Bayerske signaler

af zumbach, Malling, 25/10 2020, 10:06 (1251 dage siden)

I 1987 og 1989 kunne man i Bayern, mellem Nördlingen og Dombühl, stadig opleve de gamle bayerske signaler i funktion. I Garmisch-Partenkirchen kunne man se en blanding af Reichbahn-signaler og Reichbahn-signaler i "Bayersk-version".


[image]Dinkelsbühl, Bayersk Indkørselssignal ”A” i retning mod Dombühl, 1987.


[image]Feuchtwangen, Bayersk Udkørselssignal ”E” i retning mod Dombühl, 1987. Udover ”stop” og ”kør” med den i køreplanen tilladte hastighed, kunne signalet indtil 1975 vise ”Ru” (Ruhe). Signalet viste da armen lodret nedad og i mørke et blåt lys. Signalmasten var forsynet med en hvid plade med rød kant og med rødt bogstaverne [Ru]. I 1975 forsvandt både pladen på masten og det blå glas i øverste blænde.
Mon ikke dette ruhesignal kan sammenlignes med det gamle danske ”Juletræ”, signal nr. 48. ”Stationen ubetjent”?


[image]Garmisch-Partenkirchen, Udkørselssignaler mod Mittenwald. Reichbahn-signalerne ”N” og ”O” er i "Bayersk-version". 1989.


[image]Garmisch-Partenkirchen, Udkørselssignaler mod München. Reichbahn-signalerne “K“, “F“ og “E“ er i ""Bayersk-version". 1989.

Link til Die Signale der königlich bayerischen Staatsbahnen: http://www.bahnstatistik.de/Signale_pdf/SB-Bayern.pdf .

M.v.h.
Keld Zumbach

Bayerske signaler

af re20000, 26/10 2020, 04:21 (1250 dage siden) @ zumbach

I 1987 og 1989 kunne man i Bayern, mellem Nördlingen og Dombühl, stadig opleve de gamle bayerske signaler i funktion. I Garmisch-Partenkirchen kunne man se en blanding af Reichbahn-signaler og Reichbahn-signaler i "Bayersk-version".

Dejlige bllleder, helt romantisk!


Mon ikke dette ruhesignal kan sammenlignes med det gamle danske ”Juletræ”, signal nr. 48. ”Stationen ubetjent”?

Eller måske snarere som en dværg med "signalet annulleret?"

Nold

Bayerske signaler

af KimC, 26/10 2020, 08:54 (1250 dage siden) @ re20000

Mon ikke dette ruhesignal kan sammenlignes med det gamle danske ”Juletræ”, signal nr. 48. ”Stationen ubetjent”?

Eller måske snarere som en dværg med "signalet annulleret?"

Nold

Hp(Ru) blev netop brugt når et sted var ubetjent, hvorimod et annuleret signal tillader rangering uden fastlagte rangerveje inden for et fastsat område.

Bayerske signaler

af Ulf Pålsson, Stockholm, 26/10 2020, 09:44 (1250 dage siden) @ KimC

Hp(Ru) blev netop brugt når et sted var ubetjent, - - -


Nej, det är inte korrekt beträffande Hp(Ru). Ruhesignal användes som normalställning i utfartssignaler (Ausfahrsignale, udkørselssignaler). När ett tåg närmade sig stationen, ställdes först utfartssignalerna till ”stopp” (både de i tågets körriktning och de i motsatt körriktning), och först därefter kunde infartssignalen (Einfahrsignal, indkørselssignalet) ställas till ”kör” för tåget. Vid utfart från en station ställdes först utfartssignalen från Ruhesignal till ”stopp”, innan den kunde ställas till ”kör”.

När en station var ubetjent (durchgeschaltet), visade både infartssignaler och utfartssignaler ”kör” för den genomgående tågvägen, i bägge riktningar.

Däremot var det nog så att Ruhesignal visades när stationen var stängd (lukket).

Bayerske signaler

af Ulf Pålsson, Stockholm, 26/10 2020, 09:30 (1250 dage siden) @ zumbach

Fina bilder! Några kommentarer:

Ruhesignal betydde att tågtrafiken vilade och att rangering var tillåten. Det var alltså ingen motsvarighet till det danska "juletræ" som ju betydde att stationen var ubetjent. En dværgsignal som visar ”signalet annulleret” är en bättre motsvarighet, som re200000 skriver.

Även om några av de vingsignaler (armsignaler) som är utfartssignaler (Ausfahrsignale, udkørselssignaler) har fått en vinge/arm av ”preussisisk modell”, är de ändå typiskt bayerska, på det sättet att bara signalaspekt ’en vinge’ visas som körsignal även om hastigheten är begränsad till under 70 km/h. På ”senare år” (efter 1959, tror jag), har de blivit kompletterade med tavlan med ’4’ eller ’5’ för 40 respektive 50 km/h, en Geschwindigkeitsanzeiger (hastighetsvisare). I övriga Tyskland skulle dessa utfartssignaler ha visat ”Langsamfahrt” (kör långsamt) med signalaspekt ’två vingar’.

Bayerske signaler

af zumbach, Malling, 27/10 2020, 18:47 (1249 dage siden) @ Ulf Pålsson

Tak til alle for alle kommentarerne.


[image]Garmisch-Partenkirchen, Udkørselssignaler mod Mittenwald. Reichbahn-signalerne ”N” og ”O” er i Bayersk-version. 1989.


M.v.h.
Keld Zumbach

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak