Avatar

Hvad kan det være ? (Sk-Gy)

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, onsdag 11. november, 2020, 17:44 (22 dage siden)

Min fader og jeg har i eftermiddag været en tur i Roslev.
Et stykke ude af strækningen i retning mod Glyngøre (ca. km 18,85) finder man på venstre hånd dette plateau.
Jeg kan ikke rigtigt regne ud hvad det har været brugt til.
Men kan det monstro være til indkørselssignalet til Roslev ?
Bevoksningen er kommet til med årene, i 1976 lå stedet helt fri for bevoksning.
På dette luftfoto fra Det Kongelige Bibliotek ses plateauet ca. 8-10 cm nordnordvest for rensningsanlægget til højre for banen.

[image]Ukendt plateau ca. km 18,85 nord for Roslev, set mod Glyngøre, 11. november 2020 (tdr)

[image]Ukendt plateau ca. km 18,85 nord for Roslev, set mod Glyngøre, 11. november 2020 (tdr)

[image]Ukendt plateau ca. km 18,85 nord for Roslev, 11. november 2020 (tdr)

[image]Ukendt plateau ca. km 18,85 nord for Roslev, set mod Roslev/Skive, 11. november 2020 (tdr)

[image]Ukendt plateau ca. km 18,85 nord for Roslev, set mod Roslev/Skive, 11. november 2020 (tdr)

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Hvad kan det være ? (Sk-Gy)

af KimC @, onsdag 11. november, 2020, 18:14 (22 dage siden) @ T. Rithmester

Den er umiddelbart for langt fra indgangssporskiftet til at have noget med et I signal at gøre, og ligeledes for langt fra selve sporet.

Avatar

Hvad kan det være ? (Sk-Gy)

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, torsdag 12. november, 2020, 19:28 (21 dage siden) @ KimC

Den er umiddelbart for langt fra indgangssporskiftet til at have noget med et I signal at gøre, og ligeledes for langt fra selve sporet.


På sporplan fra 1951 stod I-signalet ca. i km 17.8x.
Min bog om Glyngørebanen synes pt. udlånt så kan ikke tjekke her, men hvad skete der med kilometreringen efter baneomlægningen ved Skive ?

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Hvad kan det være ? (Sk-Gy)

af Kristian Madsen, onsdag 11. november, 2020, 20:40 (22 dage siden) @ T. Rithmester

Kunne det være til opbevaring af sneskærme?

Avatar

Hvad kan det være ? (Sk-Gy)

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, torsdag 12. november, 2020, 19:19 (21 dage siden) @ Kristian Madsen

Kunne det være til opbevaring af sneskærme?


Det er muligt, synes bare det vil være lidt højtliggende til det.

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Hvad kan det være ? (Sk-Gy)

af KimC @, fredag 13. november, 2020, 08:45 (20 dage siden) @ T. Rithmester

Kunne det være til opbevaring af sneskærme?

Det er muligt, synes bare det vil være lidt højtliggende til det.

Sneskærme blev penlagt på stativer på skråninger når de ikke var i brug. Ofte hævet over tærræn så vegetationen kunne ryddes under skærmene, så der var sikret god ventilation og ikke opstod råd

Hvad kan det være ? (Sk-Gy)

af Ole Juhl @, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., tirsdag 17. november, 2020, 09:11 (16 dage siden) @ T. Rithmester

Hejsa
Hvis vi kikker bag og mellem sveller ses en lav stenmur og bag stenmuren ser skrænten ud til at skride, skrænten skrider ned mod sporet.
Min tanke er (også ud fra løsning vi arbejder med ved MHVJ) at der er tale om værn, der skal forhindre skrænten i at skride ned mod/over sporet.

--
Vild med tog, store som små - og dykning.
Drøm: Dykke på vraget af SS Thistlegorm, der sejlede med materiel til de Ægyptiske jernbaner.
PS! Jernbanefærgen Ærøsund har det efter omstændighederne godt.

Avatar

Hvad kan det være ? (Sk-Gy)

af T. Rithmester ⌂ @, Struer, tirsdag 17. november, 2020, 14:06 (16 dage siden) @ Ole Juhl

Hejsa
Hvis vi kikker bag og mellem sveller ses en lav stenmur og bag stenmuren ser skrænten ud til at skride, skrænten skrider ned mod sporet.
Min tanke er (også ud fra løsning vi arbejder med ved MHVJ) at der er tale om værn, der skal forhindre skrænten i at skride ned mod/over sporet.


Jeg må indrømme, at jo mere jeg ser på sporplanen fra 1951, signalets placering på denne samt kilometreringen, hælder jeg mere og mere til, at I-signalet har stået der.
Kilometreringen fysisk være rettet til da km-sten 19,0 står ca. 150 meter længere fremme mod Glyngøre.

[image]Udsnit af sporplan over Roslev, 1951. kilde: arkivetforjernbaner.dk

--
Med venlig hilsen

Thomas Rithmester

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen