Rekord på Storebælt

af Georg Schmidt, onsdag 31. marts, 2021, 23:12 (17 dage siden)

Den 17/8 1960 blev der sat rekord i overførsel i retning mod Sjælland.
Man havde 7 3-sporede færger til rådighed der udførte 35 dobbeltture.

Overført til Sjælland:
709 godsvogne (1433 aksler)
7 Lyntog
2 lyntog (Englænderen og Newcastletoget).
1 int tog (Nord-Express)
11 postvogne
8 E-vogne
2 sovevogne
1BL
I alt et træk på godt 8 km længde med 1701 aksler.
/statistik fra 2. distrikt.
M v h
Georg

Rekord på Storebælt

af Fynboen, søndag 04. april, 2021, 21:54 (14 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvilke færger var i ordinære drift dengang?
Den nye "Prinsesse Benedikte" og så ellers "Dronning Ingrid", "Fyn", "Sjælland" og "Storebælt"?

Rekord på Storebælt

af K564, søndag 04. april, 2021, 22:48 (13 dage siden) @ Fynboen

Godaften

Derudover Korsør og Nyborg.

Hilsner Keld

Avatar

Rekord på Storebælt

af Morten Flindt Larsen, København K, søndag 04. april, 2021, 22:51 (13 dage siden) @ K564

Godaften

Derudover Korsør og Nyborg.

Hilsner Keld

... og teoretisk set også M/F FREIA.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rekord på Storebælt

af Søren Agerskov, mandag 05. april, 2021, 08:48 (13 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og D/F CHRISTIAN IX som godsfærge.

MVH
Søren

Rekord på Storebælt

af Fynboen, mandag 05. april, 2021, 19:35 (13 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, "Freja" fortsatte sin bilfærge på Korsør-Nyborg, selvom "Halsskov" havde indviet Halsskov-Knudshoved i 1957. Sejlede "Halsskov" nærmest alene indtil den fik selskab af "Knudshoved", "Sprogø" og "Arveprins Knud" i hhv 1961, 62 og 63 eller hvilke jernbanefærger lånte man?

Avatar

Rekord på Storebælt

af Morten Flindt Larsen, København K, tirsdag 06. april, 2021, 01:49 (12 dage siden) @ Fynboen

Ja, "Freja" fortsatte sin bilfærge på Korsør-Nyborg, selvom "Halsskov" havde indviet Halsskov-Knudshoved i 1957. Sejlede "Halsskov" nærmest alene indtil den fik selskab af "Knudshoved", "Sprogø" og "Arveprins Knud" i hhv 1961, 62 og 63 eller hvilke jernbanefærger lånte man?

Hejsa,

Alene er vist så meget sagt. Det var i de første år vel både HALSSKOV, BROEN og under spidsbelastning HOLGER DANSKE og (i påsken 1957) DAN.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Rekord på Storebælt

af Georg Schmidt, tirsdag 06. april, 2021, 09:00 (12 dage siden) @ Fynboen

Heimdal og jernbanefærgerne hjalp også til med overførsel af biler.
[image]

Uddrag af statistik for januar 1959.
[image]

Her også første 16 dage af januar 1959. "600-turene" på Storebælt var ved behov og blev aflyst ved manglende vogne. Antal rejsende på Kb-Ar ser "pænt afrundede ud".:-D
M v h
Georg

Avatar

Rekord på Storebælt

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, tirsdag 06. april, 2021, 09:19 (12 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Nyyydelig skråskrift! Det ser man ellers ikke nu om dage!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

DSB MY1134

Danske privatbaner


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen