Avatar

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/10 2020, 02:21 (1273 dage siden)

Hej alle,

Nedenstående køretøj er fotograferet på Københavns Godsbanegård i 1967 of Københavns Foto-Service og falder vel ind under kategorien "motortrolje", da den ser selvkørende ud. Men hvad hedder sådan et køretøj og hvad blev det brugt til?

[image]
[image]
[image]
[image]

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af KimC, 3/10 2020, 17:44 (1272 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej alle,

Nedenstående køretøj er fotograferet på Københavns Godsbanegård i 1967 of Københavns Foto-Service og falder vel ind under kategorien "motortrolje", da den ser selvkørende ud. Men hvad hedder sådan et køretøj og hvad blev det brugt til?


Umiddelbart ligner den noget til at varme skinner op med. Til hvilket formål? Brænde græs væk? Eller også at tidspunktet passer til svejste langskinnespor, hvor det dengang var ekstra vigtigt at skinnerne blev svejset ved de rigtige omgivelsestemperaturer, så ville mukebikken eter behov kunne varme skinnestrengene op inden svejsning. Motoren sikrer en jævn kørsel så varmen fordeles ensartet? Jeg gætter kun og fralægger mig ethvert ansvar for overgroede spor svejst ved forkert temperatur...!

Avatar

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/10 2020, 17:52 (1272 dage siden) @ KimC

Hej alle,

Nedenstående køretøj er fotograferet på Københavns Godsbanegård i 1967 of Københavns Foto-Service og falder vel ind under kategorien "motortrolje", da den ser selvkørende ud. Men hvad hedder sådan et køretøj og hvad blev det brugt til?

Umiddelbart ligner den noget til at varme skinner op med. Til hvilket formål? Brænde græs væk? Eller også at tidspunktet passer til svejste langskinnespor, hvor det dengang var ekstra vigtigt at skinnerne blev svejset ved de rigtige omgivelsestemperaturer, så ville mukebikken eter behov kunne varme skinnestrengene op inden svejsning. Motoren sikrer en jævn kørsel så varmen fordeles ensartet? Jeg gætter kun og fralægger mig ethvert ansvar for overgroede spor svejst ved forkert temperatur...!

Et godt bud, ja. :-) :-) :-) Til svejsning synes jeg, at gasbrænderne virke lidt for lange. Der bruger man en meget koncentreret varme på kun skinneenderne. Måske et forsøg med smeltning af is i sporskifter, som Gb jo havde en del af dengang? Det er typisk sådan et køretøj, som kun dem dem husker det, har oplysninger om.

Avatar

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/10 2020, 02:42 (1272 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Umiddelbart ligner den noget til at varme skinner op med. Til hvilket formål? Brænde græs væk? Eller også at tidspunktet passer til svejste langskinnespor, hvor det dengang var ekstra vigtigt at skinnerne blev svejset ved de rigtige omgivelsestemperaturer, så ville mukebikken eter behov kunne varme skinnestrengene op inden svejsning. Motoren sikrer en jævn kørsel så varmen fordeles ensartet? Jeg gætter kun og fralægger mig ethvert ansvar for overgroede spor svejst ved forkert temperatur...!


Et godt bud, ja. :-) :-) :-) Til svejsning synes jeg, at gasbrænderne virke lidt for lange. Der bruger man en meget koncentreret varme på kun skinneenderne.

Morten, det var ikke til selve svejsningen, men til forvarmning af skinnerne inden man svejsede. Ved at varme skinnerne op kunne man jo bl.a. gøre mellemrummene mindre.
Men ellers var min første tanke også optøning af sporskifter.

Avatar

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/10 2020, 03:47 (1272 dage siden) @ Michael Deichmann

Umiddelbart ligner den noget til at varme skinner op med. Til hvilket formål? Brænde græs væk? Eller også at tidspunktet passer til svejste langskinnespor, hvor det dengang var ekstra vigtigt at skinnerne blev svejset ved de rigtige omgivelsestemperaturer, så ville mukebikken eter behov kunne varme skinnestrengene op inden svejsning. Motoren sikrer en jævn kørsel så varmen fordeles ensartet? Jeg gætter kun og fralægger mig ethvert ansvar for overgroede spor svejst ved forkert temperatur...!


Et godt bud, ja. :-) :-) :-) Til svejsning synes jeg, at gasbrænderne virke lidt for lange. Der bruger man en meget koncentreret varme på kun skinneenderne.

Morten, det var ikke til selve svejsningen, men til forvarmning af skinnerne inden man svejsede. Ved at varme skinnerne op kunne man jo bl.a. gøre mellemrummene mindre.
Men ellers var min første tanke også optøning af sporskifter.

Hej Michael,

Nedenfor er et par - endnu ikke oplagte fotos - af forvarmning af skinnerne inden svejsning (nord for Næstved, 1967). Foropvarmningen til 800 grader sker meget koncentreret og jeg tror, at "skruetvingerne" (eller hvad de nu hedder) vil være i vejen for de lange gasbrændere på mukkebikken.

Gode hilsner
M:-)rten

[image]
[image]

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af Oversmeden, 4/10 2020, 07:11 (1271 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De 2 sidste billederne har INTET med forvarmning at gøre.
De viser hvorledes Thermitsvejsning udføres.
Hele fidusen er at skinnerne først rettes op - hertil bruges den kraftige lære, så de kan holdes på plads.
Senere sættes "tønden" med Thermit over skinnestødene og antændes.
Når den varme masse løber ned i mellemrummet mellem skinneenderne, så smelter det hele sammen.....
Det ser ret vildt ud når gnister og røg står op ad tønden.....og det går hurtigt.

De andre fotos med rullevognen og gasflaskerne kan være til forvarmning af skinnerne.
Men der varmes kun fra toppen - der syntes ikke rigtig at være noget ned af siderne, hvilket kunne give en jævnt fordelt varme, men også give ballade ved passage af sporskifter.
Ukrutsbrænder tror jeg ikke på - det ville få en gang gift dengang.
Måske kunne "dimsen" også bruges til at smelte sne i sporskifter, men den ser ikke så egnet ud. Måske en sekundær sidegevinst?

Avatar

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 4/10 2020, 08:40 (1271 dage siden) @ Oversmeden

De 2 sidste billederne har INTET med forvarmning at gøre.
De viser hvorledes Thermitsvejsning udføres.
Hele fidusen er at skinnerne først rettes op - hertil bruges den kraftige lære, så de kan holdes på plads.
Senere sættes "tønden" med Thermit over skinnestødene og antændes.
Når den varme masse løber ned i mellemrummet mellem skinneenderne, så smelter det hele sammen.....
Det ser ret vildt ud når gnister og røg står op ad tønden.....og det går hurtigt.

De andre fotos med rullevognen og gasflaskerne kan være til forvarmning af skinnerne.
Men der varmes kun fra toppen - der syntes ikke rigtig at være noget ned af siderne, hvilket kunne give en jævnt fordelt varme, men også give ballade ved passage af sporskifter.
Ukrutsbrænder tror jeg ikke på - det ville få en gang gift dengang.
Måske kunne "dimsen" også bruges til at smelte sne i sporskifter, men den ser ikke så egnet ud. Måske en sekundær sidegevinst?

Det er netop forvarmning af svejsestedet de to billeder viser. Der er stukket en ilt og gasbrænder ned i formen. Thermittønden er ikke drejet ind over formen endnu.

Mvh Jørgen

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af Oversmeden, 4/10 2020, 09:38 (1271 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Yep - jeg skulle lige have morgenkaffe....så er jeg knap så snævertsynet.
Men opvarmehistorien som er påsat rullevognen vil ikke være specielt effektiv til brug ved termetsvejsning. Der er metoden med en brænder lige ned mellem skinnerne noget bedre.

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af model65, Vejle, 4/10 2020, 12:02 (1271 dage siden) @ Oversmeden

Mukkediken bruges når der skal udføres en spændingsudligning.
Reglerne foreskriver at skinnerne skal være 22 grader når de svejses sammen.
I gamle dage foregik det ved at bruge gas når skinnetemperaturen var lavere.
Over halvdelen af skinnens masse findes i skinnehovedet, derfor er det kun skinnehovedet der varmes op.
Der skal ikke spændingsudlignes i sporskifter, så der er ingen problemer der.
Hvis man svejser om dagen, kan man også bruge solopvarmning om sommeren, .
I dag bliver der brugt et hydraulisk trækapparat, som trækker skinnerne længere.
Det er meget hurtigere end at varme hele den længde skinne der skal svejses sammen.
Reglerne for hvordan det skal ske i dag er beskrevet i Banedanmarks banenorm 1-66 bilag 7 (side 46).
På denne video fra Robel, kan man se hvordan et hydraulisk trækapparat virker.
Jeg ved ikke hvorfor der er en benzinmotor på mukkedikken.

--
Hilsen Peter

Avatar

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/10 2020, 16:33 (1271 dage siden) @ model65

Mukkediken bruges når der skal udføres en spændingsudligning.
Reglerne foreskriver at skinnerne skal være 22 grader når de svejses sammen.
I gamle dage foregik det ved at bruge gas når skinnetemperaturen var lavere.
Over halvdelen af skinnens masse findes i skinnehovedet, derfor er det kun skinnehovedet der varmes op.
Der skal ikke spændingsudlignes i sporskifter, så der er ingen problemer der.
Hvis man svejser om dagen, kan man også bruge solopvarmning om sommeren, .
I dag bliver der brugt et hydraulisk trækapparat, som trækker skinnerne længere.
Det er meget hurtigere end at varme hele den længde skinne der skal svejses sammen.
Reglerne for hvordan det skal ske i dag er beskrevet i Banedanmarks banenorm 1-66 bilag 7 (side 46).
På denne video fra Robel, kan man se hvordan et hydraulisk trækapparat virker.
Jeg ved ikke hvorfor der er en benzinmotor på mukkedikken.

Hej Peter,

Det var klar og god, kyndig besked og jeg vil snarest forsyne billederne med dine udmærkede oplysning, inden de bliver lagt på jernbanekilder.dk. Tak for dem! :-) :-) :-)

Min viden udi thermitsvejsningens kunst er blevet lidt rusten (beboerne i ejendomme, hvor jeg bor, blev lidt gnavne, da jeg forsøgte mig med det i mit køkken ;-) :-) ), så derfor kan der være brug for rettelser og tydeliggørelser i den lille serie på 13 billeder, som jeg i sagens anledning (og uden morgenkaffe) netop har lagt på jernbanekilder.dk. Meld derfor gerne tilbage, hvis I mener, at der er noget, som jeg har misforstået. Billederne ligger i "toppen af stakken" i et par dage, men ellers så søg på "thermit".

Gode hilsner
M:-D rten

Mystisk motoriseret mukkebik på skinner

af KimC, 4/10 2020, 18:01 (1271 dage siden) @ model65

Jeg ved ikke hvorfor der er en benzinmotor på mukkedikken.

Jeg forestiller mig at benzinmotoren giver en ensartet fremdift som er afpasset med at temperaturen så nogenlunde kommer til at passe når skinnestykket er kørt igennem. Der var en gang man kunne klare den slags uden togcomputer som givetvist ikke findes på mukkebikken

Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak