Avatar

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Mire ⌂, København, 10/2 2013, 13:03 (4092 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hermed et bedre / dårligere foto hvis det er til hjælp.
hilsen Jean Henrik

[image]

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Carsten, Valby, 10/2 2013, 13:05 (4092 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Mit bud er DSB B(s) 81, bygget af Esslingen i 1889 med nr 2316. Den blev i 1926 solgt (fra VNJ) til entreprenør Carl Nielsen, Fruens Bøge. Her blev den udrangeret i 1928. Billedet skulle i så fald kunne vare fra 26-28.

Min kilde er William Bay.

Med venlig hilsen

Carsten

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 10/2 2013, 13:07 (4092 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det kunne være en Esslingen ex Bs af serien 289-295. Førerhustaget på disse var skråt, men det afbildede lokomotiv har måske en skade, for reflekser i førerhusforvæggen kunne tyde på at den er bukket.

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Carsten, Valby, 10/2 2013, 13:12 (4092 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik

Bs 290/81 (og 289/80) er leveret med vandret førerhustag.

Med venlig hilsen

Carsten

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Steffen Dresler, 10/2 2013, 13:13 (4092 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lokomotivet er ganske rigtigt et 0-2-1h2T2 type.
Dette kunne så være en SJS klasse FENRIS (DSB-S litra Cs) eller klasse TJALFE (DSB-S litra Cs).
Men hvis man ser på tenderen synes det som om, at der IKKE er en forbindelse mellem den nederste det af åbningen på rammen. Hvis det er korrekt kan det ikke være en SJS (DSB-S), men nok snarere enten. LFJ 1 - 8, SFJ 1 - 5 og 11 eller RFB nr. 6.

Så mit GÆT er en af de sidstnævnte.

Steffen

NB: Lokomotivet har jo IKKE den typiske skorstenshat for SJS. Da den blev ændret til en "almindelig skorsten" fik skorstenen monteret slipset.

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Carsten, Valby, 10/2 2013, 13:26 (4092 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, SFJ nr. 11 "Loke" (og ermed resten af serien) ligner til forveksling.

Med venlig hilsen

Carsten

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Niels Munch, 10/2 2013, 14:17 (4092 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/togjernbaner/der-holdes-pause-til-fotografering...

Kære Thomas,

Ind imellem (alt andet) roder jeg lidt med industribaner sammen med Bent Hansen, fra hvis materiale jeg tillader mig at vise følgende:

[image]
Anlæg af MFVJ ca. 1924-25 ved Carl Nielsen, Fruens Bøge, Esslingen 1508/1876. (Samling AH / Bent Hansen).

Altså SFJ 3 "Sct. Knud" jf. noteringerne i arkivet. "Man kender den på knækket" (eller hvad det nu er med førerhustaget).

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/2 2013, 14:27 (4092 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Kilde (i skrivende stund): http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/togjernbaner/der-holdes-pause-til-fotografering...

Ind imellem (alt andet) roder jeg lidt med industribaner sammen med Bent Hansen, fra hvis materiale jeg tillader mig at vise følgende:

[image]
Anlæg af MFVJ ca. 1924-25 ved Carl Nielsen, Fruens Bøge, Esslingen 1508/1876. (Samling AH / Bent Hansen).

Altså SFJ 3 "Sct. Knud" jf. noteringerne i arkivet. "Man kender den på knækket" (eller hvad det nu er med førerhustaget).

Kære Niels

Vi er da vist i nærheden af den rygende pistol:-).

Jeg aner ikke et klap om damplokomotiver. Til gengæld interesserer jeg mig bl.a. for strækningen Randers-Aalborg. Og det billede, der p.t. er til salg på QXL, kan snildt være taget umiddelbart nordvest for Fårup, hvor DSB og MFVJ løber parallelt over en del af strækningen Fårup-Handest og hvor der meget karakteristisk er et hegn mellem de to baner (og det er der også den dag i dag). Det ser ud til at banen til venstre i billedet ligger i skærveballast og et eller andet sted kan denne oplysning måske bruges til at bekræfte min sted-hypotese. I øvrigt kan bakkerne i baggrunden også passe med de faktiske forhold Fårup-Handest.

Bedste hilsner

Thomas

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Poul Andersen, 10/2 2013, 14:41 (4092 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

SFJ 3 "Sct. Knud" blev netop brugt til grusningskørsel i.f.m. anlæggelsen af MFVJ.

Billede på side 26 i DJK-bogen "Med Mariane fra fjord til hede".

Mvh.
Poul.

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Niels Munch, 8/3 2013, 18:19 (4066 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Fra Bent Hansen har jeg modtaget følgende data til optagelse her på forum:


"Esslingen 1508/1876. 1435 mm. 0B1. 44,6 m². 8,5 atm. Navn: St. Knud. Nummer: 3.

1875 - 1924 SFJ 3. St. Knud.

1925 - 27 Anlæg af Mariager - Fårup Jernbane for Carl Nielsen.

1928 Entreprenør C. Petersen, København F.

1929 - 30 Anlæg af godsforbindelsesbanen Godsbanegården - Frederiksberg for Carl Nielsen.

Bemærkninger

Min far talte om andetsporsanlægget vest for Odense og nævnede et entreprenørlokomotiv ved navn St. Knud. Et af lokomotiverne SFJ nr. 3 - 5 anvendtes 1927 - 28 til sporlægning på Midtsjællandsbanen mellem Frederikssund og Hvalsø for Carl Nielsen. Sandsynligvis var det Sct. Knud, som Carl Nielsen havde lejet eller eventuelt købt? Flyttemeddelelse for salget til C. Petersen er dateret 29.11.1928. Måske har C. Petersen anlagt Godsforbindelsesbanen i stedet for Carl Nielsen? Lokomotiverne 1508 - 1509 har byggeår 1876. 1510 har 1882. 1876 bekræftes af Kedeltilsynet for 1508."


Tak til Bent Hansen.

Bedste hilsener
Niels

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Steen Heick, 10/2 2013, 15:34 (4092 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Om det er samme formand som vi havde ved Thomas Bobergs - Krauss lokomotivet ved Harteværket/Gravens/Egtved ved jeg ikke, men det er den samme statur og hat. Jeg er ikke så god til at flytte billeder over, men det er der andre der er.
Hilsen Steen

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Bent Hansen, 8/4 2014, 21:00 (3670 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Sjovt nok, at en nævner det. Min første umiddelbare indskydelse var, at det var da Carl Jensen som ung, der stod der. ????

Carl Jensen kender jeg bare ikke som ejer eller lejer af sydfynere. SFJ selv brugte dem og havde også egne smalsporede anlægslok. Carl Nielsen brugte dem. Men der var også andre. Et nærmere studium, der ikke behøver at føre til andet, end at tiden går, må for mit vedkommende vente til efter påske!

Jeg kan lige nævne, at også SFJ 4, Sct. Jørgen og SFJ 5 Egeskov kørte som grusningsmaskiner. Hvordan de så ud, ved jeg ikke, men de var af samme type. B1. Vognen er (har været?) jernbanevogne - ikke grusvogne eller entreprenørvogne. Jævnfør påskrifterne!

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Hjælp til (loko)motividentifikation

af Bent Hansen, 24/4 2014, 15:28 (3654 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Adskillige af Sydfynske Jernbaner ældre lokomotiver lejedes ud eller solgtes til entreprenører. Således St. Knud og to søskende, men der er ingen tvivl om, at vi på billedet ser St. Knud. Ingen af hans søskende havde det knækkede tagprofil.

Der er heller ikke tvivl om, at St. Knud deltog i anlæg af Mariager - Fårup Jernbane for Carl Nielsen. Billedet viser derfor formentlig dette arbejde.

Imidlertid er det lykkedes de tidligste industribaneforskere at få blandet anlæg af MFVJ sammen med andetsporsanlægget op gennem Jylland, hvor der blandt andet hentede grus i Handest Grusgrav. Selv om graven var Statsbanernes, og Banetjenesten havde smalspor og tipvogne i graven, blev grusudvindingen dog ved større anlæg her udført af Hoffmann, der mødte op med eget materiel. Der er intet, der tyder på, at St. Knud skulle have hentet grus i Handest til DSBs andetsporsanlæg på Den østjydske Længdebane.

De tidlige industribaneforskere tillagde også Hoffmanns lokomotiver anlæg af Fårup - Viborg Jernbane. Selv om entreprenørerne ved dette anlæg burde have rigeligt med smalsporet trækkraft, har de formentlig også lejet et af Hoffmanns lokomotiver (“Birger”) til anlægget.

Desværre lykkedes de heller ikke denne gang at redde trådene ud og komme sandheden nærmere. Nu gik spørgsmålet jo også blot St. Knud, hvor og hvornår. Den sag må betragtes som løst.

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Avatar

Hjælp til (loko)motividentifikation - SFJ 3

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 24/4 2014, 17:37 (3654 dage siden) @ Bent Hansen

Adskillige af Sydfynske Jernbaner ældre lokomotiver lejedes ud eller solgtes til entreprenører. Således St. Knud og to søskende, men der er ingen tvivl om, at vi på billedet ser St. Knud. Ingen af hans søskende havde det knækkede tagprofil.

Har netop scannet dette billede:

[image]

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere
DSB MV1104

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak