Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021, lidt ændret måske!

af Steffen Dresler, 12/4 2021, 15:09 (1109 dage siden)
redigeret af Steffen Dresler, 12/4 2021, 15:29

Kære alle

Var lige forbi fra CPH, 10 års forskel.

I 2011 stadig tracé og spor inde i buskadset, 2021 lidt buskrydning og bebyggelse. Iøvrigt undres man over hvor tæt de enkelte boligblokke ligger. Det samme som i Nordhavnskvarteret som i Sydhavnen.

09-05 2011:
[image]
12-04-2021:
[image]

Begge billeder fotograferet mod N (mod Kløvermarken) på "Ved Amagerbanen". Nederste billede (2021) dog ca. 300 meter sydligere end 2011 billedet.

Nå, ja, I skal da have et billede mod syd mod Lufthavnen. Bag det hvide høje hus i midten af billedet, dukker metroen op og fortsætter af den gamle AB ud mod CPH som "højbane".

[image]

Fortsat god dag og med venlig hilsen

Steffen Dresler

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021, lidt ændret måske!

af XAL Olesen, 12/4 2021, 16:51 (1109 dage siden) @ Steffen Dresler

Af erhvervsmæssige årsager kom jeg jævnligt forbi "Ved Amagerbanen" og den modsatte side af skinnerne. Den 11. maj 2018 kom jeg forbi - og så var det definitivt forbi med skinnerne, hække, buskads og træer på denne del af strækningen. Nu er der til gengæld en flot cykel- og gangsti.

[image]

[image]


[image]

[image]

Og lidt fra Google Maps:

https://www.google.com/maps/place/Ved+Amagerbanen,+2300+K%C3%B8benhavn/@55.6690892,12.6...

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021, lidt ændret måske!

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 13/4 2021, 13:15 (1108 dage siden) @ Steffen Dresler

Ak ja -- det var her man brugte mange af sin "barne-legetimer" sidst i 1940´erne.

Fra den Amagerbanen krydsende Lergravsvej og nordpå lå der en "rimelig stor" kolonihaveforening. Den blev ryddet omkring 1950 og lå brak mange år efter. I de år blev den overtaget af os børn fra boligkvarteret lige ved siden af (Nürnberggade / Bremensgade / Lergravsvej. Der blev bygget huler og småhytter af de efterladte materialer fra de nedrevne sommerhuse/kolonihavehuse.

Min far var ansat ved KTAS (Kjøbenhavns Telefon Aktieselskab), og havde der købt et par gamle telefoner for nogle få kroner (de dengang såkaldte "Magnetoapparater"). Med dem skulle der nu leges "Røvere og soldater".

Jeg havde dem med ned på "marken", og de blev forbundet med Amagerbanens skinner -- to ledningskorer / to skinner og en telefon i hver ende. 50-75 meter ! -- lige ud af landevejen (jernbanen :-) Hvor svært kan det være ? Det var bare at dreje på håndsvinget.

[image]

Om der skete noget ??? Ikke en sk.. (pind) !

Det var tre-fire år efter, at persontrafikken var nedlagt (for anden gang). Ca 1 cm mellem samtlige skinner. Lasker og -bolte "raslede", hvis man sparkede til skinnerne, og næsten 50 års rust ! ! ! Åbenbart ikke de bedste betingelser, og bestemt ikke nogen succes-oplevelse.

-------

Ca. 200 meter sydligere lå Østrigsgade Skole´s "fodboldbane" (et stort stykke græs - delvis efterladenskab efter sidesporet til det nedlagte Sundby Gasværk). Herligt, når man -dagen før- havde fået et eksemplar af Bent Palsdorffs´blad "ModelbaneNyt", at være netop ham, der blev valgt fra til at spille (så der var lige mange på hvert hold). Tænk at sidde dér en halv time "i fred og ro", mens de andre spillede fodbold, næsten på "indviet jord".

I vore dage kommer Metroen til lufthavnen ud i lyset netop dér !
[image]
Ved Øresundsvej, set mod København / Nord. -- 2005. ---^

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej-kastrup-i-metrotiden-2005-07

.

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021, lidt ændret måske!

af re20000, 13/4 2021, 19:12 (1108 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Jeg havde dem med ned på "marken", og de blev forbundet med Amagerbanens skinner -- to ledningskorer / to skinner og en telefon i hver ende. 50-75 meter ! -- lige ud af landevejen (jernbanen :-) Hvor svært kan det være ? Det var bare at dreje på håndsvinget.

Er det det der hedder linjeringning..?

(Jeg går nu)

Nold

Avatar

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021 og 1946

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/4 2021, 01:10 (1106 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ak ja -- det var her man brugte mange af sin "barne-legetimer" sidst i 1940´erne.

Fra den Amagerbanen krydsende Lergravsvej og nordpå lå der en "rimelig stor" kolonihaveforening. Den blev ryddet omkring 1950 og lå brak mange år efter. I de år blev den overtaget af os børn fra boligkvarteret lige ved siden af (Nürnberggade / Bremensgade / Lergravsvej. Der blev bygget huler og småhytter af de efterladte materialer fra de nedrevne sommerhuse/kolonihavehuse.

Min far var ansat ved KTAS (Kjøbenhavns Telefon Aktieselskab), og havde der købt et par gamle telefoner for nogle få kroner (de dengang såkaldte "Magnetoapparater"). Med dem skulle der nu leges "Røvere og soldater".

Jeg havde dem med ned på "marken", og de blev forbundet med Amagerbanens skinner -- to ledningskorer / to skinner og en telefon i hver ende. 50-75 meter ! -- lige ud af landevejen (jernbanen :-) Hvor svært kan det være ? Det var bare at dreje på håndsvinget.

[image]

Om der skete noget ??? Ikke en sk.. (pind) !

Det var tre-fire år efter, at persontrafikken var nedlagt (for anden gang). Ca 1 cm mellem samtlige skinner. Lasker og -bolte "raslede", hvis man sparkede til skinnerne, og næsten 50 års rust ! ! ! Åbenbart ikke de bedste betingelser, og bestemt ikke nogen succes-oplevelse.

Hejsa,

Jeg ved ikke, om dette er bemeldte kolonihaveforening, men sporet har den standard, som du beskriver. Fotoet er fra 1946 (Københavns Foto-Service):

[image]

Banens hovedspor set i retning mod Amagerbro, mellem *Prøvestenen sidespor og *Øresundsvej station. Mellem sporet og kolonihaverne går vejen Ved Amagerbanen. Fotograferet med henblik på illustrationsbrug i fotomontage ved de danske jernbaners 100 års jubilæum i 1947.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021 og 1946

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/4 2021, 02:09 (1106 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ak ja -- det var her man brugte mange af sin "barne-legetimer" sidst i 1940´erne.

Fra den Amagerbanen krydsende Lergravsvej og nordpå lå der en "rimelig stor" kolonihaveforening. Den blev ryddet omkring 1950 og lå brak mange år efter. I de år blev den overtaget af os børn fra boligkvarteret lige ved siden af (Nürnberggade / Bremensgade / Lergravsvej. Der blev bygget huler og småhytter af de efterladte materialer fra de nedrevne sommerhuse/kolonihavehuse.

Min far var ansat ved KTAS (Kjøbenhavns Telefon Aktieselskab), og havde der købt et par gamle telefoner for nogle få kroner (de dengang såkaldte "Magnetoapparater"). Med dem skulle der nu leges "Røvere og soldater".

Jeg havde dem med ned på "marken", og de blev forbundet med Amagerbanens skinner -- to ledningskorer / to skinner og en telefon i hver ende. 50-75 meter ! -- lige ud af landevejen (jernbanen :-) Hvor svært kan det være ? Det var bare at dreje på håndsvinget.

[image]

Om der skete noget ??? Ikke en sk.. (pind) !


Her er det udstyr, som du BURDE have haft med i stedet for telefonapparatet: https://www.youtube.com/watch?v=FbAxn5dgoic
SÅ var der sket noget!

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021 og 1946

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 18/4 2021, 14:57 (1103 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ak ja -- det var her man brugte mange af sin "barne-legetimer" sidst i 1940´erne.

Fra den Amagerbanen krydsende Lergravsvej og nordpå lå der en "rimelig stor" kolonihaveforening. Den blev ryddet omkring 1950 og lå brak mange år efter. I de år blev den overtaget af os børn fra boligkvarteret lige ved siden af (Nürnberggade / Bremensgade / Lergravsvej. Der blev bygget huler og småhytter af de efterladte materialer fra de nedrevne sommerhuse/kolonihavehuse.

Min far var ansat ved KTAS (Kjøbenhavns Telefon Aktieselskab), og havde der købt et par gamle telefoner for nogle få kroner (de dengang såkaldte "Magnetoapparater"). Med dem skulle der nu leges "Røvere og soldater".

Jeg havde dem med ned på "marken", og de blev forbundet med Amagerbanens skinner -- to ledningskorer / to skinner og en telefon i hver ende. 50-75 meter ! -- lige ud af landevejen (jernbanen :-) Hvor svært kan det være ? Det var bare at dreje på håndsvinget.

[image]

Om der skete noget ??? Ikke en sk.. (pind) !

Det var tre-fire år efter, at persontrafikken var nedlagt (for anden gang). Ca 1 cm mellem samtlige skinner. Lasker og -bolte "raslede", hvis man sparkede til skinnerne, og næsten 50 års rust ! ! ! Åbenbart ikke de bedste betingelser, og bestemt ikke nogen succes-oplevelse.


Hejsa,

Jeg ved ikke, om dette er bemeldte kolonihaveforening, men sporet har den standard, som du beskriver. Fotoet er fra 1946 (Københavns Foto-Service):

[image]

Banens hovedspor set i retning mod Amagerbro, mellem *Prøvestenen sidespor og *Øresundsvej station. Mellem sporet og kolonihaverne går vejen Ved Amagerbanen. Fotograferet med henblik på illustrationsbrug i fotomontage ved de danske jernbaners 100 års jubilæum i 1947.

---------------------------

Hej Morten.

Det er i det mindste tæt på.

På den nævnte strækning >Prøvestenen sidespor og Øresundsvej station< er der vel kun to små kurver, een lidt større ved Holmbladsgade - Lindgrens Alle (og her kunne jeg forestille mig, at vi er på "dit" foto), og en mindre kurve ved det område, jeg beskriver:
[image]
Amagerbanen, Lergravsvej-Øresundsvej. ---^ m. fl.

.
Haveforeningen / området jeg omtaler ses midt i illustrationen. Lergravsvej "sluttede" som asfalteret vej vest for Strandlodsvej. Mod øst snævrede vejen ind til bare "et hjulspor". På nordsiden af hjulsporet lå haveforeningen indtil nedlæggelsen, og det var her, vi prøvede det med telefonen. Hvad der var på østsiden af sporet, husker jeg ikke, men heller ikke, at der skulle have været noget, der lignede en vej.

Langs hjulsporet, lidt længere mod øst lå en stor gammel "villa" ( Villa SANO ), der måske engang kunne have været en finere "lystejendom", et lille "badehotel" eller lign. Jeg har ikke undersøgt det til lejligheden.

-----

Ca 100-200 m sydligere lå nævnte fodboldbane. Adgangsvejen var det gamle gasværkssidespor, og man aner Metro-opkørselen de mange år senere. På modsatte side af Amagerbanen lå maskinfabrikken VØLUND og syd for Øresundsvej lå hhv Øresundsvej station og virksomheden "Standard & Olskind" (regntøj), senere Helly Hansen.

Alt hurtigt efter hukommelsen.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej

Avatar

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021 og 1946

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/4 2021, 08:46 (1103 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ak ja -- det var her man brugte mange af sin "barne-legetimer" sidst i 1940´erne.

Fra den Amagerbanen krydsende Lergravsvej og nordpå lå der en "rimelig stor" kolonihaveforening. Den blev ryddet omkring 1950 og lå brak mange år efter. I de år blev den overtaget af os børn fra boligkvarteret lige ved siden af (Nürnberggade / Bremensgade / Lergravsvej. Der blev bygget huler og småhytter af de efterladte materialer fra de nedrevne sommerhuse/kolonihavehuse.

Min far var ansat ved KTAS (Kjøbenhavns Telefon Aktieselskab), og havde der købt et par gamle telefoner for nogle få kroner (de dengang såkaldte "Magnetoapparater"). Med dem skulle der nu leges "Røvere og soldater".

Jeg havde dem med ned på "marken", og de blev forbundet med Amagerbanens skinner -- to ledningskorer / to skinner og en telefon i hver ende. 50-75 meter ! -- lige ud af landevejen (jernbanen :-) Hvor svært kan det være ? Det var bare at dreje på håndsvinget.

[image]

Om der skete noget ??? Ikke en sk.. (pind) !

Det var tre-fire år efter, at persontrafikken var nedlagt (for anden gang). Ca 1 cm mellem samtlige skinner. Lasker og -bolte "raslede", hvis man sparkede til skinnerne, og næsten 50 års rust ! ! ! Åbenbart ikke de bedste betingelser, og bestemt ikke nogen succes-oplevelse.


Hejsa,

Jeg ved ikke, om dette er bemeldte kolonihaveforening, men sporet har den standard, som du beskriver. Fotoet er fra 1946 (Københavns Foto-Service):

[image]

Banens hovedspor set i retning mod Amagerbro, mellem *Prøvestenen sidespor og *Øresundsvej station. Mellem sporet og kolonihaverne går vejen Ved Amagerbanen. Fotograferet med henblik på illustrationsbrug i fotomontage ved de danske jernbaners 100 års jubilæum i 1947.


---------------------------

Hej Morten.

Det er i det mindste tæt på.

På den nævnte strækning >Prøvestenen sidespor og Øresundsvej station< er der vel kun to små kurver, een lidt større ved Holmbladsgade - Lindgrens Alle (og her kunne jeg forestille mig, at vi er på "dit" foto), og en mindre kurve ved det område, jeg beskriver:
[image]
Amagerbanen, Lergravsvej-Øresundsvej. ---^ m. fl.

.
Haveforeningen / området jeg omtaler ses midt i illustrationen. Lergravsvej "sluttede" som asfalteret vej vest for Strandlodsvej. Mod øst snævrede vejen ind til bare "et hjulspor". På nordsiden af hjulsporet lå haveforeningen indtil nedlæggelsen, og det var her, vi prøvede det med telefonen. Hvad der var på østsiden af sporet, husker jeg ikke, men heller ikke, at der skulle have været noget, der lignede en vej.

Langs hjulsporet, lidt længere mod øst lå en stor gammel "villa" ( Villa SANO ), der måske engang kunne have været en finere "lystejendom", et lille "badehotel" eller lign. Jeg har ikke undersøgt det til lejligheden.

-----

Ca 100-200 m sydligere lå nævnte fodboldbane. Adgangsvejen var det gamle gasværkssidespor, og man aner Metro-opkørselen de mange år senere. På modsatte side af Amagerbanen lå maskinfabrikken VØLUND og syd for Øresundsvej lå hhv Øresundsvej station og virksomheden "Standard & Olskind" (regntøj), senere Helly Hansen.

Alt hurtigt efter hukommelsen.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=oresundsvej


Hej Erik,

Nåh, der! Ja, museumsfotoet er for langt nord på. Jeg har forvekslet Lergravsvej med Prags Boulevard... piiiiinligt! Der blev jo bygget industri på kolonihavegrunden, og de bygninger har jeg hidtil antaget var fra 30'erne, så måske er det derfor. Tak for retledningen.

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021 og 1946

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/4 2021, 10:40 (1102 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 19/4 2021, 11:09


(...)

Foto fra 1946 (Københavns Foto-Service) ---v:


[image]

Banens hovedspor set i retning mod Amagerbro, mellem *Prøvestenen sidespor og *Øresundsvej station. Mellem sporet og kolonihaverne går vejen Ved Amagerbanen. Fotograferet med henblik på illustrationsbrug i fotomontage ved de danske jernbaners 100 års jubilæum i 1947.


---------------------------

Hej Morten.

På den nævnte strækning >Prøvestenen sidespor og Øresundsvej station< er der vel kun to små kurver, een lidt større ved Holmbladsgade - Lindgrens Alle (og her kunne jeg forestille mig, at vi er på "dit" foto), og en mindre kurve ved det område, jeg beskriver:
[image]
Amagerbanen, Lergravsvej-Øresundsvej. ---^ m. fl.

.
Haveforeningen / området jeg omtaler ses midt i illustrationen. Lergravsvej "sluttede" som asfalteret vej vest for Strandlodsvej. Mod øst snævrede vejen ind til bare "et hjulspor". På nordsiden af hjulsporet lå haveforeningen indtil nedlæggelsen, og det var her, vi prøvede det med telefonen. Hvad der var på østsiden af sporet, husker jeg ikke, men heller ikke, at der skulle have været noget, der lignede en vej.

Langs hjulsporet, lidt længere mod øst lå en stor gammel "villa" ( Villa SANO ), der måske engang kunne have været en finere "lystejendom", et lille "badehotel" eller lign. Jeg har ikke undersøgt det til lejligheden.

(---)

Hej Erik,

Nåh, der! Ja, museumsfotoet er for langt nord på. Jeg har forvekslet Lergravsvej med Prags Boulevard... piiiiinligt! Der blev jo bygget industri på kolonihavegrunden, og de bygninger har jeg hidtil antaget var fra 30'erne, så måske er det derfor. Tak for retledningen.


Hej Morten.

Åhhh ja -- det kan jo ske for os alle.

--------

JA, --her sku´ der have været et "rigtigt" kortudsnit, POLITIKEN, 1962, men jeg får hele tiden en tekst "Siden virker ikke", når jeg forsøger at indsætte kortet.

Jeg prøver art svare om et par timer, når enten jeg, min pc´er eller Forum2 er "vågne" igen.

Erik V.

.

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021 og 1946

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/4 2021, 14:52 (1102 dage siden) @ Erik V. Pedersen


(...)

Foto fra 1946 (Københavns Foto-Service) ---v:


[image]

Masten med støttemast er for Amagerbanens linietelefon. Masten på den anden side af sporet, må være en KTAS-mast (Københavns Telefon....). (evp)

.
-----------
.
Hej Morten.

Jeg forsøger igen:

[image]
Amagerbanen, - Prags Boulevard-Øresundvej. POLITIKEN_kort-udsnit, 1962. ---^

Når jeg ser på "dit" gamle billede, kunne jeg forestille mig, at den mast med stiver (på banens vestside/landside) bærer et "GIV AGT"-skilt for en af overskæringerne Holmbladsgade eller Lindgreens Allé i køreretning mod Dragør(syd).

Da jeg havde været i gang med modelbyggeri i et par år eller fire, manglede jeg nogle 0-hjul til et ar åbne godsvogne (Pb). Jeg manglede også penge, til at købe nogle. Jeg fandt så på, at tin/bly-støbe dem selv i en gips-form. Hjulene var naturligvis alt for bløde, men hvad gør man ikke, når man ikke har penge. De svinede også på køreskinnerne, men det kom der en "løsning" på. Min fysiklærer underviste os en dag i elektrolyse og det at man f. eks. kunne forgylde, -sølve eller -kobre. Bingo. Hjulene skulle da bare forkobres ! ! ! Jeg spurgte straks læreren lidt om hvordan.

"Hmmm !! (eller noget i den retning) var svaret -- "jeg kender en mand, der har en galvaniseringsanstalt -- jeg skal spørge ham", -- (og hvad har det så lige med Amagerbanen at gøre ?) Jo, --- Galvaniseringsanstalten lå på "Ved Amagerbanen", og der kunne jeg prøve at komme hen med et par hjul -- så skulle han nok klare det. Som skrevet, så gjort, og jeg fik mine hjul tilbage -- skinnende flotte, som nypudset kobber. Det vat "godtnok" den eneste succes, der var ved det :-( Nå men -som nævnt- galvaniseringsanstalten lå på Ved Amagerbanen, som altså på dette tidspunkt (formentlig ca. 1953-54) har været under mere eller mindre udbygning. Det var vel ca. ud for Holmbladsgade / Lindgreens Allé.

Så mit "gæt" for "dit" billede: Østsiden af "Ved Amagerbanen", lige omkring Holmbladsgede / Lindgreens Allé.

Lidt sydligere, ad den Ved Amagerbanen, der endnu ikke var færdiganlagt, lidt inde på området mod øst, men inden Amager Strandvej, var der en losseplads (eller i det mindste en afsmidningsplads), hvor vi drenge jævnligt var på "skattejagt".

På kortudsnittet ses også, at Ved Amagerbanen sluttede et kort stykke inden Lergravsvej ("hjulsporet") dengang.

Erik V.
evp.dk
.

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021 og 1946

af Niels Munch, 19/4 2021, 15:24 (1102 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]Amagerbanen, - Prags Boulevard-Øresundvej. POLITIKEN_kort-udsnit, 1962. ---^

For sjov, og hvad det ellers afstedkommer, mine kortudsnit fra et område, hvor jeg selv botaniserede i mine unge dage:

[image]Kortudsnit Kraks Kort over København og Omegn 1938.

Sidesporet til Prøvestenen, jf. Wilcke åbnet 05.08.1936, er ikke indtegnet på 1938 kortet.

[image]Kortudsnit Turistkort over København og Omegn, Geodætisk Institut 1958.

M.v.h.
Niels

Ved Amagerbanen maj 2011 - april 2021 og 1946

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/4 2021, 17:18 (1102 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Mon ikke der er meget, der ikke kan stå for en nærmere prøve på et sådant kort ??? Hvis man ser på Lergravsvej --KRAK-kortet-- så er den tegnet i "fuld bredde" -- det er i hvert fald forkert. Måske skal "illustrationen" få millimeter ovenfor flyttes ned på Lergravsvejs plads eller måske skal der være en lignende ill. begge steder -- men fuld bredde, det var det i hvert fald ikke førend ca. 1953-54, og så endda kun ca. halvvejs ned til Amagerbanen. Egentlig vej- / jernbaneoverkørsel blev der aldrig.

Se diverse fotos på hhv. http://evp.dk/index.php?page=stationer---amagerbro---oresundsvej eller http://www.grandts.dk/Amager/lergravsvej.htm (Jørgen Grandts ude- og hjemmesider.)

Bemærk i øvrigt "Remisen" på hjørnet af Strandlodsvej / Øresundsvej -- Remise, men ikke for hverken jernbanekøretøjer eller sporvogne, men "pip"-fugle, f. eks.

Erik V.
evp-dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak