Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Niels Munch @, mandag 11. januar, 2021, 14:09 (7 dage siden)

Hej i Forum,

Dette er ikke en gætter, for jeg aner ikke selv et pløk om, hvor vi er, men en opgave i disciplinen fototydning, der jo er en yndet sport i Herreværelset:

[image]
Tre drenge spejderuniformer ved en kiosk eller lignende. To af dem sidder på en bænk. Dateringsnote: Ca. 1950-1960. Fotograf: Ukendt. Aalborg Stadsarkiv - Nummer: B50053. Klik på billedet for opr. udgave.

Billedet findes tillige direkte på Aalborg Stadsarkiv, Billede B50053.

Foreløbig mener jeg, vi er i Norge, og at personvognen er en nærtrafikvogn af NSB B65-typen, hvoraf FDSB noget senere bragte nogle til Skælskør. Tagets udformning, endeperron i tremmer (i st.f. plade), vognnummer t.v. for vindue, vinduets udformning, trinbrætter af den lukkede "skuffetype" etc.

Kiosken er en mindre "Narvesen-Kiosk", hvor udformningen af vinduer samt de lodrette lister på brystningen synes at være en slags standard; selv opalglaskuplen ("vandtæt vaskehusarmatur") går igen på sådanne kiosker.

Nu kommer så lidt gætteri: Lysmasten bag vognen tyder på et stadion, en væddeløbsbane e.lign. Vognen er tilsyneladende uden slutsignal; måske trækkraften er kørt fra for omløb? En mindre endestation?

Endelig: I min uvidende optik kan spejderne være såvel norske som danske, der evt. har været på jamboree?

Så nu må de norgeskyndige på banen, og her tænkes på Eyolf og selvfølgelig andre.


Bedste hilsener
Niels

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Krabsen, mandag 11. januar, 2021, 16:19 (7 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Tre drenge spejderuniformer ved en kiosk eller lignende. To af dem sidder på en bænk. Dateringsnote: Ca. 1950-1960. Fotograf: Ukendt. Aalborg Stadsarkiv - Nummer: B50053. Klik på billedet for opr. udgave.

Foreløbig mener jeg, vi er i Norge, og at personvognen er en nærtrafikvogn af NSB B65-typen, hvoraf FDSB noget senere bragte nogle til Skælskør. Tagets udformning, endeperron i tremmer (i st.f. plade), vognnummer t.v. for vindue, vinduets udformning, trinbrætter af den lukkede "skuffetype" etc.

Måske lidt sent for sort-hvide billeder, men et gæt kunne være 1964, hvor hovedparten af Aalborg Kolonne (det hed det den gang) var på sommertur til Norge - nærmere bestemt Aremark i Østfold. (min bror var med :-P )

I 1950 var en enkelt af Aalborg-troppene i Voss, men det passer ikke med tørklædets farve.

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Krabsen, mandag 11. januar, 2021, 16:22 (7 dage siden) @ Krabsen

Måske lidt sent for sort-hvide billeder, men et gæt kunne være 1964, hvor hovedparten af Aalborg Kolonne (det hed det den gang) var på sommertur til Norge - nærmere bestemt Aremark i Østfold.

I 1950 var en enkelt af Aalborg-troppene i Voss, men det passer ikke med tørklædets farve.

Der har naturligvis også været andre Aalborg-spejdere i Norge - vil man vide mere om dette er stedet at spørge Nordjysk Spejdermuseum.
https://www.spejdermuseum-nordjylland.dk

..nogle af de frivillige har sandsynligvis været med på turen og kan måske endda genkende personerne på fotoet. :-P

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Steen Heick, mandag 11. januar, 2021, 16:29 (7 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
For mig at se er det ikke KFUM, men gule spejdere med deres rød/hvide strømpeopslag, og deres blinkende stålmærker på brystet.
KFUM spejderne havde et broderet mærke, der ikke giver genspejling.
iflg www.pionererne.dk var de gule spejdere fra Fyn flere gange i Norge i 50erne for at gå vandretur ved Jotunheimen. Vores spejdere ser noget afslappede ud og hvor er bagagen? Og der er heller ingen bjerge. De må være undervejs?
mvh steen

Avatar

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, mandag 11. januar, 2021, 16:42 (7 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Tre drenge spejderuniformer ved en kiosk eller lignende. To af dem sidder på en bænk. Dateringsnote: Ca. 1950-1960. Fotograf: Ukendt. Aalborg Stadsarkiv - Nummer: B50053. Klik på billedet for opr. udgave.

Endelig: I min uvidende optik kan spejderne være såvel norske som danske, der evt. har været på jamboree?


Kære Niels

Jeg har intet bud på, hvor vi er. Jeg ved ikke, hvordan norske spejderuniformer så ud. Men der er intet der tyder på, at det ikke kunne være danske spejdere:

1) opslagene på knæstrømperne er, som de skal være (røde-hvide-røde)
2) hatten på de to med hatte er OK (dansk-agtige)
3) ham på bænken til venstre har på sin venstre brystlomme en påsyet hvid lodret stribe. Det viser, at han er patruljeassistent. Havde han haft to striber, havde han været patruljefører.
4) begge gutter på bænken bærer Det danske Spejderkorps' korpsmærke (se nedenfor) på venstre bryst. På den hvide vandrette streg lige under korpsmærket er indvævet navnet på den trop, som de to er medlemmer af.

Bedste hilsner

Thomas
Deltager i verdensjamboree i Norge i 1976

[image]

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Krabsen, mandag 11. januar, 2021, 16:57 (7 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

1) opslagene på knæstrømperne er, som de skal være (røde-hvide-røde)
2) hatten på de to med hatte er OK (dansk-agtige)
3) ham på bænken til venstre har på sin venstre brystlomme en påsyet hvid lodret stribe. Det viser, at han er patruljeassistent. Havde han haft to striber, havde han været patruljefører.
4) begge gutter på bænken bærer Det danske Spejderkorps' korpsmærke (se nedenfor) på venstre bryst. På den hvide vandrette streg lige under korpsmærket er indvævet navnet på den trop, som de to er medlemmer af.

De rød-hvid-røde strømpeopslag var faktisk et særkende for Nørrejyske division. Sammenholdt med at billedet er fra Aalborg Stadsarkiv, (måske i relation til Goliath) er der imho ikke megen tvivl om at det er nordjyske spejdere vi har fat i.

Ikke mange troppe havde ensfarvede tørklæder, så et langt skud er at de er fra længst hedengangne Jens Bang trop :-P

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Niels Munch @, mandag 11. januar, 2021, 19:11 (7 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære medskribenter,

Om jeg har haft tvivl om, hvorvidt spejderne var danske, så er den nok bortvejret nu. Blot skal jeg, der ikke har været medlem af noget spejderkorps, men kun har været 18 år om at aftjene min værnepligt, komme med et "men":

Jeg mener, at det var spejderbevægelsens fader, lord Baden Powell, der introducerede dels "spejderhatten" (som den også kendes fra Royal Canadian Mounted Police samt den amerikanske hær, hvor den stadig anvendes af drill-sergeants), dels den franske lilje som heraldisk mærke for spejderbevægelsen.

Derfor kunne jeg ikke umiddelbart udelukke anden nationalitet af spejderdrengene.

Men glem nu ikke, at det er stationens navn, vi spejder efter!


Bedste hilsener
Niels

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Krabsen, mandag 11. januar, 2021, 20:46 (7 dage siden) @ Niels Munch

Men glem nu ikke, at det er stationens navn, vi spejder efter!

Det har vi skam ikke glemt :-)

Men vi har (med lidt afsporing) prøvet at sted- og tidsfæste personerne: Hvis vi kan udlede, hvilken spejdertrop de tilhørte, kan vi måske ad den vej finde ud af tid og sted, hvor den pågældende trop måtte have været på tur..

Billedet ligger midt i en lille serie fra Carl 'Goliath' Lorenzen, en navnkundig bugserbådskonge med base i Aalborg, så formentlig er det spejdere fra Aalborg.

I fortsættelse af mit første gæt med 1964 i Aremark kan jeg supplere med:

I 1960 var Aalborghus Trop (en af dem med ensfarvede tørklæder) med til jubilæumslejr i Norge - et sted kaldet Anaksbø, hvor det så måtte ligge. Undervejs gæstede de et par dage en norsk trop i Blommenholm lidt sydvest for Oslo og var også i Sandefjord.

I 1955 var Jens Bang trop (også ensfarvet) i Rujkan-området.

Avatar

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 12. januar, 2021, 00:49 (7 dage siden) @ Niels Munch

Blot skal jeg, der ikke har været medlem af noget spejderkorps,

Har du ikke været pigespejder på et tidspunkt???

Duk og væk!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Niels Munch @, tirsdag 12. januar, 2021, 01:56 (7 dage siden) @ Michael Deichmann

Blot skal jeg, der ikke har været medlem af noget spejderkorps,


Har du ikke været pigespejder på et tidspunkt???


Jow da, endog på adskillige tidspunkter, som smelter sammen i det uendelige; men det tilstår man jo ikke i disse MeeeeeTooooo tider.

[image]

Avatar

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 12. januar, 2021, 03:17 (7 dage siden) @ Niels Munch

Blot skal jeg, der ikke har været medlem af noget spejderkorps,


Har du ikke været pigespejder på et tidspunkt???

Jow da, endog på adskillige tidspunkter, som smelter sammen i det uendelige; men det tilstår man jo ikke i disse MeeeeeTooooo tider.

[image]

Klog strategi. Som gammel gris hele mit liv kender jeg udmærket til den problematik. :-| :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af esni @, Frederikssund, mandag 11. januar, 2021, 23:06 (7 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er mange år siden jeg var med i Det Danske Spejderkorps. Korpsmærket i bronze og emalje (med indstemplet nummer på bagsiden) var så vidt vides noget ganske unikt, og det var et eftertragtet bytteobjekt hos udenlandske spejdere. Det blev erstattet af et stofmærke efter fusionen med de blå pigespejdere ca 1975-80

--
Eskild

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Krabsen, tirsdag 12. januar, 2021, 09:20 (7 dage siden) @ esni

Det er mange år siden jeg var med i Det Danske Spejderkorps. Korpsmærket i bronze og emalje (med indstemplet nummer på bagsiden) var så vidt vides noget ganske unikt, og det var et eftertragtet bytteobjekt hos udenlandske spejdere. Det blev erstattet af et stofmærke efter fusionen med de blå pigespejdere ca 1975-80

1973 ;-)

Avatar

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, mandag 11. januar, 2021, 22:43 (7 dage siden) @ Niels Munch

Denne var ikke så enkel. La oss ta det enkleste først: Den avbildete vognen er ikke en B65, men en BFS65, altså en styrevogn, hvilket forklarer fraværet av trekkraft. Den gikk enten sist eller først i toget. Hvis du ser veldig godt etter under sidevinduet, kan du ane konturen av en mørk "klump" Det er faktisk sluttsignalet, en lampe som viste hvitt forover og rødt bakover når vognen går sist i toget. Går vognen først, var denne lampen mørk. Du ser samme type sluttsignal i begge ender på denne BM65c-motorvognen:[image]

Det ses ikke på bildet, men BFS65-vognen på det bildet vi skal stedfeste, har lyskaster på taket foran, samt vanlige frontlykter i gitteret på den åpne endeplattformen.

Denne typen styrevogner ble, meg bekjent, kun brukt i lokaltrafikken i nærområdet rundt Oslo. Lysmasten bak vognen er jeg mest tilbøyelig til å mene at er en standard stasjonsbelysning. Derimot ser det ut til å være vann bortenfor beplantningen på utsiden av gjerdet. Men om det er en fjord, en elv eller en liten innsjø, kan jeg ikke si. Aremark er, meg bekjent, ikke et stasjonsnavn, og jeg vet ikke hva eventuelle stasjoner i Aremark kommune kan hete. Østfold er i stor grad "terra incognita" for meg. Men jeg skal sende spørsmålet videre. Det eneste dumme spørsmål er det man aldri stiller, for det får man aldri svar på.

Og om noen vil studere flere type 65 i mellomtiden, så vær så god! (Men mellom- og styrevogner i tre har jeg dessverre ikke.)

Uidentificeret norsk jernbanestation (+2 fotos)

af Niels Munch @, mandag 11. januar, 2021, 23:51 (7 dage siden) @ Eyolf
redigeret af Niels Munch, tirsdag 12. januar, 2021, 00:09

[image]


Tak for svar Eyolf.

Jeg er også nået til, at lysmasten kan være "tomtebelysning", altså til belysning af stationsområdet.

Men litra BFS dækker over, at styrevognen har pakrum ("F"), og pakrummet ligger da lige bag førerrummet:

[image]
FDSB - NSB BFS65 18680 i Sandved, 29.08.1981 (nm).

Den endeperron, vi ser på spejderbilledet, stemmer bedre med bagenden af styrevognen - eller med denne:

[image]
FDSB - NSB B65 18835 i Skælskør, 29.08.1981 (nm).

..... idet bl.a. vognens nummer kan ses mellem 1. og 2. sidevindue.


M.v.h.
Niels

Avatar

Fasiten

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, tirsdag 12. januar, 2021, 20:14 (6 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Eyolf, tirsdag 12. januar, 2021, 20:31

Jeg har forhørt meg litt rundt om, og i samråd med flere er vi kommet frem til at vi befinner oss et ganske godt stykke unna Aremark, nemlig vest for Oslofjorden, i en by som er et naturlig ankomststed for dansker på norgesbesøk, spesielt fra Jylland, nemlig Larvik. byen har i årtier hatt direkte fergeforbindelse til Frederikshavn (nå til Hirtshals), og M/F "Peter Wessel" tør være et kjent begrep for mange dansker.

Fotografen må ha stått vedd sørvesthjørnet av stasjonsbygningen og fotografert skrått over fjorden (vannet i bakgrunnen) mot bydelen Langestrand. Bebyggelsen er skjult bak vegetasjonen.

I og med at bildet er såpass uskarpt, er det ikke mulig å se om der er kontaktledning over sporet. Det er derfor vanskelig å datere det nærmere, men dersom jeg har rett i at vognen e en BSF65, må det være tatt etter strekningen Tønsberg-Larvik ble åpnet for elektrisk drift 20.05.1957. Det var nemlig i disse lokaltogene denne vogntypen ble brukt. Lokaltrafikken mellom Larvik og Tønsberg opphørte i mai 1978, men da hadde disse trevognene allerede vært ute av trafikk i noen år.

BFS65 var imidlertid ombygdde lokaltogvogner fra damptiden, og muligheten er til stede for at bildet er eldre. Men jeg mener fortsatt at jeg skimter den klumpen som utgjorde sluttsignalet, under vinduet, og vinduet likner også svært på førerromsvinduet på en BFS65.

Det er, som sagt, ingen tvil om at bildet er fra Larvik. At jeg ikke vågde å si det til å begynne med, skyldtes at det var tatt i en litt uvant vinkel. Jeg har imidlertid bodd i den byen i et kvart århundre, og når jeg nå har fått studert det i ro og mak, samt diskutert det med andre som kjenner geografien, er all tvil ryddet bort. Så må vi heller leve med den lille usikkerheten når det gjelder datering og identifisering av vogntype.

Vel, det tror jeg er så langt jeg kan hjelpe deg, Niels. Men kanskje noen av dine speiderkontakter kan finne ut når en dansk speidergruppe var i Larvik i det aktuelle tidsrommet?

Her er forrresten et flyfoto av Larvik stasjon fra 1955. Du ser tydelig både flaggstangen og Narvesen-kiosken til venstre for stasjonsbygningen.

Fasiten

af Krabsen, tirsdag 12. januar, 2021, 21:52 (6 dage siden) @ Eyolf

I og med at bildet er såpass uskarpt, er det ikke mulig å se om der er kontaktledning over sporet. Det er derfor vanskelig å datere det nærmere, men dersom jeg har rett i at vognen e en BSF65, må det være tatt etter strekningen Tønsberg-Larvik ble åpnet for elektrisk drift 20.05.1957. Det var nemlig i disse lokaltogene denne vogntypen ble brukt. Lokaltrafikken mellom Larvik og Tønsberg opphørte i mai 1978, men da hadde disse trevognene allerede vært ute av trafikk i noen år.

BFS65 var imidlertid ombygdde lokaltogvogner fra damptiden, og muligheten er til stede for at bildet er eldre. Men jeg mener fortsatt at jeg skimter den klumpen som utgjorde sluttsignalet, under vinduet, og vinduet likner også svært på førerromsvinduet på en BFS65.

Det er, som sagt, ingen tvil om at bildet er fra Larvik. At jeg ikke vågde å si det til å begynne med, skyldtes at det var tatt i en litt uvant vinkel. Jeg har imidlertid bodd i den byen i et kvart århundre, og når jeg nå har fått studert det i ro og mak, samt diskutert det med andre som kjenner geografien, er all tvil ryddet bort. Så må vi heller leve med den lille usikkerheten når det gjelder datering og identifisering av vogntype.

Vel, det tror jeg er så langt jeg kan hjelpe deg, Niels. Men kanskje noen av dine speiderkontakter kan finne ut når en dansk speidergruppe var i Larvik i det aktuelle tidsrommet?

Hvis det er efter 1957 kan det næsten ikke være andet end 1960 og Aalborghus trop. Deres tørklæde er ensfarvet mellemblåt.
Som tidligere skrevet var de på vejen et par dage i Blommenholm og i Sandefjord, begge ligger mellem Oslo og Larvik.

(De andre muligheder ville være sort tørklæde (Skipper Clement i 1950) eller rødt (Jens Bang i 1955)) .

Alternativet 1964 er også muligt - jeg ved ikke om de rejste via Larvik - men billedet virker ældre, og på det tidspunkt var farvebillederne kommet til.

Fasiten

af ivar @, tirsdag 12. januar, 2021, 22:39 (6 dage siden) @ Krabsen

Sammenholdt med en khaki skjorte, ser tørklædet ikke særligt sort ud.

mvh
-ivar

Fasiten

af Krabsen, onsdag 13. januar, 2021, 09:43 (6 dage siden) @ ivar

Sammenholdt med en khaki skjorte, ser tørklædet ikke særligt sort ud.

Hvilket jo er en af årsagerne (der er flere, men de er for nørder :-P ) til, at jeg fra starten fravalgte Skipper Clement.

Mit bud er fortsat 1960 med Aalborghus trop.

Fasiten - Larvik, måske 1960

af Niels Munch @, onsdag 13. januar, 2021, 13:14 (5 dage siden) @ Krabsen

Mit bud er fortsat 1960 med Aalborghus trop.

Det kan været et godt bud, idet Norsk Speidergutt Forbund i august 1960 afholdt 50 års jubilæumslejr i Brunlanes ved Larvik. På en film derfra ses bl.a. spejdere med "skorstensbånd" på strømperne: https://www.youtube.com/watch?v=5ZKiszH8pvk .

M.v.h.
Niels

Fasiten - Larvik, måske 1960

af Krabsen, onsdag 13. januar, 2021, 14:41 (5 dage siden) @ Niels Munch

Mit bud er fortsat 1960 med Aalborghus trop.


Det kan været et godt bud, idet Norsk Speidergutt Forbund i august 1960 afholdt 50 års jubilæumslejr i Brunlanes ved Larvik. På en film derfra ses bl.a. spejdere med "skorstensbånd" på strømperne: https://www.youtube.com/watch?v=5ZKiszH8pvk .

Det var den lejr Aalborghus deltog i - med 26 mand :-) Bemærk at strømpeopslagene er rød-hvid-rød.

Avatar

Ikke 1960

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, onsdag 13. januar, 2021, 17:39 (5 dage siden) @ Krabsen

Vi er nok ikke i mål med dateringen av bildet. Fra en av mine norske venner får jeg denne tilbakemeldingen: "Det kan ikke være tatt i 1960. Ved elektrifiseringen ble det rett ved kiosken satt opp en betongmast som bar kontaktledningsåket. Slik skyggene viser seg i dette bildet, skulle vi tydelig ha sett skyggen av den masten."

Det betyr at bildet faktisk må ha vært tatt før 1957, muligens også før sommeren 1956, da strekningen Eidanger-Larvik (altså fra vestsiden) ble åpnet for elektrisk drift 15.10.1956. Det betyr at stolpene må ha vært satt opp allerede på sommeren samme år. Dermed rykker vel 1953 som også har vært foreslått, frem i sannsynlighetens fokus igjen.

Ikke 1960

af Krabsen, onsdag 13. januar, 2021, 18:09 (5 dage siden) @ Eyolf

Vi er nok ikke i mål med dateringen av bildet. Fra en av mine norske venner får jeg denne tilbakemeldingen: "Det kan ikke være tatt i 1960. Ved elektrifiseringen ble det rett ved kiosken satt opp en betongmast som bar kontaktledningsåket. Slik skyggene viser seg i dette bildet, skulle vi tydelig ha sett skyggen av den masten."

Det betyr at bildet faktisk må ha vært tatt før 1957, muligens også før sommeren 1956, da strekningen Eidanger-Larvik (altså fra vestsiden) ble åpnet for elektrisk drift 15.10.1956. Det betyr at stolpene må ha vært satt opp allerede på sommeren samme år. Dermed rykker vel 1953 som også har vært foreslått, frem i sannsynlighetens fokus igjen.

Så tyder det på 1955, Jens Bang, rødt tørklæde, på vej til eller fra Rjukan.

1. Hjørring var i '55 i Nøtterøy, men da fotoet stammer fra Goliath tror jeg mere på en Aalborg-trop. Hjørring har ikke meget brug for bugserbåde :-P

Avatar

Ikke 1960

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, onsdag 13. januar, 2021, 20:49 (5 dage siden) @ Eyolf

Én av dem som nå har studert bildet, mener at reklamevimpelen på kiosken tilsier at bildet må være fra ca. 1955.

Fasiten - Larvik, måske 1960

af Steen Heick, onsdag 13. januar, 2021, 19:10 (5 dage siden) @ Niels Munch

Carl Goliath Lorentzen havde en søn Alfred Lorentzen født 1942.
Da billedet sandsynligvis er fra hans bo, ville det være naturligt at det var hans søn.
Der er flere billeder af Alfred på nettet og det skulle så være ham med hatten i panden. Det kan nok ikke være den anden.
Det er der måske nogen der ved. Han skulle så være 12 - 14 år.
mvh steen

Avatar

Fasiten - Larvik, måske 1960

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, onsdag 13. januar, 2021, 19:16 (5 dage siden) @ Steen Heick

Det taler jo også for en tidligere datering enn 1960. Men finnes det ikke noen gamle speidere som kan tenkes å gjenkjenne speiderne på bildet?

Fasiten - Larvik, måske 1960

af Krabsen, onsdag 13. januar, 2021, 20:02 (5 dage siden) @ Eyolf

Det taler jo også for en tidligere datering enn 1960. Men finnes det ikke noen gamle speidere som kan tenkes å gjenkjenne speiderne på bildet?

Det kan tænkes, men det er trods alt 60-70 år siden, så antallet daler. Og min erfaring er, at der i grupperne kun er meget begrænset kontakt til tidligere medlemmer så langt tilbage.

Af de tre troppe med ensfarvet tørklæde i Aalborg er alene Aalborghus stadig eksisterende, og der passer årstallet ikke efter dine oplysninger.
Den mest sandsynlige af de to andre troppe - Jens Bang - lukkede for mere end 30 år siden, så der bliver det svært at grave kontakter frem, selv for vi gamle.

Som jeg skrev vist i mit første indlæg i tråden er den bedste mulighed at tage kontakt med Nordjysk Spejdermuseum og evt. fremvise fotoet til en af de film/billede/gensynsaftener de afholder ca. en gang om måneden.

Og det må så afvente bedring i forsamlingsrestriktionerne. :-(

Indtil da er der bøgerne om Nørrejyske Divisions historie, det er deri jeg har finder oplysningerne om de forskellige toppes ture til Norge. Den fortegnelse går til 1962.

Fasiten - Larvik, måske 1960

af Krabsen, onsdag 13. januar, 2021, 20:08 (5 dage siden) @ Steen Heick

Carl Goliath Lorentzen havde en søn Alfred Lorentzen født 1942.
Da billedet sandsynligvis er fra hans bo, ville det være naturligt at det var hans søn.
Der er flere billeder af Alfred på nettet og det skulle så være ham med hatten i panden. Det kan nok ikke være den anden.

Det er tænkeligt, jeg kan ikke huske hvilken trop han i givet fald var tilknyttet.

Ikke Skipper Clement, men de er af andre årsager allerede fravalgt.

Det logiske ville være søspejderne, men dem er det ikke :-)

Fasiten - Larvik, måske 1953

af Niels Munch @, onsdag 13. januar, 2021, 10:25 (6 dage siden) @ Eyolf
redigeret af Niels Munch, onsdag 13. januar, 2021, 11:03

Kære Eyolf,

Mange tak for din indsats; så lykkedes det atter at stedbestemme et gammelt foto. Det er uomtvisteligt Larvik, og dit geniale luftfoto er "den rygende pistol":

[image]

Larvik 1955 (Vestfoldbanen). Public Domain.

Billedet lader sig pænt forstørre, og ude t.h. mellem en gruppe træer og stationsbygningen ses kiosk og flagstang, og på stationsterrænet findes indtil flere master for "tomtebelysning", også den, der ses bag vognen på startbilledet.

Til gengæld mener jeg fortsat, at vognen er en B65. Jeg har "pint" et udsnit:

[image]

..... hvor gitterværket på endeperronen ikke synes at svare til BFS65, ligesom der savnes frontlygter, der ellers burde kunne ses. Desuden synes trinene at være i en "trinkasse" og ikke åbne, traditionelle trinbrætter, som på BFS65 forende. Om det er en B65, kan det, som du nævner, være før elektrificeringen.

Spejdernes stævnedeltagelse m.v. er fortsat vor ledetråd m.h.t. tid, og *her* har jeg fundet nogle spejdere ved Frederikshavn Station, der er "på vej til sommerlejr på øen Ono ved Larvik og Lifjell, Norge", ca. 1957. Der er næppe tale om en Aalborg-trop, men DDS Sommerlejr kan have omfattet flere. Tidsbestemmelsen er dog ikke præcis nok "til vores brug".

PS: Odense Trop var i sommeren 1953 på Lifjell og Ono ved Larvik, kilde: http://www.jubi100.dk/bibliotek/SpejderneMagasin/1953-10-SM.pdf .


Bedste hilsener
Niels

Fasiten - Larvik, måske 1953

af Krabsen, onsdag 13. januar, 2021, 13:16 (5 dage siden) @ Niels Munch

Spejdernes stævnedeltagelse m.v. er fortsat vor ledetråd m.h.t. tid, og *her* har jeg fundet nogle spejdere ved Frederikshavn Station, der er "på vej til sommerlejr på øen Ono ved Larvik og Lifjell, Norge", ca. 1957. Der er næppe tale om en Aalborg-trop, men DDS Sommerlejr kan have omfattet flere. Tidsbestemmelsen er dog ikke præcis nok "til vores brug".

Og som både tørklæde og andre uniformsdetaljer tydeligt viser, er det i al fald ikke dem. :-)

Jeg er ikke i tvivl om at der er tale om nordjyske spejdere, formentlig fra Aalborg. Og derfor er mit bud fortsat 1960 og Aalborghus Trop som begrundet her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=57867

Aalborghus findes stadig i bedste velgående, men om nogle i gruppen har erindringer eller arkivalier til at bekræfte det tør jeg ikke sige. Den mest nærliggende ville være Tropsføreren i 1960, men han døde så vidt jeg husker for nogle år siden.

mvh
Krabsen
..med mangeårig tilknytning til Aalborg-spejderiet ;-)

Avatar

Fasiten - Larvik, måske 1953

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, onsdag 13. januar, 2021, 13:59 (5 dage siden) @ Niels Munch

Dersom dette er i 1953, er vognen en Co4c type 1. Ved omklassifiseringen i 1956, da 3. klasse forsvant fra NSB, ble typen omlitterert Bo4c type 1. De aller fleste av dem ble ombygd til B65 og BFS65 etter elektrifiseringen. Noen få ble imidlertid ikke ombygd, men fortsatt benyttet i loktrukne lokaltog, også i Drammen distrikt, dog ikke på strekningen Tønsberg-Larvik. Det er en ørliten mulighet for at noen slike kan ha vært brukt i ekstratog til en eventuell landsleir på Brunlanes (den gang nabokommune, nå bydel i Larvik) i 1960. Jeg ser at mine norske venner ikke klarer å komme nærmere en endelig bestemmelse av vognen utfra bildet.

Én B65 trevogn er f.ø. bevart på Krøderbanen. Den avviker imidlertid sterkt fra den på bildet fra Larvik, både ved størrelsen på vinduet nærmest endeplattformen og ved å ha dobbel bredde på ombordstigningstrinnet:[image]

Så vidt jeg vet, er ingen BFS65 i tre bevart.

Flere bilder fra Krøderbanen her. Den er meget vel verd et besøk - når bare Coronapandemien er over.

Fasiten - Larvik, måske 1953

af Niels Munch @, onsdag 13. januar, 2021, 19:22 (5 dage siden) @ Eyolf

Hej Eyolf,

Krøderen Stasjon besøgte jeg i 1985 og atter i 1991 i f.m. ferier i Flesberg på Numedalsbanen; autentisk jernbanemiljø, som jeg gerne besøger igen.

Og medens vi venter, byder min stædighed mig at vise dette foto:
[image]

Lokaltogsmateriell på Lillestrøm stasjon 1973. Til venstre litra BFS65 nr. 18606, til høyre litra B65 nr. 18801.
Kilde: https://digitaltmuseum.no/021018869957/lokaltogsmateriell-pa-lillestrom-stasjon-til-ven... .

..... til sammenligning med:

[image]

Min påstand er fortsat, at Larvik-vognen er en Co4c/Bo4c/B65 med bl.a. dobbel bredde på ombordstigningstrinnet, og det tyder jf. dine seneste oplysninger på "pre-elektrificering".


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Fasiten - Larvik, måske 1953

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, onsdag 13. januar, 2021, 19:53 (5 dage siden) @ Niels Munch

Akk, jeg gremmes over alle de bildene jeg ikke tok da jeg var ung. Men den gang var jeg student med særdeles begrenset økonomi og helt uten finansiell støtte hjemmefra (Mine foreldre var ikke særlig glade for mitt studievalg), og film var dyrt. Men i ettertid skulle jeg ønske jeg likevel hadde vært flittigere med kameraet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen