S. tog forsøg 1968

af Peer Pedersen, 25/10 2020, 05:34 (1251 dage siden)

Ved leveringen af anden generations S.tog i 1968 blev der foretaget nogle forsøg med selvstandsende tog, i den forbindelse blev der installeret en hastighedsviser der bestod af en kviksølvsøjle på førerpladsen.
Forsøgene løb hurtigt ud i sandet og hastighedsviseren var meget ustabil, der kom fugt og luft i kviksølvet der fik det til at skille ad så det var umuligt at se hvor hurtigt toget kørte. Disse hastighedsvisere blev derfor udskiftet med den type der blev standart på alle senere anden leverings S.tog.
Er der nogen der har noget skriftligt om dette forsøg og har billeder fra førerpladsen med den dertil indrettede hastighedsmåler.
Hilsen Peer

Avatar

S. tog forsøg 1968

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2020, 08:38 (1251 dage siden) @ Peer Pedersen

Hej Peer,

Var der noget udvendigt udstyr ved forsøgene og hvordan så det ud?

S. tog forsøg 1968

af Peer Pedersen, 25/10 2020, 10:56 (1251 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg ved meget lidt om det tekniske, vi fik ikke noget skriftligt og jeg kom aldrig på undervognen under forsøgene. Jeg ved der var et apparatskab på undervognen og der må også have været en ballise.
Forsøgene foregik på Virum trinbræt så her må også være udlagt en ballise.
Peer

Avatar

S. tog forsøg 1968

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2020, 11:20 (1251 dage siden) @ Peer Pedersen

Hej igen,

Har nedenstående noget med forsøget at gøre? Førerrumsbilledet er fra 1967, de fire andre fra 1968. Alle billeder Københavns Foto-Service.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

S. tog forsøg 1968

af Peer Pedersen, 25/10 2020, 11:38 (1251 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det var præcis et sådan billede jeg savnede, at lokomotivinstruktør Wiberg også er på billedet gør det kun meget bedre.
Tak for billederne det hjælper på hukommelsen hos en gammel mand.
Peer

Avatar

S. tog forsøg 1968

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2020, 11:51 (1251 dage siden) @ Peer Pedersen

Jamen, det glæder mig halvgamle mand. Jeg havde ingen idé om, hvad billederne drejede sig om (jeg kunne ikke få det til at passe tidsmæssigt med en akseltæller), men det kunne du så fortælle, og at vi fik sat navn på lokomotivinstruktør Wiberg er også glimrende. På egne og museets vegne TAK! :-D :-D :-D Ved andre i forummet mon mere om sagen?

Avatar

S. tog forsøg 1968

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2020, 14:31 (1250 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 25/10 2020, 14:50

Her Peer,

Muligt, at der har været en ballise ved Virum, som du skriver, men nedenstående foto er taget ud for Hammersholt Teglværk tidligt i 1968, hvilket harmonerer med, at man har lavet forsøgskørsler nord for Holte inden ibrugtagningen af S-banen i maj.

[image]

S. tog forsøg 1968

af Oversmeden, 25/10 2020, 15:20 (1250 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Af en balise at være syntes den at ligge noget lagt fra sporet.
Selv vores dages ATC baliser ligger noget tættere på sporet - helt oppe på svellerne.

Mange af billederne viser "noget kabel", som går rundt om et skinnestød.
Jeg kan ikke sige mig helt fri for at de kabler skal sikre at strømmen faktisk løber i skinnerne og ikke stoppes af dårlige laskeforbindelser.
Dog kan jeg ikke forklare hvorfor hulan en løs skinne midt mellem 2 spor skal forbindes med kabel.
Måske noget med jordning/nulpunkt?
En sikringsmontør kunne sikkert kaste lidt lys over mysteriet.

S. tog forsøg 1968

af steenth, 25/10 2020, 18:07 (1250 dage siden) @ Oversmeden

Af en balise at være syntes den at ligge noget lagt fra sporet.
Selv vores dages ATC baliser ligger noget tættere på sporet - helt oppe på svellerne.

Mange af billederne viser "noget kabel", som går rundt om et skinnestød.
Jeg kan ikke sige mig helt fri for at de kabler skal sikre at strømmen faktisk løber i skinnerne og ikke stoppes af dårlige laskeforbindelser.
Dog kan jeg ikke forklare hvorfor hulan en løs skinne midt mellem 2 spor skal forbindes med kabel.
Måske noget med jordning/nulpunkt?
En sikringsmontør kunne sikkert kaste lidt lys over mysteriet.

Der var tanker om at HTK informationen skulle have været noget, som blev overføret via skinnerne istedet for linjeledere, som det blev. Det kunne være det, som blevet testet af inden det blev besluttet hvordan det skulle være. Det blev omtalt i Jernbanen 7-8 1975: Citat:
"Ibrugtagningen af hkt-anlæggene på Køgebugtbanen i august måned 1975 betød overgangen til et helt nyt avanceret sikringssystem for S-banen. Såvel de mobile som de faste hkt-anlægs virkemåde har været beskrevet her i tidsskriftet - senest i nr. 6/72 - side 14/15. Et par ændringer i forhold til de tidligere beskrivelser vil det imidlertid være rimeligt at omtale: 1) Oprindeligt var det hensigten at benytte skinnerne (på fri bane) som ledere af hkt-informationerne. Man kunne derved opnå den sikkerhedsmæssige fordel, at hkt-informationerne var kortsluttede af toget, så længe det kørte i hkt-afsnittet. Et efterfølgende tog, der fejlagtigt var kommet ind i hkt-afsnittet kunne derfor ikke opfange informationen, der var bestemt til det forførende tog. Da de første praktiske forsøg med elektrisk opvarmning af fjerntog udførtes, viste målinger imidlertid, at den »elektriske støj« fra fjerntogene under uheldige omstændigheder kunne forplante sig fra fjernsporet til S-banens skinnestrenge og derved forstyrre såvel S-banens sporisolationer som hkt-informationer. Yderligere måtte DSB også tage højde for den endnu kraftigere elektriske støj, der vil opstå, såfremt elektrificeringen af fjernbanerne gennemføres, og der indføres tyristorstyring (chopperkontrol) i de kommende »regional« S-tog. Derfor blev det besluttet at undlade hkt-strømmene i skinnerne, og i stedet udlægge linieledersløjfer midt i sporet, hvorved det blev muligt ved en hensigtsmæssig placering af togets antenner at undertrykke de uvedkommende støjsignaler fra skinnestrengene."

S. tog forsøg 1968

af Jaer, Aarhus, 25/10 2020, 21:21 (1250 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her Peer,

Muligt, at der har været en ballise ved Virum, som du skriver, men nedenstående foto er taget ud for Hammersholt Teglværk tidligt i 1968, hvilket harmonerer med, at man har lavet forsøgskørsler nord for Holte inden ibrugtagningen af S-banen i maj.

[image]

Billedet viser en Sporimpedans. Disse anvendes på S-banen, hvor man kørestrømsmæssigt ønsker ,at returstrømmen for togene løber i begge skinnestrenge, men dette kolliderer jo med ønsket fra sikringsanlæggets side om, at skinnestrengene skal være isolerede.

Kilde: Den "sorte bog" (SODB 1949), afsnit XX Strækningssikringsanlæg, side 2012.

/Jan

Avatar

S. tog forsøg 1968

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2020, 21:38 (1250 dage siden) @ Jaer

Tak Jan og Steen (og Oversmed),

Så kan jeg vel afskrive den som havende noget med automatisk nedbremsning at gøre? Rart med noget kvalificeret hjælp udi det mystiske. :-) :-) :-D

Gode hilsner

Morten

S. tog forsøg 1968

af re20000, 26/10 2020, 04:31 (1250 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Her Peer,

Muligt, at der har været en ballise ved Virum, som du skriver, men nedenstående foto er taget ud for Hammersholt Teglværk tidligt i 1968, hvilket harmonerer med, at man har lavet forsøgskørsler nord for Holte inden ibrugtagningen af S-banen i maj.

Det forklarer den store mængde "prøvetog" der kørte nord for Holte inden de elektrisk tog åbnede for passagerer. (Jeg husker det som spredt kørsel i flere uger).

Nold

Avatar

S. tog forsøg 1968

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/10 2020, 08:44 (1250 dage siden) @ re20000

Her Peer,

Muligt, at der har været en ballise ved Virum, som du skriver, men nedenstående foto er taget ud for Hammersholt Teglværk tidligt i 1968, hvilket harmonerer med, at man har lavet forsøgskørsler nord for Holte inden ibrugtagningen af S-banen i maj.

Det forklarer den store mængde "prøvetog" der kørte nord for Holte inden de elektrisk tog åbnede for passagerer. (Jeg husker det som spredt kørsel i flere uger).

Nold

Jeg er blank (altså hvad dette emne angår). Har den viste sporimpedans ved Hammersholt med forsøgene med automatisk nedbremsning at gøre eller med noget andet?

S. tog forsøg 1968

af Jaer, Aarhus, 26/10 2020, 11:36 (1250 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg er blank (altså hvad dette emne angår). Har den viste sporimpedans ved Hammersholt med forsøgene med automatisk nedbremsning at gøre eller med noget andet?

Med stor sandsynlighed: Nej. Sporimpedansen er til sporisolationen og linjeblokanlægget. Den automatisk nedbremsning har højest sandsynligt udelukkende været styret af enheder inde i toget.

/Jan

Avatar

S. tog forsøg 1968

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/10 2020, 12:04 (1250 dage siden) @ Jaer

Jeg er blank (altså hvad dette emne angår). Har den viste sporimpedans ved Hammersholt med forsøgene med automatisk nedbremsning at gøre eller med noget andet?


Med stor sandsynlighed: Nej. Sporimpedansen er til sporisolationen og linjeblokanlægget. Den automatisk nedbremsning har højest sandsynligt udelukkende været styret af enheder inde i toget.

/Jan


Fint, så holder jeg mig til det. Tak! :-) Billederne kommer først på jernbanekilder.dk til januar.

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak