Spørgsmål om Danlink

af esni @, Frederikssund, fredag 19. februar, 2021, 17:43 (11 dage siden)

Jeg kom til at se på nogle luftfoto omkring Helsingborg, og så vidt jeg kunne se, så var alle 'gamle' banelinjer omkring Helsingborg enkeltsporede mens Sødra Stambanan til Malmø var dobbeltsporet. Så derfor kom jeg til at undres lidt...

Hvor fra og Hvor til kørte togene på den svenske side?
Var Malmø rangerbanegård allerede knudepunktet dengang?
Hvorfor blev ruten ikke Malmø-Frihavnen i stedet for Helsingborg - Frihavnen?

--
Eskild

Spørgsmål om Danlink

af Steffen Dresler @, fredag 19. februar, 2021, 18:24 (11 dage siden) @ esni

Kære esni

Prøv dette link!

https://hauerslev.com/danlink/index.htm

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Spørgsmål om Danlink

af esni @, Frederikssund, fredag 19. februar, 2021, 22:23 (11 dage siden) @ Steffen Dresler

ganske spændende link - mange tak - men jeg synes ikke jeg får svar på de 3 spørgsmål jeg stillede....

--
Eskild

Avatar

Spørgsmål om Danlink

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 19. februar, 2021, 23:36 (11 dage siden) @ esni

ganske spændende link - mange tak - men jeg synes ikke jeg får svar på de 3 spørgsmål jeg stillede....

Hejsa,

Så læs Wikipedia:

Danlink var en godsforbindelse for jernbane og færger imellem Sverige og Tyskland via Danmark, som blev åbnet i 1986 med det formål at styrke transportmulighederne af gods mellem Skandinavien og kontinentet. Ruten blev markedsført af DSB, SJ og DB som en hurtigere godsforbindelse imellem landene.

Oprettelsen af forbindelsen medførte omlægning af trafikken til en ny færgeforbindelse for godstog mellem Københavns Frihavn og Västhamnen i Helsingborg, som blev åbnet den 3. november 1986. Ruten fik trafik fra Helsingør-Helsingborg, hvor godstog blev fjernet, og ruten Københavns Frihavn-Malmø, der blev nedlagt. Ruten blev trafikeret af to store færger, M/F Trekroner og den nye svenske færge M/F Öresund.

Godstrafikken blev omlagt over Storebæltsforbindelsen, da den åbnede. Færgeruten København-Helsingborg blev nedlagt den 30. juni 2000, da Øresundsforbindelsen åbnede.

Åbningen af ruten medførte også udvidelser af Rødby-Puttgarden-ruten, hvor der bl.a. blev anskaffet den nye tyske færge M/F Karl Carstens.

Dette besvarer dine spørgsmål. Hvis man havde gjort, som du foreslår, var det blevet en fiasko. DanLink løste sin opgave. Og ja, Malmø var allerede et knudepunkt den gang pga. Trelleborg - Sassnitz overfarten.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Spørgsmål om Danlink

af esni @, Frederikssund, lørdag 20. februar, 2021, 09:58 (10 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

ganske spændende link - mange tak - men jeg synes ikke jeg får svar på de 3 spørgsmål jeg stillede....


Hejsa,

Så læs Wikipedia:

Danlink var en godsforbindelse for jernbane og færger imellem Sverige og Tyskland via Danmark, som blev åbnet i 1986 med det formål at styrke transportmulighederne af gods mellem Skandinavien og kontinentet. Ruten blev markedsført af DSB, SJ og DB som en hurtigere godsforbindelse imellem landene.

Oprettelsen af forbindelsen medførte omlægning af trafikken til en ny færgeforbindelse for godstog mellem Københavns Frihavn og Västhamnen i Helsingborg, som blev åbnet den 3. november 1986. Ruten fik trafik fra Helsingør-Helsingborg, hvor godstog blev fjernet, og ruten Københavns Frihavn-Malmø, der blev nedlagt. Ruten blev trafikeret af to store færger, M/F Trekroner og den nye svenske færge M/F Öresund.

Godstrafikken blev omlagt over Storebæltsforbindelsen, da den åbnede. Færgeruten København-Helsingborg blev nedlagt den 30. juni 2000, da Øresundsforbindelsen åbnede.

Åbningen af ruten medførte også udvidelser af Rødby-Puttgarden-ruten, hvor der bl.a. blev anskaffet den nye tyske færge M/F Karl Carstens.

Dette besvarer dine spørgsmål. Hvis man havde gjort, som du foreslår, var det blevet en fiasko. DanLink løste sin opgave. Og ja, Malmø var allerede et knudepunkt den gang pga. Trelleborg - Sassnitz overfarten.

Undskyld - jeg er åbenbart ualmindelig tungnem

Ja - Danlink løste sin opgave - det er ikke til diskussion
Og den gamle rute fra Malmø var ikke løsningen
Men hvis Malmø allerede dengang var knudepunktet, hvorfor var det så den bedste løsning at bygge lejet til storfærgerne i Helsingborg i stedet for Malmø? For det betød vel at fra Malmø kørte man op til Helsingborg og sejlede ned til Frihavnen?

--
Eskild

Avatar

Spørgsmål om Danlink

af Morten Flindt Larsen, København K, lørdag 20. februar, 2021, 11:44 (10 dage siden) @ esni

ganske spændende link - mange tak - men jeg synes ikke jeg får svar på de 3 spørgsmål jeg stillede....


Hejsa,

Så læs Wikipedia:

Danlink var en godsforbindelse for jernbane og færger imellem Sverige og Tyskland via Danmark, som blev åbnet i 1986 med det formål at styrke transportmulighederne af gods mellem Skandinavien og kontinentet. Ruten blev markedsført af DSB, SJ og DB som en hurtigere godsforbindelse imellem landene.

Oprettelsen af forbindelsen medførte omlægning af trafikken til en ny færgeforbindelse for godstog mellem Københavns Frihavn og Västhamnen i Helsingborg, som blev åbnet den 3. november 1986. Ruten fik trafik fra Helsingør-Helsingborg, hvor godstog blev fjernet, og ruten Københavns Frihavn-Malmø, der blev nedlagt. Ruten blev trafikeret af to store færger, M/F Trekroner og den nye svenske færge M/F Öresund.

Godstrafikken blev omlagt over Storebæltsforbindelsen, da den åbnede. Færgeruten København-Helsingborg blev nedlagt den 30. juni 2000, da Øresundsforbindelsen åbnede.

Åbningen af ruten medførte også udvidelser af Rødby-Puttgarden-ruten, hvor der bl.a. blev anskaffet den nye tyske færge M/F Karl Carstens.

Dette besvarer dine spørgsmål. Hvis man havde gjort, som du foreslår, var det blevet en fiasko. DanLink løste sin opgave. Og ja, Malmø var allerede et knudepunkt den gang pga. Trelleborg - Sassnitz overfarten.


Undskyld - jeg er åbenbart ualmindelig tungnem

Ja - Danlink løste sin opgave - det er ikke til diskussion
Og den gamle rute fra Malmø var ikke løsningen
Men hvis Malmø allerede dengang var knudepunktet, hvorfor var det så den bedste løsning at bygge lejet til storfærgerne i Helsingborg i stedet for Malmø? For det betød vel at fra Malmø kørte man op til Helsingborg og sejlede ned til Frihavnen?

Nej, ikke Malmø men Helsingborg var knudepunktet for trafikken mellem Vestsverige/Norge og Danmark/Kontinentet, mens Malmö og Trelleborg var knudepunktet for det østlige Sverige.

Måske er jeg også tungenem, men jeg forstår ikke, hvorfor du mener, at det ville have været en farbar vej til at nå målene med Danlink at gøre Malmø til en endnu større flaskehals/knudepunkt, end den var i forvejen. DanLink var jo blot var en midlertidig løsning beregnet på en kort årrække, indtil de faste forbindelser over Storebælt og Øresund var færdige. Ud over indsættelse af storfærgerne, der kunne overføre et helt godstog ad gangen, mellem Frihavnen og Malmø, havde det været dyrt at gennemføre udvidelser af rangeranlæggene i Malmø og samtidig lukke rangeranlæggene i Helsingborg samt omlægge hele trafikafviklingen i Sydsverige - blot for at kassere det hele igen få år senere. De enkeltsporede strækninger, som du sætter et teoretisk spørgsmålstegn ved, var øjensynlig ikke noget større problem i den virkelige verden.

Den endelig løsning på flaskehalsproblemerne i Malmø og Helsingborg kom med etableringen af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund, hvor godstogene nu kan køre direkte fra Maschen til slutdestinationerne i Sverige og Norge uden fire gange omrangering ved færger undervejs. Citytunnelen i Malmø var også en del af løsningen. Ydermere så blev der bedre plads til at overføre biler med de små kombinerede bil- og jernbanefærger på HH-overfarten, så også her betød DanLink en kapacitetsgevinst. Men bevares, det kan da være, at de danske, svenske og tyske trafikplanlæggere i sin tid tog fejl og at politikerne traf nogle forkerte beslutninger.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokomotivfabrikker

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen