En lille tur fra Västervik til Hultsfred og retur – del 3

af Preben Bjerregaard, 20/2 2021, 20:24 (1154 dage siden)

Er nu kommet frem til tirsdag den 2. juli 2019. Regnen står bare ned ”i stænger” på store dele af turen. Ikke den bedste dag til udflugt og fotografering. Men det var nu den dag som var til rådighed – og det selv om både briller og kamera duggede. Håber at det nu alligevel giver anledning til stemning. Banen og turen var der ikke noget i vejen med. Det findes dem som tager til Mekka, og dem der ”går Caminoen”. For min del giver det ro at køre en tur med smalspor fra Västervik. Tak til dem som rejste med.

[image]
Venter på afgang i Västervik

[image]
Jenny hvor vi nu på smalsporet må klare os selv.

[image]
Silende regn i Vertebäck.

[image]
Mere regn i Vertebäck.

[image]
Ankarsrum - et kendt for navnet på en røremaskine. En utrolig smuk stationsbygning kan de nu også godt være tilfredse med.

[image]
Et regnvådt trinbræt – Fagersand

[image]
Hultsfred – en station hvor der ikke mangler sporplads

[image]

[image]

[image]
Att fika med kanelbulle ärr inta tokit även om man åkar railsbuss. Svenskerne bryder sig i øvrigt ikke om at man oversætter ”fika” til kaffepause – det er meget mere. Hvis man i øvrigt kommer til Sverige og skal have sig en kop kaffe så kig lige efter eller spørg om der skulle være ”påtår”. Det betyder såmænd at der er ”refill” til samme pris. Og det er meget almindeligt.

[image]
Tilbage i Verkebäck. Den bagerste motorvogn bliver tilbage. Der var nu heller ikke mange rejsende.

[image]

[image]
Og så det sidste stykke ”vej” tilbage. Den kvindelige motorvognsfører havde bare haft styr på at køre på til tider meget glatte skinner.

En lille tur fra Västervik til Hultsfred og retur – del 3

af Hans T. Møller, 22/2 2021, 08:27 (1153 dage siden) @ Preben Bjerregaard

Det findes dem som tager til Mekka, og dem der ”går Caminoen”. For min del giver det ro at køre en tur med smalspor fra Västervik. Tak til dem som rejste med.

Hej Preben

I lige måde da, tak for kigget - det glæder mig at der stadig er liv i Västervik-Hultsfred.

Vi dyrker vores fælles jernbane-hobby på mange forskellige måder.

Nogle er ”nummermænd” og har kun fred i sjælen, når der er styr på litrering og nummerering af det rullende materiel.
Nogle er ”trafik-fikserede” og har alle de køreplaner, der kan opdrives, stående i bogreolen.
Nogle er ”teknokrater” og diskuterer fordele og ulemper ved tekniske konstruktioner og løsninger til de er firkantede i hovedet.
Nogle er ”fotofreaks” og kører mange kilometer i bil langs en bane for at skyde de flotteste billeder og film - men sætter nødigt deres ben i et tog.

Og så er vi nogle, der gerne vil opleve stemningen på forskellige jernbaner, deres ”personlighed”, som Bryan Morgan kalder det i sin klassiske bog: ”The end of the Line”.

Man kan også skelne mellem "internationalister" og "hjemmefødninge", samt mellem "historikere" og "nutids-interesserede".

Jeg siger ikke, at det ene er bedre end det andet, tværtimod: det er mangfoldighed.

Bedste hilsner

En lille tur fra Västervik til Hultsfred og retur – del 3

af Niels Munch, 22/2 2021, 13:49 (1153 dage siden) @ Preben Bjerregaard

Hej Preben,

Hvert og ét af de 30 fotos var en nydelse; tak for turen!

Bedste hilsener
Niels

En lille tur fra Västervik til Hultsfred - august 1984

af Hans T. Møller, 24/2 2021, 08:27 (1151 dage siden) @ Preben Bjerregaard

Godmorgen til alle fans af svenske jernbaner her i forum

Jeg besøgte Växjö-Västervik-banen på dens sidste driftsdag med persontrafik, altså den 19. august 1984.

På den tid var jeg fattig som Lazarus, så jeg tog til Växjö på tommelfingeren og fortsatte på samme manér op langs banen til Västervik med ophold på stationer undervejs. Her er lidt billeder, de er ikke allesamme lige teknisk perfekte, men i det mindste er de historiske,

[image]

Det er en noget diset morgen, og dagens første tog er ved at være klar til afgang i Växjö.

[image]

I den anden ende af toget havde nogle ”aktivister” taget opstilling. Bemærk i øvrigt sovevognen på normalsporet til venstre.

[image]

Her er vi i Åseda, og som det ses, var en del mennesker mødt op for at tage afsked med toget. Der blev flere og flere op ad dagen.

[image]

I Hultsfred var der livlig aktivitet. Damplokomotivet NVHJ nr. 22 rangerede - ejermærket står for ”Norsholm-Växjö-Hultsfred Järnväg”. Delstrækningen Norsholm-Åtvidaberg er borte, men Åtvidaberg-Vexjö blev omsporet til normalspor, og her kører ”Tjusttågen” fortsat fra Linköping til Åtvidaberg og videre til Växjö (mig bekendt).

[image]

Her er hele to togkrydsninger på én gang - de normalsporede tog mellem Linköping og Oscarshamn ses til højre.

[image]

Mellem Hultsfred og Växjö - typisk strækningsfoto. Redningskransen på forreste motorvogn bar indskriften: ”SOS - Rädda mig!”

[image]

I en sky af røg forsvinder toget i retning af Hultsfred.

[image]

Jeg nåede først Västervik sent efter mørkets frembrud, og oplevede altså ikke det sidste togs ankomst. Men næste morgen holdt stammen på stationen, og den skulle køres tilbage til Västervik. Motorføreren og en lille håndfuld enthusiaster tilbød venligt, at jeg kunne køre med.

[image]

Man arrangerede ovenikøbet fotostop undervejs.

I Hultsfred takkede jeg for turen og stod af. Måske skulle jeg være blevet ombord, men jeg ville gerne videre til Stockholm og se sporvognen på Lidingö.

Bedste hilsner

En lille tur fra Västervik til Hultsfred - aug.1984 RETTELSE

af Hans T. Møller, 24/2 2021, 10:00 (1151 dage siden) @ Hans T. Møller

Det tredie billede i serien er ikke fra Åseda men fra Hultsfred. Beklager fejlen!

Her er et billede fra Åsedsa:

[image]

Bedste hilsner

En lille tur fra Västervik til Hultsfred og retur – del 3

af Preben Bjerregaard, 27/2 2021, 17:13 (1148 dage siden) @ Preben Bjerregaard

Beklager at jeg i jernbanemæssig henseende har haft forfald i et par dage. Tak til både Hans og Niels for de venlige kommentarer. Og til dig Hans er jeg imponeret af din præcise analyse og sproglige vinkling. Freud ville givetvis have konkluderet at patienten – altså undertegnede - på baggrund af intensive oplevelser i barndommen er blevet uforbederlig jernbaneromantiker.
Har ledt i computerens afkroge og fundet ”et par” supplerende billeder fra ”smalspåret” formodentlig fra sommeren 1988. Fik scannet billederne ind for et par år siden og har kigget lidt på disse igen. Kvaliteten kan diskuteres, men der var jo ingen af os som havde digitale kameraer på daværende tidspunkt. Det første billede er fra Växjö og i øvrigt taget fra den bro som forbandt de enkelte perroner – en bro som man ser tydeligt på Hans’s billede. De øvrige billeder er fra Åseda.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

En lille tur fra Västervik til Hultsfred og retur – del 3

af PeterA, 16/3 2021, 16:51 (1131 dage siden) @ Preben Bjerregaard

Hej!

Med den interesse, der på det seneste er vist den gamle smalsporsbane her på forummet, skulle det vel være okay at nævne og stærkt anbefale en ny bog herom, som udkom kort før jul:

Järnvägsbilder 6: Växjö - Västervik, En bildberättelse om SJs sista smalspårsjärnväg med persontrafik.
Skrevet af Ulf Smedbo, en bog på 177 sider med et væld af billeder, både fra driftstiden og som museumsbane.
Forlag: Trafik-Nostalgiska Förlaget.

Og så til en pris af 250.- SEK. Kursen er ca. 73. Så der er virkelig meget for pengene.
Bogen kan nemt bestilles på Frank Stenvalls hjemmeside.

mvh PeterA

Avatar

En lille tur fra Västervik til Hultsfred og retur – del 3

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 16/3 2021, 20:50 (1130 dage siden) @ PeterA

Hej!

Med den interesse, der på det seneste er vist den gamle smalsporsbane her på forummet, skulle det vel være okay at nævne og stærkt anbefale en ny bog herom, som udkom kort før jul:

Järnvägsbilder 6: Växjö - Västervik, En bildberättelse om SJs sista smalspårsjärnväg med persontrafik.
Skrevet af Ulf Smedbo, en bog på 177 sider med et væld af billeder, både fra driftstiden og som museumsbane.
Forlag: Trafik-Nostalgiska Förlaget.

Og så til en pris af 250.- SEK. Kursen er ca. 73. Så der er virkelig meget for pengene.
Bogen kan nemt bestilles på Frank Stenvalls hjemmeside.

mvh PeterA

Og til 239,- SEK her: https://www.svenska-lok.se/book.php?id=9789188605658

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak