Avatar

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2020, 08:33 (1213 dage siden) @ Erik Sejersen

Da vi er i gang med "den skæve bane" har Kgl.Bibliotek et luftfoto fra Brande
http://kb-images.kb.dk/DAMJP2/online_master_arkiv_6/non-archival/Maps/FYNLUFTFOTO/Danma...
dateret 1932-1967, ud fra øvrige luftfoto er det fra før 1947. Nederst til højre ses entreprenørmateriel, ca 25-30 grusvogne og et delvis adskilt lokomotiv men hvilket lokomotiv ?

Hejsa,

Loko og vogne holder på ingeniør Villefrances (Fibiger & Villefrance) oplagsplads.

Brande - hvilket lokomotiv ?

af KimC, 29/12 2020, 09:32 (1213 dage siden) @ Erik Sejersen

Da vi er i gang med "den skæve bane" har Kgl.Bibliotek et luftfoto fra Brande
http://kb-images.kb.dk/DAMJP2/online_master_arkiv_6/non-archival/Maps/FYNLUFTFOTO/Danma...
dateret 1932-1967, ud fra øvrige luftfoto er det fra før 1947. Nederst til højre ses entreprenørmateriel, ca 25-30 grusvogne og et delvis adskilt lokomotiv men hvilket lokomotiv ?

Erik

Den usædvanlige form kunne tyde på et gammelt litra P lokomotiv. De fleste af denne type (der var kun 12) blev ophugget ret tidligt i 1900 talllet, men nogle enkelte klarede den længere ved privatbanerne

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Niels Munch, 29/12 2020, 11:15 (1213 dage siden) @ KimC

Den usædvanlige form kunne tyde på et gammelt litra P lokomotiv. De fleste af denne type (der var kun 12) blev ophugget ret tidligt i 1900 talllet, men nogle enkelte klarede den længere ved privatbanerne


De blev faktisk alle 12 afhændet til privatbaner.

Også de 4 metersporede HTB-lokomotiver havde lignende opbygning som "Lille P":

[image]Starup holdeplads (Varmkær Station) - Kolding Egtved Banen. Lokomotivet er en af de to tidligere Horsens-Tørring Banen (HTB) lokomotiver, som KEJ købte i 1929 - enten HTB no. 1 eller HTB no. 3. Billedet er taget 30 maj 1930. Fotograf: Ukendt. Øster Starup Lokalarkiv - Nummer: B1118. Klikbart foto.

Men om der på luftfoto er tale om disse lokomotiver (Lille P eller HTB), aner jeg ikke.


M.v.h.
Niels

Brande - hvilket lokomotiv ?

af KimC, 29/12 2020, 11:48 (1213 dage siden) @ Niels Munch

Den usædvanlige form kunne tyde på et gammelt litra P lokomotiv. De fleste af denne type (der var kun 12) blev ophugget ret tidligt i 1900 talllet, men nogle enkelte klarede den længere ved privatbanerne

De blev faktisk alle 12 afhændet til privatbaner.

Også de 4 metersporede HTB-lokomotiver havde lignende opbygning som "Lille P":

[image]Starup holdeplads (Varmkær Station) - Kolding Egtved Banen. Lokomotivet er en af de to tidligere Horsens-Tørring Banen (HTB) lokomotiver, som KEJ købte i 1929 - enten HTB no. 1 eller HTB no. 3. Billedet er taget 30 maj 1930. Fotograf: Ukendt. Øster Starup Lokalarkiv - Nummer: B1118. Klikbart foto.

Men om der på luftfoto er tale om disse lokomotiver (Lille P eller HTB), aner jeg ikke.


M.v.h.
Niels

Lokomotivresterne på billedet har puffere og ikke centralkobling. Står desuden på et normalspor. De ex-P lokomotiver der kom til Slangerupbanen og Hornbækbanen kan nok udelukkes idet de formentligt er blevet ophugget mere lokalt.
Om det der står "foran" eller bagved? P maskinen er dennes kedel løftet over på en fladvogn eller resterne af et andet loko kan jeg ikke greje. Men jeg har da tillid til at nørderne på dette forum har fundet frem til numrene på dem begge inden dagen er omme.

Avatar

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2020, 12:17 (1213 dage siden) @ KimC

Den usædvanlige form kunne tyde på et gammelt litra P lokomotiv. De fleste af denne type (der var kun 12) blev ophugget ret tidligt i 1900 talllet, men nogle enkelte klarede den længere ved privatbanerne

De blev faktisk alle 12 afhændet til privatbaner.

Også de 4 metersporede HTB-lokomotiver havde lignende opbygning som "Lille P":

[image]Starup holdeplads (Varmkær Station) - Kolding Egtved Banen. Lokomotivet er en af de to tidligere Horsens-Tørring Banen (HTB) lokomotiver, som KEJ købte i 1929 - enten HTB no. 1 eller HTB no. 3. Billedet er taget 30 maj 1930. Fotograf: Ukendt. Øster Starup Lokalarkiv - Nummer: B1118. Klikbart foto.

Men om der på luftfoto er tale om disse lokomotiver (Lille P eller HTB), aner jeg ikke.


M.v.h.
Niels


Lokomotivresterne på billedet har puffere og ikke centralkobling. Står desuden på et normalspor. De ex-P lokomotiver der kom til Slangerupbanen og Hornbækbanen kan nok udelukkes idet de formentligt er blevet ophugget mere lokalt.
Om det der står "foran" eller bagved? P maskinen er dennes kedel løftet over på en fladvogn eller resterne af et andet loko kan jeg ikke greje. Men jeg har da tillid til at nørderne på dette forum har fundet frem til numrene på dem begge inden dagen er omme.

Hejsa,

Hvorfor skulle det lige være en ex lille-P? Godt nok har jeg ikke meget forstand på damplokomotiver, men på de normalsporede fladvogne ses tydeligt en keddel + en førerhusforvæg med sidevandkasser, efter profilet at dømme fra et smalsporet entreprenørloko.

Brande - hvilket lokomotiv? (+1 arkivfoto)

af Niels Munch, 29/12 2020, 13:05 (1213 dage siden) @ KimC

Godt set med pufferne, erkendes på dette udsnit:

[image]

Den "udragende" pufferplanke samt det, jeg mener, man kan se af førerhusets tag (eller en skærm påsat tenderen), stemmer ikke med "Lille P".

Fibiger & Villefrance anvendte ved den skæve bane bl.a. dette normalsporede lokomotiv:

[image]Anlæg Brande-Funder, entrp. Fibiger & Villefrance. Foto ca. 1919 - 20. Samling BH.

Fibiger & Villefrance havde fra DSB anskaffet lokomotiverne H 39 og H 42, der begge var indsat ved baneanlægget. Indsatsen er nærmere beskrevet her: https://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=H&typenr=0 .

Entreprenørfirmaet udrangerede dem 1925 hhv. 1929, mon ikke det er ét af disse, der ses på luftfotoet?


M.v.h.
Niels

Avatar

Brande - hvilket lokomotiv? (+1 arkivfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/12 2020, 13:58 (1213 dage siden) @ Niels Munch


Entreprenørfirmaet udrangerede dem 1925 hhv. 1929, mon ikke det er ét af disse, der ses på luftfotoet?

Formentlig det sidste. Jeg mener at erindre, at det ret kortlivede Fyns Luftfoto var aktive fra 1927. Men der kan jo snildt holde en anden maskine inde i remisen.

Brande - hvilket lokomotiv? (+1 arkivfoto)

af Steffen Dresler, 29/12 2020, 14:38 (1213 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

God eftermiddag

Hvis man se på fodpladen er der en stor hjulskærm og det er der IKKE på "lille P". Desuden passer det godt med at firmaet BÅDE havde DSB H 39 og H 42 og set fra oven er det en lille kort tender. Desuden KUNNE det se ud som om at førerhusets tag runder og ikke er "lille P" fladt.
Så mit bud er en JFJ 42/DSB 42/DSB-JF/DSB litra H 39 eller 42, fotograferet engang i slutningen 1920´erne eller begyndelsen af 1930´erne.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Brande - hvilket lokomotiv? (1 arkivfoto mere)

af Niels Munch, 29/12 2020, 14:54 (1213 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff,

Det er venligt af dig at være ganske enig med mig. Og for højst at gentage mig selv, så tror jeg, at førerhuset også er fjernet på luftfotoet, idet hele barrierepladen ses. Det, vi ser med "tagrunding" og "glugger", er den skærm, der er monteret på tenderen. Den ses også her:

[image]Anlæg Brande-Funder - entrp. Fibiger & Villefrance. Stephenson 1902/1868 ex DSB H 42. Foto ca. 1919 - 20. Samling BH.


M.v.h.
Niels

Brande - hvilket lokomotiv? (1 arkivfoto mere)

af Steffen Dresler, 29/12 2020, 15:15 (1213 dage siden) @ Niels Munch

Sæ´følig er jeg da enig, "Brother in arms!;-)

Den skærm har jeg ikke set før på DSB´erne og ja hele fodpladen ses!

Bedste hilsener

Steff

Avatar

Brande - hvilket lokomotiv? (1 arkivfoto mere)

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/4 2021, 17:04 (1097 dage siden) @ Steffen Dresler

Sæ´følig er jeg da enig, "Brother in arms!;-)

Den skærm har jeg ikke set før på DSB´erne og ja hele fodpladen ses!

Bedste hilsener

Steff

Hejsa,

Der er netop lagt et, hidtil vistnok ukendt, foto af ex H 39 eller 42 på jernbanekilder.dk. Søge eventuelt på "Fibiger". Kan nogen stedfæste nærmere, hvor billedet er taget?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Brande - hvilket lokomotiv? (+1 arkivfoto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/12 2020, 15:31 (1212 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 30/12 2020, 16:15


Entreprenørfirmaet udrangerede dem 1925 hhv. 1929, mon ikke det er ét af disse, der ses på luftfotoet?

Formentlig det sidste. Jeg mener at erindre, at det ret kortlivede Fyns Luftfoto var aktive fra 1927. Men der kan jo snildt holde en anden maskine inde i remisen.

De tre sneplove ser ud til at være mørkt malede (godsvognsbrune) på siderne og ikke grå. De blev jf. materieloversigten malet grå i 1929

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Bent Hansen, 30/12 2020, 14:52 (1212 dage siden) @ Erik Sejersen

Hej.

Ofte kigger jeg på billedet, før jeg læser teksten. Så lader man sig nemlig ikke forvirre af kendsgerninger, som måske viser sig at være forkerte? De, der laver vores mad og vasker vore skjorter, kalder det intuition. Ikke nogen dårlig egenskab at have. Førstehåndsindtrykket var brunkul og noget privatejet materiel. - Noget helt andet, end de andre deltagere i gættelegen er kommet frem til! Desværre.

Så er der Mortens udsagn om Fibiger & Villefrances plads.

Helt ærligt kan jeg overhovedet ikke se lokomotivet? Alligevel ser jeg det, jeg ser, som et motorlokomotiv. Jeg aner en førerhusfront med tre vinduer, to koøjer og en firekantet rude i midten. Desuden ser jeg et udstødningsrør i front forklædt som en skorsten. Netop sådan en fremtoning havde Deutz-fabrikater, men ingen kendes på egnen og slet ikke fra F&V.

Vognene? Jo grusvogne.

Brande køber jeg også. Først så mit egnet forslag: brunkul. I Brande var der to store bunkulssidespor under 2. krig. Vi er vel ikke under 1. krig? Da var det kun Nuser og den røde Baron, der fløj i papflyvere (og hundehuse,) og de fotograferedev nok kun militære stillinger?

Under 2. krig fandtes sidespor tilhørende Brændselsnævnet mod sydøst med Kokborg til Grarup Brunkulsleje, men det var ikke F&V. I Nordvest var det Ronum-Gejlbjerge, et gaffelspor. Her er F&V heller ikke nævnt, men nogen pengemænd blandt producenterne, kun have anvendt entreprenører til det grove? Sandfeld blev beordret optaget 18.11.1948 og Ronum var meldt færdigoptaget 11.09.1949. Vi ser formentlig Ronum-Gejlbjerge-sporet krydse hovedsporet mod Herning for neden til højre? Fibigers spor ligger på modsat side. Jeg går ud fra trods den spejlvendte tekst, at billedet er retvendt gengivet.

F&V hører vi rent faktisk slet ikke noget til siden engang sidst i 30'erne, hvor Fibiger døde! Det bringer igen pladsen tilbage til 1. krig, hvor firmaet huserede på egnen med anlæg af Bramminge - Brande. Nogenlunde samtidig byggedes der på Brande - Funder - og videre over Silkeborg mod Laurbjerg. Desuden byggedes og ombyggedes på Vejle - Herning - Struer. For nu at føje deltagerne i gættelegen, så anvendte F&B til deres del af byggeriet ex. DSB H 39 og H 42, som de kørte brunkul med under 1. krig mod Vejle netop i grusvogne. Det var endog - eller netop før - banen var færdig!

F&V havde desuden ex. KJ 73, ex GDS IV og den senere VLTJ Harboøre. Nogen motorlokomotiver er ikke kendte.

Skal vi være under 2. krig, så mener jeg, at en af DSB 1 eller 2, de tyske efterladenskaber havde matchende ruder i fronten, men ikke nogen "skorsten." Foruden DSB 1 - 3 var der også en formentlig V20 svarende til V36, som blev til DSB 1. Den leveredes muligvis til Nymindegabbanen. Senere eller var det en anden, kørte den i Sebstrup? Den kunne jo godt have været hensat i Brande efter krigen? V20 var på 200 hk og på 2 aksler, men lignede den større V36.

Mens jeg skrev, er deltagerne gået bort fra P-maskinen. Og jeg er gået bort fra pc for at drikke frokost. Først nu er jeg klar igen.

Hvis jeg tør gætte, så viser billedet som allerede antydet et adskilt lokomotiv. Da hverken P eller B har sidevandkasser, må det være tenderen og altså bagenden af førerhuset, vi ser? Kedlen skulle så stå på vognen bag fremtoningen og lige foren remisen? Nu er fotoåret også rykket frem til 1927 og derefter. Så begynder både 1. og 2. krigsforslagene at falde sammen? Ikke?

Data:
Stephenson 1899/1868. 1435 mm. 0B1. 45,8 m². 8 atm.
1868 - 1912 DSB H 39.
1910 - 11 Grusning af Langelandsbanen for Fibiger & Villefrance.
1912 - 14 Jernbaneanlæg mellem Give og Herning for Fibiger & Villefrance.
1914 - 15 Jernbaneanlæg mellem Bramminge og Grindsted for Fibiger & Villefrance.
1919 - 23 Fasterholt Brunkulsleje for Fibiger & Villefrance.
1923 Anlæg af Midtbanen ved Frederikssund for Fibiger & Villefrance.
1924 Anlæg af Skive - Vestsalling Jernbane for Fibiger & Villefrance.

Stephenson 1902/1868. 1435 mm. 0B1. 45,8 m². 8,5 atm.
1868 - 1910 DSB H 42.
1910 - 11 Grusning af Langelandsbanen for Fibiger & Villefrance.
1912 - 14 Jernbaneanlæg mellem Give og Herning for Fibiger & Villefrance.
1914 - 15 Jernbaneanlæg mellem Bramminge og Grindsted for Fibiger & Villefrance.
1917 Anlæg af delstrækning på TKVJ for Fibiger & Villefrance.
Indtil 1920 Jernbaneanlæg mellem Brande og Funder for Fibiger & Villefrance.
1921 – 23 Anlæg af ? Ved Alderslyst lejet af Møller-Holst.
1924 Anlæg af Skive - Vestsalling Jernbane for Fibiger & Villefrance.

I følge Kedelstilsynet fik begge lokomotiver kørselsforbud 22.05.1923, men de kunne jo være blevet sat i stand til anlæg af SVJ? Efter 1924 hører vi ikke mere til dem?

Mvh. BH.

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Niels Munch, 30/12 2020, 15:28 (1212 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent,

Det var da en gevaldig omvej for at nå til samme resultat som Steff og mig :-P . Og så nåede du ikke engang rundt om ex DSB P 128, som RGB i 1916 anskaffede fra HHJ, nærmest en fejldisposition, der ordnedes ved videresalg til entreprenørfirmaet Rambøll & Hansen, der netop var i gang med anlægget af Gjerrild-Grenaa.

Samme entreprenører havde vistnok en entreprise på den skæve bane, hvorfor en "Lille P" og Brande teoretisk ikke var en umulig kombination bortset fra, at lokomotivet videresolgtes i 1923 .....


M.v.h. & godt nytår
Niels

Brande - hvilket lokomotiv ?

af KimC, 30/12 2020, 17:38 (1212 dage siden) @ Niels Munch

Hej Bent,

Det var da en gevaldig omvej for at nå til samme resultat som Steff og mig :-P . Og så nåede du ikke engang rundt om ex DSB P 128, som RGB i 1916 anskaffede fra HHJ, nærmest en fejldisposition, der ordnedes ved videresalg til entreprenørfirmaet Rambøll & Hansen, der netop var i gang med anlægget af Gjerrild-Grenaa.

Samme entreprenører havde vistnok en entreprise på den skæve bane, hvorfor en "Lille P" og Brande teoretisk ikke var en umulig kombination bortset fra, at lokomotivet videresolgtes i 1923 .....


M.v.h. & godt nytår
Niels

Selv jeg giver mig og accepterer at det er/var en lille H der blev hugget op her. Jeg var ikke klar over at Fibiger & Villefrance havde fået påsat en bagvæg på maskinerne. Men, ved nærmere eftersyn så er der måske et lokomotiv mere, sådan lidt ved siden af remisen. Det kunne være et lille toakslet entreprenørlokomotiv. Og det der står foran H maskinen er det bare kedlen fra H der er smidt over på en grusvogn eller er det en snar forhenværende damper. Det kunne se ud som fyrkassen vender mod remisen.
[image]

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Carsten, Valby, 30/12 2020, 18:21 (1212 dage siden) @ KimC

Hej Kim

Det der står ved siden af remisen ligner et lokomobil.

Mvh

Carsten

Avatar

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/4 2021, 10:53 (1120 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Ofte kigger jeg på billedet, før jeg læser teksten. Så lader man sig nemlig ikke forvirre af kendsgerninger, som måske viser sig at være forkerte? De, der laver vores mad og vasker vore skjorter, kalder det intuition. Ikke nogen dårlig egenskab at have. Førstehåndsindtrykket var brunkul og noget privatejet materiel. - Noget helt andet, end de andre deltagere i gættelegen er kommet frem til! Desværre.

Så er der Mortens udsagn om Fibiger & Villefrances plads.

Helt ærligt kan jeg overhovedet ikke se lokomotivet? Alligevel ser jeg det, jeg ser, som et motorlokomotiv. Jeg aner en førerhusfront med tre vinduer, to koøjer og en firekantet rude i midten. Desuden ser jeg et udstødningsrør i front forklædt som en skorsten. Netop sådan en fremtoning havde Deutz-fabrikater, men ingen kendes på egnen og slet ikke fra F&V.

Vognene? Jo grusvogne.

Brande køber jeg også. Først så mit egnet forslag: brunkul. I Brande var der to store bunkulssidespor under 2. krig. Vi er vel ikke under 1. krig? Da var det kun Nuser og den røde Baron, der fløj i papflyvere (og hundehuse,) og de fotograferedev nok kun militære stillinger?

Under 2. krig fandtes sidespor tilhørende Brændselsnævnet mod sydøst med Kokborg til Grarup Brunkulsleje, men det var ikke F&V. I Nordvest var det Ronum-Gejlbjerge, et gaffelspor. Her er F&V heller ikke nævnt, men nogen pengemænd blandt producenterne, kun have anvendt entreprenører til det grove? Sandfeld blev beordret optaget 18.11.1948 og Ronum var meldt færdigoptaget 11.09.1949. Vi ser formentlig Ronum-Gejlbjerge-sporet krydse hovedsporet mod Herning for neden til højre? Fibigers spor ligger på modsat side. Jeg går ud fra trods den spejlvendte tekst, at billedet er retvendt gengivet.

F&V hører vi rent faktisk slet ikke noget til siden engang sidst i 30'erne, hvor Fibiger døde! Det bringer igen pladsen tilbage til 1. krig, hvor firmaet huserede på egnen med anlæg af Bramminge - Brande. Nogenlunde samtidig byggedes der på Brande - Funder - og videre over Silkeborg mod Laurbjerg. Desuden byggedes og ombyggedes på Vejle - Herning - Struer. For nu at føje deltagerne i gættelegen, så anvendte F&B til deres del af byggeriet ex. DSB H 39 og H 42, som de kørte brunkul med under 1. krig mod Vejle netop i grusvogne. Det var endog - eller netop før - banen var færdig!

F&V havde desuden ex. KJ 73, ex GDS IV og den senere VLTJ Harboøre. Nogen motorlokomotiver er ikke kendte.

Skal vi være under 2. krig, så mener jeg, at en af DSB 1 eller 2, de tyske efterladenskaber havde matchende ruder i fronten, men ikke nogen "skorsten." Foruden DSB 1 - 3 var der også en formentlig V20 svarende til V36, som blev til DSB 1. Den leveredes muligvis til Nymindegabbanen. Senere eller var det en anden, kørte den i Sebstrup? Den kunne jo godt have været hensat i Brande efter krigen? V20 var på 200 hk og på 2 aksler, men lignede den større V36.

Mens jeg skrev, er deltagerne gået bort fra P-maskinen. Og jeg er gået bort fra pc for at drikke frokost. Først nu er jeg klar igen.

Hvis jeg tør gætte, så viser billedet som allerede antydet et adskilt lokomotiv. Da hverken P eller B har sidevandkasser, må det være tenderen og altså bagenden af førerhuset, vi ser? Kedlen skulle så stå på vognen bag fremtoningen og lige foren remisen? Nu er fotoåret også rykket frem til 1927 og derefter. Så begynder både 1. og 2. krigsforslagene at falde sammen? Ikke?

Data:
Stephenson 1899/1868. 1435 mm. 0B1. 45,8 m². 8 atm.
1868 - 1912 DSB H 39.
1910 - 11 Grusning af Langelandsbanen for Fibiger & Villefrance.
1912 - 14 Jernbaneanlæg mellem Give og Herning for Fibiger & Villefrance.
1914 - 15 Jernbaneanlæg mellem Bramminge og Grindsted for Fibiger & Villefrance.
1919 - 23 Fasterholt Brunkulsleje for Fibiger & Villefrance.
1923 Anlæg af Midtbanen ved Frederikssund for Fibiger & Villefrance.
1924 Anlæg af Skive - Vestsalling Jernbane for Fibiger & Villefrance.

Stephenson 1902/1868. 1435 mm. 0B1. 45,8 m². 8,5 atm.
1868 - 1910 DSB H 42.
1910 - 11 Grusning af Langelandsbanen for Fibiger & Villefrance.
1912 - 14 Jernbaneanlæg mellem Give og Herning for Fibiger & Villefrance.
1914 - 15 Jernbaneanlæg mellem Bramminge og Grindsted for Fibiger & Villefrance.
1917 Anlæg af delstrækning på TKVJ for Fibiger & Villefrance.
Indtil 1920 Jernbaneanlæg mellem Brande og Funder for Fibiger & Villefrance.
1921 – 23 Anlæg af ? Ved Alderslyst lejet af Møller-Holst.
1924 Anlæg af Skive - Vestsalling Jernbane for Fibiger & Villefrance.

I følge Kedelstilsynet fik begge lokomotiver kørselsforbud 22.05.1923, men de kunne jo være blevet sat i stand til anlæg af SVJ? Efter 1924 hører vi ikke mere til dem?

Mvh. BH.

Hejsa,

Så er spørgsmålet, hvilket baneanlæg, der er tale om her, på et foto, som jeg for nylig erhvervede på EBay. Billedet skal først lige "over dammen" og scannes ordenligt, så jeg kan ikke zoome ind på det:
[image]

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Bent Hansen, 1/1 2021, 11:37 (1210 dage siden) @ Erik Sejersen

Hej igen.

Er vi helt færdige? Jeg er ikke! Der er stadig huller i min viden?

Angående nogle af de ting, der har været fremme i debatten:

Mit resultat var skrevet længe før, andre kom til samme resultat. Da de forskellige påstande skulle undersøges først, tog det sin tid, inden indlægget blev offentliggjort, og da var det for sent. Når jeg alligevel offentliggjorde, var det fordi, jeg fandt, at der var indicier, der talte for, at lokomotivet var et af ex. DSB H 39 eller H 42.

Så skulle jeg have glemt ex. DSB P 128. Nu har hverken Kedeltilsynet, William Bay, Holger Jørgensen eller Alfred Hansen firmaet Fibiger & Villefrace som ejer af denne maskine. Det kortvarige intermezzo tilskrives i mine notater en entreprenør Carl J. Hansen. Får jeg en kilde, skal jeg gerne kigge på sagen igen.

Så kom jeg for skade at påstå, et luftfotoet viser Ronumsporet. Så skulle luftfotoet været fra 1940 - 49. Der var noget mærkeligt med Ronumsporet. Det krydsede godt nok andres spor, men det har viste sig at være en privat virksomheds spor, der måtte afkortes, for at få sporet etableret. Beklager, at jeg huskede forkert. Fra Svend Guldvangs arkiv har jeg lånt en sporplan, og tegnet de dele af, som befordrede min interesse for industrispor. Originalen må i dag ligge i Struer på museet der. Tegningen er dateret Brande 1943, men den viser kun Ronumsporet forbindelse til Statsbanernes spor på Brande Station i dennes nordvestende. Sporet gå ganske tæt på nogle bygninger kaldet "fabrik." Denne har tre sidespor, hvoraf et er forkortet for at få plads til Ronumsporet. Jeg mindes fra andre kilder, Brunkulstilsynet, en kortlivet briketfabrik på grunden. Til gengæld er F&Vs spor på modsat side ikke tegnet ind. Eksisterede de i 1943, undrer det mig, at jeg ikke tegnede dem med også?

I øvrigt, for at komme tilbage til sagen, så er luftfotoet taget mellem 1927, hvor fotografen etablerede sig i følge Morten F. Larsen. Fotoet er så taget inden 1929, hvor nogle sneplove skulle være malet grå stadig i følge samme kilde.

Og så tilbage til lokomotiverne, der ganske rigtigt havde førerhusbagvæg sat på tenderen. De kasseredes 22.05.1923, men sattes i stand igen til anlæg af Skive - Vestsalling Jernbane. Her inspiceredes de 1924. Så skulle godkendelsen løbe til 1928. Mellem 1924 og 28 kunne lokomotiverne godt uden inspektioner, der dermed noteringer i Kedeltilsynets protokol, have været på andre opgaver, men sådanne er ikke kendte.

Da der ikke var ret meget elektronisk i arkivet, måtte jeg ty til papirarkivet, og her giver P. S. Eilertsen svar på mine spørgsmål. Desværre opgav PSE sjældent kilder, og ikke her, men på den anden side har jeg ikke grund til ikke at tro på ham. PSE førte tredobbelt bogholderi. Han noterede lokomotiver, ejere og indsatssteder, men her må den følgende tredobbelte rettelse være smuttet, for først i dag fandt jeg den.

I følge PSE blev ex. DSB H 39 hensat af F&V 1925 og ophugget samme år. Den, vi ser på billedet, hvis optagelsesdataene holder, og det tror jeg, de gør, skulle så være ex. DSB H 42. I følge PSE udrangeredes nr. 42 i 1929!

Luftbilledet skulle så være fra 1929! Hvis det da er ophugningen, vi ser?

Angående spørgsmålet om virksomheden mellem 1924 og 29 foreligger der intet. Firmaet gravede i grusgraven i Røde Kro, de bygget i Hvide Sande, i Hanstholm, i Slangerup, i Esbjerg på Fiskerihavnen og på Fur. Her havde de lejet spor fra VLTJ, men mange af de nævnte byggepladser ville der næppe have været normalspor. Normalsporeksperter kunne måske kigge lidt på Slangerup?

Mvh. BH.

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Georg Schmidt, 1/1 2021, 12:07 (1210 dage siden) @ Bent Hansen

Nu vi er ved Nr 42.
[image]
Ringkjøbing-Nørre Omme Jernbane, Andelsselskabet Vestjyllands Mergelforsyning, Henne og Sukkerfabrikken "Nykjøbing" var også interesseret i 42.
M v h
Georg

Brande - hvilket lokomotiv ?

af Bent Hansen, 5/1 2021, 17:08 (1206 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej.

Tak. Det noteres også.

Der er gået en rum tid, men jeg håber du ser takken så langt ned på siden.

Mvh. BH.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak