Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Søren Rich, lørdag 17. oktober, 2020, 14:44 (15 dage siden)

Jeg leder efter informationer på oprangeringen på de tog, som i 1970’erne og 1980’erne kørte København-Næstved via Køge. Det skulle bl.a. have været tog 5155, som i hvert fald kørte i sommer 1980.
Jeg håber at nogen kan hjælpe herinde. Der plejer at være uanede mængder af viden samlet herinde.
På forhånd tak for hjælpen!
Søren

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck, søndag 18. oktober, 2020, 14:30 (14 dage siden) @ Søren Rich

Jeg leder efter informationer på oprangeringen på de tog, som i 1970’erne og 1980’erne kørte København-Næstved via Køge. Det skulle bl.a. have været tog 5155, som i hvert fald kørte i sommer 1980.
Jeg håber at nogen kan hjælpe herinde. Der plejer at være uanede mængder af viden samlet herinde.
På forhånd tak for hjælpen!
Søren

Hej Søren

leder du kun efter tog 5155 / kun tog som udgik eller ankom til København / alle tog på lille syd ?
Jeg har OP fra 1982, men der findes ikke noget 5155.
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

[image]

København H 1974.

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Søren Rich, søndag 18. oktober, 2020, 19:04 (13 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars,
Tak for svar og billede. Jeg leder kun efter oprangeringer på tog til/fra København over Køge.
De regionaltog, som kørte Roskilde-Køge-Næstved har jeg læst mig til fra kort efter K74 og frem til 1986 primært er blevet betjent af Bn/Bns-materiel.
Tognummer 5155 fra sommer 1980 har jeg fra Torben Andersens “DSB litra MY, type 567”, hvor et billede i hvert fald viser at en BD-vogn indgår. Men om de tog fra/til København generelt bestod af fjerntogsmateriel eller andet, det er det jeg er nysgerrig på. Men jeg kan i hvert fald se at MO’er kørte på strækningen i 1974.
Mange hilsner
Søren

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Steffen Dresler @, søndag 18. oktober, 2020, 20:17 (13 dage siden) @ Søren Rich

Kære Søren

Jeg skulle lige være sikker på tidspunkterne. Her er der kun tale om løbene fra Kh over Ro og til Næ på ”lille syd” og retur.
Som du kan se af de to billeder, afløstes litra Mo af Mx og My da det, der blev kaldt ”Bolig-Arbejdssted” trafikken for alvor tog fat i slutningen af 1970´erne bl.a. p.g.a. de store udflytninger fra Københavnsområdet og til omkring Næstved. Det betød at trafikken som man kendte den med litra Mo, overhovedet ikke kunne klare antallet af rejsende.

Lige så snart der kunne indsættes Bn-materiel (Grisevognene) blev det standard på Lille Syd med en Gm´er og et par Bn og en Bns. Disse tog kunne så vognmæssigt forstærkes fra omkring kl. 1430 – 1500 med afg. fra Kh. Husk på, at der også var mange rejsende fra Ro og til Lille Syd.
B-vogns og Bg materiellet blev udelukkende anvendt på Syd fra Kh over Ri og til Næ og det i de tidlige morgentog fra Næ kl. 0640, 0710 mv. Det var STORE morgentog med bl.a. en Bcm liggevogn og servering i toget fra ”Kaffebanden” fra Nf.

Altså kørtes myldertidsstammerne normalt med Bn-materiel fra Kh og til Næ over Ro i lang tid op i 1980´erne. Hvornår man ændrede dette til DD vogn kan jeg ikke huske. Så kørsel igennem slutningen af 1970´erne og frem til slutningen af 1980´erne/begyndelsen af 1990´erne enten Mx, MY eller ME. Kan ikke huske om litra MZ anvendtes på Lille syd.

MR/MRD var så vidt jeg huske normalt kun til Ro-Næ og omvendt.

Herunder i absolut blandet kvalitet to billeder, hvor der BAG maskinen er Grisevogne (larmede, var hundekolde om vinteren og aldeles utætte omkring dørene).
Det sidste billede er MOD Kh fra Næ optaget mod Haslev og oprangeringen er Bns-Bn-Bn-My-Mx-Bns-Bn-Pbh, 09-7-1983.
[image]
Næstved 1982.
[image]
Holme Olstrup 1982
[image]
Toget på vej fra Næ mod Holme Olstrup.

Togmaskinen var altid mod Næstved set fra Kh.

Håber det kunne bruges.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Søren Rich, mandag 19. oktober, 2020, 10:41 (13 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steffen,

Mange tak for svar og billeder. Nå, så konklusionen er, at grisevognene også var standard på tog fra/til København over Køge. Når jeg spurgte var det også fordi i 1970'erne kunne man på nogen (side)baner se togstammer formeret af et myriade af forskellige gamle, udtjente vogne med harmonika-overgang, fx Bgh, ABhl og naturligvis Cl(l).

Interessant at høre at liggevogne Bcm har været med i morgentog fra Næstved. Lyder dejligt at kunne sove på vej til arbejde, men de har vel ikke været redt op md liggepladser.

Dit billede af Mx 1018 fra Næstved 1982, er det et forsøg med slutlanterner som man ser? For mig bekendt fik nogen af de sjællandske Mx'er først fastmonteret slutlanterner fra 1984.

Mange hilsner
Søren

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Georg Schmidt, mandag 19. oktober, 2020, 11:13 (13 dage siden) @ Søren Rich

Fra Henning Petersen er modtaget vedr. oprangeringer København-Køge-Næstved her fra sommeren 1975.
[image]
[image]
[image]
[image]
Herunder køreplanen sommer 1975.
[image]
[image]
[image]
Strækningen har været spændende med en stor mangfoldighed af materiel.
M v h
Georg

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Henrik Tolderlund, mandag 19. oktober, 2020, 12:12 (13 dage siden) @ Georg Schmidt

Det var i 1989, der sidste gang kørte "gamle" vogne på Lille Syd. Det var et morgentog mod København, der var oprangeret MY + Bn + Bn + Bn + ABg + ABg; måske tog 5120. Modløbet kan have været 5161 om eftermiddagen (har ikke lige mine noter/fotos ved hånden).
Så fulgte nogle år med mest MR og så igen Bn-materiel, og midt i 90'erne blev en del B-vogne indsat, indtil det igen blev MR samt "rene" Bn-tog i visse myldretidstog.

Mvh. Henrik

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Søren Rich, mandag 19. oktober, 2020, 13:36 (13 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Tak for informationerne, Henrik

Mange hilsner
Søren

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Søren Rich, mandag 19. oktober, 2020, 12:51 (13 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære Georg og Henning,
Mange tak, det er spændende læsning.

Oplysninger om oprangeringer, findes de i tjenestekøreplaner (jeg har kun haft lejlighed til at se i en TIB'er) eller skal man en tur i Rigsarkivet?

Mange hilsner
Søren

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Oversmeden, mandag 19. oktober, 2020, 14:21 (13 dage siden) @ Søren Rich

Oplysninger om oprangeringer, findes de i tjenestekøreplaner (jeg har kun haft lejlighed til at se i en TIB'er) eller skal man en tur i Rigsarkivet?

Rigsarkivet gemmer sjældent noget så trivielt som tjenestekøreplaner og oprangeringsplaner.
Prøv hellere DJK eller Jernbanemuseet i Odense.

Avatar

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Morten Flindt Larsen, København K, mandag 19. oktober, 2020, 14:36 (13 dage siden) @ Oversmeden

Oplysninger om oprangeringer, findes de i tjenestekøreplaner (jeg har kun haft lejlighed til at se i en TIB'er) eller skal man en tur i Rigsarkivet?

Rigsarkivet gemmer sjældent noget så trivielt som tjenestekøreplaner og oprangeringsplaner.
Prøv hellere DJK eller Jernbanemuseet i Odense.

Nej, Rigsarkivet gør ikke, men det gør Det Kongelige Biblioteks småtryksafdeling fsv. angår tjenestekøreplanerne. De kan bestilles frem til læsesalen i Den Sorte Diamant via Rex. DJM har nogle få oprangeringsplaner, men langt fra alle. Jernbanemuseets Videncenter er på grund af bygningsombygning i øvrigt næppe tilgængeligt pt.

Men ellers prøv den private "jernbanearkivalier"-side. De har så meget.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Søren Rich, onsdag 21. oktober, 2020, 14:48 (11 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for jeres input til arkivbesøg. På Jernbanearkivalier.dk kunne jeg ikke lige finde noget, så en dag må jeg på Det Kongelige Bibliotek.

Mange hilsner
Søren

Avatar

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 21. oktober, 2020, 15:15 (10 dage siden) @ Søren Rich

Tak for jeres input til arkivbesøg. På Jernbanearkivalier.dk kunne jeg ikke lige finde noget, så en dag må jeg på Det Kongelige Bibliotek.

Mange hilsner
Søren

Hej Søren,

Hvis du ikke er vant til at bruge DKB, så husk, at du skal bestille det frem, som du vil se, nogle dage i forvejen via Rex. Det er ikke som på folkebibliotekerne.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Søren Rich, onsdag 21. oktober, 2020, 15:30 (10 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for tippet , Morten. Jeg sad for efterhånden en del år siden i mange timer på Det kongelige Biblioteks Læsesal Vest og kiggede i gamle bøger i forbindelse med mit speciale, så det vil være lidt Down Memory Lane at skulle derind igen. Og når man bestiller i REX, bliver man nogle gange overrasket over hvad det er, som de har fundet frem. I forhold til oprangeringsplaner, har jeg forstået at man skal lede efter 'togplaner'.
vh Søren

Avatar

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 21. oktober, 2020, 15:37 (10 dage siden) @ Søren Rich

Tak for tippet , Morten. Jeg sad for efterhånden en del år siden i mange timer på Det kongelige Biblioteks Læsesal Vest og kiggede i gamle bøger i forbindelse med mit speciale, så det vil være lidt Down Memory Lane at skulle derind igen. Og når man bestiller i REX, bliver man nogle gange overrasket over hvad det er, som de har fundet frem. I forhold til oprangeringsplaner, har jeg forstået at man skal lede efter 'togplaner'.
vh Søren

Det er blevet lidt mere kompliceret, efter at Læsesal Vest nu også rummer Rigsarkivets læsesal. Der er visitation ved ind- og udgang og du må kun have det allermest nødvendige for studierne med derind, fx: sygesikringskort, blyant (IKKE kuglepen), digitalkamera, mobiltelefon på lydløs og en løs memorystick eller harddisc, hvis du skal bruge Mediestream.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 21. oktober, 2020, 21:06 (10 dage siden) @ Søren Rich

I forhold til oprangeringsplaner, har jeg forstået at man skal lede efter 'togplaner'


Kære Søren

Det vil jeg ikke anbefale. Bestiller du "togplaner", får du togplaner og togplaner er noget helt andet end oprangeringsplaner. Så prøv i første omgang at søge efter oprangeringsplaner. (Jeg aner ikke, om DKB har oprangeringsplaner - men togplaner har de i hobetal).

Bedste hilsner

Thomas

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Niels Munch @, onsdag 21. oktober, 2020, 21:26 (10 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej,

I "gamle dag" omfattede "Togplan VI" oprangeringen af personførende tog i 1. distrikt. Men om det togplansystem rakte så langt frem i tiden, som Søren efterspørger, aner jeg ikke.

I min tidlige periode ved Østbanen (1985-1988 inden jeg flyttede til Køge) benyttede jeg ofte Lille Syd Ro-Kj og omvendt og erindrer bortset fra Østbanens gennemgående tog kun Bn-stammer - bortset fra MR/MD tiden.

Bedste hilsener
Niels

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af MichaelHansen, onsdag 21. oktober, 2020, 08:56 (11 dage siden) @ Steffen Dresler

Altså kørtes myldertidsstammerne normalt med Bn-materiel fra Kh og til Næ over Ro i lang tid op i 1980´erne. Hvornår man ændrede dette til DD vogn kan jeg ikke huske. Så kørsel igennem slutningen af 1970´erne og frem til slutningen af 1980´erne/begyndelsen af 1990´erne enten Mx, MY eller ME. Kan ikke huske om litra MZ anvendtes på Lille syd.

MR/MRD var så vidt jeg huske normalt kun til Ro-Næ og omvendt.

Jeg kan ikke hjælpe med oprangering, men da jeg gik på skole i Køge i starten af 90erne havde jeg en vane med at notere tognummeret på de tog jeg kørte med. Det var mest Østbanen, men også de "store" tog fra DSB (dog kun lokomotivet). Jeg har selvfølgelig ikke noteret tidspunkterne, men så vidt jeg husker var ud-turen på helt fast tidspunkt, hvorimod hjem-turen varierede.

Når jeg skimmer noterne, så er det i efteråret 1991 oftest MY og MX, der har kørt regionaltogene. Ca én gang om ugen en MZ. Fra 1992 blev det hovedsageligt ME. Og jeg droppede så åbenbart min nørdede vane fra 1993.

Fra 1992 da Ølby regionalperron åbnede tog jeg ofte regionaltoget derfra til Køge i stedet for S-toget. Og det kan så have været både 1992, 1993 og 1994, men der husker jeg det som værende med kupé-vogne med gang i den ene side og ikke de senere kreaturvogne, der blev blå og som i hast blev skrottet for godt 10 år siden.

Hvad litra vognene har haft ved jeg ikke. Det har jeg ikke noteret. Men jeg husker ikke at have set MR/MRD i Køge i de 3 år. Det har i hvert fald været en sjældenhed.

Jeg har dog også en artikel fra lokalsprøjten fra efteråret 1985, hvor de skriver om Sjællands-premiere for MR/MRD-togene, hvor de så - i hvert fald en periode - kom til at køre på Lille Syd.

Mvh
Michael

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Niels Munch @, onsdag 21. oktober, 2020, 10:53 (11 dage siden) @ MichaelHansen

Hej Michael,

MR/MRD kørte i første omgang på Lille Syd i perioden 1986-1991 i tilknytning til MR/MRD betjeningen af "Bådtoget Englænderen".

M.v.h.
Niels

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Søren Rich, onsdag 21. oktober, 2020, 14:45 (11 dage siden) @ MichaelHansen

Hej Michael,
Tak for beretningen. Hvis du var med morgen- og eftermiddagstog til Køge, så har du måske ikke stødt på MR/MRD, for i myldretid tænker jeg at Lille Syd har været betjent af MY/MX/MX/ME og Bn-vogne for at have nok plads.

Mange hilsner
Søren

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af cslundsten, mandag 19. oktober, 2020, 12:25 (13 dage siden) @ Søren Rich

Hej Lars,
Tak for svar og billede. Jeg leder kun efter oprangeringer på tog til/fra København over Køge.
De regionaltog, som kørte Roskilde-Køge-Næstved har jeg læst mig til fra kort efter K74 og frem til 1986 primært er blevet betjent af Bn/Bns-materiel.
Tognummer 5155 fra sommer 1980 har jeg fra Torben Andersens “DSB litra MY, type 567”, hvor et billede i hvert fald viser at en BD-vogn indgår. Men om de tog fra/til København generelt bestod af fjerntogsmateriel eller andet, det er det jeg er nysgerrig på. Men jeg kan i hvert fald se at MO’er kørte på strækningen i 1974.


Det er begrænset hvad jeg konkret kan hjælpe med, men jeg pendlede fra Lille Skensved mod København fra 1985 og i varierende omfang til 1992. Hvad jeg kan huske er at der var et tog 6.23, 6.57(eller deromkring) og 7.57.

6.23 var vist bare Bn+Bns. I løbet af perioden skiftede det til 2xMR+MRD (Englænder-togsæt). 7.57 var et rigtigt "skrammeltog". Toget udgik fra Nykøbing og var 7 eller 8 vogne. Bns i front og Mx som skubbede. Det gik ikke hurtigt... Jeg mener at der både var Bf og Bg i toget. En morgen bestod toget af kun et MR-sæt! Det oprindelige tog var brækket ned og så havde man et MR-sæt holdende i Næstved. Det var selvfølgelig bedre end intet tog, så det blev taget med passende humør. Men det havde ikke helt overholdt nutidens corona-restriktioner...

Hjemad husker jeg kun en afgang 15.25. Jeg husker ikke noget specielt om oprangeringen så der har nok bare været Bn+Bns. Vistnok My. En af køreplansperioderne var toget kronisk 10-15 minutter forsinket i afgangen. Det rangerede sjældent til perron før ca. 15.30... Der var vist også 3 tog om eftermiddagen. Det foresvæver mig at det sidste kørte fra Kh 17.10.

Endelig husker jeg søndag aften. Tog 5184. Det har vist været diskuteret herinde før. Det lignede Steffs sidste billede. Bns+Bn+Bn+Mx, efterfulgt af endnu en Mx ogaf 3(?) vogne, hvoraf mindst én var en postvogn. Toget tømte postkasserne på stationerne.

Mvh
Carsten Lundsten

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Søren Rich, mandag 19. oktober, 2020, 13:33 (13 dage siden) @ cslundsten

Kære Carsten,

Tak for din beretning. Ja, som sild i tønde pga. nedbrud har man kunnet opleve igennem alle tider.

Mange hilsner
Søren

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af henrik nielsen, mandag 19. oktober, 2020, 17:30 (12 dage siden) @ Søren Rich

HEJ Søren/Lundsten/Morten/Oversmeden/Henrik/Georg/Steffen7og evt. andre.
Har i i perioden med MR/MRD tiden nogle billeder af disse tog fra Englænderen.
Så kunne jeg godt tænke mig en kopi eller 2. Venlig hilsen Henrik Nielsen
Bjerringbro :-D

Oprangering København-Køge-Næstved i 1970’er og 1980’er

af Ole Dinesen ⌂ @, mandag 19. oktober, 2020, 20:35 (12 dage siden) @ Søren Rich

Jeg leder efter informationer på oprangeringen på de tog, som i 1970’erne og 1980’erne kørte København-Næstved via Køge. Det skulle bl.a. have været tog 5155, som i hvert fald kørte i sommer 1980.

Uddrag fra TKØ K 81 og oprangeringsplan K 81S.
[image]
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen