Avatar

Meget sjældent fotograferede fugle

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 06. oktober, 2020, 17:47 (23 dage siden)

Hejsa,

For tiden sidder jeg og meder på en artikel om en af de store danske privatvognsejere, Dalsø Gas i Brabrand, der i 1960'erne havde over 50 gastankvogne indregistreret hos SJ, DB OG SBB-CFF. Vognene kom jævnligt til Danmark med gas fra udenlandske olieraffinaderier til Dalsøs fyldestationer og andre kunder, men desuagtet virker det som om, at vognene aldrig er blevet fotograferet af datidens jernbaneentusiaster. Kan det virkelig passe? Hvem kan hjælpe? Gerne i farver.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

En sjælden fugl (1 arkivfoto)

af Niels Munch @, tirsdag 06. oktober, 2020, 18:21 (23 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hos Dalsø Gas fandtes denne sjældne fugl:

[image]Privat flyvemaskine tilhørende Dalsø Gas. Fotograf: Ukendt. Brabrand-Årslev Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B757 (klikbart billede).

Måske meget praktisk, når tankvognene er registreret her & der :-) .

Arkivet tidsfæster billedet til ca. 1965, hvilket næppe passer, da maskinen OY-AAL, en Stinson L-5B Sentinel fra 1944, forulykkede den 09.08.1963 ved Øster Thulstrup, Ikast.

Jf. Danish Civil Aircraft Register har der kun været registreret ét fly af denne type i DK. Oversigt over flyets ejere kan ses i Danish Aircraft Database. Dalsø Flaskegas Compagni, Brabrand, ejede flyet 26.10.1954 - 16.01.1960.

S:-Drry M:-|rten!


M.v.h.
Niels

En sjælden fugl

af Asger Christiansen, tirsdag 06. oktober, 2020, 20:14 (23 dage siden) @ Niels Munch

Sidespor til Dalsø Gas, vestenden af Brabrand station, 1958.
Foto fra Det kongelige Bibliotek

[image]

Endnu en sjælden fugl (links)

af Niels Munch @, lørdag 10. oktober, 2020, 10:27 (19 dage siden) @ Niels Munch

Endnu mere OT:

Dalsø Flaskegas Compagni havde åbenbart en svaghed for sjældne fugle, idet man i perioden 26.01.1957 - 30.10.1962 også rådede over OY-ADL, der var et tjekkisk 2-motoret CZAL Super Aero 45 fly bygget i 1957, og hvoraf der kun har været registreret 2 i DK.

Også dette fly forulykkede, nemlig den 22.07.1958 i Duhnen (nær Cuxhaven), Tyskland, hvor det totalskadedes.


M.v.h.
Niels

Endnu en sjælden fugl (links)

af Lars @, lørdag 10. oktober, 2020, 10:53 (19 dage siden) @ Niels Munch

Interessant at der er to forskellige datoer for nedstyrtning i dine links, medmindre det ene er nedstyrtning, det andet sletning i registeret.

Enten
[image]

eller
[image]


Og Dalsø Gas blev først slettet som ejer i 1962.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Endnu en sjælden fugl (links)

af Niels Munch @, lørdag 10. oktober, 2020, 11:02 (19 dage siden) @ Lars

Interessant at der er to forskellige datoer for nedstyrtning i dine links, medmindre det ene er nedstyrtning, det andet sletning i registeret.

Enten
[image]

eller
[image]


Og Dalsø Gas blev først slettet som ejer i 1962.


Hej Lars,

Datoerne har også forvirret mig; men man har måske haft håb om genopbygning (og generhvervelse af luftdygtighedsbevis), indtil man har opgivet og meldt flyet totalskadet - og til sidst afhændet.


M.v.h.
Niels

Avatar

En sjælden fugl (3 arkivfotoer)

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 12. oktober, 2020, 07:14 (17 dage siden) @ Niels Munch

Hos Dalsø Gas fandtes denne sjældne fugl:

[image]Privat flyvemaskine tilhørende Dalsø Gas. Fotograf: Ukendt. Brabrand-Årslev Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B757 (klikbart billede).

Måske meget praktisk, når tankvognene er registreret her & der :-) .

Arkivet tidsfæster billedet til ca. 1965, hvilket næppe passer, da maskinen OY-AAL, en Stinson L-5B Sentinel fra 1944, forulykkede den 09.08.1963 ved Øster Thulstrup, Ikast.

Jf. Danish Civil Aircraft Register har der kun været registreret ét fly af denne type i DK. Oversigt over flyets ejere kan ses i Danish Aircraft Database. Dalsø Flaskegas Compagni, Brabrand, ejede flyet 26.10.1954 - 16.01.1960.

S:-Drry M:-|rten!


M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Ja, det kender jeg godt. Her er maskinens slutseddel:

[image]
[image]
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Meget sjældent fotograferede fugle

af Peter Roland Hansen, tirsdag 06. oktober, 2020, 22:24 (23 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Vi gerne prøve at finde noget til dig, men kan du fortælle hvor fyldestationerne lå ?

Meget sjældent fotograferede fugle

af Niels Munch @, tirsdag 06. oktober, 2020, 22:36 (23 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Vi gerne prøve at finde noget til dig, men kan du fortælle hvor fyldestationerne lå ?


"Dalsøgas etablerede en fyldestation på Truevej i Brabrand. Stedet var velvalgt, da gassen kunne leveres pr. jernbane. Gassen hentede man i blandt andet i Tyskland, Tjekkoslovakiet og Polen. I løbet af få år var man på Truevej oppe på at fylde 2.500 flasker med gas hver eneste dag, og snart blev det nødvendigt også at oprette fyldestationer andre steder. Det skete i Næstved, Løgstør, Vejen, Odense og Hedehusene."

Kilde: https://voresbrabrand.dk/blog/dalsoegas-flaskegassens-fraekke-dreng/ .


M.v.h.
Niels

Avatar

Meget sjældent fotograferede fugle

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 06. oktober, 2020, 22:51 (23 dage siden) @ Niels Munch

Vi gerne prøve at finde noget til dig, men kan du fortælle hvor fyldestationerne lå ?

"Dalsøgas etablerede en fyldestation på Truevej i Brabrand. Stedet var velvalgt, da gassen kunne leveres pr. jernbane. Gassen hentede man i blandt andet i Tyskland, Tjekkoslovakiet og Polen. I løbet af få år var man på Truevej oppe på at fylde 2.500 flasker med gas hver eneste dag, og snart blev det nødvendigt også at oprette fyldestationer andre steder. Det skete i Næstved, Løgstør, Vejen, Odense og Hedehusene."

Kilde: https://voresbrabrand.dk/blog/dalsoegas-flaskegassens-fraekke-dreng/ .


M.v.h.
Niels

Ja, de nævnte steder. Muligvis også i udlandet men dem skriver de danske aviser og brancheblade ikke noget om. De 50+ vogne har dog næppe været beregnet på Danmark alene. Tak til Ni:-)ls.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Meget sjældent fotograferede fugle - Dalsøgas-bygning

af Ole Gold ⌂ @, onsdag 07. oktober, 2020, 07:48 (22 dage siden) @ Niels Munch

Det skete i Næstved, Løgstør, Vejen, Odense og Hedehusene."

Jeg tog dette billede i Løgstør i 1998. Om der eksisterer andre spor efter Dalsøgas vides ikke.

Med venlig hilsen
Ole Gold

[image]
Tidl. Dalsøgas-bygning. Løgstør 28.08.1998. Foto Ole Gold

Meget sjældent fotograferede fugle - Dalsøgas-bygning

af Erik Sejersen, lørdag 10. oktober, 2020, 00:29 (19 dage siden) @ Ole Gold

Ser ud til de har brugt samme tegning i Vejen og Løgstør bortset fra at skorstenen er spejlvendt.
http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object1757017

Meget sjældent fotograferede fugle

af Peter Roland Hansen, tirsdag 06. oktober, 2020, 23:36 (23 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Foreløbig lidt S/H fra Fredericia i 1961 Foto HGC: Arkiv :NSJK

[image][image]

Avatar

Meget sjældent fotograferede fugle

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 07. oktober, 2020, 04:26 (22 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hej Peter,

Det er jo bare fantastisk! :-D :-D :-D Måske det nærmeste, som vi kommer på et foto af den vognbemaling i "fuld figur". Velsagtens er der ingen, der egentlig har keret sig over at fotografere vognene, fordi "de var tyske". Jeg vender tilbage til dig via Fb, hvis der ikke dukker noget "bedre" op. TAK!:-) :-) :-)

Gode hilsner til dig (og Henriette)

Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Meget sjældent fotograferede fugle

af Ole Lund Jensen, lørdag 17. oktober, 2020, 08:53 (12 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Her har du lidt staffage til din artikel. I mine drengeår i Århus, cyklede jeg rundt til de forskellige olieselskaber og andre virksomheder og spurgte efter klæbemærker, som raske drenge en overgang samlede på. Og min vej må jo så åbenbart være faldet forbi Dalsøgas. Og samlingen af mærker har jeg naturligvis endnu.

P.s. Du må selv lige rotere billedet en kvart omgang. Jeg synes ellers jeg havde retvendt det, men nu har det fået lyst til igen at "ligge ned".

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

[image]

Avatar

Meget sjældent fotograferede fugle

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 17. oktober, 2020, 09:58 (12 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hej Ole,

Du og din barndom er bare guld værd, for muligvis har du med det store klistermærke fundet den lyse tankfarve på "fuglene", en farve som nogle ud fra fotos har tolket som hvid mens andre siger gul. Logoet kendte jeg på den gule bund, og den vurderer jeg til at være for mørk til at kunne være tankfarven, men logoet på creme bund kendte jeg ikke. Jeg vil ikke sadle bjørnen før hesten er skudt, men den creme farve kan være den farve, som selskabet i 1960'erne brugte på sine jernbanetankvogne. Det giver mening og harmonerer med Dalsøgas' øvrige "husfarver" (selskabsfarver). Jeg håber stadig på, at der dukker et farvefoto fra 1960'erne op, så tankfarven kan fastslås med 100 % sikkerhed, men dit klistermærke er det hidtil bedste bud. Tak! :-D :-D :-D

Gode hilsner
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Danske privatbaner

Læs historien om:
Randers - Hadsund Jernbane
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing
I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen