014
alle billeder - Baumann

Læsning af VLTJ YBM 17 i Rødekro

af KimC, 17/9 2020, 17:47 (1289 dage siden) @ Baumann

Her ses de to motorvogne ved åbent hus hos Rødekro Produktionsskole
[image]
VLTJ YBM 17, Rødekro d. 1. november 2014
[image][image]
[image]
Med inventar / indretning af YBM 17
[image]
VLTJ YBM D16, Rødekro d. 1. november 2014
alle billeder - Baumann

Trist, der ser ud til at være lave rust og lakeret på D16, men det blive den jo ikke køreklar af. Det gør Åberåbanen heller ikke.

Læsning af VLTJ YBM 17 i Vemb

af QpoX ⌂, 19/9 2020, 19:52 (1286 dage siden) @ Leif Jørgensen

Undertegnede har også en oplevelse med VLTJ YBM D16 og navnlig YBM 17, da jeg tilfældigvis fik mulighed for at overvære læsningen af sidstnævnte i Vemb 2. juli 2014. Jeg havde været til begravelse i Thy dagen før, og et par efterfølgende overnatninger i Struer i den anledning muliggjorde en tur med Lemvigbanen. Jeg havde sat en times tid af i Vemb på udturen om formiddagen for at fotografere stationen og i håb om, at der stadig stod daddelæsker der. At de skulle læsses på blokvogne lige den dag, anede jeg dog ikke noget om, før jeg kom. Men det skulle de, og jeg nåede at få en stribe billeder af læsningen af YMB 17 tillige med et par af den ventende YMB D16. Jeg ventede dog ikke på læsningen af den, for jeg skulle videre ud at køre med Y-tog på Lemvigbanen og fotografere dem i Lemvig og Thyborøn samt se lidt af de to byer. Så da jeg kom tilbage til Vemb om aftenen, var blokvogne og daddelæsker selvfølgelig for længst væk. Så det var i sidste øjeblik, at jeg fik billeder af dem der, selvom det altså ikke var planlagt.

[image]

Enkelte andre entusiaster og nysgerrige havde fundet vej til Vemb.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Den eneste nysgerrige var vel dig? :)
2 fra Skaks
3 fra Aabenraa Banen
5 fra BjergBanen

Jeg stod for salget dengang, på vegne af et andet medlem.
Prøvede også at få dem tilbage, det har kostet mange timer uden resultat.

Har billeder fra hvor Skaks ankom og til hvor blev hjulpet ud af Vemb af medlemmer fra BjergBanen.

En tur med VLTJ YBM D16

af Claus E. Hansen, 16/9 2020, 20:53 (1289 dage siden) @ KimC

Kan det passe er der er én køreklar dansk Daddelæske i dag, nemlig hos NSVT?

Mvh
Claus

En tur med VLTJ YBM D16

af Tørfisken, 17/9 2020, 18:07 (1289 dage siden) @ KimC

VLTJ D16 kom vist aldrig op på de hastigheder i den sidste tid på Lemvigbanen hvor den stod for bjergbanekørslen, senere erstattet supplere af den nye YBM 17 i VLTJ's moderene bemaling.

Jeg havde tjansen som billetkontrollør et par uger i sommer i 1999 og 2000.

Her et par stemningsbilleder ad D16 fra den periode

[image]

[image]

DSB F657

Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak