S-tog

af Karsten Heising, 24/11 2020, 11:16 (1242 dage siden)

Halløj alle sammen...

Helt ny på siden (forum) efter forslag fra medlem Erik V. Pedersen, grundet et spørgsmål han umiddelbart ikke, på stående fod kunne besvare med sikkerhed:

Jeg har en gammel tegnekollega der med familien, har været bosat i Canada, i snart et helt liv. Han har stor interesse i transportmidler som eksempelvis; sporvogne, trolleyvogne og ikke mindst jernbanemateriel. Han arbejder i øvrigt selv for de canadiske jernbaner (CN)

Han sendte mig et spørgsmål forleden dag:

”Da S-togene begyndte at rulle tilbage i 1934, Frederiksberg – Hellerup og, kort efter et par af de andre linjer, lå S-togs remisen ved Dybbølsbro Station. Var strækning fra Hellerup til Dybbølsbro allerede elektrificeret, eller trak man S-togene med damp til og fra?”

Jeg selv kan kun forestille mig at, man på daværende tidspunkt havde ”banket” ledninger op på strækningen, alt andet virker direkte tåbeligt. Men et endegyldigt svar herpå, kan det fås her i forummet?

På forhånd tak - Karsten

S-tog

af lanternen, 24/11 2020, 11:26 (1242 dage siden) @ Karsten Heising

Hellerup - København H åbnede for elektrisk drift den 15. Maj 1934.

Og mod Enghave/valby åbnede den 1. November 1934.

Men mon ikke man har trukket s-togene til værkstedet inden der kom strøm det sidste stykke.

S-tog

af Karsten Heising, 24/11 2020, 15:01 (1242 dage siden) @ lanternen

Hej "Lanternen" - det godt nok hurtigt med et svar, tak for det! - Karsten

S-tog

af Steffen Dresler, 24/11 2020, 12:15 (1242 dage siden) @ Karsten Heising

Kære Karsten

Som jeg læser nok "hovedværket", Københavns S-bane 1934-1984, Banebøger 1984, mener jeg at kunne uddrage at stort set hele det elektrisk anlæg er færdigbygget, Boulevardbanen påbegyndt i 1933.

Alt materiellet var leveret ved 1. levering i 1933 og Enghave maskindepot færdigt. Men det var jo kun for reparationer. Reservestammer samt opstilling af driftsstammer skete udendørs ved endestationerne, hvor der var byggede opstillingsspor. Men mon ikke de endnu ikke benyttede stammer stod ved Enghave Mdt.?

Og så skal man jo huske på at der blev kørt i hundredevis af km prøvekørsel for indøvelse samt kontrol FØR et banestykke var meldt færdigt.

Så som jeg forstår det var det kun i.f.m. FØRSTE prøvekørsel at en damper (Ltr. O) blev benyttet til at køre stammen på plads. At ikke det hele åbnede på "bybanen" minus, skyldtes nok mere manglende infrastruktur, stationers færdiggørelse mv.

Det interessante i den forbindelse kan være om der findes en tabel med hvornår der kom strøm på de forskellige delanlæg.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

S-tog

af Niels Munch, 24/11 2020, 13:33 (1242 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff,

I omtalte "bibel" kan man bl.a. læse, at tilkørslen til Enghave Depot skete ad et elektrificeret rangerspor fra København H.

Mon ikke man kan antage, at dette elektrificerede rangerspor var klar samtidig med strækningen Hellerup-København H pr. 15. maj 1934?

M.v.h.
Niels

S-tog

af Karsten Heising, 24/11 2020, 15:11 (1242 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels - jeg kan bare skrive dig tak for svaret. Det gik let og elegant! Jeg tænker mig at Erik V. Pedersen også læser med, og han herved har fået svar - på mit spørgsmål, der formodentlig har givet den stakkels mand et par ekstra panderynker? - Karsten.

S-tog

af Karsten Heising, 24/11 2020, 15:07 (1242 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steffen - Man kan vælge at kalde det "dovenskab" eller ren forglemmelse, jeg holder på det sidste... selvfølgelig kunne jeg havet læst i S-banen 1934-2009, for den står rent faktisk også på reolen. Lidt pinligt. Jeg kan dog konstatere at, det ad denne vej går meget hurtigere!

Takker for svaret, det er på vej til den forhenværende kollega... Karsten

S-tog

af Steffen Dresler, 25/11 2020, 17:54 (1241 dage siden) @ Karsten Heising

Forglemmelse rammer alle:-)

Så er det jo bare godt vi kan hjælpe hinanden, ik´;-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Af en eller anden årsag kan jeg ofte huske hvor jeg har set/læst et og andet (der skal interesserer mig), men jeg ka´ sku ikke huske hvad jeg fik at spise igår:-D

Avatar

S-tog

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/11 2020, 18:39 (1241 dage siden) @ Steffen Dresler

NB: Af en eller anden årsag kan jeg ofte huske hvor jeg har set/læst et og andet (der skal interesserer mig), men jeg ka´ sku ikke huske hvad jeg fik at spise igår:-D


Det skal du ikke være ked af, Steff. Der er heller ikke nogen af os andre, der kan huske, hvad du fik at spise i går. :-| :-( :-P

S-tog

af Steffen Dresler, 25/11 2020, 18:52 (1241 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Åhh, det var skønt, sådan ikke at føle sig alene;-)

Billige jernbane T-shirts


Jernbanebøger

Holbæk Havnebane

Holbæk Havnebane. Pris 160 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak