Rundt om husene på fransk

af re20000, mandag 04. januar, 2021, 00:42 (15 dage siden)

Faldt lige over denne hyggelige tur igennem Paris:
https://www.youtube.com/watch?v=YSSZoH2lzxg
Undskyld musikken... A toute vapeur betyder vist for fuld damp, lidt en overdrivelse men hva'.
Så vidt jeg ved er la Petite Ceinture ( Den lille ringbane) for nogle år siden omdannet (delvist?) til en park. Den ser allerede på disse optagelser fra -92 ud til at være næsten nedlagt.

Nold

Rundt om husene på fransk

af Jens Vesterdahl, mandag 04. januar, 2021, 04:16 (15 dage siden) @ re20000

Så vidt jeg ved er la Petite Ceinture ( Den lille ringbane) for nogle år siden omdannet (delvist?) til en park. Den ser allerede på disse optagelser fra -92 ud til at være næsten nedlagt.


Herlig video :-)
Ja, den ringbane er vist ret så nedlagt, men sikke et miljø der er ved de gamle gennemskæringer og tunneler. Og flere steder ved højbanen minder det om Nørrebros baggårde, så sammenligningen med rundt om husene er sandelig på sin plads.

YouTube foreslog efter videoen automatisk en anden video, hvor der bl.a. (på fransk) fortælles om et projekt for "Charles de Gaulle Express", dvs. en hurtigbane mellem Gare de l'Est og Charles de Gaulle lufthavnen. Hertil anvendes en stump af ringbanen ved La Chapelle, lige nord for Gare de l'Est og Gare de Lyon.
Så noget af ringbanen kommer da til ære og værdighed igen ...

Mvh
Jens

Rundt om husene på fransk - SNCF 230 G 353 - (6 fotos)

af Søndenfjords, mandag 04. januar, 2021, 07:30 (15 dage siden) @ re20000

[image]

[image]

[image]

Lokomotivet - 230 G 353 - er SNCF's velbevarede stolthed. Det kørte bl.a. Orientekspressen, og i april 2014 var det sammen med en togstamme fra Orientekspressen udstillet foran Institut du monde arabe ved Seinen i Paris.
[image]

Der var bl.a. adgang til spisevognen, hvor en mesterkok serverede menuer til 120 og 160 euro. Og køen var lang …
Nogle af billederne er vist før for 5-6 år siden, bl.a. disse:
[image]

[image]

Søndenfjords

Rundt om husene på fransk - SNCF 230 G 353 - (6 fotos)

af Niels Munch @, mandag 04. januar, 2021, 09:21 (15 dage siden) @ Søndenfjords

Tak for kigget, Søndenfjords.

Det er da også værd at erindre om, at du har "botaniseret" på la Petite Ceinture:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=11682
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=11695

Bedste hilsener
Niels

Rundt om husene på fransk - SNCF 230 G 353 - (6 fotos)

af Jens Vesterdahl, mandag 04. januar, 2021, 09:30 (15 dage siden) @ Niels Munch

Det er da også værd at erindre om, at du har "botaniseret" på la Petite Ceinture:

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=11682
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=11695


Ja, det var den beskrivelse, jeg huskede at have set - men ikke hvor ;-)

Rundt om husene på fransk - SNCF 230 G 353 - (6 fotos)

af Steffen Dresler @, mandag 04. januar, 2021, 11:41 (14 dage siden) @ Søndenfjords

Kære alle!

Denne udstilling havde bag facaden en næsten ”Titanernes kamp” om rettigheder. På den ene side de franske statsbaner SNCF sammen med ”Association Patrimoine Compagnie des Wagon-Lits” og på den anden side hotelkæden ACCOR med dets ”Wagon-Lits-diffusion”.

ACCOR havde, da afviklingen af CIWL fandt sted et par år tidligere købt ”CIWL” (Restaurant- og hotelvirksomheden af CIWL), forstået bl.a. at der også var nogle rettigheder på navn og specielt våbenskjoldet man søgte at tjene penge på. Det vil sige, at ingen måtte anvende navnet eller skjoldet, f.eks. på museale vogne eller på modeller af vognene mv. uden tilladelse (penge) til ”Wagon-Lits-diffusion”. Og det var IKKE småbeløb. Bl.a. var de inde over Jernbanemuseets anvendelse af deres spisevogn med et engangsbeløb og anvendelsen af vognen i begrænset antal ture ude på de lange skinner, tror det var et par gange årligt (ikke sikker). Altså ville man benytte spisevognen i forretningsøjemed (drive spisevognsdrift med vognen!!!) skulle der betales ved kasse et!

Navnet ”Orientekspressen” er ejet af SNCF og hele Wagon-Lits kæmpestore arkiv er ligeledes overført til SNCF og ligger i deres hovedarkiv i Le Mans. Arkivet var bestyret af tidligere ansatte hos CIWL i Paris. De driver nu ”støtteforeningen” (min oversættelse = CIWL´s venner!!) ”Association Patrimoine Compagnie des Wagon-Lits” i Paris. De støtter, indsamler og udlåner ting til museer og udstillinger om CIWL mv.

Hvis man ser på det indsatte billede af sovevognen 3927 (type Y II, magen til den Danmarks Jernbanemuseum har, men udstyret med gummivulstovergnag) er våbenskjoldet ikke korrekt og ligner mest af alt det ovale vindue på en Pullman vogn. Det var kompromiset m.h.t. skjoldet og det var ikke acceptabelt og SNCF tvang igennem at vognen nu igen skulle have det rigtige skjold!
[image]

Til historien hører nu også en EU-dom, hvor bilfabrikanten OPEL tabte en anlagt sag mod en modelbilsfabrikant om anvendelsen af ”lynet” på modelbilen. Den blev straks overført til modeljernbaneverdenen og hvis man ser efter på kataloger en 10 år gamle, ACME eller hvem der nu fremstiller CIWL vogne, kan man læse at det skete efter tilladelse fra ”Wagon-Lits-diffusion” (penge). Altså en fordyrelse af produktet.
Hvilke aftaler der nu er ved jeg ikke, men bl.a. U-Hansa vognen fra ACME var også underlagt denne ordning. Man turde ikke gå udenom. Men det gør man nu!
Herunder to links til udstillingen dengang:

Il était une fois l'Orient Express | Institut du monde arabe (imarabe.org)
[image]

Il était une fois l'Orient-Express (spectacles-selection.com)
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Rundt om husene på fransk - SNCF 230 G 353 - (+2 fotos)

af Søndenfjords, mandag 04. januar, 2021, 13:23 (14 dage siden) @ Steffen Dresler

Vi lader våbenskjoldet - og spisevognen - stå et øjeblik …
[image]

[image]

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa
Pris 180 kr.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen