Styding og Hammelev samt F 694 i Haderslev

af Kai Bayer, 28/10 2020, 12:04 (1275 dage siden)

Så prøver jeg igen med en række fotos fra Hammelev og Haderslev. Da jeg så kom i gang med min scanner, kunne jeg lige så godt "genopdage" en lang række fotos, som jeg tog under byfesten i Haderslev den 9/6 1972. På det tidspunkt boede jeg centralt i Haderslev og kunne for første gang nogensinde tage togbilleder fra min altan!

I får billederne i rækkefølge, således at vi først tager til Hammelev, til Haderslev V og så en række fotos med F 694. For en gangs skyld noterede jeg også, at det var vognene TKVJ C21, KS C3 og OKMJ A10, der var hægtet på lokomotivet. Ved lejlighed lægger jeg flere op, for jeg gik helt bananas med det lille damptog :-)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Jeg vil tro, at F 694 fik vand og kul et sted på den meget omfattende havnebane (som jeg aldrig fik fotograferet, selvom jeg boede 3½ år i byen), men jeg er ikke klar over, hvor personalet fik vendt maskinen. Mig bekendt var der ingen drejeskive på havnebanen, og vel heller ikke på Haderslev V?

Styding og Hammelev samt F 694 i Haderslev

af ThomasTog, 28/10 2020, 13:48 (1275 dage siden) @ Kai Bayer

Hej
Jeg vil ikke mene at maskinen er blevet vendt. På dit 5. billede ses maskinen efter ankomst til Haderslev V fra Vojens. Har er fronten af maskinen vendt mod vognene og bagenden vender ind mod Haderslev Bystation. Herefter er der et billede af toget på, hvad jeg kan se er Haderslev Bystation, hvor toget køre i retning mod Haderslev V.
Jeg mener at selve omløbet dengang foregik på havnen.

Styding og Hammelev samt F 694 i Haderslev

af Baumann, 28/10 2020, 18:42 (1274 dage siden) @ Kai Bayer

1 - Haderslev V stationsområde, man kan se ved venstre side, den lille remise ved Elmevej.
2 -4 - Hammelev
5 - Haderslev V, man ser bygningen Schaumanns Klædefabrik.
6-7 - Haderslev By
8 ovk ved Bredgade med slagtergade smalle sti, toget på vej til Haderslev V
9 - havn, kan ikke lige se hvor det er henne.
10 - Bredgade ? ved kke om det er Filosofgang, man ved højre side, bygningen på billedet, er nok der hvor MENY supermarket
er i dag. ikke 100 pct sikker.

Men super flot historisk foto serie. :-)

Styding og Hammelev samt F 694 i Haderslev

af KimC, 30/10 2020, 13:29 (1273 dage siden) @ Kai Bayer

Jeg vil tro, at F 694 fik vand og kul et sted på den meget omfattende havnebane (som jeg aldrig fik fotograferet, selvom jeg boede 3½ år i byen), men jeg er ikke klar over, hvor personalet fik vendt maskinen. Mig bekendt var der ingen drejeskive på havnebanen, og vel heller ikke på Haderslev V?

F694 blev ikke vendt. Da der stadig var sporforbindelse til havnen kørte de tomt fra bystationen til havnen hvor der kunne løbes om, og der stod Pb vognen med kul også. Grunden til at man skulle køre uden passagerer til havnen var nogle overkørselssignaler som stod meget tæt på sporet i veterantogsvindueshøjde og udgjorde en klemningsfare hvis man overså det lille velkendte skilt nederst på vindueskarmen - som mange mest opfattede som værende til pynt.

Styding og Hammelev samt F 694 i Haderslev

af Holger Cordtz, 30/10 2020, 17:33 (1272 dage siden) @ Kai Bayer


I får billederne i rækkefølge, således at vi først tager til Hammelev, til Haderslev V og så en række fotos med F 694. For en gangs skyld noterede jeg også, at det var vognene TKVJ C21, KS C3 og OKMJ A10, der var hægtet på lokomotivet.

[image]

Det er HTJ C 24 der er med, som vognen i midten, ikke KS C 3.
HTJ C 24 var den eneste vogn der havde lukkede ende perroner. ved KLK den gang
Har med sendt et foto af HTJ C 24, den var dog en tidl. KS vogn, nemlig KS C 2. :-)

[image]
HTJ C 24 i Lundeskov den 25/10 14 foto Holger Cordtz

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak