Avatar

Navn søges: Sidespor på fri bane ved Strandmøllebroen 1979-

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2021, 19:06 (1134 dage siden)

I forbindelse med bygning af den nuværende Strandmøllebro (ibrugtaget ad to omgange i 1980), blev der i 1979 syd for broen etableret et sidespor på fri bane. Sidesporet udgik fra højre spor i køreretningen Rungsted Kyst-Klampenborg (medgående sporskifte). DJK's "jernbanen" noterede i 19. årgang oktober/november 1979, nr. 5, side 121:

"På Kystbanen indlagdes et sporskifte i km 16.077 (ved den ny Strandmøllebro) i højre spor i køreretningen Rungsted Kyst-Klampenborg, den 27. juni; sporskiftet, der giver adgang til et midlertidigt sidespor, er sikret ved aflåsningsanlæg (elektromagnetisk nøgleaflåsning) underlagt Klampenborg station".

Jeg er på jagt efter sidesporets navn. Jeg ved ikke, om sidesporet blev optaget som en instruks i SIN (Ø), eller om man nøjedes med et cirkulære. (Jeg har store huller i min SIN (Ø)-samling). Kan nogen fremtrylle en SIN (Ø)-instruks eller et cirkulære eller andre dokumenter, der påviser sidesporets navn, modtages materialet med kyshånd - eventuelt via visning her i herreværelset.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]18. november 1979. Til venstre ses sidesporet til Strandmøllebroen. Set fra syd mod nord. Strandmøllebroen ligger længere fremme mod nord. Bemærk i øvrigt de ikke færre end tre forskellige hastighedsnedsættelser på den gamle Strandmøllebro. De 30 km/t gælder for "2 Lok i forsp." og de 60 km/t gælder for "Mz". Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Navn søges: Sidespor på fri bane ved Strandmøllebroen 1979-

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2021, 19:24 (1134 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I forbindelse med bygning af den nuværende Strandmøllebro (ibrugtaget ad to omgange i 1980), blev der i 1979 syd for broen etableret et sidespor på fri bane. Sidesporet udgik fra højre spor i køreretningen Rungsted Kyst-Klampenborg (medgående sporskifte). DJK's "jernbanen" noterede i 19. årgang oktober/november 1979, nr. 5, side 121:

"På Kystbanen indlagdes et sporskifte i km 16.077 (ved den ny Strandmøllebro) i højre spor i køreretningen Rungsted Kyst-Klampenborg, den 27. juni; sporskiftet, der giver adgang til et midlertidigt sidespor, er sikret ved aflåsningsanlæg (elektromagnetisk nøgleaflåsning) underlagt Klampenborg station".

Jeg er på jagt efter sidesporets navn. Jeg ved ikke, om sidesporet blev optaget som en instruks i SIN (Ø), eller om man nøjedes med et cirkulære. (Jeg har store huller i min SIN (Ø)-samling). Kan nogen fremtrylle en SIN (Ø)-instruks eller et cirkulære eller andre dokumenter, der påviser sidesporets navn, modtages materialet med kyshånd - eventuelt via visning her i herreværelset.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


[image]18. november 1979. Til venstre ses sidesporet til Strandmøllebroen. Set fra syd mod nord. Strandmøllebroen ligger længere fremme mod nord. Bemærk i øvrigt de ikke færre end tre forskellige hastighedsnedsættelser på den gamle Strandmøllebro. De 30 km/t gælder for "2 Lok i forsp." og de 60 km/t gælder for "Mz". Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Hejsa Thomas,

Det hed sjovt nok Strandmøllebroen. Jeg mener, at det blev omtalt i DJK's Jernbanen, så navnet har formentlig været officielt og ikke noget, bladet fandt på. Sporet, der eksisterede 27. juni 1979 til engang i 1980, var det midlertidigt arbejdsspor til brug ved anlægget af Strandmøllebroen (2.). Sidesporet var underlagt Klampenborg station.

Avatar

Navn søges: Sidespor på fri bane ved Strandmøllebroen 1979-

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/2 2021, 19:31 (1134 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

DJK's "jernbanen" noterede i 19. årgang oktober/november 1979, nr. 5, side 121:

"På Kystbanen indlagdes et sporskifte i km 16.077 (ved den ny Strandmøllebro) i højre spor i køreretningen Rungsted Kyst-Klampenborg, den 27. juni; sporskiftet, der giver adgang til et midlertidigt sidespor, er sikret ved aflåsningsanlæg (elektromagnetisk nøgleaflåsning) underlagt Klampenborg station".

Det hed sjovt nok Strandmøllebroen. Jeg mener, at det blev omtalt i DJK's Jernbanen, så navnet har formentlig været officielt og ikke noget, bladet fandt på

Kære Morten

Nja... DJK's "jernbanen" navngiver, som det fremgår af den citerede tekst, ikke sidesporet. Personligt gætter jeg også på, at sidesporet bar navnet Strandmøllebroen, men det ville være rart at se en kilde.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Navn søges: Sidespor på fri bane ved Strandmøllebroen 1979-

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/2 2021, 19:38 (1134 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DJK's "jernbanen" noterede i 19. årgang oktober/november 1979, nr. 5, side 121:

"På Kystbanen indlagdes et sporskifte i km 16.077 (ved den ny Strandmøllebro) i højre spor i køreretningen Rungsted Kyst-Klampenborg, den 27. juni; sporskiftet, der giver adgang til et midlertidigt sidespor, er sikret ved aflåsningsanlæg (elektromagnetisk nøgleaflåsning) underlagt Klampenborg station".

Det hed sjovt nok Strandmøllebroen. Jeg mener, at det blev omtalt i DJK's Jernbanen, så navnet har formentlig været officielt og ikke noget, bladet fandt på


Kære Morten

Nja... DJK's "jernbanen" navngiver, som det fremgår af den citerede tekst, ikke sidesporet. Personligt gætter jeg også på, at sidesporet bar navnet Strandmøllebroen, men det ville være rart at se en kilde.

Bedste hilsner

Thomas

Nå for pokker. Navnet må jeg have et eller andet sted fra. Det kan så være fra La, som var en af mine hovedkilder, da jeg dyrkede systematisk dataindsamling. Jeg mener ikke, at sporet var optaget i tjenestekøreplanen.

Navn søges: Sidespor på fri bane ved Strandmøllebroen 1979-

af Anders ⌂, Copenhagen, 20/2 2021, 07:45 (1132 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Alle

Det var meget sjovt med det sidespor. Det ligger vel retteligt højrespor SKodsborg - Klampenborg lige efter og syd for Strandmøllebroen. PÅ Krak kort kan man se hvor det lå KRAK

Navn søges: Sidespor på fri bane ved Strandmøllebroen 1979-

af model65, Vejle, 21/2 2021, 14:21 (1131 dage siden) @ Anders

Hej

I dag ville sidesporet ligge i højre spor Skodsborg – Klampenborg.
Men jeg er nu sikker på at hvad der står i nummeret af Jernbanen fra 1979 er rigtigt.

I slut 60´erne blev status for Skodsborg ændret fra station til trinbræt på fri bane, alle sporskifter og signaler forsvandt.
Den blev til en ”venstresporsstation” med VM signaler, sandsynligvis i forbindelse med at den automatiske linjeblok blev indført.
Endelig blev Skodsborg igen til en station, denne gang med 4 sporskifter, i 1984.

--
Hilsen Peter

Navn søges: Sidespor på fri bane ved Strandmøllebroen 1979-

af Jaer, Aarhus, 21/2 2021, 18:39 (1131 dage siden) @ model65

Hej

I dag ville sidesporet ligge i højre spor Skodsborg – Klampenborg.
Men jeg er nu sikker på at hvad der står i nummeret af Jernbanen fra 1979 er rigtigt.

Tja.....

Når man taler baneteknik (spor), så ses banen i stigende kilometer (og så ligger sidesporet i venstre spor), hvor i mod man trafikalt ser ud fra køreretning. Det giver altid anledning til problemer.

/Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak