01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af D 960, søndag 04. april, 2021, 08:09 (10 dage siden)
redigeret af D 960, søndag 04. april, 2021, 08:30

God morgen i stuen
Originaltitel : 01 1066 Mit Volldampf nach Königsberg. Blev udgivet i 1994 på VHS. Nogen herinde der ved om den udkom på DVD?? Filmen ligger på YouTube!!
De bedste hilsner
D 960

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af Baumann, søndag 04. april, 2021, 08:37 (10 dage siden) @ D 960

du kan finden den på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=1gNKlBlxupo

Men jeg se at det er RioGrande video som stå bag denne produktion, og jeg mener
ikke at kunne mindes at noget af deres serie udkom på DVD.

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af D 960, søndag 04. april, 2021, 16:55 (10 dage siden) @ Baumann

God eftermiddag i stuen
Jeg havde filmen på VHS i tidernes morgen. Til sidst var den så slidt at det ikke gav nogen mening at have den stående - lodret arkivering. Der bliver fortalt om at der stod en masse loko`er, som strategisk reserve, ved grænsen til Polen. Disse var det strengt forbudt at fotografere. Men det vides idag, at en vestlig jernbaneentusiast har været ved en unavngivende grænseovergang, hvor der stod en masse ex BR 52`er, og har taget billeder der. Vedkommende måtte være der i max 10 min. Prisen for dette var en flaske whisky.
De bedste hilsner
D 960

Avatar

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af cz, mandag 05. april, 2021, 00:10 (10 dage siden) @ D 960

Jeg har været i Birkenfeld ved Insterburg i maj 2005 og fotograferede de tilbageværende 52'ere. Det kostede IKKE en flaske Whisky, men 10 Euro til den halvsnaldrede vagt..... :-) [image]

--
[image]

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af ivar @, mandag 05. april, 2021, 01:05 (9 dage siden) @ cz

10 Euro rækker vel også fint til en flaske slavewhisky :-)

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af Steffen Dresler @, mandag 05. april, 2021, 09:33 (9 dage siden) @ cz

Godformiddag CZ og alle andre.

Du fik vel ikke lige taget numrene? Der mangler nemlig stadig - set fra DK side - nogle Frichs kedler at få styr på, selvom de nok alle blev ilagt 52´er der blev overtaget af PKP. Men som sædvanligt forlangte så Russerne en del udleverede til dem. Nogle blev dog senere tilbagelevere til PKP.

Denne mistro til russerne fra både de polske- og DDR myndigheder gjorde faktisk, at Danmark fik tilbudt de belgiskbyggede damplokomotiver, der senere blev købt i et antal af 12 og 10 sat i drift som litra N. DDR (Deutsche Reichsbahn Ost) ville gerne have købt de overkomplette damplokomotiver, men sagde høfligt nej, da de vidste at lokomotiverne med næsten sikkerhed, ville blive ført til Rusland med det samme:-( :-(

Med venlig hilsen og god 2. påskedag

Steffen Dresler

Avatar

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af cz, mandag 05. april, 2021, 11:41 (9 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen,

I året 2005 var jeg desværre ikke så "jernbanetosset" endnu, så jeg noterede numrene på maskinerne. Jeg er dog sikker på, at den ene var BR52 307 - se foto. Og en anden maskine var BR52 28x(x). Desværre var jeg mere interesseret i skiltene "RBD Dresden" og "BW Chemnitz HbF" og fik så ikke hele nummeret med . Skiltene ville jeg gerne have haft med, men kunne ikke få dem af med det forhåndenværende værktøj. Og vagten kunne jeg ikke spørge om lån af værktøj - han vogtede efter aftale en anden del af området :-) Desværre lader maskinerne ikke til at være der mere - man kan ikke se dem på Google Earth......

Venlig hilsen
Christof
[image]
[image]
[image]

--
[image]

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af Steen Larsen @, Søborg DK, mandag 05. april, 2021, 12:47 (9 dage siden) @ cz

Hej
Ved ikke om dette har interesse.
I Eisenbahn Kurier 2012 nr 9 er der en oversigt over alle på det tidspunkt kendte overlevende 52ere.
I Kaliningrad stod henstillet flg :
114, 230, 721, 777, 815, 858, 1158, 1687, 1713, 2232, 3356, 3453, 3868, 3869, 4564, 4754, 5078, 5465, 5483, 5534, 5690, 5886, 5917, 6164, 6173, 7079 og 7115
Mvh Steen

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af Steffen Dresler @, mandag 05. april, 2021, 12:58 (9 dage siden) @ Steen Larsen

Kære Steen

Kender den, men TUSIND tak for henvisningen!!! Altid rart at få hjælp til supplerende informationer;-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af D 960, tirsdag 06. april, 2021, 13:56 (8 dage siden) @ Steen Larsen

Tak til Steen Larsen
Har kikket i noget register om nogen af disse 52´er skulle have kørt i en eller anden Lokomotivkolonne. Det ser ikke ud til at være tilfældet!
De bedste hilsner
D 960

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af Steffen Dresler @, tirsdag 06. april, 2021, 19:49 (8 dage siden) @ D 960

Har kikket i noget register om nogen af disse 52´er skulle have kørt i en eller anden Lokomotivkolonne. Det ser ikke ud til at være tilfældet!

Hallo, et lille reelt forståelses spørgsmål.

Hvad mener du med "en eller anden Lokomotivkolonne". Mener du en organisatorisk enhed, f.eks. en sporkolonne eller "et lokomotivtog"? Det vil jo give et hint af hvorhen man skal lede!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af D 960, onsdag 07. april, 2021, 09:44 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen
Slog bare op i bogen:
Kolonne
Die Deutsche Reichsbahn im Dienste der Sovjetunion
ISBN 3 - 613 - 71080 - 3
1.oplag 1998
2 oplag 1999
Michael Reimer
Lothar Meyer
Volkmar Kubitski
Bogens titelbilled viser BR 52 4916 tilhørende Lok - Kolonne 22. Året var 1946 I 1947 blev maskinen sendt til Sovjetunion. Det manøveren gik ud på var at finde ud af om der skulle være et kolonne - loko blandt de maskiner som Steen Larsen kom med.
De bedste hilsner
D 960

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af Niels Munch @, onsdag 07. april, 2021, 10:08 (7 dage siden) @ D 960

Frit efter hukommelsen - i mangel af litteratur på hylden:

Sovjet oprettede i sit besættelsesområde i Tyskland vistnok 30 "kolonner", der hver blev bemandet samt tildelt et antal beslaglagte DR-damplokomotiver, på hvilke kolonnenr. blev malet.

Kolonnernes hovedfunktion var at fragte demonterede industrianlæg etc. - som "Reparation" - til USSR via Polen.

Jeg fandt lidt om emnet (tysk):

https://eisenbahnfreunde.transnet-ffo.de/Kolonne.htm

M.v.h.
Niels

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af Hans T. Møller @, onsdag 07. april, 2021, 11:17 (7 dage siden) @ Niels Munch

Goddag i forum

Sovjetunionens ret til "reparationer" - krigsskadeserstatninger - fulgte af den aftale, som Churchill, Stalin og Roosevelt indgik på Yalta-konferencen i februar 1945. Se her.

Afsnit V i aftalen fastslår blandt andet:

at erstatninger i første omgang skulle tilfalde dem, der havde lidt størst skade. (Sovjetunionen - hvem ellers?)

og

at erstatningerne kunne omfatte udstyr, maskineri, rullende materiel o.s.v., som skulle føres bort indenfor to år efter, at Tyskland havde overgivet sig - eller at organiseret modstand var ophørt. (Sovjetunionen kunne altså gå igang med at hjemtage erstatningerne fra et tysk område, umiddelbart efter at militær modstand var nedkæmpet)

Bedste hilsner

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Steffen Dresler @, onsdag 07. april, 2021, 12:56 (7 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans

Ganske interessant stykke papir som nok ikke helt var ”forhandlet” med god vilje fra de vestallieredes side, hvor nok Roosevelt var den mest diplomatiske. Det fortjener at blive læst af alle. Så tak for henvisningen!
Stod det til Churchill og visse amerikanske chefer, skulle russerne sendes tilbage til 1939 grænserne ”med tak for hjælp”, derfor tyske enheder i Danmark og i Norge (bl.a. Luftwaffe og Krigsmarinen) under egen kommando ind til ca. juni 1945.
I dette papir og det senere fra Potsdam stod ikke noget om ”fri ret til voldtægt” i ca. 30 dage i Berlin, annekteringen af hele østeuropa, tilbageholde tyske krigsfanger under slavelignende tilstande i næsten 10 år i Sibiren med tusinder døde og man kan blive ved.
I stærk kontrast stod de Vestallieredes (dog et lidt tøvende Frankrig) tænkemåde og handling med, at Tyskland skulle bringes på fode igen, så landet hurtigst muligt kunne klare sig selv og derved undgå en bommert som med Versailles-traktaten efter 1. verdenskrig, der lå alt andet lige lagde kimen til 2. verdenskrig.
Derfor skulle alt tysk jernbanemateriel i bl.a. Danmark (mærket som ejet af de tyske rigsbaner) tilbagesendes til Tyskland, hvilket jo skete med ganske få undtagelser, 5 lokomotiver og tre vogne.
Tak igen for henvisningen!!
Med venlig hilsen

Steffen Dresler

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Claus E. Hansen @, onsdag 07. april, 2021, 14:36 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

I dette papir og det senere fra Potsdam stod ikke noget om ”fri ret til voldtægt” i ca. 30 dage i Berlin, annekteringen af hele østeuropa, tilbageholde tyske krigsfanger under slavelignende tilstande i næsten 10 år i Sibiren med tusinder døde og man kan blive ved.

Det må jo heller ikke glemmes hvor hårdt der blev gået til den over for Rusland, efter angrebet i juni 1941 og i årene efter. Og ikke mindst behandlingen af russiske krigsfanger.

Mvh
Claus

--
[image]

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Steffen Dresler @, onsdag 07. april, 2021, 16:32 (7 dage siden) @ Claus E. Hansen

Kære Claus

Krigen var SLUT og der var nedsat en krigsforbryderdomstol godkendt af ALLE parterne i Nürnberg for NETOP at undgå "Russiske retstilstande". Yderligere var der de nationale domstole, der behandlede lokale sager, ofte med tilbagevirkende kraft som bl.a. i Danmark. Og hvis man henholdt sig til retsstatsprincipperne kunne/måtte dette med overgreb på civilbefolkningen og krigsfangerne jo ikke ske. Yderligere var diverse internationale folkerets vedtagelser og konventioner jo stadig gældende. Men der skete jo naturligt en opdatering og udvidelse af bl.a. Geneve konvektionerne (Krigsfangekonventionerne) efter krigen.
Nu skal denne tråd jo ikke omhandle dette emne, men jeg kunne ikke lade være med at nævne det andet, da det jo ifølge Jaltakonferencen var russernes ret til kræve og indkassere "Reparationsydelser". Denne ret havde Danmark også m.h.t. bl.a. de lokomotiver (BR 44ÜK) og kedler (BR 52) Frichs leverede til Tyskland under krigen. Men denne "ret" gav jo ikke Rusland ret til noget som helst andet. Og dette glemmer man ofte.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Det har lige været fejret på Bornholm at de russiske tropper her forlod øen noget efter befrielsen i maj 1945. Der var vist også lige noget med flybombardementer af Rønne mod civile mål, ikke sandt!

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Niels Munch @, onsdag 07. april, 2021, 19:48 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

NB: Det har lige været fejret på Bornholm at de russiske tropper her forlod øen noget efter befrielsen i maj 1945. Der var vist også lige noget med flybombardementer af Rønne mod civile mål, ikke sandt!

..... samt af Nexø, hvor Det Østbornholmske Dampskibsselskab fik beskadiget sine 2 nyeste passagerskibe M/S Østbornholm og M/S Nordbornholm. Russerne forlod Bornholm 5. april 1946, 11 mdr. efter det øvrige Danmarks befrielse. Forsvaret af Bornholm var herefter et nationalt anliggende, og først i 1983 normaliseredes forholdene således, at NATO-enheder kunne besøge øen.

M.v.h.
Niels

Bornholm

af Krabsen, onsdag 07. april, 2021, 20:21 (7 dage siden) @ Niels Munch

Forsvaret af Bornholm var herefter et nationalt anliggende, og først i 1983 normaliseredes forholdene således, at NATO-enheder kunne besøge øen.

Og det blev taget alvorligt.
Midt i 70'erne var jeg artillerist i Bornholms Værn (OBBM, 12 AA). I 1974 var hele værnet på øvelse på Lolland-Falster.

Man chartrede en færge til to ture Rønne-Nykøbing F. Og den var fyldt på alle ture, idet militære enheder fra Sjælland blev sejlet til Bornholm for at varetage bemandingen, mens vi var 'ovre'. Øens garnison måtte ikke være uden fuld bemanding, selv blot for to-tre dage!

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Lars Henning Jensen, onsdag 07. april, 2021, 22:25 (7 dage siden) @ Niels Munch

Det er da utroligt - næsten ligegyldigt hvilket emne, der drøftes her i dette forum, lykkes det jer at få det drejet til at handle om "krig, krudt og kugler"...;-)

Vel er dette ikke det romerske senat, men jeg fristes - endnu en gang - til at citere vor gamle ven Cato: "Praeterea censeo Karthaginem esse delendam" ...

Nå, det er nu spændende at læse de guldkorn, som I ældre "krigere" kan berige os, (i denne sammenhæng) "Vulgus inductum", med, så bliv endelig ved :-D

Mh
LH (der blev "kasseret" i 1981 ...)

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Niels Munch @, onsdag 07. april, 2021, 23:42 (7 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Det er da utroligt - næsten ligegyldigt hvilket emne, der drøftes her i dette forum, lykkes det jer at få det drejet til at handle om "krig, krudt og kugler"...;-)


".... og publikum klappede; men så var der én, som råbte "kakao", og så spillede de sgu igen!" (Efter monologen "Arthur til koncert").

Her var der én, der sagde "kolonne" .....

M.v.h.
Niels

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Lars Henning Jensen, onsdag 07. april, 2021, 23:50 (7 dage siden) @ Niels Munch

Det er da utroligt - næsten ligegyldigt hvilket emne, der drøftes her i dette forum, lykkes det jer at få det drejet til at handle om "krig, krudt og kugler"...;-)

".... og publikum klappede; men så var der én, som råbte "kakao", og så spillede de sgu igen!" (Efter monologen "Arthur til koncert").

Her var der én, der sagde "kolonne" .....

M.v.h.
Niels

Ja ja, undskyldninger er der nok af :-D
Mh
LH

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Niels Munch @, torsdag 08. april, 2021, 09:25 (6 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Det er da utroligt - næsten ligegyldigt hvilket emne, der drøftes her i dette forum, lykkes det jer at få det drejet til at handle om "krig, krudt og kugler"...;-)

".... og publikum klappede; men så var der én, som råbte "kakao", og så spillede de sgu igen!" (Efter monologen "Arthur til koncert").

Her var der én, der sagde "kolonne" .....


Ja ja, undskyldninger er der nok af :-D

Men ikke uden jernbanemæssig relevans, thi Arthur tog toget hjem, og da han stod ud på perronen, var der et skilt; der stod "ROSKILDE": "Jeg må have været meget populær, for det står der sgu endnu!"

M.v.h.
Niels

Avatar

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 08. april, 2021, 11:17 (6 dage siden) @ Niels Munch

Det er da utroligt - næsten ligegyldigt hvilket emne, der drøftes her i dette forum, lykkes det jer at få det drejet til at handle om "krig, krudt og kugler"...;-)

".... og publikum klappede; men så var der én, som råbte "kakao", og så spillede de sgu igen!" (Efter monologen "Arthur til koncert").

Her var der én, der sagde "kolonne" .....


Ja ja, undskyldninger er der nok af :-D


Men ikke uden jernbanemæssig relevans, thi Arthur tog toget hjem, og da han stod ud på perronen, var der et skilt; der stod "ROSKILDE": "Jeg må have været meget populær, for det står der sgu endnu!"

M.v.h.
Niels

"Hun havde smukke bryster".

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Lars Henning Jensen, torsdag 08. april, 2021, 11:32 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er da utroligt - næsten ligegyldigt hvilket emne, der drøftes her i dette forum, lykkes det jer at få det drejet til at handle om "krig, krudt og kugler"...;-)

".... og publikum klappede; men så var der én, som råbte "kakao", og så spillede de sgu igen!" (Efter monologen "Arthur til koncert").

Her var der én, der sagde "kolonne" .....


Ja ja, undskyldninger er der nok af :-D


Men ikke uden jernbanemæssig relevans, thi Arthur tog toget hjem, og da han stod ud på perronen, var der et skilt; der stod "ROSKILDE": "Jeg må have været meget populær, for det står der sgu endnu!"

M.v.h.
Niels


"Hun havde smukke bryster".

Ja, men hendes "benarbejde" gik han desværre glip af ...;-)

Mh
LH

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af ivar @, torsdag 08. april, 2021, 12:18 (6 dage siden) @ Lars Henning Jensen

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Ventrikel, torsdag 08. april, 2021, 08:10 (6 dage siden) @ Niels Munch

Forsvaret af Bornholm var herefter et nationalt anliggende, og først i 1983 normaliseredes forholdene således, at NATO-enheder kunne besøge øen.


M.v.h.
Niels

Hej Niels.

Det er ikke helt korrekt at forholdene blev "normaliseret" i 1983.
I 1982 forbød forsvarministeten at lade et amerikansk militærorkester besøge øen.
Og helt frem til murens fald kom der ingen NATO fly, skibe eller militærpersoner på øen.

Så sent som i 1999 i forbindelse med en NATO øvelse gav den russiske ambassadør udtryk for at Bornholm ikke måtte have fremmede soldater stationeret på øen.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/rusland-ingen-fremmede-soldater-paa-bornholm

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Niels Munch @, torsdag 08. april, 2021, 09:09 (6 dage siden) @ Ventrikel

"Normaliseringen", der blev indledt af udenrigsminister Uffe Ellemann-Jensen i 1983, mødte selvfølgelig sovjetiske protester, og "sagen" er naturligvis ikke forklaret med få ord. Interesserede bør læse her: http://www.danmarkidenkoldekrig.dk/Bornholm/bornholm_%20i_%20sovjetisk_soegelys.pdf .

M.v.h.
Niels

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Hans T. Møller @, torsdag 08. april, 2021, 10:44 (6 dage siden) @ Steffen Dresler

I stærk kontrast stod de Vestallieredes (dog et lidt tøvende Frankrig) tænkemåde og handling med, at Tyskland skulle bringes på fode igen, så landet hurtigst muligt kunne klare sig selv og derved undgå en bommert som med Versailles-traktaten efter 1. verdenskrig, der lå alt andet lige lagde kimen til 2. verdenskrig.

Kære Steffen

Sovjetunionens økonomiske tab under 2. Verdenskrig var uden tvivl store, men præcise opgørelser er selvsagt vanskelige.

Et bud ifølge wikipedia (of all places!) går ud på, at tabet svarer til 25 års bruttonationalprodukt. Se afsnittet ”Aftermath and damages” i denne artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_Union_in_World_War_II

USA derimod oplevede en kraftig økonomisk vækst under 2. Verdenskrig - se for eksempel Tabel 1 i denne artikel: https://eh.net/encyclopedia/the-american-economy-during-world-war-ii/ I faste 1940-priser steg bruttonationalproduktet fra 101,4 mia. $ i 1940 til 173,5 mia. i 1945.

Så det er helt korrekt, at amerikanerne efter 2. Verdenskrig ikke ønskede en gentagelse af Versailles-freden, hvor det enorme erstatningskrav mod Tyskland udløste politisk kaos - og siden banede vejen for nazismen og en ny krig.

Men USA havde altså fint råd til at være gavmild. Sovjetunionen skulle genopbygges og ville få brug for alt, hvad man kunne få fat i.

Bedste hilsner

01 1066 Med fuld damp på Jalta konferencen mv.

af Steffen Dresler @, torsdag 08. april, 2021, 13:09 (6 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans

Tak for henvisningerne, skal nok blive læst!

Selvfølgelig havde Sovjetunionen ret til erstatning, ligesom Danmark (0,1 % af det samlede Vesteuropæiske beløb mener jeg). Så kan man altid spørge sig selv om Danmarks beløb var retfærdigt, vi var jo på et tidspunkt "allierede" med Tyskland, næsten!

Det jeg opponerede mod var "alt det andet" der skete før og efter krigsafslutningen 8. maj 1945, der ikke var hverken forståligt, acceptabelt eller undskyldende på nogen som helst måde og at lignende ting stadig sker OGSÅ hos den tidligere sovjetstat Rusland. Men lad det hvile i denne tråd.

Som et kuriosum a pro pos erstatninger, frasagde Danmark sig på et tidspunkt sin restgæld Tyskland skulle betale, ligesom bl.a. de "overtagne" lokomotiver (1xBR 53, 1xBR 57 og 3x BR 38, Traktor nr. 1 samt 3 vogne) blev modregnet den tyske gæld over for Danmark. Og dette havde Danmark ligesom USA nok også råd til at gøre.

bedste hilsener

Steffen Dresler

01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af Steffen Dresler @, mandag 05. april, 2021, 12:54 (9 dage siden) @ cz

Go´middag Christof

Nej, da man var ung vidste man jo heller ikke altid hvor man endte hobbymæssigt og som du skriver, var der jo skilte nok at fotografere og en (ædru) vagt at passe på. Der var for øvrigt en udmærket vittighedstegning i det russiske satireblad "Krokodillen", der nøje beskrev, at hvis man på arbejdet ikke var ædru nok til at rejse sig op - eventuelt med støtte fra en mindre ramt arbejdskollega - og kunne holde fast i drejebænken med det yderste af neglene ved arbejdstids ophør (eller blev hugget i biografen), blev man slettet for arbejdsløn den dag!!

Den pågældende maskine må været kommet i "fast udlån" uden oprindelig ejers tilsagn før 1953, da Chemnitz dette år blev omdøbt til det dengang socialistiske korrekte "Karl-Marx Stadt".
Iøvrigt mere sigende om lokomotiverne med et "T" som begyndelse betegnelse. Russisk for Trofea=Trofæ. Så behøvede man ikke at bekymre sig om hvorfra det oprindeligt stammede fra i de områder.
Sådan lokomotivhistoriemæssigt skal man jo spadestikket dybere ved at få fat i lokomotivets såkaldte "Betriebsbuch für Dampflokomotive......", herhjemme benævnt Reparationsbogen. Deri var der i de tyske bøger nemlig et udtageligt afsnit vedr. kedlerne (og tenderne) så man kunne se kedlens tilstand og hvorfra eventuelt indbygget som "reservekedel" på et eller andet tidspunkt. Men om man ved de Sovjetiske Statsbaner anvendte de gamle tyske bøger eller startede forfra eller slet ikke brugte dette system ved jeg ikke.

Tak for billederne!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen