Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Lars Henning Jensen, 15/1 2021, 08:03 (1169 dage siden)

60 år efter 15. januar 1961 …

I dag for præcis 60 år siden mødtes en gruppe mænd af varierende alder, men alle med interesse og veneration for jernbaner og jernbanedrift, i det daværende ”DSB Kino” på Københavns Hovedbanegård. Mødet var indkaldt af en lille initiativgruppe, og det var annonceret i bl.a. tidsskriftet Modelbane Nyt.

Formålet med mødet var at stifte en landsdækkende forening for jernbaneinteresserede i Danmark, bl.a. med henblik på etablering af en veteranjernbane efter engelsk forbillede, og inden aftenen var til ende, var Dansk Jernbane-Klub stiftet med lokomotivfører Svend Jørgensen som formand og med en bestyrelse, der tillige bestod af:
Fuldmægtig, cand. Jur. Birger Wilcke (næstformand), frimærkehandler Peer Thomassen (sekretær),
Assistent Mogens Bruun (kasserer) samt cykelhandler Børge Chorfitzen, sekretær Erik B. Jonsen
og trafikkontrollør E.L. Parbøl. Det var dengang, titler betød noget.

Der er ”løbet meget vand i stranden” siden da – og ingen af de nævnte er længere blandt os. Men DJK er så levende som nogensinde, om end de for tiden herskende forhold på sundhedsområdet helt naturligt lægger en alvorlig dæmper på foreningens aktiviteter.

Der er næppe mange – om nogen - erklærede jernbaneentusiaster i Danmark, der ikke kender til DJK;
bladet Jernbanen, forlags- og salgsafdelingen Jernbanebøger, DJK Rejser, udflugtsafdelingen, lokalafdelingerne og ikke mindst foreningens veteranbaner og veterantog, Museumsbanen Maribo-Bandholm, Mariagerbanen, Bloustrødbanen, Veterantog Vest, Vestsjællands Veterantog, MY Veterantog og Limfjordsbanen, samt Djurslands Jernbanemuseum og H 783-arbejdsgruppen er synlige tegn i dag på, at ideen ved indgangen til ”de glade 60’ere” var rigtig og har vist sig holdbar.

Fra de 275 mænd, der mødtes i DSB Kino den aften i 1961, er antallet af medlemmer gennem årene vokset til nu ret stabilt omkring 2.500 m/k’er – i sig selv en manifestation af, at jernbaneinteressen er noget, vi kan være fælles om.

Foreningen har tidligere fejret sine ”runde fødselsdage”; 10-året med E-maskineudflugt, 25-året med stort træf i Odense, 40-året med damplokomotiv på Rådhuspladsen i København, arrangementer ved banerne og reception i DSBs hjælpevognsværksted og 50-året med reception på Vedbæk station og K-maskineudflugt til Kalundborg.

Og selvfølgelig skulle også 60-året have været markeret …

Nogle kender nok sommerfugleteorien, at ”et vingeslag fra en sommerfugl på den ene side af kloden kan starte en storm på den anden side”. Noget i den retning, blot værre, har vi oplevet gennem det seneste års tid, hvor et vingebask fra en døende flagermus i Kina startede en verdensomspændende pandemi, som markant har ændret vores liv – både i hverdag og i fest.

Derfor bliver der ingen stor festivitas i anledning af DJKs 60-års jubilæum – ikke i denne omgang i al fald.

Heldigvis er der ihærdige aktive medlemmer i Jernbanens redaktion, i salgsafdelingen og rundt om på banerne, der indenfor de snævre rammer, som myndighederne udstikker, sørger for at holde DJK i gang. Og sammen må vi via digital kontakt og på anden vis sørge for at holde modet oppe hos os selv og vore ligesindede, til vi forhåbentlig snart kan smide de skrækkelige mundbind, rykke tættere sammen og igen mødes fysisk om vores fælles hobby og passion.

Her og nu må vi nøjes med – ”en for alle og alle hver for sig” - at ønske vor forening Dansk Jernbane-Klub og alle dens medlemmer et stort tillykke med de første 60 år!

Bent Jacobsen, formand 1991-1999
Lars Henning Jensen, formand 1999-2004
Henrik Bang Jensen, formand siden 2012

[image]
Danmarks første veteranjernbane - Bandholm station (postkort DJK/MBJ)

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Børge Sundahl, 15/1 2021, 09:04 (1169 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Der må vel stadig være nogen, der var med dengang i 1961.
Jeg var med, og det var en fin dag (medlem nr 28)
Børge

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Steffen Dresler, 15/1 2021, 10:05 (1169 dage siden) @ Børge Sundahl

”Æres den der æres bør” er vel retteligt det der kort kan siges om DJK og dets arbejde gennem de sidste 60 år.
Uden DJK nok ingen af klubberne som vi har idag med eller uden tilknytning til den gamle ”moderorganisation”.

Blev selv medlem som stor knægt omkring 1965, bankede rust i Klampenborg og blev taget under vingerne af Yman, Cykelhandleren, Frimærkehandleren og hvad de nu allesammen hed, blev eksamineret og måtte under en myndig person virke som Togfører! Var i Maribo og nød de sidste udflugter med damplokomotiver i drift arrangeret af DJK i samme periode, ohhh salig fryd!

Jo, ingen tvivl om at DJK (sammen med Märklin) fik sat gang idet jeg i dag har som en hobby og lidenskab, jernbanehistorien, lokomotiverne. Mit nuværende virke kan andre så klandre DJK for!

Er på ingen måder aktiv i DJK, men hjælper gerne hvor jeg kan når adspurgt med jernbanerhistoriske ting. DJK er der bare, læser medlemsbladet og det er det.
Ønsker for fremtiden for DJK? 60 år til, måske lidt oprydning af gammelt materiel (plads og penge), men eller en fortsættelse af det gode arbejde der bliver udført alle steder, lokalafdelingerne og banerne.

Tillykke med føs´dagen!:-)

[image]
Lokomotiv, mor, knægt og fine gæster en dag i AUG 1967!


Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Når jeg tænker på DJK og minder, får jeg altid et billede frem af en stor mængde ”gamle mænd” i ”plus four”, garbadine bukser, livremmen oppe under brystet, ternede skjorter, store frakker, alpehue, butterfly samt en evig cerut i munden og stort fotografiapperat hængende på brystet. Det har jo nok ændret sig. Men det gav trykhed for en stor knægt.

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Niels Munch, 15/1 2021, 10:02 (1169 dage siden) @ Lars Henning Jensen

I dagens anledning: TILLYKKE TIL DJK - og os alle!

Selv var jeg via MODELBANENyt kommet på Sv. Jørgensens adresseliste og havde modtaget de spritduplikerede orienteringsbreve om tilløbene til etablering af veteranbane hhv. jernbaneklub, og den sidste skrivelse, jeg har i mine gemmer, udsendt inden den stiftende generalforsamling, er denne:

[image]
Blandt deltagerne var folk fra "JK57" incl. undertegnede.

Et indlæg af tilsvarende ordlyd bragtes i MODELBANENyt nr. 6-1960, og i bladets nr. 1-1961 var stiftelsen af DJK en realitet. Den egentlige indkaldelse har jeg ikke, til gengæld det 1. vedtægtsudkast.

Sv. Jørgensens initiativgruppe stod jo bag udflugter på KB, ØSJS og HFHJ, og første udflugt efter stiftelsen var vist til NPMB den 19.03.1961.

I min "glade gymnasietid" frekventerede jeg arbejdsholdet i Klampenborg som "maler", og skønt videreuddannelse, værnepligt, familiestiftelse, husbyggeri og arbejde dæmpede foreningsengagementet, har mit medlemsskab været ubrudt siden.


Bedste hilsener & tillykke
Niels
DJK medlem 0163

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af ojk37, 15/1 2021, 12:29 (1169 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var med fra 15. oktober 1961 (medl. 282) og aktiv på arb.hold i Østerport remise. Fik i 1968 som 22-årig attest til damplokomotiv - vel nok landets yngste lokomotivfører. Er stadig aktiv i Høng.
Ole-Jørn

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Anders ⌂, Copenhagen, 15/1 2021, 12:42 (1169 dage siden) @ Niels Munch

FEDT!!!

Lever det smalsporede lok fra Hammersholt/Frederiksværk stålvalseværk stadigvæk? Den er ikke at finde i databasen på www.smalspor.dk og den er jo smalsporet!!!!!

Nr. 6824

--
Venlig hilsen

Anders
www.smalspor.dk

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Niels Munch, 15/1 2021, 13:12 (1169 dage siden) @ Anders

Hej Anders,

Omhandlede Orenstein-lok kom under omstændigheder, der næppe var mulige i dag, til Hillerød med en DJK-transport fra Stålvalseværket den 07.05.1961, se: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=16045 .

DJK havde ikke mulighed for fornuftig anvendelse af lokomotivet, HFHJ manglede godsvognen og GDS pladsen, og så røg lokomotivet tilbage til Frederiksværk igen (og i "suppegryden"), se DJK meddelelse M 5/61 - September 1961.


M.v.h.
Niels

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Anders ⌂, Copenhagen, 15/1 2021, 13:19 (1169 dage siden) @ Niels Munch

OK. Tak for info.

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af 87-Gruppen, 15/1 2021, 13:40 (1169 dage siden) @ Niels Munch

Stort tillykke med de 60!

Vi har alle mange gode minder fra vores tid i DJK.
Jeg vil gerne fremhæve to tildragelser som jeg er sikker på at en del af jer vil nikke genkendende til:
I mange år var Erik B. Johnsen en dygtig og respekteret leder af div fotostop, men engang kom hans diplomatiske evner på en svær prøve:

[image]

DJK tur med H 798 i 1967, fotograferne stiger ud og etablere den klassiske kvartelipse opstilling. Medens H maskinen bakker, dukker der en mandsperson op langs banelinien på vej ind foran de ventende fotografer, hvilket afstedkommer en strøm af ukvemsord, som det var blevet en (u)vane ved fotostop. Pludselig går det op for Johnsen, at det måske er ejeren til marken vi står på !? Det viser sig at være tilfældet så der blev travlt med at glatte ud, men det klarede Johnsen også!

[image]

En humoristisk oplevelse stammer fra en udflugt med G 625 på GDS: Det var en kold og tåget Januardag, bestemt ikke fotovejr, vi kæmper os gennem dagen, bander og fryser. På et fotostop på et snedækket sted i Gribsskov er der lidt murren i gelederne efter at Johnsen med sin råber omsider har fået kvartelipsen af fotografer på plads, så han råber: Er der nogen der har noget at klage over? Ja, er der en der råber - sneen er ikke dyb nok!! Befriende latter og der kom trods alt billeder i kassen.

Tak for mange andre gode oplevelser fra Vagn Holstein medlem no 907 siden 1964

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Anders D, 17/1 2021, 20:28 (1167 dage siden) @ Niels Munch

Udpluk af Svend Jørgensens notater 1960-61:
"Den 22. marts 1959 havde Dancker Jensen og jeg arrangeret en afskedstur på Kalvehavebanen med dampsærtog og det blev en fin succes og en uforglemmelig tur. I juli (d. 19/7-21/7) var der Morop-kongres med mange arrangementer bl.a. dampsærtog Nyborg-Odense med D 871 og hjemtur på Sjælland med ophold i SMJK - her kørt af P 916. Jeg deltog dog kun i udstillingen af gammelt materiel på Østerport Station.

Den 18/6 1960 havde jeg sammen med Mogens Bruun arrangeret dampsærtog på ØSJS med det nyreviderede og fint malede loko 7 og det blev en vellykket tur i flot vejr med ca. 90 deltagere. Senere på sommeren - i september - havde vi en lignende tur på HFHJ med nr. 9 og også denne tur var meget vellykket med ca. 100 deltagere.
Jeg havde i oktober, november og december meget travlt med, sammen med Mogens Bruun, at prøve at starte en dansk jernbaneklub.
Efter at have overvundet flere vanskeligheder, kunne vi endelig indbyde til stiftende møde i DSB´s kino d. 15. januar og her blev så DJK stiftet og jeg blev dens første formand.

De kommende måneder bragte også megen travlhed med sig i forbindelse med DJK. Den 19. marts arrangerede vi dampsærtog på NPMB, der jo indstillede driften pr. 31/3-61. Dette tog blev en stor succes med ca. 200 deltagere.

Ved vor generalforsamling d. 24/4 var medlemstallet i DJK nået 175, så vi så med optimisme fremtiden i møde.
Det gik det fint med vore Sorø-planer om etablering af en veteranbane på det 3 km lange spor dernede, men blev væltet af DSB, der sagde nej!
Den 22-23/4 var jeg og 2 andre - Hammer og Guntofte imidlertid i Holeby og overtage et roebanelok; Krauss nr. 6801 fra 1913 som vi - 7 mand - havde købt for 1.000 kr af sukkerfabrikkerne. Vi fik ved intenst arbejde fra lørdag kl. 16 til søndag kl. 10, med kun 2 timers hvil, loket der var slemt beskidt og ikke havde kørt siden kort før jul, gjort køreklart og endda pudset pænt, inden vi ca. kl. 11 dampede af med vort eget lokomotiv mod Saxkøbing, hvor loket foreløbig skulle opbevares. 2 timer efter dampede vi ind her efter 26 kilometers kørsel, trætte men glade. Godt vi nu selv kan køre damp! Vi havde fyret med briketter og fy for søren, hvor det sved i ansigtet - jeg så farlig ud længe efter og var glad, vi ikke brugte briketter ved DSB længere.

Den 25/6 hentede vi vort nyerhvervede lokomotiv 'Faxe' fra Nykøbing F. sukkerfabrik og kørte det til Maribo - en uforglemmelig tur; men hvilken forskel på disse 2 job med så forskellige maskiner!

Nu jeg er ved det, burde jeg nævne d. 6-7 maj, hvor vi (DJK) hentede klubbens første lokomotiv i Frederiksværk og kørte det til Hillerød. Kære gamle ØSJS nr. 6 - du der har prøvet at stå som 'lig' i 13 år, gad vide, hvad du tænkte, da vi uventet dukkede op og gjorde ild under din kolde kedel i Frederiksværk? Var det af glæde over, at vi reddede dig ud af din vanskelige situation, at du opførte dig så forholdsvist pænt på turen til Hillerød og senere til Roskilde? Ja, køn var den ikke og det var ca. 2 år siden, den sidst havde kørt men den var lovlig at opfyre og kunne køre omend den faktisk ikke kunne bremse. Vi gik i gang, tog natten med og nåede til Hillerød om søndagen med -8 minutter - tøffede besværligt til hvile og reparation af bl.a. venstre injektor ind i GDS' remise. Her lykkedes det os at blive i 14 dage og 20-21 maj - pinsenat 0.45 - dampede vi ad Nordbanen mod København med DSB-lods ombord. Mon nogensinde et lignende monstrum har bevæget sig denne vej. Alle stænger og hjul varmede efter tur men de fleste blev dog kolde igen. Vi holdt regelmæssig for at eftersmøre osv. De 2 petroleumslygter foran lyste pænt og mon nogen af os glemmer denne oplevelse? Da vi nåede Østerport, måtte vi holde og samle damp. Fyret var grundet de meget dårlige riste brændt på. Efter et pust på København H og fyrrensning fortsatte vi mod Roskilde og nu var nr. 6 blevet mere vaks - vi nåede Glostrup i fin tid med kun 1 varm stang og 1 varmt hjul, og efter overhaling her fortsatte vi mod Roskilde, som også nåedes rettidig, dog med pust ved Hedehusene. Ja, så satte vi da nr. 6 i hus og spekulerede på, om denne gamle veteran nogensinde mere skulle røre sig ved egen kraft, for hvad var egentlig i orden på nr. 6? Fløjten! "

Meget er nået siden den gang. Alle vi yngre, og også mange af de senere etablerede jernbaneklubber, inkl. mit "ophav" i Nordsjællands Veterantog, kan takke de foregangsmænd med Svend Jørgensen i front, der dengang etablerede landets første jernbaneklub - DJK.
Et stort tillykke til Dansk Jernbaneklub med de første 60 år. Held og lykke med de næste!
Anders Dørge

Avatar

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2021, 15:35 (1169 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Imponerende at man kunne samle 275 til det stiftende møde.

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Jens Bruun-Petersen, 15/1 2021, 16:39 (1169 dage siden) @ Michael Deichmann

Lørdagen før rejste jeg med tog 7158 fra Vordingborg (E-maskine), så D 282 rangere i Næstved og fik et foto på lang afstand af specialvogn 494 i Roskilde. På København H fik jeg et billede af en rangerende E-maskine.
Om søndagen fulgtes jeg med Erik Schou Andersen til DSB Kino, hvor der vist nærmest var udsolgt på alle pladser. Vi anede ikke , at der fandtes så mange, der var interesseret i jernbaner. Forinden forsøgte jeg at fotografere en S-maskine i hallen. Efter generalforsamlingen kørte vi med S-tog (i togførerrummet ved siden af føreren) mod Hellerup. På Østerport station sås S 732 med et godstog, på Hellerup station stod de mange tårnvogne, S 728 passerede med et Nordbanetog, og vi studerede to udrangerede Tuborg-vogne i gammel bemaling.
Resten af dagen gik nok med at vende dagens begivenheder, inden Erik sendte mig hjem med et aftentog.
Blot på sådan en lille rejse var der meget at se på dengang!

Venlig hilsen
Jens Bruun-Petersen (medlem nr. 98 - uafbrudt siden 1961)

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af ojk37, 15/1 2021, 18:47 (1169 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg undrer mig lidt over 275 til stiftende generalforsamling - jeg fik medl.nr 242 (ikke som nævnt senere 282) 15. oktober 1961 - der mangler nogle stykker eller...?
Ole-Jørn

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Niels Munch, 15/1 2021, 19:06 (1169 dage siden) @ ojk37

Jeg undrer mig lidt over 275 til stiftende generalforsamling - jeg fik medl.nr 242 (ikke som nævnt senere 282) 15. oktober 1961 - der mangler nogle stykker eller...?


Indmeldelserne er nok sket successivt efter den stiftende generalforsamling. Den første ordinære generalforsamling blev afholdt den 24. april 1961, hvor bl.a. de endelige vedtægter blev stadfæstet og den endelige bestyrelse valgt. Her fremgik det af beretningen, at medlemstallet pr. 31.03.1961 var 175.

Kilde: Meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 4/61 - Maj 1961.


M.v.h.
Niels

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Niels Jensen, 15/1 2021, 22:51 (1169 dage siden) @ Niels Munch

Ja - det var de år... Jeg startede i DJK med medlemsnummer 267 og var med fra starten i Østerport remise og bankede rust af undervognen på GDS C 40 - og var med i Maribo efter "the very first beginning" som 20 årig og brugte en masse af min ungdom i 1960´erne indtil det gik galt mellem arbejdsholdet i Maribo og bestyrelsen i København. Så en del praktiske folk med Svend Jørgensen i spidsen forsvandt og lagde grunden til Nordsjællands Jernbaneklub og veterantog - uden mig, som i stedet aftjente værnepligt på et andet plan i Royal Danish Air Force og efterfølgende skrev mere end 30 jernbanebøger og fik godt 30 år som trafikjournalist og dermed ret meget at gøre med et utal af mere eller mindre kvalificerede DSB-direktører og ditto skandaler... Det kan der skrives og fortælles meget om.... Har da også været på lidt road-show med mit foredrag "Fem skandaler og en succes" hos lokale jernbaneklubber.... I 1960´erne var vi også et lille hold, som nåede at få gennemfotograferet de mange jernbaner, der blev nedlagt i DK og Sverige - og de grønne damplokomotiver i Finland.
At seriøse jernbaneinteresserede kan undvære at være medlem af DJK og undvære det overordentligt professionelle tidsskrift "Jernbanen"(produceret af amatører) kan jeg ikke begribe...
Men når man ser hvad DJK og aflæggende lokale jernbaneklubber har præsteret - både med bevaring af materiel og etablering af veteranbaner, så tager jeg hatten af og bøjer mig i respekt.
Jeg håber, at der kommer nogle yngre efter nogle af de efterhånden grå- og tyndhårede i denne tråd.
Hold kedeltrykket oppe.
Niels Jensen

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Krabsen, 16/1 2021, 20:10 (1168 dage siden) @ Niels Jensen

At seriøse jernbaneinteresserede kan undvære at være medlem af DJK og undvære det overordentligt professionelle tidsskrift "Jernbanen"(produceret af amatører) kan jeg ikke begribe...
Men når man ser hvad DJK og aflæggende lokale jernbaneklubber har præsteret - både med bevaring af materiel og etablering af veteranbaner, så tager jeg hatten af og bøjer mig i respekt.

Helt enig, siger en med et 5-cifret medlemsnummer fra 75 eller deromkring ( så man må have ændret nummersystemet på et tidspunkt :-) )

Jeg har ikke deltaget i et eneste møde. Har aldrig kørt med en af banerne ( det har ikke rigtig passet ind ) - men betaler med glæde kontingent.

Der bruges penge på mere tossede ting.

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Flemming Jakielski, Rødovre, 16/1 2021, 20:43 (1168 dage siden) @ Krabsen

At seriøse jernbaneinteresserede kan undvære at være medlem af DJK og undvære det overordentligt professionelle tidsskrift "Jernbanen"(produceret af amatører) kan jeg ikke begribe...
Men når man ser hvad DJK og aflæggende lokale jernbaneklubber har præsteret - både med bevaring af materiel og etablering af veteranbaner, så tager jeg hatten af og bøjer mig i respekt.


Helt enig, siger en med et 5-cifret medlemsnummer fra 75 eller deromkring ( så man må have ændret nummersystemet på et tidspunkt :-) )

Jeg har ikke deltaget i et eneste møde. Har aldrig kørt med en af banerne ( det har ikke rigtig passet ind ) - men betaler med glæde kontingent.

Der bruges penge på mere tossede ting.

5 cifrede numre (73xxx) fra primo 1973. Start ved 73050. Skævt tal, men spørg P Thomassen om hvordan og hvorfor. Jeg har set, i min tid som registerbestyrer, at det var det gamle system til ca. nr. 2020 i december 1972. ;-)

V.H.

Flemming J. Fhv sekretær. - indmeldt januar 1973 med nr 73067. ( stadigt gangbart)

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Allan T, 16/1 2021, 17:48 (1168 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej. Jeg er ikke meldt ind fra starten. Husker ikke hvornår, jeg meldte mig ind.
Men jeg har medlemsnummer 22.
Vist nok fordi, DJK dengang genbrugte medlemsnumre.

Mvh Allan

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Asger Christiansen, 16/1 2021, 23:38 (1168 dage siden) @ Allan T

Som blot 14 år gammel, boende i Randers, meldte jeg mig i 1965 ind i DJK. På byens bibliotek havde jeg nemlig set det beskedne klubblad. Indmeldelsen bragte mig i forbindelse med trafikassistent Søren Peter Laursen i Randers, og det førte til uendeligt meget. Jeg var fra oktober 1966 med på det første, meget beskedne arbejdshold i remisen i Mariager. Vi lavede små reparationer på klubbens nyerhvervelse, damploko VLTJ nr. 7.
Det trak spor i mit liv helt frem til i dag, og blev indledningen til venskaber, der også er vigtige og levende endnu i 2021.
Her er et foto af det beskedne arbejdshold - find selv "Holger".

[image]

I februar 1967 var jeg med på min første DJK-udflugt. Det var en afskedstur på Horsens-Odder-Jernbane, der skulle lukke en måned senere. Her oplevede jeg for første gang, at der er dødsstraf for at stå i vejen for de andre fotografer.
Det var også første gang, jeg oplevede DJKs øverste sovjet i form af P. Thomassen, Ole Plum og andre. Ja, det var svære år i mit liv.
Udflugten havde som en bonus en afstikker Odder-Hou med Odderbanens leddelte motorvogn M 2. Mens vi gjorde holdt i Hou, stod jeg på perronen ved siden af to lokale, unge mennesker. De kiggede med vantro på alle fotograferne, og den ene sagde til den anden: ”Hvorfor pokker fotograferer de toget? Det er jo bare det tog, vi hver dag kører med, når vi skal i skole!”.
I begyndelsen af 1970’erne var jeg ikke medlem af DJK. Andre interesser tog over, såsom langt hår, vild musik og sjove cigaretter. Jeg meldte mig ind igen efter nogle få år, cirka 1978, og har været glad medlem lige siden.

2000-2002 var jeg medlem af DJKs hovedbestyrelse. Ja, man tror det næppe.
Gennem årene har jeg skrevet af hav af historiske artikler - cirka 90 - til medlemsbladet JERNBANEN – artikler der altid præsenterer sig grafisk meget fint, grundet de energiske kræfter på redaktionen.
Nå ja, så er det da også blevet til et par fotos fra de danske jernbaner. Da min bog om Gjerrildbanen udkom i 2017, var DJK udgiveren. Med fondsstøtte turde vi trykke 2.000 eksemplarer. I skrivende stund er der knapt 100 tilbage.

Ja, det var et par ord om mit liv med DJK siden 1965.

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Lars, 16/1 2021, 23:49 (1168 dage siden) @ Asger Christiansen

I februar 1967 var jeg med på min første DJK-udflugt. Det var en afskedstur på Horsens-Odder-Jernbane, der skulle lukke en måned senere. Her oplevede jeg for første gang, at der er dødsstraf for at stå i vejen for de andre fotografer.

Vi er glade for, at du overlevede, så vi kunne få fornøjelsen af dine artikler :-P

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Niels Jensen, 17/1 2021, 15:18 (1167 dage siden) @ Asger Christiansen

Kære Asger
God historie. Håber at du har mange gode artikler til "Jernbanen" og bøger om banestrækninger i pipelinen.... Hold som nævnt kedeltrykket oppe.
Niels Jensen

Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Steffen Dresler, 17/1 2021, 16:09 (1167 dage siden) @ Asger Christiansen

Nu har "Holger" jo ikke langt hår og udstyret med Bowler, men et godt bud kunne være en lang dreng oppe ved domen;-)

Bedste hilsener

Steff

NB: Det var skam alvorligt det der skete i den øverste Sovjet og det var bare at applaudere når tegnet kom dertil i plenarforsamlingen, ligesom i Kreml, eller var det omvendt?:-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak