El til vogne kørt af damplokomotiv

af MichaelHansen, søndag 04. oktober, 2020, 18:44 (27 dage siden)

Hej

I gamle dage, da de fleste tog blev fremført af damplokomotiver, var der vel også lys i vognene til passagererne.

Men var det damplokomotivet, der leverede strømmen til lyset? Og hvordan foregik det?

Mvh
Michael

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Skott, søndag 04. oktober, 2020, 19:04 (27 dage siden) @ MichaelHansen

Der sidder typisk en dynamo på vogne, hvor lys skal anvendes. Derudover er der placeret batterier, som oplades, så der også er strøm, når toget holder stille

El til vogne kørt af damplokomotiv

af KimC @, søndag 04. oktober, 2020, 19:06 (27 dage siden) @ MichaelHansen

Hej

I gamle dage, da de fleste tog blev fremført af damplokomotiver, var der vel også lys i vognene til passagererne.

Men var det damplokomotivet, der leverede strømmen til lyset? Og hvordan foregik det?

Mvh
Michael

Der sad en dynamo under vognene. Dynamoen blev trukket af vognens hjul, oftest via en fladrem. Fladremme er i nogen grad i stand til at kompensere for en bogies udsving. Når vognen holdt stille skiftede et relæ om til batteri. På B vognene sad dynamoen på siden af den ene bogie og blev trukket via en tandhjulstranmission fan en af akslerne, så det har også været bugt i dieseltiden.
Fladremmene kunne falde af, så derfor var der i mange vogne en grøn kontrollampe der lyste op når vognen skiftede fra batteri til dynamo. Dette skift skete ved ret lav hastighed. På Bhs styrevognene som var forynet med lystofrør skete skiftet ved ca 5 km/t dynamoen kørte da stadig så langsomt at man kunne se hver strømpuls fra dynamoens poler, så lyset flimrede en kort overgang lidt.

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Steffen Dresler @, søndag 04. oktober, 2020, 19:07 (27 dage siden) @ MichaelHansen

Kære Michael

Nej, den såkaldte "turbogenerator" der monteredes efter krigen på lokomotiverne, type Stone eller AEG, var udelukkende til belysning for lokomotivet, i førerhuset, armaturer og selvfølgelig for lanternerne foran eller bagest på tenderen.
Før dette havde lokomotiverne en batterikasse til egen belysning og Acetylengas eller petroleum for lanternernes belysning.

Vognmateriellets elektriske belysning skete først via/ved såkaldte "batterivogne", altså pakvogne med ekstra batterier for togbelysning. Ret hurtigt fik personvognsmateriellet dog både egenbelysning via dynamo trukket af rem/bælte/kardan trukket af hjuleakslerne samt batterier for belysning, når vognen stod stille.

Det er først oppe i de store dieslers tid, at disse lokomotiver fik en el-generator for belydning af vognene også.

Dette er den absolut korte version, håber det gav lidt mening.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Togsøn, mandag 05. oktober, 2020, 21:09 (26 dage siden) @ Steffen Dresler

Hmm.

Turbo generator nej vel !!

Turbodynamo må det hedde.

Generatoren er opfundet mange år efter Damplokomotiverne !

Fejlen opstår også på GM maskinerne, det er og bliver dynamo, al den generator snak kommer først langt oppe i tiden med vekselstrøm.

DSB ME er det første med vekselstrøm.

Men rigtigt Elvarmen er en meget firkantet vekselstrøm på 1500 volt 50 Hz som kommer med MZ IV i 1978.

Men MZ IV har stadig DC jævnstrømsdynamo og jævnstrømsbanemotorer !

Hilsen Erling Pedersen.

Avatar

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 05. oktober, 2020, 21:19 (26 dage siden) @ Togsøn

På engelsk hedder en dynamo en generator og en vekselstrømsgenerator hedder en alternator.
Derfor.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Steffen Dresler @, mandag 05. oktober, 2020, 22:25 (26 dage siden) @ Togsøn

Kære Erling ++

Du har ret, men for E 994 til E 999 var de udstyrede med det engelske fabrikat STONE "Turbogenerator" (benævnt således i specifikationerne) og de første E op til 993 med det tyske fabrikat AEG "Turbodynamo" som benævnt i "Damplokomotivet og dets betjening", tekst, side 279 nederst:-) . Men FRICHS anvender dog udtrykket "Turbodynamo" i deres beskrivelse af ændringen af leverandører med E 994 - E 999 (Skriv til GDT 15-10-47).

Tyskland havde jo gennem lidt over 5 år prøvet at diskvalificer sig som leverandør, bl.a. AEG, hvorfor DSB måtte søge andre leverandører. Det blev her - og nok i tidens ånd - de engelske!

Men som også påpeget kommer forvirringen ind når veksel- og jævnstrøm blandes sammen (generator/dynamo).

Men bare vi forstår at det er den dims der via damp levere strøm til damplokomotivets belysning. Iøvrigt ses forskellen tydeligst de to fabrikater imellem på, at afgangsrøret på STONE går i en lodret bue op og rundt og ned langs røgkammeret til forreste gliderdæksel. Pa AEG går røret lodret ned under dynamoen langs røgkammeret. (Jf. fjernkending af lokomotivmateriel for lettere øvede;-) ).

Men retteligt bør ting vel benævnes som anført i "Lokomotivet og dets betjening" uanset hvad.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Georg Schmidt, tirsdag 06. oktober, 2020, 12:43 (26 dage siden) @ Steffen Dresler

I foråret 1956 var der ved maskindepotet Århus en sag vedrørende E-maskinerne 964-967. Disse E-maskiner kørte med Atlas turbiner, og der blev klaget over at spilddamprøret fra disse generede opsmøringen. 2. distrikt havde på det tidspunkt E-maskinerne 964-974 samt 991 og 992.
Turbinerne var på 964-967 "anbragt på venstre barriere på højde med fyrkassen og spilddamprøret var ført herfra til gliderkassen, hvilket kan siges at være til gene for opsmøringsarbejdet".
Det foreslås, at "spilddamprøret føres til det fri fra den på Atlas nedadvendte studs og ikke til seperatoren, idet en sådan montering vil se meget mærkelig ud".

E-maskinerne 968-974 kørte med Stones generator anbragt øverst til venstre for røgkammeret.

E-maskinerne 991 og 992 kørte med A E G generator anbragt på samme måde som hos 968-974.

[image]
M v h
Georg

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Steffen Dresler @, tirsdag 06. oktober, 2020, 18:54 (25 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg m.fl.

Det er dog fantastisk hvad du har fået reddet fra udsmidning, tak for det:-) !
Herunder tre billeder af hhv. ATLAS, STONE og AEG typerne på turbo el belysning:

ATLAS dynamo på barrierepladen af E I 964. Rørføringen ”forsvinder” op langs kedlen.
[image]

STONE generatoren på en ukendt E II, bemærk rørføringen med den typiske bue op og rundt og ned langs røgkammeret til glideren.
[image]

AEG dynamoen på ukendt E II med dobbeltskorsten. Afgangsrøret næsten direkte ned langs røgkammeret og til glideren.
[image]
Alle foto Danmarks jernbanemuseum før end Jernbanekilder.

Og så ”den sædvanlige”. Der var ikke meget der holdt og begge E I 966 og 967 er udrangerede med type STONE. E I 964 og 965 bibeholdt dog deres ATLAS dynamoer.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Jørgen Schwartz @, Tranbjerg J, tirsdag 06. oktober, 2020, 05:55 (26 dage siden) @ Togsøn

Men MZ IV har stadig DC jævnstrømsdynamo og jævnstrømsbanemotorer !

Forkert, alle MZ (1401-1461) har AC hovedgenerator.

Mvh Jørgen

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Oversmeden, tirsdag 06. oktober, 2020, 07:00 (26 dage siden) @ Togsøn

Men MZ IV har stadig DC jævnstrømsdynamo og jævnstrømsbanemotorer !

Ganske som Jørgen S. så rigtigt skriver, så har alle Mz en vekselspændingsgenerator.
Meeeeen, nu har My jo også en vekselspændingsgenerator bygget sammen med jævnspændingsdynamoen.....så hvad skal man kalde en sådan kombineret maskine?
Mx holder vi lige udenfor, da denne type ikke har et vekselspændingskredsløb på samme måde som My.

El til vogne kørt af damplokomotiv Centralbelysning

af bengt, søndag 04. oktober, 2020, 20:59 (27 dage siden) @ MichaelHansen

Hej

I gamle dage, da de fleste tog blev fremført af damplokomotiver, var der vel også lys i vognene til passagererne.

Men var det damplokomotivet, der leverede strømmen til lyset? Og hvordan foregik det?

Mvh
Michael

Vid VKB, Västkustbanan som bestod av flera järnvägar, var en av de första banorna i Europa med att införa elbelysning i sina personvagnar. Ström lämnades från ett centralbatteri i en finka.
Systemet kom även att användas i Danmark i och med att vagnarna gick mellan Oslo till Köpenhamn.
I Danmark användes systemet till någon gång på 1940-talet.

[image]

[image]

[image]

El til vogne kørt af damplokomotiv

af MichaelHansen, mandag 05. oktober, 2020, 08:07 (27 dage siden) @ MichaelHansen

Tusind tak for svarene. Det stillede min nysgerrighed efter at have set en film, hvor de netop kørte med damplokomotiv og lys i vognene :)

Mvh
Michael

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Remisekat, Hc, mandag 05. oktober, 2020, 21:40 (26 dage siden) @ MichaelHansen

Her er den komplette fortælling om vognbelysning:

https://jernbanearkivalier.dk/elanlaeg/Elektr-togbelysn-jernbanesk-1960.pdf

God fornøjelse !

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Ladvogn, mandag 05. oktober, 2020, 23:55 (26 dage siden) @ MichaelHansen

Visse danske privatbaner har kørt med et system hvor en stor turbodynamo på damplokomotivet leverede strøm til togbelysningen.
I bogen “Danmarks Damplokomotiver” af William Bay er flere billeder af lokomotiver med dette udstyr, f.eks. VLTJ 6 og KS 1. På begge billeder ser man selve turbodynamoen. På billedet af HLA 1 ses kassen der beskytter turbodynamoen.
Jeg har selv set systemet i funktion på en tysk smalsporsbane midt i 1990`erne.

El til vogne kørt af damplokomotiv

af Peer Pedersen, tirsdag 06. oktober, 2020, 05:11 (26 dage siden) @ Ladvogn

I 1978 havde jeg denne lille oplevelse, skrevet i min bog Et liv på maskinen.

En af mine første ture med My gik til Gedser hvor jeg returnerede med et persontog med personvogne af gammel type, kort før Nørre Alslev bliver der trukket i nødbremsen og da jeg kommer ned til vognene fortæller togføreren mig at det er som om der bliver kastet noget på toget i den ene vogn, jeg kravler ind under vognen og kan se at kileremmen der skal trække dynamoen er knækket og har sat sig fast i vognbunden, derved slår den anden ende ned i skærverne og slår disse op i vognbunden, der var mærker, efter de mange stenslag over alt. Efter at have fjernet kileremmen kunne vi køre hjem dog uden ladning på denne vogn.
Hilsen
Peer

El til vogne med elvarme og aircon

af Niels Munch @, tirsdag 06. oktober, 2020, 13:26 (26 dage siden) @ MichaelHansen

Som et nutidigt kuriosum bør nævnes, at der lige syd for grænsen findes et par "dieselfinker", der kan levere strøm til de gennemgående IC-vogne Niebüll-Dagebüll.

Det drejer sig om neg-vognene "HW 1" (2-akslet, ex AKN) og "HW 105" (3-akslet, ex OHE), se datablad: https://www.neg-niebuell.de/PDF/PDF-Fahrzeuge/neg_Datenblatt_Sonstige.pdf og fotos m.v. her: https://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/___BDW-priv/bdw-priv/neg/neg.htm .


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen