Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Jørgen Pagh Jensen, 16/10 2020, 22:42 (1286 dage siden)

Jeg er stødt på en uklarhed omkring den gamle stationsbygning i Vangede. Thomassen siger, at den er fra "et år efter banens åbning" og IKKE en Wenck. Her på jernbanen.dk står trinbræt indtil 1938 - og Wiki skriver, at stationen er fra 1938 og tegnet af Wenck. Men i Wiki-artiklen om Wenck er Vangede ikke nævnt.

Er der nogen her, der kan give et klart svar: Hvilket år blev den gamle stationsbygning i Vangede bygget - og var det en Wenck?

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 16/10 2020, 23:12 (1286 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Wikipedias oplysninger stammer fra Erik V. Pedersens side om Slangerupbanen:

Heller ikke Vangede station var med fra begyndelsen, hvilket næsten fremgår af stationsbygningens byggestil. Holdeplads Vangede erstattedes i 1938 af den viste rødstensbygning (også tegnet af o.ark. Heinr. Wenck) og holdepladsen opgraderedes til station.

Var Vangede den sidst opførte station, blev den til gengæld også den første, der måtte lade livet på elektrifiseringens alter. Efter at man i et par år havde arbejdet på den kommende S-togsstation på den anden side af broen for Vangedevej, kunne man i 1968 tage den nye station i brug, og straks efter rive den gamle stationsbygning ned.

Det kan i øvrigt oplyses, at Heinrich Wenck gik af som DSB's overarkitekt i 1921 og døde i 1936. Men det udelukker selvfølgelig ikke, at man kan have genbrugt ældre tegninger.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Jørgen Pagh Jensen, 16/10 2020, 23:31 (1286 dage siden) @ Leif Jørgensen

Ja, jeg har læst EVP, men også slangerupbanen.dk, som bl.a. skriver:

Stationsbygningen i Vangede blev først opført i 1908 og var derfor anderledes end de andre.

Stationen lå nord for Vangedevej og havde adgang fra Ericavej. Der var overhalingsspor og et læssespor modsat stationsbygningen. Viadukten for Vangedevej er fra midt i 30erne.

Hvis alle kilder sagde det samme, ville jeg jo ikke være i tvivl. Thomassen plejer at være pålidelig, men jeg håber virkelig at nogen kan komme med en slags bevis - altså et sikkert dateret foto eller andet.

Avatar

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2020, 06:20 (1285 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Jeg er stødt på en uklarhed omkring den gamle stationsbygning i Vangede. Thomassen siger, at den er fra "et år efter banens åbning" og IKKE en Wenck. Her på jernbanen.dk står trinbræt indtil 1938 - og Wiki skriver, at stationen er fra 1938 og tegnet af Wenck. Men i Wiki-artiklen om Wenck er Vangede ikke nævnt.

Er der nogen her, der kan give et klart svar: Hvilket år blev den gamle stationsbygning i Vangede bygget - og var det en Wenck?

Hejsa,

Svaret er: opført 1908, tegnet af arkitekt S.O. Thrue.

Ekspeditionsmæssigt var Vangede trinbræt (T.) fra 20.04.1906, station (St.) fra 01.06.1908, station uden offentligt læssespor (u.S.) fra 01.12.1964 og billetsalgssted (B.) fra 01.11.1965 til 24.02.1968, hvorefter ekspeditionen flyttede til den nye bygning på den modsatte side af viadukten.

Sikkerhedsmæssigt var Vangede trinbræt (T.) fra 20.04.1906, sidespor anlagdes da man byggede station i 1908, fra 01.06.1908 station (St.), fra 01.12.1964 billetsalgssted (B.), fra 22.05.1966 trinbræt (T.) og 24.02.1968 flytning til den modsatte side af viadukten.

Kilderne til ovenstående er DSB og KSB arkivalier, herunder DSB stationsfortegnelser, tjenstlige ordrer og meddelelser, tariffer, tjenestekøreplaner, driftsberetninger m.m. Oplysningen om arkitekten stammer fra afdøde jernebane- og arkitekturhistoriker, mag. art. Thomas Kappel, hvis værk om de danske jernbaners arkitekturhistorie desværre aldrig nåede at blive færdiggjort inden Kappels alt for tidlige død for nogle år siden. Sammen med arkitekt Hanne Raabymagle var Thomas Kappel den mest vidende om danske jernbaners arkitekturhistorie.

Ovenstående oplysninger kan findes hos Danmarks Jernbanemuseum på jernbanekilder.dk.

Avatar

Vangede station fra 1908 eller 1938? - Vangede eller Søborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2020, 06:49 (1285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende" skriver 24. august 1909:

[image]

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af UTJ, 17/10 2020, 09:06 (1285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Gode Morten. Vangede station er tegnet af Preisler i september 1907. Bygningstegningen med signatur ligger på jernbanearkivalier. Thrue er noget Thomassen påfund tror jeg.

[image]

[image]udsnit Perislers tegning (UTJ arkiv eller jernbanearkivalier KSB-Vangede-scan27340)

Tegningen (original på manifold) lå i DSB Bygningsarkiv, overladt fra KSBs arkiv, da jeg i sin tid jagtede tegninger til KSBs bygninger.

Avatar

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2020, 09:23 (1285 dage siden) @ UTJ

Gode Morten. Vangede station er tegnet af Preisler i september 1907. Bygningstegningen med signatur ligger på jernbanearkivalier. Thrue er noget Thomassen påfund tror jeg.

[image]

[image]udsnit Perislers tegning (UTJ arkiv eller jernbanearkivalier KSB-Vangede-scan27340)

Tegningen (original på manifold) lå i DSB Bygningsarkiv, overladt fra KSBs arkiv, da jeg i sin tid jagtede tegninger til KSBs bygninger.

Gode Ulrik. For s.... da! Der brast alle mine illusioner om Thomassen. Thomas Kappel har åbenbart også taget oplysningen for gode varer. Det er flux rettet i jernbanekilder.dk. Jeg takker og bukker!

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af Asger Christiansen, 17/10 2020, 11:43 (1285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I janur 1911 tegnede Axel Preisler stationer og funktionærboliger til Ryomgaard-Gjerrild Banen.

Jeg troede indtil nu, at det var hans første opgave for en jernbane - det var det så ikke

Avatar

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2020, 12:31 (1285 dage siden) @ Asger Christiansen

I janur 1911 tegnede Axel Preisler stationer og funktionærboliger til Ryomgaard-Gjerrild Banen.

Jeg troede indtil nu, at det var hans første opgave for en jernbane - det var det så ikke

Næh, ikke hvis det er den samme Preisler, og det er det jo nok. Måske har hans arbejde i Vangede vakt opsigt på Djursland. ;-) Mon ikke han udsprang af Wencks tegnestue (jeg har ikke tjekket)?

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af Niels Munch, 17/10 2020, 13:14 (1285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Axel Preisler [født 12. maj 1871, død 25. september 1930] blev udlært tømrersvend 1890, og samme år tog han afgang fra Odense Tekniske Skole. Han blev optaget på Kunstakademiet i 1890 med afgang i 1899 og var undervejs medhjælper hos Valdemar Ingemann, Vilhelm Dahlerup og Heinrich Wenck.

Fra hans hånd kan nævnes:

Stationer på Ryomgård-Gjerrild-Grenaa Jernbane (1911 og 1917), Nakskov-Kragenæs Jernbane (1915), Frederiksværk-Hundested Jernbane (1916) og Varde-Grindsted Jernbane (1919).

Sammen med Einar Ambt:

Privatbanestationer: Nr. Nebel-Tarm, Varde-Grindsted, Ryomgård- Gjerrild og Hundested-Frederiksværk jernbaner (fra 1911).

Derudover en række - også kendte - "civile" byggerier, f.eks.

Nakskov Havnebygning (1915).

Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Axel_Preisler .

Kilden nævner dog ikke Vangede.


M.v.h.
Niels

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af Asger Christiansen, 17/10 2020, 13:46 (1285 dage siden) @ Niels Munch

Her er der fejl i Wikipedia.

Preisler tegnede ikke bygninger til Gjerrild-Grenaa. Det gjorde arkikt M.C. Thoft, der boede i Grenaa. Her blev han iøvrigt senere borgmester

Avatar

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2020, 14:26 (1285 dage siden) @ Niels Munch

Axel Preisler [født 12. maj 1871, død 25. september 1930] blev udlært tømrersvend 1890, og samme år tog han afgang fra Odense Tekniske Skole. Han blev optaget på Kunstakademiet i 1890 med afgang i 1899 og var undervejs medhjælper hos Valdemar Ingemann, Vilhelm Dahlerup og Heinrich Wenck.

Fra hans hånd kan nævnes:

Stationer på Ryomgård-Gjerrild-Grenaa Jernbane (1911 og 1917), Nakskov-Kragenæs Jernbane (1915), Frederiksværk-Hundested Jernbane (1916) og Varde-Grindsted Jernbane (1919).

Sammen med Einar Ambt:

Privatbanestationer: Nr. Nebel-Tarm, Varde-Grindsted, Ryomgård- Gjerrild og Hundested-Frederiksværk jernbaner (fra 1911).

Derudover en række - også kendte - "civile" byggerier, f.eks.

Nakskov Havnebygning (1915).

Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Axel_Preisler .

Kilden nævner dog ikke Vangede.


M.v.h.
Niels

Så vil jeg i afgrundsdybdyb useriøsitet tillade mig at sætte et "Axel" foran Preisler ved Vangede station. Han havde næppe en bror, der også var arkitekt. Tak for din hjælp!

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af UTJ, 17/10 2020, 15:54 (1285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er Axel, gætter på at der ikke var en navnebroder eller - søster som underskrev bygningstegninger med A. Preisler i 1907 ;-)

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af Asger Christiansen, 17/10 2020, 13:42 (1285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her er Preisler signatur på en tegning fra Gjerrildbanen, 1911 - så ganske magen til den på tegningen af Vangede station

[image]

Vangede station fra 1908, arkitekten.......

af UTJ, 17/10 2020, 14:54 (1285 dage siden) @ Asger Christiansen

Jamen der er et "A" indflettet i signaturen på tegningen til Vangede station.

Vangede er tegnet og opført lige inden Bedre Byggeskik smurte sit standardiseringslag ud over byggeriet og inden 1908-jernbaneloven som jo betød at udformningen af stationsbyggeri til privarbaneanlæg blev givet anerkendte arkitekter i stedet for at bero hos Statsbaneanlæggene. I øvrigt var det kun hovedbygningen på KSBs endestation, Lygten, der var fra Wencks tegnestue, de øvrige stod entreprenøren for - med efterfølgende kritik fra Wenck.

Mon ikke også Wenck havde rigeligt at gøre med Københavns Personbanegård som jo var under udførelse i disse år. Arkivmæssigt fylder "K.P" usandsynligt meget i forhold til arkiverne for øvrige lovbestemte baneanlæg.

Ambt og Preisler markerede deres fælles tegninger således (Nørre Nebel-Tarm Jb), men ellers kan man lede bygningstegningerne på jernbanekilder igennen, for der er en hel del tegninger fra deres hånd lagt ud.

[image]Udsnit til bygningstegning til Nørre Nebel-Tarm Jb (UTJ og jernbanekilder.dk)

Vangede station fra 1908, arkitekten, lidt OT

af Steffen Dresler, 17/10 2020, 16:39 (1285 dage siden) @ Niels Munch

Godaften til alle, lidt OT, men……

Gud fader bevar mig vel! Det er da noget af en henvisning – link – den gode NM er kommet med dér:

http://www.kunstbib.dk/samlinger/arkitekturtegninger/vaerker/

Hvis man har TID og ikke mindst lyst til at blive lidt mere klog på dansk – og lidt udenlandsk – arkitektur, bygningsværker, forslag til reklamesøjler, sporvogne eller bare vil bygge GAVNØ slot i 1:32 over en weekend, er denne side det rette sted at besøge.

Søg selv rundt ud fra biblen, ”Vo søger skal finde”. God fornøjelse!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Claus E. Hansen, 17/10 2020, 20:12 (1285 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Oplysningen om arkitekten stammer fra afdøde jernebane- og arkitekturhistoriker, mag. art. Thomas Kappel, hvis værk om de danske jernbaners arkitekturhistorie desværre aldrig nåede at blive færdiggjort inden Kappels alt for tidlige død for nogle år siden. Sammen med arkitekt Hanne Raabymagle var Thomas Kappel den mest vidende om danske jernbaners arkitekturhistorie.

Det skulle vel aldrig være ham, der har lavet en stribe Youtubeklip om danske jernbanearkitekter;

https://www.youtube.com/watch?v=zTR3nhBeVrI

Mvh
Claus

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af UTJ, 17/10 2020, 20:15 (1285 dage siden) @ Claus E. Hansen

De er fyldt med fejl.....

Avatar

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/10 2020, 21:27 (1285 dage siden) @ Claus E. Hansen


Oplysningen om arkitekten stammer fra afdøde jernebane- og arkitekturhistoriker, mag. art. Thomas Kappel, hvis værk om de danske jernbaners arkitekturhistorie desværre aldrig nåede at blive færdiggjort inden Kappels alt for tidlige død for nogle år siden. Sammen med arkitekt Hanne Raabymagle var Thomas Kappel den mest vidende om danske jernbaners arkitekturhistorie.


Det skulle vel aldrig være ham, der har lavet en stribe Youtubeklip om danske jernbanearkitekter;

https://www.youtube.com/watch?v=zTR3nhBeVrI

Mvh
Claus


Nej, det er det ikke. Thomas døde i oktober 2015.

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Steffen Dresler, 18/10 2020, 18:27 (1284 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften til alle

Da nu den gamle stationsplads med Vangede station (den nedrevne) ligger næsten indenfor min løberute, besluttede jeg mig for at tage derhen bagefter og tage nogle foto til tråden her, da jeg fået lungerne anbragt på deres plads og taget et bad.

Der findes ikke noget mere ud over en asfalteret plads på størrelse med en håndboldbane+ og i forlængelse deraf en lille tarm/vej på et par og 30 meter langs banehegnet mod Buddinge. På ca. det gamle stationsbygningsareal står nu to træelement bygninger opført jf. ”de lokale” omkring 70´erne. Den ene var for spejdere og den anden er nu Gentofte Billard Klub (GBK).

Da jeg nu gik rundt på pladsen, lågen åben, og fotograferede, måtte jeg jo lige hellere fortælles de gode GBK`er hvad jeg lavede. Der er normalt ingen adgang til pladsen. Dette afstedkom, at nogle af ”de gamle” der havde boet eller kendte til området af ”nogle” (Vangede vennerne eller på Gentofte kommune) havde fået at vide, at stationen var blevet opført i 1930´erne hvilket alle svor på var rigtigt med hånden på ”Køen og kuglen”. Jeg viste vores tråd, intet ændrede det og som en egentligt ganske rigtigt sagde, ”at det kan da godt være at tegningen er konstrueret i 1906, men det betyder jo ikke at bygningen er opført lige deromkring eller meget senere”! Og hvor har vi i tråden anført med KILDE at bygningen er OPFØRT i 1908. Jeg ved godt at UTJ med henvisning til bl.a. Bedre Byggeskik og 1908 Jernbaneloven angiver året 1908. Og det lyder da også mest sandsynligt!

Grunden til jeg spørger her er at en af kilderne i tråden, her bl.a. Thomassen, desværre har fyret nogle bemærkninger/antagelser af i sit skriveri med fejl, der så er blevet taget som ”sandheden” og videreført uden at nogen har kontrolleret rigtigheden deraf. Når jeg nu selv bor i et glashus skal jeg jo være forsigtig med en sådan udtalelse! Men hvor har vi et skrift/kilde/henvisning, hvor vi med sikkerhed kan læse at bygningen er opført i 1908? Har jeg overset et og andet, eller må vi konkludere, ”at bygningen med stor sikkerhed er opført i 1908”?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Herunder billeder af pladsen/området pr. 18-10-2020.
[image][image][image][image]

Avatar

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2020, 20:59 (1284 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften til alle

Da nu den gamle stationsplads med Vangede station (den nedrevne) ligger næsten indenfor min løberute, besluttede jeg mig for at tage derhen bagefter og tage nogle foto til tråden her, da jeg fået lungerne anbragt på deres plads og taget et bad.

Der findes ikke noget mere ud over en asfalteret plads på størrelse med en håndboldbane+ og i forlængelse deraf en lille tarm/vej på et par og 30 meter langs banehegnet mod Buddinge. På ca. det gamle stationsbygningsareal står nu to træelement bygninger opført jf. ”de lokale” omkring 70´erne. Den ene var for spejdere og den anden er nu Gentofte Billard Klub (GBK).

Da jeg nu gik rundt på pladsen, lågen åben, og fotograferede, måtte jeg jo lige hellere fortælles de gode GBK`er hvad jeg lavede. Der er normalt ingen adgang til pladsen. Dette afstedkom, at nogle af ”de gamle” der havde boet eller kendte til området af ”nogle” (Vangede vennerne eller på Gentofte kommune) havde fået at vide, at stationen var blevet opført i 1930´erne hvilket alle svor på var rigtigt med hånden på ”Køen og kuglen”. Jeg viste vores tråd, intet ændrede det og som en egentligt ganske rigtigt sagde, ”at det kan da godt være at tegningen er konstrueret i 1906, men det betyder jo ikke at bygningen er opført lige deromkring eller meget senere”! Og hvor har vi i tråden anført med KILDE at bygningen er OPFØRT i 1908. Jeg ved godt at UTJ med henvisning til bl.a. Bedre Byggeskik og 1908 Jernbaneloven angiver året 1908. Og det lyder da også mest sandsynligt!

Grunden til jeg spørger her er at en af kilderne i tråden, her bl.a. Thomassen, desværre har fyret nogle bemærkninger/antagelser af i sit skriveri med fejl, der så er blevet taget som ”sandheden” og videreført uden at nogen har kontrolleret rigtigheden deraf. Når jeg nu selv bor i et glashus skal jeg jo være forsigtig med en sådan udtalelse! Men hvor har vi et skrift/kilde/henvisning, hvor vi med sikkerhed kan læse at bygningen er opført i 1908? Har jeg overset et og andet, eller må vi konkludere, ”at bygningen med stor sikkerhed er opført i 1908”?

Hej Steff,

Generelt står opførelsen af stationsbygninger efter anlægget af banerne almindeligvis anført i banernes driftsberetninger, da udgifterne hertil jo indgår i regnskaberne. Her står opførelsesåret, uanset om det er i 1908, 1938 eller "1930'erne", og det kan din billardspillede ven jo selv forvisse sig om, hvis han vil føre bevis for sin påstand, hvilket han omstændighederne taget i betragtning næppe gider (jeg gider i hvert fald ikke).
Jeg betvivler ikke, at en billardspiller kan finde på at sige "at det kan da godt være at tegningen er konstrueret i 1906, men det betyder jo ikke at bygningen er opført lige deromkring eller meget senere” for at få sine løse påstande til at hænge sammen, men det har jo nok heller ikke været de helt store historiske eller regnskabstekniske kompetencer, der har "trykket" hos den pågældende. Selv Lokalhistorisk Arkiv for Gentofte Kommune har - uden at spille billard - kunnet hitte ud af, at bygningen er opført i 1908, hvilket den billardspillede "ekspertise" så tydeligvis ikke mener.
At lokalarkivet ligesom jeg selv har fået galt fat i arkitekten er ikke ensbetydende med, at årstallet er forkert, som den gode - og vistnok ikke meget billardspillede - UTJ jo så glimrende har dokumenteret.
Den 26. september 1906 udtalte KSB's driftsbestyrer Boserup til "Nationaltidende", at bestyrelsen "har under overvejelse at bygge en station ved Vangede holdeplads, hvor der nu kun er et trinbræt. Jeg tænker, det går i orden". Dernæst er UTJ's tegning dateret september 1907 og fra 1. juni 1908 ændres Vangede trinbræt til at være station med læssespor, pakhus og ikke mindst en stationsbygning (vistnok endda med kontor for Postvæsenet) i stedet for det usle træskur, som lå på stedet tidligere. At stationens blev etableret, skyldtes primært udstykningen af villagrunde i dens opland i årene omkring 1907 - en udstykning som et af banens bestyrelsesmedlemmer var involveret i. Men det har din billardspillende hjemmelsmand jo nok fortalt dig.

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Steffen Dresler, 18/10 2020, 21:19 (1284 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære MFL

Jeg har nok ikke selv været i tvivl om tidspunktet 1908, men manglede så lige beskæftigelsen og den må jo være det med at opføre en bygning i 1908. Så det hele passer.
Og så en lille driller m.h.t. lokalarkivets bemærkninger til billedet:-) :

Vangede gamle station blev tegnet af arkitekt H. Wenck og opført i 1908, nedrevet i 1968. Den ny s-togsstation ligger overfor på adressen Vangedevej 145
Vangedevej 138

Nå, må lige en tur ned forbi arkivet ved siden af Brugsen på Vangede bygade.

Tak for henvisningen:-)

Bedste hilsener

Steff

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af UTJ, 18/10 2020, 21:36 (1284 dage siden) @ Steffen Dresler

Alle tror at Wenck stod bag stort set alt jernbanebyggeri - det var bevillingshaverne der valgte arkitekt med de rådgivende ingeniører som vejledere. Nogle gange valgte man lokalt, andre gange billigt og så mange gange "det sikre", dvs Wencks tegnestue.

Vangede station fra 1908 eller 1938?

af Steffen Dresler, 18/10 2020, 21:40 (1284 dage siden) @ UTJ

Go´aften UTJ

Det er vel det der m.h.t. jernbanehistorien må siges at standardisere, at Wenck tegnede det hele:-)

Tak for svar i hele tråden, altid en ydelse.

Godnat og sov godt!

Steff

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af UTJ, 18/10 2020, 21:30 (1284 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Bygningen er nok som du anfører opført i 1908. Hvis anlægsregnskabet ikke var afsluttet i 1908 kunne bygningen godt være opført til anlægget. Det er en A Preisler, men varehuset er KSB standard, og som de fleste tegninger til banens øvrige bygninger fra 1906 signeret "Werner", formentlig entreprenøren. Deri kan der sagtens stå en ukendt arkitekt bag, men ikke Wenck, som kritiserede bygningerne og fik opgaven med hovedbygningen på endestationen på Lygten.

Vangede station var på sin vis moderne for sin tid og pegede frem mod senere stationsbyggerier.

Men lad os lige kaste et blik på hvad der stod på Steff's asfaltplads i perioden 1908-1968 (negativet har visse skader):
[image]Vangede Station, ca 1959, foto:JJA/arkiv NSJK

Bilen må andre redegøre for......

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2020, 21:47 (1284 dage siden) @ UTJ

Men lad os lige kaste et blik på hvad der stod på Steff's asfaltplads i perioden 1908-1968 (negativet har visse skader):
[image]Vangede Station, ca 1959, foto:JJA/arkiv NSJK

Bilen må andre redegøre for......

Det er i hvert fald ikke en Morris Mascot...

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af T. Rithmester @, Struer, 18/10 2020, 21:54 (1284 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men lad os lige kaste et blik på hvad der stod på Steff's asfaltplads i perioden 1908-1968 (negativet har visse skader):
[image]Vangede Station, ca 1959, foto:JJA/arkiv NSJK

Bilen må andre redegøre for......


Det er i hvert fald ikke en Morris Mascot...


Ej heller en postbil.

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/10 2020, 22:20 (1284 dage siden) @ T. Rithmester

Men lad os lige kaste et blik på hvad der stod på Steff's asfaltplads i perioden 1908-1968 (negativet har visse skader):
[image]Vangede Station, ca 1959, foto:JJA/arkiv NSJK

Bilen må andre redegøre for......


Det er i hvert fald ikke en Morris Mascot...

Ej heller en postbil.

Opel P1 van - evt. combi - dvs med bagsæde og papegøjeplader. Der står et firmanavn på de blændede bagruder.
[image]

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Thorbjørn, Kbh Ø, 19/10 2020, 01:39 (1284 dage siden) @ Michael Deichmann

Ej heller en postbil.

Opel P1 van - evt. combi - dvs med bagsæde og papegøjeplader. Der står et firmanavn på de blændede bagruder.


Der står Kjøbenhavns
Telefon A/S
[image]

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/10 2020, 07:39 (1283 dage siden) @ Thorbjørn

Ej heller en postbil.

Opel P1 van - evt. combi - dvs med bagsæde og papegøjeplader. Der står et firmanavn på de blændede bagruder.


Der står Kjøbenhavns
Telefon A/S
[image]

Så er chaufføren nok inde på stationen for at tømme mønttelefonen - eller for at ringe.

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Steffen Dresler, 19/10 2020, 09:53 (1283 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

God formiddag til alle!

Sådan her lidt på trådens faldereb.

Det er ikke sådan når børnelærdommen tages fra en, i tilfældet her Slangerupbanen og Wenck som arkitekten.
Som jeg ser det (skal læse det) har der været tre arkitekter inde over stationsbyggeriet nemlig:

Wenck: Nørrebro Lygten

Werner: Hareskov, Vassingrød, Lindholm, Lynge og Emdrup.

Preisler: Vangede.

Stationerne Buddinge, Bagsværd og Værløse kan jeg så byggestilsmæssigt være lidt mere i tvivl om. De skulle angiveligt OGSÅ være Werner, men jeg kan ikke se signaturen på ”Hovedtegningerne”. Bygningerne er lidt anderledes end Hareskov mv., der er mere ”staffage” i gavlene og over vinduerne.

Er det kun signaturen ”Werner” der mangler på tegninger (dem på Jernbanekilder)?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/10 2020, 10:05 (1283 dage siden) @ Steffen Dresler

God formiddag til alle!

Sådan her lidt på trådens faldereb.

Det er ikke sådan når børnelærdommen tages fra en, i tilfældet her Slangerupbanen og Wenck som arkitekten.
Som jeg ser det (skal læse det) har der været tre arkitekter inde over stationsbyggeriet nemlig:

Wenck: Nørrebro Lygten

Werner: Hareskov, Vassingrød, Lindholm, Lynge og Emdrup.

Preisler: Vangede.

Stationerne Buddinge, Bagsværd og Værløse kan jeg så byggestilsmæssigt være lidt mere i tvivl om. De skulle angiveligt OGSÅ være Werner, men jeg kan ikke se signaturen på ”Hovedtegningerne”. Bygningerne er lidt anderledes end Hareskov mv., der er mere ”staffage” i gavlene og over vinduerne.

Er det kun signaturen ”Werner” der mangler på tegninger (dem på Jernbanekilder)?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Ja.

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Steffen Dresler, 19/10 2020, 10:28 (1283 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Thank U:-)

Bedste hilsener

Steff

NB: Bliver jo lidt bidt af dette hersens "arkitekteri"

Thomassen skriver i sin bog "Forsvundne stationer, Banebøger 1988 (ISBN 87 88632 19-9) side 4 nederst i uddrag:

"Togkrydsning mellem gods- og persontog i Vangede 1951. Den var en af de mange danske stationsbygninger, som blev tegnet af Wenck".

Så der er vel ikke noget at sige til at mange udgivelser, der har taget Thomassen for gode vare på dette område har fejl desangående:-(

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Niels Munch, 19/10 2020, 10:47 (1283 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

At Werner opførte stationerne betyder nødvendigvis ikke, at de oprindelige tegninger var hans.

På nettet er fundet flg. udsagn: "Jernbanens bygninger blev tegnet af arkitekt Thrue, men Richelieu var ikke helt tilfreds. Han lod den kendte arkitekt Heinrich Wenck “tilrette” bygningerne, så de fik, hvad Richelieu kaldte “en smule stil”."

Kilde: https://fnv.dk/slangerups-jernbaner/ .

Hvem, denne arkitekt Thrue er, fortaber sig; han krediteres dog for Hareskovpavillonen opført 1906. Hvis Wenck virkelig "pyntede" på Thrues tegninger, må det være årsagen til, at Wenck sættes i relation til banens stationer (excl. Vangede förstås).

Eller er det endnu en and?

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/10 2020, 10:53 (1283 dage siden) @ Niels Munch

At Werner opførte stationerne betyder nødvendigvis ikke, at de oprindelige tegninger var hans.

På nettet er fundet flg. udsagn: "Jernbanens bygninger blev tegnet af arkitekt Thrue, men Richelieu var ikke helt tilfreds. Han lod den kendte arkitekt Heinrich Wenck “tilrette” bygningerne, så de fik, hvad Richelieu kaldte “en smule stil”."

Kilde: https://fnv.dk/slangerups-jernbaner/ .

Hvem, denne arkitekt Thrue er, fortaber sig; han krediteres dog for Hareskovpavillonen opført 1906. Hvis Wenck virkelig "pyntede" på Thrues tegninger, må det være årsagen til, at Wenck sættes i relation til banens stationer (excl. Vangede förstås).

Eller er det endnu en and?

Bedste hilsener
Niels

Denne arkitekt Thrue er vel Thomas Kappels og "min" S.O. Thrue. At Wenck har rettet på tegningerne gør ham ikke til arkitekten. Ja, Werners signatur på tegningerne kan blot være en signatur for "set og godkendt".

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Steffen Dresler, 19/10 2020, 11:09 (1283 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Denne artikel som NM henviser til ( https://fnv.dk/slangerups-jernbaner/ ) er værd at læse i.f.m. hvem der egentligt er arkitekten(erne) på KSB.

Personligt kan jeg da nu mere i tvivl om Wenck, Preisler eller Thrue. Som det ser ud for mig sådan umiddelbart efter dette skrift, Thrue tegner (måske minus Vangede), Wenck tilretter og Preisler bygger?

Bedste hilsener

Steff

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af UTJ, 19/10 2020, 11:28 (1283 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

En tegnestur har ansatte arkitekter og det havde Wencks tegnestue også. De enkelte bygninger er formentlig slet ikke tegnet af Wenck, men signeret af ham som "godkendt".

Det kan sagtens være en Thrue som har tegnet bygningerne til KSB - både udkastet og de senere med buerne på gavlene (se udkasttegningen til de små stationer på jernbanekilder (søg:KSB-projekt-sma-stationer-scan27362). Wenck blandede sig i stationernes udformning, men den kritik jeg har fundet tyder kun på kritik og ikke egentlig tegneri. Hvis Wenck har hjulpet kan det blot være en løs blyantsskitse som forlæg/inspiration. Jeg tror ikke man skal skelne mellem de KSB-bygningstegninger med "Werner"-signatur og dem uden, for det beror i høj grad på hvor jeg i sin tid udvalgte tegninger til kopiering og det var for at få den bedste kopi.

I øvrigt var det Ambt og Preislers tegnestue som tegnede udvidelsen af Lynge Station i 1918 og også denne kan findes på jernbanekilder.

Wencks tegnestue var i øvrigt udklækningsanstalt for mange af de arkitekter som med privatbaneloven af 1908 tegnede jernbanebygninger i eget navn. Det er ikke usandsynligt at de allerede i tiden under Wenck har tegnet meget af det som Wenck har sat sin signatur under og lagt navn til. Arkitekter befinder sig i rummet mellem kunstnere og håndværkere og har ofte ikke efterladt sig mange skriftlige spor og skitser var brugsgenstande som ofte blot er smidt ud, så hvordan tilblivelsesprocessen var er. svær at følge.

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/10 2020, 11:52 (1283 dage siden) @ UTJ

En tegnestur har ansatte arkitekter og det havde Wencks tegnestue også. De enkelte bygninger er formentlig slet ikke tegnet af Wenck, men signeret af ham som "godkendt".

Det kan sagtens være en Thrue som har tegnet bygningerne til KSB - både udkastet og de senere med buerne på gavlene (se udkasttegningen til de små stationer på jernbanekilder (søg:KSB-projekt-sma-stationer-scan27362). Wenck blandede sig i stationernes udformning, men den kritik jeg har fundet tyder kun på kritik og ikke egentlig tegneri. Hvis Wenck har hjulpet kan det blot være en løs blyantsskitse som forlæg/inspiration. Jeg tror ikke man skal skelne mellem de KSB-bygningstegninger med "Werner"-signatur og dem uden, for det beror i høj grad på hvor jeg i sin tid udvalgte tegninger til kopiering og det var for at få den bedste kopi.

I øvrigt var det Ambt og Preislers tegnestue som tegnede udvidelsen af Lynge Station i 1918 og også denne kan findes på jernbanekilder.

Wencks tegnestue var i øvrigt udklækningsanstalt for mange af de arkitekter som med privatbaneloven af 1908 tegnede jernbanebygninger i eget navn. Det er ikke usandsynligt at de allerede i tiden under Wenck har tegnet meget af det som Wenck har sat sin signatur under og lagt navn til. Arkitekter befinder sig i rummet mellem kunstnere og håndværkere og har ofte ikke efterladt sig mange skriftlige spor og skitser var brugsgenstande som ofte blot er smidt ud, så hvordan tilblivelsesprocessen var er. svær at følge.

Nemlig.

Mod S.O. er i familie med Hans....

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/10 2020, 13:04 (1281 dage siden) @ Niels Munch

At Werner opførte stationerne betyder nødvendigvis ikke, at de oprindelige tegninger var hans.

På nettet er fundet flg. udsagn: "Jernbanens bygninger blev tegnet af arkitekt Thrue, men Richelieu var ikke helt tilfreds. Han lod den kendte arkitekt Heinrich Wenck “tilrette” bygningerne, så de fik, hvad Richelieu kaldte “en smule stil”."

Kilde: https://fnv.dk/slangerups-jernbaner/ .

Hvem, denne arkitekt Thrue er, fortaber sig; han krediteres dog for Hareskovpavillonen opført 1906. Hvis Wenck virkelig "pyntede" på Thrues tegninger, må det være årsagen til, at Wenck sættes i relation til banens stationer (excl. Vangede förstås).

Eller er det endnu en and?

Thrues ret markante rundbue på Hareskov Pavillon går i givet fald igen på gavlene på KSB's stationer fra banens anlæg (ekskl. København L).
[image]

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af UTJ, 21/10 2020, 17:58 (1281 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Fint billede - det giver i den grad perspektiv mht KSBs kundegrundlag ;-)

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Jørgen Pagh Jensen, 18/10 2020, 22:25 (1284 dage siden) @ UTJ

Bilen er vist en Opel Olympia Station Wagon årgang ca. 1959.

Men selv om Vangede er blevet vældig meget opklaret, så sniger en ny uklarhed sig ind. Har Wenck da ikke tegnet de andre stationer på banen alligevel - eller er det også en vandrehistorie?

Jeg tænker specielt på den bevarede Bagsværd Station, som jeg altid har set som en rigtig typisk Wenck. Men det er måske ikke??

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2020, 22:49 (1284 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Nej.
Tegningerne bærer signaturen "Werner". Banens anlægsentreprenører var konsortiet Werner, Winkel og P. Madsen.
Om Werner eller en anden i hans navn har tegnet stationerne (eksklusiv København L) vides ikke.

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/10 2020, 22:52 (1284 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

... og nej, Wenck har heller ikke tegnet Hornbækbanens stationer.

Avatar

Vangede station 1908-1968 (+1 foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/10 2020, 13:59 (1283 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nej.
Tegningerne bærer signaturen "Werner". Banens anlægsentreprenører var konsortiet Werner, Winkel og P. Madsen.
Om Werner eller en anden i hans navn har tegnet stationerne (eksklusiv København L) vides ikke.

Det er dog næppe videre sandsynligt at en entreprenør "udi grus og sten" også har haft evner som arkitekt, især ikke, da man ikke kender andre bygningsværker fra hans hånd. S.O. Thrue var derimod arkitekt af profession.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak