Kære Bengt.
Borsig-lokomotiverne var fra leveringen af udstyret med en fødevandsforvarmer type ”Knorr”, hvis beholder lå på barrierepladens venstre side i kørselsretningen. Heri blev ledt spildedamp gennem et antal rør, således at fødevandet blev opvarmet ved gennemstrømning, inden det gik i kedlen via kedelventilerne. Denne type var en såkaldt ”overfladeforvarmer”.
DSB litra H I nr. 799 i Århus 1923. Fotograf ukendt, MA arkiv RA, pakke 6 138.
Frichs-lokomotiverne havde fødevandsforvarmer type ”Worthington”, der var anbragt på en konsol på forreste kedelsvøb i venstre side af kørselsretningen. Heri blev fødevandet blandet med spildedamp og herved opvarmet, inden det gik i kedlen.
H II-maskinerne fik ikke monteret fødevandsforvarmer.
DSB litra H I nr. 789 hos Frichs. Foto: Fabriksfoto Frichs, MA arkiv RA, pakke 6 138.
Fødevandsforvarmerne på H I-maskinerne virkede udmærket, men de krævede en del vedligeholdelse, og da fordelen kontra vedligeholdelsen ikke stod mål med hinanden, blev de alle fjernet i slutningen af 1930’erne og begyndelsen af 1940’erne.
Spørgsmålet vedr. remisen (maskindepotet) kan jeg ikke svare på.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Flere af DSB store damplokomotiver var udstyrede med fødevandsforvarmere, bl.a. DSB litra P i kortere perioder.