Avatar

Fredericia tegning 2 år før åbningen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2020, 23:17 (1241 dage siden)

Jeg har ikke tidligere set dette herlige postkort, der er tegnet 2 år før stationens åbning. Opmærksomme herreværelsesdeltagere kan formentlig finde mange sjove detaljer. Selv hæfter jeg mig ved fraværet af lyntog, der måske udseendemæssigt ikke var "fastlagte" i 1933?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Kilde (i skrivende stund): https://www.dff-netsalg.dk/Listing/Details/20079827/Fredericia-nye-Banegaard-tegnet-af-...

Fredericia tegning 2 år før åbningen

af Oversmeden, 29/11 2020, 07:38 (1241 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ikke tidligere set dette herlige postkort, der er tegnet 2 år før stationens åbning. Opmærksomme herreværelsesdeltagere kan formentlig finde mange sjove detaljer. Selv hæfter jeg mig ved fraværet af lyntog, der måske udseendemæssigt ikke var "fastlagte" i 1933?

DSB får først i løbet af sommeren 1933 idéen til lyntogene og i sidste halvdel af 1933 forhandles mulighederne med Frichs og Scandia.
Kontrakten kommer først i maj 1934.
Så nej, i 1933 var der ikke meget fastlagt omkring nye motortog og kun meget få hos DSB vidste at der blev arbejdet hermed.

Fredericia tegning 2 år før åbningen

af Ole M. Nielsen ⌂, 29/11 2020, 12:07 (1241 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

De lange perronhaller blev ikke til noget, og tårnet på stationbygningen blev vist heller ikke så højt.

Avatar

Fredericia tegning 2 år før åbningen

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/11 2020, 15:24 (1241 dage siden) @ Ole M. Nielsen

De lange perronhaller blev ikke til noget, og tårnet på stationbygningen blev vist heller ikke så højt.

Stationsbygningen er dog pænere med tårne end uden.

[image]
[image]
[image]

Fredericia tegning 2 år før åbningen

af Asger Christiansen, 29/11 2020, 18:40 (1241 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

De to mindste billeder viser hovedbanegården i Teheran. Bygningen blev ifølge overleveringen tegnet af DSB-arkitekt Seest

Fredericia tegning 2 år før åbningen

af Niels Munch, 29/11 2020, 19:09 (1241 dage siden) @ Asger Christiansen

De to mindste billeder viser hovedbanegården i Teheran. Bygningen blev ifølge overleveringen tegnet af DSB-arkitekt Seest


"Overleveringen" kan ses her: https://en.wikipedia.org/wiki/Tehran_railway_station - hvor det også kan læses, at bygningen tilskrives en polsk arkitekt, Władysław Horodecki, der døde i utide, hvorefter sagen blev overdraget til K.T. Seest. Selve byggeriet blev udført af det tyske entreprenørfirma Philipp Holzmann, som vi bl.a. kender fra 2VK, hvor han dels arbejdede for Organisation Todt, dels deltog i oprydningen i udbombede tyske byer.

M.v.h.
Niels

OT iranske jernbane materiel

af Poul Berild, 29/11 2020, 19:27 (1241 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Også tysk bygget af O&K.

OT iranske jernbane materiel

af Niels Munch, 29/11 2020, 21:27 (1241 dage siden) @ Poul Berild

Når nu proppen er kommet af, bør vi erindre, at det danske ingeniørfirma KAMPSAX i 1933-39 forestod anlægget af Den Transiranske Jernbane, hvortil bl.a. svenske NOHAB leverede rullende materiel, jf. eksempler på digitaltmuseum.se.

Endnu et eksempel på rullende materiel:

[image]

Motoren på dræsinen afslører, at den er fra Berg & Co i Lindesberg, og de Indiana Jones agtige passagerer er det danske filmhold Ingolf Boisen, Axel Lerche, Theodor Christensen og Tove Hebo, der i denne film (46 min.) dokumenterede banen: https://filmcentralen.dk/museum/danmark-paa-film/film/iran-det-nye-persien .

Interessant litteratur er bogen "Banen skal bygges på seks Aar", skrevet af Ingolf Boisen (Nyt Nordisk Forlag 1946, 239 sider, illustreret).


Bedste hilsener
Niels

OT Den Transiranske Jernbane

af 87-Gruppen, 30/11 2020, 14:07 (1240 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Mange tak for linket til en fin kopi af den gamle film om en af Dansk ingeniørkunst største bedrifter! Et dejligt gensyn med banen! I 2018 fik jeg udvirket at der blev arrangeret rejser med "Victors Farmor" for at fejre banens 80 års fødselsdag. Den blev gentaget 2019 hvor jeg også deltog! Et vidunderligt land, som desværre er lagt for had især af USA.
Tænk engang hvad der blev udrettet på 6 år, når man tænker på hvor lang tid en sølle fladlands jernbane til Ringsted skulle tage !
Når verden forhåbentlig snart er blevet sig selv igen, så tag selv en tur til Iran, det kommer I ikke til at fortryde!

Mvh Vagn

OT Den Transiranske Jernbane

af JakobSEngbæk, 30/11 2020, 20:59 (1240 dage siden) @ 87-Gruppen

Kære Niels

Mange tak for linket til en fin kopi af den gamle film om en af Dansk ingeniørkunst største bedrifter! Et dejligt gensyn med banen! I 2018 fik jeg udvirket at der blev arrangeret rejser med "Victors Farmor" for at fejre banens 80 års fødselsdag. Den blev gentaget 2019 hvor jeg også deltog! Et vidunderligt land, som desværre er lagt for had især af USA.
Tænk engang hvad der blev udrettet på 6 år, når man tænker på hvor lang tid en sølle fladlands jernbane til Ringsted skulle tage !
Når verden forhåbentlig snart er blevet sig selv igen, så tag selv en tur til Iran, det kommer I ikke til at fortryde!

Mvh Vagn

Ja, der blev lagt en del sveller.
[image]
Erik Kaysers fotoalbum fra Iran.

Er der nogen som kan finde ud af hvor det er?
Er der interesse for flere billeder?

OT Den Transiranske Jernbane

af Niels Munch, 30/11 2020, 21:39 (1240 dage siden) @ JakobSEngbæk

Ja, der blev lagt en del sveller.
[image]
Erik Kaysers fotoalbum fra Iran.

Er der nogen som kan finde ud af hvor det er?
Er der interesse for flere billeder?


Ved billedet af de mange skinner er skrevet "Jernbanestation i Iran paa Nordlinien Chirgah km 142". På denne webside om banen: https://de.wikipedia.org/wiki/Transiranische_Eisenbahn - findes bl.a. stationen "Shirgah" i km 324,3, og endestationen mod nord ligger i km 461,0, altså en "forskel" på 136,7 km.

Da man vel ikke kan udelukke småændringer i baneforløbet siden 1939 eller andre forhold, der kan have foranlediget ændret kilometrering, er "Chirgah" sandsynligvis "Shirgah" station.

Du må gerne vise flere fotos fra albummet.


M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak