Vinterferie

af K564, 24/1 2021, 17:21 (1187 dage siden)

Igen i år må man indstille sig på, at vinterferien bliver i Danmark. Det bliver nok ikke denne vinter, at rejsevejledningen gik grøn lys for rejser uden for landets grænser. Så er det da godt at have minder fra nogle tidligere vinterture.
I februar 2008 var vi nogle stykker, som tog en tur til Sofia med tog. Selve turen til Sofia var en oplevelse i sig selv, men vi havde også et ønske om at besøge smalsporsbanen, som udgår fra Septemvri. De havde nogle Henschel bygget diesellokomotiver, samt nogle licensbygget til at varetage trafikken. Her er nogle foto fra besøget.

[image]
BDZ 75006-7 i Septemvri 05.02.08 (kh)

[image]
BDZ 75006-7 mellem Sveta Petka og Septemvri hvor landskabet har bløde former 05.02.08 (kh)

[image]
BDZ 75006-7, mellem Sveta Petka og Septemvri, hvor landskabet er blevet lidt mere råt 05.02.08 (kh)

[image]
BDZ 75004-2 i Kostandovo 05.02.08 (Kh)

[image]
BDZ 77008-1 i Kostandovo, en af de licensbygget maskiner 05.02.08 (kh)

[image]
BDZ 75006-7 i Sveta Petka. I skoven bagved snor banen sig op 05.02.08 (kh)

[image]
BDZ 67008 rangerede i Septemvri 05.02.08 (kh)

Det var, hvad vi kunne nå i de lyse timer på en dag.

Hilsner Keld

Vinterferie

af Niels Munch, 24/1 2021, 18:28 (1187 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Mange tak for kigget på det bulgarske smalspor.

Interessant nok, så er diesellokomotivet på dit sidste foto af den russiske TU7-type, vi forleden så fra Vietnam på den andet forum.

Bedste hilsener
Niels

Vinterferie del 2 ( 5 foto bla. GM )

af K564, 30/1 2021, 11:33 (1181 dage siden) @ K564

Goddag

Turen til Sofia skete med tog gennem Serbien. Vi havde plads i sovevogn fra Wien til Sofia, denne var dog erstattet af en ÖBB liggevogn, hvor det meste ikke virkede. Fra Beograd til Nis var det med Serbisk ellokomotiv. I Nis var der lokomotivskifte til GM lokomotiv. Dette fremførte toget til grænsestationen til Bulgarien. Det var en flot tur langs floden Nisasa, som virkelig kunne nydes, da hastighed var meget lav. Gennem stationerne så lav, at der var rejsende, som hoppede af og på i farten. Togføreren solgte så bare billetter til dem i toget.

[image]
SZ 441-042 med tog til Sofia i Beograd februar 2008 (tno).

[image]
SZ type 661 efter maskinskift i Nis februar 2008 (kh).

[image]
Krydsning med SZ type 661 mellem Nis og den bulgarske grænse februar 2008 (kh).

[image]
I Beograd var dette damplokomotiv opstillet februar 2008 (kh).

[image]
I Nis var der henstillet en hel stribe damplokomotiver februar 2008 (kh).

Jeg har ikke sat mig ind i jugoslaviske damplokomotiver, så jeg kan ikke give den store forklaring på disse.
Hilsner Keld

Vinterferie del 2 ( 5 foto bla. GM )

af Niels Munch, 30/1 2021, 12:27 (1181 dage siden) @ K564

Atter tak, Keld.

Den blå firekobler i Beograd må være "JZ (MAV) 4-8-0 No. 11.022" MAVAG (Budapest) 5581/1947, se:
https://www.steamlocomotive.info/vlocomotive.cfm?Display=21863 .

Dit 2-6-2 for enden af sporet i Nis må være "JZ 2-6-2 No. 01.035" BMAG - Schwartzkopff (Berlin) 7945/1922, se: https://www.steamlocomotive.info/vlocomotive.cfm?Display=21843 .

Bedste hilsener
Niels

Vinterferie del 2 ( 5 foto bla. GM )

af Hans T. Møller, 2/2 2021, 12:27 (1178 dage siden) @ Niels Munch

Goddag i forum

Lidt supplerende oplysninger om det blå lokomotiv:

Ifølge A. E. Durrant: "The Steam Locomotives of Eastern Europe" fik de ungarske statsbaner i 1924 leveret 26 af denne type, som hos MÁV havde typenummer 424. I 1940-44 blev de suppleret med yderligere 216 stk. Ved 2. Verdenskrigs slutning overtog Jugoslavien tretten eksemplarer som krigsskadeserstatning. Vi husker her, at Ungarn havde været på aksemagternes side under krigen.

I 1946-48 byggede MÁVAG to mere til MÀV samt 49 til De jugoslaviske Statsbaner, og det blå nr. 11.022 hører til denne serie. Endelig leverede MÁVAG omkring 120 til MÁV og ti til Jugoslavien i 1955.

Der var tale om konventionelle to-cylindrede maskiner med en drivhjulsdiameter på 1606 mm og en tjenestevægt på 83,2 tons.

Personalet i Jernbanemuseet i Beograd har i øvrigt fortalt mig, at nr. 11.022 blev kaldt "Titos lokomotiv", fordi maskinen blev benyttet som trækkraft for præsidentens officielle tog.

Hvad siger du så Niels? Jeg kan også finde data frem, når det stikker mig... ;-)

Bedste hilsner

Vinterferie del 2 ( 5 foto bla. GM )

af Niels Munch, 2/2 2021, 13:14 (1178 dage siden) @ Hans T. Møller

Hvad siger du så Niels? Jeg kan også finde data frem, når det stikker mig... ;-)

Kære Hans,

Selvfølgelig kan du det, og det er på ingen måde en disciplin, jeg skal have "monopol" på. Personligt drives jeg af en - om ikke uendelig, så passende stor - nysgerrighed!

I øvrigt købte jeg på jernbanemusset i Budapest i 1989 bogen "Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon", der på ca. 350 sider i ord og - heldigvis - mange fotos beskriver ungarsk trækkraft, herunder MÁV 424. Men jeg må tilstå, at jeg har opgivet at stave mig igennem; faktisk er jeg kun nået til, at damplok hedder "gözmozdonyok, motorlokomotiver "motormozdonyok", ellokomotiver "villamos mozdonyok" og motorvogne "motorkocsik", idet google-translate ikke bider på her :-| .

Med mindre man ocr-scanner værket; men så meget drev er der altså ikke i nysgerrigheden.

[image]Keep up the good work
Niels

Vinterferie del 2 ( 5 foto bla. GM )

af K564, 3/2 2021, 12:44 (1177 dage siden) @ Hans T. Møller

Tak til Hans og Niels for de ekstra oplysninger om damplokomotiverne.
Hilsner Keld

Vinterferie del 3 (Sofia sporvogne)

af K564, 2/2 2021, 11:03 (1178 dage siden) @ K564

Hej

På denne vinterferie boede vi det meste af tiden i Sofia. Her var der en del sporvogne. Der var både et metersporet net og normalsporet net. På normalsporet var man begyndt at indsætte brugte tidligere vesttyske vogne, hvorimod der kun var øst modeller på de metersporet linjer. Siden har jeg set, at der er kommet en del brugte vogne fra Basel til metersporet.
Her en stribe foto af de smalsporet vogne:

[image]
Vogn 426 ved Centralstationen i Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 723 ved Centralstationen i Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 2401 ved Centralstationen i Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 303 ved stoppestedet Tsentralni Khali Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Arbejdsvogn 89 Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 829 Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 920 Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 2036 Sofia februar 2008 (kh).

Her nogle foto af normalsporet vogne:

[image]
Vogn 4107 ved stoppestedet Tsentralni Khali Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 4121 ved stoppestedet Tsentralni Khali Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 40xx ved stoppestedet Tsentralni Khali Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 4410 ved stoppestedet Tsentralni Khali Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 4415 Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 4213 Sofia februar 2008 (kh).

[image]
Vogn 4232 Sofia februar 2008 (kh).

Det var så den vinterferie. Nu må man håbe, at man igen fra 2022 kan komme på vinterferie.

Hilsner Keld

Vinterferie del 3 (Sofia sporvogne)

af Niels Munch, 2/2 2021, 12:22 (1178 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Tak for et spændende Sofia-kig, i sandhed en blandet landhandel. "Metersporet" har en sporvidde på 1009 mm, egenartet for Sofia.

De normalsporede linier er 20, 22 og 23. Nummereringen af de forskellige vognserier vil fremgå her: Straßenbahn Sofia.

Bedste hilsener
Niels

Vinterferie - mere om banen fra Septemvri til Dobrinihste

af Hans T. Møller, 5/2 2021, 00:52 (1176 dage siden) @ K564

Hej Keld

Det er nogle flotte billeder du fik taget, og en kølig vinterdag virker som det helt rigtige tidspunkt for et besøg på Septemvri-Dobriniste-banen. Ved et pudsigt tilfælde kom jeg selv forbi Septemvri knapt et halvt år senere end dig på en interrail-tur, så jeg kan måske supplere med lidt oplysninger og billeder fra en lunere årstid.

Vi kan først kaste et blik på køreplanen:

[image]

I 2008 kørte der fire daglige tog mellem Septemvri og Dobrinihste samt et enkelt til Velingrad og retur. Hurtigste forbindelse var tog 16104 fra Dobrinihste, som brugte 4 timer og 53 minutter på de 125 km.

Den 23. juli 2008 kørte jeg hele vejen til Dobrinihste og tilbage igen. Ud med tog 16103 og hjem med 16106.

[image]

Krydsning i Arvamovo. "Standeren" er på perronen.

[image]

I Bansko holdt vi længe nok til, at jeg kunne fotografere forskelligt henstillet materiel. Desværre var terrænet noget tilgroet.

[image]

Ganz-motorvogn nr. 82-01.

[image]

Damplokomotiver nr 504 og 613 (nummeret efterfølges af et lille hævet"76", som angiver 760mm sporvidde, men det kan åbenbart ikke vises korrekt her.)

[image]

Omløb i Dobrinihste, som nærmest er en landsby, men planen var i sin tid, at banen skulle have fortsat til Gotse Delchev, en noget større by knapt 30 km mod syd-sydøst.

Den 25. juli 2008 tog jeg en tur fra Septemvri til Velingrad, spiste frokost der og returnerede igen. Her ankommer mit tog:

[image]

Der er ikke længere godstrafik på banen, men i sin tid transporterede den en del tømmer, og det forstår man godt, når man har kørt fem timer gennem de skovklædte bjerge. Her skulle i øvrigt leve både ulve og bjørne, men jeg fik ikke set noget til dem.

Septemvri - Dobrinihste er bestemt et besøg værd.

Bedste hilsner

Vinterferie - mere om banen fra Septemvri til Dobrinihste

af K564, 5/2 2021, 05:38 (1176 dage siden) @ Hans T. Møller

Hej Hans

Tak for kigget og supplementet.

Hilsner Keld

Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak