Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Jens Vesterdahl ⌂, 27/10 2020, 20:08 (1248 dage siden)

Godaften i herreværelset.

Jeg har for nylig anskaffet en diasscanner, og for at lære den at kende, øver jeg mig på mine gamle sort/hvide negativer ... og der dukker mange pudsige ting frem af glemslen.

Blandt andet en lille serie fra dengang Helsingør Jernbaneklub hentede vognkassen til KHB M4 hjem fra Lynge, hvor den havde stået som sommerhus i en årrække.
Flere ting fra dengang står lysende klart for mig, andet er mere tåget, og andet igen har jeg ingen erindring om. I sidstnævnte kategori er billedrækken herunder, men jeg må jo have været der.

Forhistorien bør være læserne bekendt - GDS C33 brændte på Nøl, men undervognen overlevede branden. Som jeg husker at have fået det fortalt dengang (og her må der regnes med plus/minus en træskolængde, for jeg har siden hørt andre varianter), så avarterede HgJK derfor i Frederiksborg Amts Avis efter en vognkasse, som kunne passe på undervognen, og som man måtte overtage. Det medførte mindst ét svar, og der blev udsendt et opklaringshold, som til deres forbløffelse konstaterede, at der var tale om søstervognen KHB M4, hvis skæbne vistnok hidtil havde været ukendt.

Vognkassen var så vidt jeg husker til afhentning hvis blot det gik lidt tjept, for grundejeren skulle vist bygge på grunden. Det specielle ved hele situationen var (igen som jeg husker det fortalt), at vognkassens ejer kun læste den avis en gang om året eller så - altså ret tilfældigt - og hvis den del af historien passer, var det noget af et lykketræf.

Nuvel, vognkassen stod ret langt inde på grunden, der var vokset træer op siden placeringen, som ikke måtte beskadiges, og det var om vinteren, så terrænet var blødt. Det var således ikke muligt af få en kran ind og løfte vognkassen ud. I stedet blev det besluttet at løfte vognkassen op på bukke og deplorider (staves de sådan) og så anlægge en midlertidig skinnevej ud mellem træerne og rulle vognkassen ud.

Således gjort. Jeg har desværre ingen billeder fra den proces, så hvordan man fik drejet vognkassen næsten 90 grader husker jeg ikke, men derefter blev den på "Vrålyngen privatbane" rullet ud fra grunden, og det husker jeg.
Når vognen havde forladt en skinnelængde, blev denne flyttet frem foran "toget", og jernbanens udstrækning var således aldrig mere end to skinnelængder. Til sidst endte vognkassen ude på marken på den anden side af vejen, hvor den blev efterladt indtil senere på året, hvor jorden ville kunne bære en blokvogn. Her starter billedserien.

Jvf. ovennævnte bomærke for den kortlivede jernbane, så var der tale om en vej, som hedder Vrålyngen, beliggende mellem Lynge og Lillerød, men hvor på vejen, det husker jeg ikke, og jeg kan i dag ikke genkende det på Google Maps.


Herunder står vognkassen på bukke på marken på modsatte side af vejen fra grunden, hvor den blev flyttet fra.
[image]

[image]


Det forsøgtes tydeligvis først at komme under vognkassen fra marksiden, men jeg husker ikke hvorfor det ikke lykkedes.
[image]


Herunder er blokvognen så kørt ind på grunden og prøver derfra. "Jernbanen" gik ud fra grunden der hvor blokvognen nu holder.
[image]


Herunder fra en anden vinkel. Vognkassen stod ved den mørke skur-agtige genstand helt til venstre i billedet, og dermed næsten helt i modsatte ende af grunden (uden at jeg dog kender matrikuleringen).
[image]


Herunder er det lykkedes blokvognen at komme på plads under vognkassen, og så var det bare at sænke den ned på ladet og køre væk.
[image]


Hvis nogen kan supplere til eller rette historien, så byd endelig ind :-)

Venlig hilsen
Jens

Avatar

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/10 2020, 04:42 (1247 dage siden) @ Jens Vesterdahl

KHB M4 er afjort en lille juvel i NSJK samling af vogne. Afgjort en af mine favoritter.

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Peter Roland Hansen @, 28/10 2020, 11:23 (1247 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Det her er en rigtig god historie. Da KHB 4 blev forenet med sin undervogn på Frederiksberg station blev der lavet et hæfte om operationen.
Nordsjællands jernbanearkiv har et stort fotoarkiv som afspejler klubbens historie, og vi vil meget gerne indlemme disse billeder (og andre) i vores samling. Er det muligt ?

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Jens Vesterdahl ⌂, 28/10 2020, 12:28 (1247 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Det her er en rigtig god historie. Da KHB 4 blev forenet med sin undervogn på Frederiksberg station blev der lavet et hæfte om operationen.
Nordsjællands jernbanearkiv har et stort fotoarkiv som afspejler klubbens historie, og vi vil meget gerne indlemme disse billeder (og andre) i vores samling. Er det muligt ?

Hej Peter.
Har jeg ret i at du også var med på Vrålyngen dengang? Jeg mener at huske, at det var din Morris Monaco, som med bagakslen fast hvilende på gummiklodserne transporterede sveller ned ad vejen. Og skinnerne blev slæbt efter Svend Jørgensens Ford A, som overhovedet ikke lod sig mærke med noget :-D

Ja, snup endelig billederne til arkivet og lad os få dokumenteret historien. Jeg kan også godt scanne dem i højere opløsning, hvis det ønskes.

Mvh
Jens

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Anders D, 29/10 2020, 08:16 (1246 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Tænk, at det er 43 år siden Jens!
I NSJK´s arkiv findes disse to Svend Jørgensen-fotos optaget nogle uger tidligere. Svends ford A har netop trukket skinnerne ned ad vejen, og svellerne er læsset ud af bagagerummet på Morris´en.
[image]
Det er vist dig Jens i midten med regnbuehuen. Jeg selv står yderst til højre. De øvrige deltagere er i dag aktive professionelt ved jernbanen eller i veteranbaneverdenen.
Et par timer senere var første del af "banen" anlagt, og det var tid til "indvielsestoget", som behørigt blev foreviget og fejret.
[image]
Det blev en sjov, lang og meget kold dag, men vognen kom godt ud på marken. Derfra videre først til NøL og så til istandsættelse ved et arbejdsløshedsprojekt i Esbønderup under Græsted-Gilleleje Kommune, og under jernbaneklubbens tilsyn. Vognen er i dag, som Deichmann fremhæver, en af perlerne i Nordsjællands Veterantog.

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Jens Vesterdahl ⌂, 29/10 2020, 08:52 (1246 dage siden) @ Anders D
redigeret af Jens Vesterdahl, 29/10 2020, 09:09

Tænk, at det er 43 år siden Jens!


Ja, som tiden dog går. Det er netop også grunden til at jeg ville have mine billeder ud i verden, så folk kan se lidt af historien.

[image]
Det er vist dig Jens i midten med regnbuehuen. Jeg selv står yderst til højre. De øvrige deltagere er i dag aktive professionelt ved jernbanen eller i veteranbaneverdenen.


Det er mig ja, og jeg har huen endnu … og bruger den når det er koldt nok :-D
Og så tilhørte bemeldte Morris måske ikke Peter, men Erik ?

Mvh
Jens

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af MR, 29/10 2020, 15:01 (1246 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Hej Jens,

Morris'en var Torben Christensens - og var i øvrigt en Morris MG.

vh MR

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Jens Vesterdahl ⌂, 29/10 2020, 15:59 (1246 dage siden) @ MR

Morris'en var Torben Christensens - og var i øvrigt en Morris MG.


I stand corrected … og skynder mig at flytte den erindring over i den mere tågede kategori :-D

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Peter Roland Hansen @, 29/10 2020, 10:40 (1246 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Hvis muligt vil vi meget gerne have billederne i høj opløsning til vores arkiv

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Jens Vesterdahl ⌂, 29/10 2020, 23:15 (1246 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Hvis muligt vil vi meget gerne have billederne i høj opløsning til vores arkiv


Billeder er tilsendt via Anders D

Avatar

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 28/10 2020, 20:02 (1247 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Her er et billede af SVJ af KHB M 4 på Nøl. Kom vognkassen til Nøl i 1977?

[image]

Her er endnu et SVJ billede, der angiveligt forestiller KHB M 4 i 1984. Hvor kan det være optaget?

[image]

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Anders D, 29/10 2020, 08:17 (1246 dage siden) @ Tommy Nilsson

Esbønderup.

Hjemtagning af KHB M4 i 1977 - som jeg husker det

af Peter Roland Hansen @, 29/10 2020, 10:36 (1246 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Mens vognkassen blev lavet i stand i Esbønderup, blev undervognen (Den fra den brændte GDS C 33) istandsat som beskæftigelsesprojekt på Frederiksberg .
Den 6 marts 1985 blev vognkassen forenet med sin fremtidige undervogn på Frederiksberg station, og det har den været siden. I anledning af begivenheden udgav jernbaneklubben et hæfte om hele restaureringsprocessen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak