Schweiz 1988 - Toggenburg (4 fotos & 1 skitse)

af Niels Munch @, søndag 22. november, 2020, 12:10 (11 dage siden)
redigeret af Niels Munch, søndag 22. november, 2020, 12:59

God middag Forum,

Den 2-ugers familieferie 1988 i Vorarlberg ved Bludenz [A] indebar som tidligere nævnt nogle éndags-raids over Rhinen og ind i Schweiz, hvor de jernbanemæssige oplevelser i Appenzell allerede er beskrevet.

Når Rhinen er krydset ved Feldkirch, befinder man sig i kantonen St. Gallen, der i øvrigt omkranser kantonen Appenzell, og hvor man i det grønne, solbeskinnede alpelandskab venter den blå-lilla Milka-ko, skønt reklamer med den overvejende er optaget i Berner Oberland i kantonen Bern.

Drejer man mod nord, kommer man til Altstätten og Gais, hvor vi jo har været; mod syd til Liechtenstein, Landquart og Chur i Graubünden, som er Rhätische Bahn's territorium.

Denne dag valgte vi retning vest til regionen Toggenburg, hvor første stop var Wildhaus/Unterwasser:

[image]Standseilbahn Unterwasser–Iltios (DUI), 25.07.1988 (nm).

Det var især den akvædukt-lignende infrastruktur, der fangede os ved den 1195 m lange Iltiosbahn, der blev anlagt 1934 med 800 mm sporvidde (ombygget 2005 til 1000 mm).

Regionen Toggenburg betjenes af den normalsporede privatbane Bodensee-Toggenburg (BT), som i 2001 efter fusion med "gamle Südostbahn" nu er en del af Schweizerische Südostbahn AG (SOB). Vi ankom til stationen Ebnat-Kappel til togtid (hvor heldig kan man være):

[image]BT tog mod endestationen Nesslau-Neu St. Johann. Forrest styrevognen ABt 152, Ebnat-Kappel 25.07.1988 (nm).

Toget består foruden styrevognen af 2 "Einheitswagen" samt motorvognen BDe 4/4 nr. 52, der er en Hochleistungstriebwagen fra 1966 på 2860 hk, hvoraf BT havde 4 stk. af de i alt 15, som (med styrevogne) byggedes til forskellige schweiziske baner.

Toget var væææk, inden jeg fik et brugeligt "bagskud" af motorvognen, så I må "nøjes" med denne skitse:

[image]BT Hochleistungstriebwagen BDe 4/4 nr. 50-53, her tilkoblet en Einheitswagen.

At der var tale om motorvogne med "vitaminer", vidner dette foto fra indvielseskørslen 1960 om:

[image]BT ABt 150, 7 Einheitswagen og BDe 4/4 50. Staatsarchiv St. Gallen (ZMA_19_03.32).

"Min" styrevogn ABt 152 overlevede SOB-fusionen i moderniseret stand (overgangsmulighed i fronten fjernet, foldedøre udskiftet med udsvingsdøre, ny designbemaling, aircondition og renoveret interiør, se billedlink).

Inden vi forlod Ebnat-Kappel, var der tid til at hilse på "pladshunden", som med sine max. 65 km/t også anvendtes til begrænset strækningskørsel (arbejdstog o.l.):

[image]BT Te'" 35 (SLM/MFO 1966, af typen Te III, der også leveredes til SBB) i Ebnat-Kappel, 25.07.1988 (nm).

Fra Ebnat-Kappel gik turen over Wattwil til Herisau, der jo bl.a. er station på Appenzeller Bahn Gossau-Herisau-Appenzell-Wasserauen, og videre til kantonbyen St. Gallen.

Men det vender vi nok tilbage til.


Bedste hilsener
Niels


Jernbanebøger

På sporet af 2012
På sporet af 2012
Pris 170,- kr.
 Læs mere 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen