En lille tur fra Västervik til Hultsfred og retur – del 1

af Preben Bjerregaard, torsdag 18. februar, 2021, 15:49 (12 dage siden)

I 2019 gik sommerturen til Sverige bl.a. til Västervik. Håber at I her i ”panelet” vil følge med på en lille tur fra Västervik til Hultsfred og retur. I alt 30 billeder. Håber ikke at det bliver for meget. Mon ikke der er flere som husker da man ”i de gamle dage” skulle se familiens lysbilleder fra den netop overståede ferie. Der findes i øvrigt ”til de ivrige” mange fine billeder og video’er på nettet fra banen. Start f.eks. søgningen med ordet ”smalspåret”.
Og ja, vi skal til Småland og på smalspor. I Västervik findes i dag – som man ser på billederne – både normalspor på de kendte 1435 mm, men desuden også sporvidden 891 mm. Strækningen vi kører på stiftede jeg i øvrigt første gang bekendtskab med tilbage til 1970’erne. For i 1972 udkom bogen ”Små tog på spinkle skinner” af Hans Gerner Christensen og O. Winther Laursen. Og i denne bog var forholdene i bl.a. Växjö beskrevet. En station med sporvidderne 1435 mm, 891 mm samt 1067 mm. En station der i øvrigt for mig er endestationen for ”smalspåret” selv om jeg godt ved at smalsporsnettet i Sverige har været ganske udbredt. Sporvidden 1067 mm fandtes ikke længere da jeg kom til byen i efteråret 1987. Men derimod fandtes stækningen fra Växjö og helt til Västervik. Mere en 180 km smalspor og jernbaneromantik. Helt utroligt! Strækningen var frem til 1984 personmæssigt trafikeret af SJ. Regelmæssig godstrafik fortsatte et par år til. Men i 1986 stiftedes Växjö-Hultsfred-Västervik Järnvägs AB, et aktieselskab - vel nærmest på folkeaktier – som fra sommeren 1987 forsøgte at opretholde ”turisttrafikken” på strækningen. Mest med ”rälsbusser” (daddelæsker), men der kom også besøg til Växjö fra ”Tjustbygden”. Sidstnævnte en forening fra Västervik som bl.a. havde (og til mit kendskab fortsat har) et 1-C-1 lokomotiv med behørig vognpark. Men desværre var det hele en umulig ”utopi”. Selskabet Växjö-Hultsfred-Västervik Järnvägs AB gik konkurs i 1992. Men da havde jeg et par år forinden forlad byen og skulle ikke personligt opleve at det omfattende remisseanlæg og dele af strækningen forsvandt. Det havde gjort ondt. Heldigvis findes ”Tjustbygdens Järnvägsforening” fortsat og driver nu veterantogsdrift mellem Västervik og Hultsfred. Og det er det vi skal opleve. Billederne er i øvrigt taget den 29. og 30. juni, hvor det var pragtfuldt sommervejr, samt 2. juli hvor regnen stod ned i stænger. Så husk både solbriller og regnfrakke til turen.
Alle dagens billeder fra Västervik.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

En lille tur fra Västervik til Hultsfred og retur – del 1

af Niels Munch @, fredag 19. februar, 2021, 18:41 (11 dage siden) @ Preben Bjerregaard

[image]

Hej Preben,

Velkommen om bord. Jeg havde udnævnt din "test" til en "gætte-test", hvori jeg gættede på, at den Z43-agtige lokomotor i Västervik med de runde former er Maria, som det jo er.

Om lokomotoren kan man finde hos IndustriBaneFöreningen (IBF):

KALMAR VERKSTADS AB, Kalmar (KVAB) 116/1954 dm Vo 1435 mm, KVAB
1989 kvar
2001 Tjustbygdens Järnvägsförening, Västervik

Altså en lokomotor til KVAB eget brug, og hvor de seriefremstillede Z43 oftest var forsynet med en Scania-Vabis motor, fik Maria jf. IBF en Volvo.

Tjustbygdens Järnvägsförening præsenterer selv Maria: https://www.smalsparet.se/sv/kontakt/vara-fordon/normalspariga-fordon .

Jeg vil glæde mig til den fortsatte tur ad Smalspåret (som jeg stiftede et kort bekendtskab med i Växjö 1986).


Bedste hilsener
Niels


160 hk dieselrangertraktorer med
160 hk dieselrangertraktorer med "Ardelt"-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen